• Mon 16 Sep 2019 22:21
    11285 visningar
    19 svar
    19
    11285

    HPV-för eller emot?

    Snart dags för HPV-vaccin för dottern. Jag vill höra mig för hur ni resonerar kring det. För vår del gäller det Gardasil-9

  • Svar på tråden HPV-för eller emot?
  • Tue 17 Sep 2019 07:12
    #1
    +1

    Blir mer fundersam på varför du ens funderar över det... det är självklart att alla flickor ska vaccineras!

  • Tue 17 Sep 2019 08:35
    #2

    Jag valde att inte vaccinera.

    Nu börjar det vara så många år sedan att jag inte kommer ihåg all fakta. Man får läsa på, såklart. Men jag tror det handlade om att ingen visste hur länge vaccinet skulle skydda, att det endast skyddade mot 70% av infektionerna, att infektionen var vanlig och endast ett fåtal utvecklades till cancer, att man såg att antalet kvinnor med cancer inte minskade hos de vaccinerade eftersom de hade en större benägenhet att strunta i att ta cellprover. Typ.

    Sedan mer personliga saker som spelade in, som en allmän fundering kring vår vilja att vaccinera mot även hyfsat harmlösa sjukdomar. Och att jag uppmuntrar barnen till att vänta med sex tills de är äldre/gifta/i en fast långvarig relation. Och att de får välja att vaccinera sig om de känner att de vill ha det skyddet senare i livet. De är medvetna om att de inte är vaccinerade, riskerna med att ha flera sexpartners, och vikten av att ta cellprover.

  • Tue 17 Sep 2019 08:52
    #3

    Det är för tidigt för min dotter, men hon ska vaccineras.

  • Anonym (Icke)
    Tue 17 Sep 2019 09:06
    #4
    -1 +2

    Emot. Är absolut ingen vaccinationsmotståndare i ordets rätta bemärkelse, eftersom våra barn har genomgått det allmänna vaccinationsprogrammet under småbarnstiden. Däremot har jag läst på mycket om just HPV och Gardasill. Mycket, mycket skeptisk!

    Skulle heller aldrig vaccinera mot vattkoppor etc, dvs mer harmlösa sjukdomar.

  • Tue 17 Sep 2019 09:07
    #5

    Vi har sagt ja. Jag har läst på och känner inga tveksamheter.

  • Anonym (Emot)
    Tue 17 Sep 2019 09:31
    #6

    Vi resonerade som (Icke) men har fått lite påtryckningar från kompisars föräldrar efteråt. Vet inte hur vi ska göra fram ledes men i detta nu är hon inte vaccinerad.

  • Anonym (E)
    Tue 17 Sep 2019 09:45
    #7

    Jag lät min dotter vaccineras. Jag pratade lite med henne om det och hon ville ta vaccinet, alla i hennes klass tog. Hade hon varit emot det så hade jag inte tvingat henne. För mig var det lite hugget som stucket men på sätt och vis skönt att hon har det. Hoppas hon slipper dras med cellförändringar sen som jag har haft.

    Synd att de inte ger pojkar också så skulle de ju inte sprida viruset.

  • LFF
    Tue 17 Sep 2019 11:07
    #8

    Nu har jag killar och de är bara 6 år men jag vill att de ska vaccineras mot HPV. Både för deras egen skull och framtida partners skull.

  • Anonym (M)
    Tue 17 Sep 2019 17:44
    #9

    Dottern ska vaccineras, hon vill det jag vi ser inte varför hon inte skulle ta det...

    Självklart lika viktigt att ta cellprover som om hon inte tagit det! Det är väl därför man inte sett den minskningen man önskat?

  • Anonym Katt
    Thu 3 Oct 2019 23:16
    #10

    Självklart ska man vaccinera! Har själv tagit bort cellförändringar och det är det värsta jag gjort i hela mitt liv. Gett mig kroniska smärtor, totalt förstört mitt intresse för sex och gett mig grav ångest inför gynekologbesök eftersom hela processen kändes som om man under dödshot blev utsatt för grova övergrepp både fysiskt och psykiskt. Ingen ska behöva vara med om det om det finns minsta chans att undvika!

