• Anonym (Nervö­s)
    Sun 15 Sep 2019 21:09
    7897 visningar
    38 svar
    38
    7897

    Hur mår ni som tagit bort äggstockarna?

    Hej,

    Jag är snart 40 och ska operera bort äggstockarna snart pga ärftlighet för äggstockscancer. Skulle så gärna vilja höra från er som gjort samma operation hur ni mår?

    Hur gamla var ni? Hade ni kommit i naturligt klimakterie? Vilka hormoner/mediciner fick ni? ( skriv gärna namnet och styrka/dos)

    Hur gjorde de operationen? Titthål? Hade ni ont efteråt? Och den viktigaste frågan: hur mår ni nu, humör, sexlust, slemhinnor mm? Har ni ökat i vikt?

    Tack till er som orkar svara!

  • Svar på tråden Hur mår ni som tagit bort äggstockarna?
  • Anonym (Maj)
    Mon 16 Sep 2019 05:45
    #1

    Opererar du bort båda äggstockarna hamnar du direkt i klimakteriet. Lite tidigt för att bara vara 40 så om jag vore dig skulle jag be om HRT. Det kan bli oerhört jobbigt annars eftersom det kommer bli allt annat än naturligt, det kommer bli väldigt abrupt och jobbigt för din kropp att hitta homeostasis igen.

    Jag antar att du redan blivit erbjuden?

    Lycka till i alla fall.

  • Anonym (Nervö­s) Trådstartaren
    Mon 16 Sep 2019 20:38
    #2

    [quote=79904570][quote-nick]Anonym (Maj) skrev 2019-09-16 05:45:09 följande:[/quote-nick]Opererar du bort båda äggstockarna hamnar du direkt i klimakteriet. Lite tidigt för att bara vara 40 så om jag vore dig skulle jag be om HRT. Det kan bli oerhört jobbigt annars eftersom det kommer bli allt annat än naturligt, det kommer bli väldigt abrupt och jobbigt för din kropp att hitta homeostasis igen.

    Jag antar att du redan blivit erbjuden?

    Lycka till i alla fall.[/

    Ja, kommer få hormoner utskrivet direkt vid op, av läkaren där säger de. Är medveten om detta med klimakteriet och att det blir abrupt, men är tacksam att få göra denna operation då detta verkligen tynger mig.

    Har du blivit opererad?

  • Anonym (Maj)
    Wed 18 Sep 2019 19:17
    #3
    Anonym (Nervös) skrev 2019-09-16 20:38:26 följande:

    [quote=79904570][quote-nick]Anonym (Maj) skrev 2019-09-16 05:45:09 följande:[/quote-nick]Opererar du bort båda äggstockarna hamnar du direkt i klimakteriet. Lite tidigt för att bara vara 40 så om jag vore dig skulle jag be om HRT. Det kan bli oerhört jobbigt annars eftersom det kommer bli allt annat än naturligt, det kommer bli väldigt abrupt och jobbigt för din kropp att hitta homeostasis igen.

    Jag antar att du redan blivit erbjuden?

    Lycka till i alla fall.[/

    Ja, kommer få hormoner utskrivet direkt vid op, av läkaren där säger de. Är medveten om detta med klimakteriet och att det blir abrupt, men är tacksam att få göra denna operation då detta verkligen tynger mig.

    Har du blivit opererad?


    Ja, jag gjorde en hysterektomi och tog även bort en äggstock men hamnade ändå i klimakteriet nästan direkt. Det var jobbigt eftersom jag inte tog hormoner.
  • Anonym (Nervö­s) Trådstartaren
    Wed 18 Sep 2019 21:15
    #4
    Anonym (Maj) skrev 2019-09-18 19:17:34 följande:

    Ja, jag gjorde en hysterektomi och tog även bort en äggstock men hamnade ändå i klimakteriet nästan direkt. Det var jobbigt eftersom jag inte tog hormoner.


    Åh, gissar att du är lite äldre än mig? Hur upplevs klimakteriet när det det blir så plötsligt? Tackade du nej till hormoner eller ville de inte ge? Till mig säger de att risken för bröstcancer mm inte ökar för min del då man bara ersätter de hormoner jag skulle haft. Behandling till 50 års ålder ungefär tror jag.
  • Anonym (Undra­r)
    Thu 3 Sep 2020 12:10
    #5

    Hur gick det för dig? Har du gjort operationen?

  • Anonym (Nervö­s) Trådstartaren
    Thu 3 Sep 2020 20:02
    #6
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-03 12:10:00 följande:

    Hur gick det för dig? Har du gjort operationen?


    Hej, fick operationen uppskjuten pga Corona, skulle blivit opererad i våras. Har precis fått ny tid så i mitten av november är det dags. Har läst på om alla möjliga mediciner och vilken som är bäst, hoppas att jag i samråd med läkaren valt en bra behandling. (Ersättning för förlorade hormoner).
  • Anonym (Undra­r)
    Sat 5 Sep 2020 10:28
    #7

    Haha, precis som mig då. Men jag har fått ny tid nu i september. Jag är lite inne på att jag ska känna hur det känns utan hormoner först. Jag har inte använt hormonpreventinmedel på 10 år. Så jag vill veta hur min kropp beter sig även utan allt de som försvinner med äggstockarna. Kommer be läkaren skriva ut så jag kan springa till apoteket om det blir jättejobbigt.

    Men sååå nervös jag är.

  • Anonym (Nervö­s) Trådstartaren
    Fri 11 Sep 2020 19:45
    #8
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-05 10:28:49 följande:

    Haha, precis som mig då. Men jag har fått ny tid nu i september. Jag är lite inne på att jag ska känna hur det känns utan hormoner först. Jag har inte använt hormonpreventinmedel på 10 år. Så jag vill veta hur min kropp beter sig även utan allt de som försvinner med äggstockarna. Kommer be läkaren skriva ut så jag kan springa till apoteket om det blir jättejobbigt.

    Men sååå nervös jag är.


    Men hur gammal är du?
  • Anonym (Nervö­s) Trådstartaren
    Fri 11 Sep 2020 19:46
    #9

    Jag är 40 och till mig säger de att jag absolut ska ta hormoner fram till 50 års ålder ca, pga risken för benskörhet och tjocktarmscancer.

  • Anonym (Undra­r)
    Sun 13 Sep 2020 17:48
    #10

    46 är jag. Pratade med läkaren i fredags och frågade om han tyckte det var en dålig idé att prova utan hormoner först. Nej, absolut inte. Bara bra sa han. Man vet ju ens inte om du får så mycket klimakteriebesvär tyckte han.

    Får se hur det känns om en vecka.

Svar på tråden Hur mår ni som tagit bort äggstockarna?