• Fri 20 Sep 2019 21:43
    708 visningar
    5 svar
    5
    708

    Budat på Bostadsrätt

    Hej!

    Jag skulle behöva lite hjälp!

    Jag och min man har budat på en lägenhet i centrala Malmö. Lägenheten har funnits på Hemnet sen början av augusti om det har betydelse. Den ligger ute för strax under 2 miljoner. Vi har gett ett bud på 1,8 då det är vår max. Men när vi gav budet till mäklaren sa hon direkt att det var alldeles för lågt och att vi skulle komma upp till minst 1,950 000. Men vi sa att nej, vi lägger oss på 1,8. Hon påstod att det var flera intresserade och att den ?antagligen? blir såld i helgen. Efter detta har vi inte hört av mäklaren alls. Är detta mäklarknep? Hon hade inte fått ett enda bud heller när vi frågade. Varför har lägneheten inte sålts innan? Detta är vårt första bostadsköp och vet inte alls hur branschen funkar. Borde vi kontakta mäklaren? Eller bara vänta och ha is i magen? Eller ska vi bara glömma att lägenheten kan bli vår? Tips eller erfarenheter?

  • Svar på tråden Budat på Bostadsrätt
  • Fri 20 Sep 2019 21:49
    #1

    Troligtvis har säljaren då satt att de vill ha minst 2 miljoner och vägrar gå under det priset. Du som säljare kan själv välja vilka bud du tackar ja till och behöver inte sälja för ett lägre bud än du vill. Och troligtvis därför den finns kvar också. De har ingen brådska att sälja och väntar tills det kommer någon som är villig att betala 2 miljoner för deras lägenhet. Kan även vara så att de har lån på lägenheten och inte kan släppa den för mindre än 2 miljoner då de anser att förlusten blir för stor då och hellre väntar på en köpare som är beredd att betala de priset de önskar.

  • Fri 20 Sep 2019 21:55
    #2

    Kan ha varit ett knep, eller så vet mäklaren att inga bud så långt under utgångspris kommer accepteras, oavsett tidsrymd, och vill inte slösa er, sin eller säljarnas tid. När vi sålde vår lägenhet hade vi möjlighet att vänta in bud och hade aldrig accepterat 200 000 kr mindre för att spara in enstaka tusenlappar i avgift. Säg att månadsavgiften är 4000 kr. Man kan ha lägenheten tom i över 4 år innan förlusten är 200 000 kr. I vårt fall så var lägenheten dessutom uthyrd så det kostade oss inget att ha den kvar.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Fri 20 Sep 2019 21:56
    #3
    Ruter skrev 2019-09-20 21:49:55 följande:

    Troligtvis har säljaren då satt att de vill ha minst 2 miljoner och vägrar gå under det priset. Du som säljare kan själv välja vilka bud du tackar ja till och behöver inte sälja för ett lägre bud än du vill. Och troligtvis därför den finns kvar också. De har ingen brådska att sälja och väntar tills det kommer någon som är villig att betala 2 miljoner för deras lägenhet. Kan även vara så att de har lån på lägenheten och inte kan släppa den för mindre än 2 miljoner då de anser att förlusten blir för stor då och hellre väntar på en köpare som är beredd att betala de priset de önskar.


    Ja absolut kan vara så. Mäklaren har sagt att de är jättenära att skriva på papper på ett hus de vill köpa. Så antagligen vill de bli av med lägenheten så snart som möjligt tolkar jag det som?
  • Fri 20 Sep 2019 21:58
    #4
    mrssl123 skrev 2019-09-20 21:56:26 följande:

    Ja absolut kan vara så. Mäklaren har sagt att de är jättenära att skriva på papper på ett hus de vill köpa. Så antagligen vill de bli av med lägenheten så snart som möjligt tolkar jag det som?


    Det behöver det inte betyda. Vi hade kvar vår lägenhet i 10 månader för att renovera huset vi köpt. Har inte mäklaren hört av sig på tisdag får du väll prova att ringa igen och se vad de säger och att ert budet kvarstår. Och se vad du får för svar då.
  • Fri 20 Sep 2019 23:07
    #5

    Jag var inne på Hemnet och kollade på lägenheten. Jättefin.

    När inte mäklaren/säljarna registrerat ert bud som startbud och budgivningen inte börjat tyder det på att ni ligger alldeles för lågt mot vad säljarna accepterar.

    Att lägenheten skulle säljas i helgen är inte troligt. Hade de haft ett seriöst bud på acceptabel nivå hade budgivning påbörjats. Att mäklaren säger så är för att pressa er för att se om ni kan lägga ett bud som kan accepteras.

    Ta helgen och fundera på hur gärna ni vill ha lägenheten och OM ni kan lägga ett högre bud. Skulle tro att ni behöver upp till 1,9 milj för att få lägenheten. Om ni vill/kan lägga högre bud så meddela mäklaren att det är ert absoluta maxbud och ge dem en tidsfrist på 48 timmar att bestämma sig.

Svar på tråden Budat på Bostadsrätt