  • Anonym (Emot)
    Fri 4 Oct 2019 09:03
    #11
    Självklart ska man vaccinera! Har själv tagit bort cellförändringar och det är det värsta jag gjort i hela mitt liv. Gett mig kroniska smärtor, totalt förstört mitt intresse för sex och gett mig grav ångest inför gynekologbesök eftersom hela processen kändes som om man under dödshot blev utsatt för grova övergrepp både fysiskt och psykiskt. Ingen ska behöva vara med om det om det finns minsta chans att undvika!

    Oj, så olika man upplever saker och ting. Jag har också tagit bort cellförändringar och jag upplevde inte ingreppet som stort och hade inga problem efteråt alls.
  • Anonym (Hj)
    Fri 4 Oct 2019 09:05
    #12

    Jag säger nej till det.

  • Anonym (Bul)
    Wed 20 Nov 2019 09:42
    #13

    Nej

  • Anonym (Nej)
    Fri 22 Nov 2019 20:42
    #14

    Vattkoppor är ingen harmlös sjukdom som du beskriver det. Man kan få bestående men och tom dö. Så nej inte harmlös.

    Har vaccinerat båda mina barn mot det.


    Anonym (Icke) skrev 2019-09-17 09:06:24 följande:

    Emot. Är absolut ingen vaccinationsmotståndare i ordets rätta bemärkelse, eftersom våra barn har genomgått det allmänna vaccinationsprogrammet under småbarnstiden. Däremot har jag läst på mycket om just HPV och Gardasill. Mycket, mycket skeptisk!

    Skulle heller aldrig vaccinera mot vattkoppor etc, dvs mer harmlösa sjukdomar.


  • Fri 22 Nov 2019 20:42
    #15

    Nej kommer inte att låta min dotter ta vaccinet nästa år.

  • gbgumm­an
    Mon 25 Nov 2019 07:34
    #16

    Jag emot att mitt barn får livmoderhalscancer och självklart vaccineras hon. Förstår inte hur man tänker annars.

  • Thu 6 Apr 2023 08:48
    #17

    Hoppas att detta är OK att posta här:


     


    Deltagare sökes till intervjustudie om vårdnadshavares upplevelser av HPV-vaccinationen i årskurs fem!


     


    Nu söker vi vårdnadshavare till barn som erbjudits HPV-vaccinationen för intervjuer i ett forksningsprojekt. Har du ett, eller flera, barn som erbjudits HPV-vaccination i årskurs fem någon gång sedan hösten 2020? Då kan du delta i denna studie.


     


    HPV-vaccinationen har sedan 2012 erbjudits tjejer för att förebygga virusinfektionen HPV, som i vissa fall med tiden kan orsaka anal-, penis-, tonsill- eller livmoderhalscancer. Sedan hösten 2020 erbjuds alla barn i årskurs fem vaccinationen. Forskningsprojektet "Implementeringen av HPV-vaccination för alla barn i Sverige: jämställdhet och sexuell hälsa bland unga" studerar hur vaccinationen genomförs på skolor och hur yrkesverksamma, vårdnadshavare och barn resonerar kring vad den kan tänkas ha för betydelse för dem.


     


    Ansvarig forskare för projektet är docent Lisa Lindén, Chalmers tekniska högskola och medverkande forskare är professor Ylva Odenbring, Göteborgs universitet och doktor Josefin Persdotter, Chalmers tekniska högskola.


     


    Under intervjun, som beräknas ta en timme, ber vi dig som deltagare att berätta om dina erfarenheter och tankar kring HPV-vaccinationen och vad den kan tänkas innebära för ditt, och ditt barns, liv. Du bestämmer själv vilka frågor som du vill svara på och du kan när som helst avbryta ditt deltagande utan att förklara varför. Intervjun kan genomföras på plats eller digitalt. Det finns möjlighet att antingen intervjuas enskilt eller tillsammans med annan vårdnadshavare.


     


    För mer information om deltagande fyll i följande formulär: https://forms.office.com/e/JPNj9QRgzj


     


    Vid frågor kontakta mig på josefin.persdotter@chalmers.se, eller tel. 076-854 05 88


     


    Mvh


    Josefin

  • Sat 8 Apr 2023 20:21
    #18
    +1

    Vi valde bort detta vaccin. 

  • Sun 9 Apr 2023 21:17
    #19

    Har sagt nej till det här vaccinet. Är skeptisk pga rapporter om svåra vaccinskador. Ja, jag vet att vaccinet utvecklas, men oron finns där ändå. Barnen är vaccinerade enligt programmet + TBE i övrigt.

Svar på tråden HPV-för eller emot?