• Anonym (Lågt)
    Sat 21 Sep 2019 14:23
    15081 visningar
    75 svar
    75
    15081

    Har riktigt lågt iq

    Mitt iq är inte alls som för andra personer i min ålder över 30 år. Det är riktigt lågt.

    Då har ens hjärna växtklart sedan cirka 25 årsåldern.

    Har gjort en massa tester och det ligger vid cirka 75-80.

    Jag tycker jag har stora problem i vardagen att ta bra beslut och erfarenhet är att jag har tagit en massa dåliga beslut.

    Hur ska jag göra?

    Går det höja ens iq?

  • Svar på tråden Har riktigt lågt iq
  • Sat 21 Sep 2019 14:42
    #1
    +4

    Vad har du gjort för tester? Random på nätet? Du är i alla fall tillräkligt intelligent för att formulera dig.

    Att ta bra och dåliga beslut handlar inte så mycket om IQ utan mer om "smarthet" och erfarenhet. Har du lärt dig något av dina dåliga beslut?


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (A)
    Sat 21 Sep 2019 14:47
    #2
    AniieeHär skrev 2019-09-21 14:42:15 följande:
    Vad har du gjort för tester? Random på nätet? Du är i alla fall tillräkligt intelligent för att formulera dig.

    Att ta bra och dåliga beslut handlar inte så mycket om IQ utan mer om "smarthet" och erfarenhet. Har du lärt dig något av dina dåliga beslut?
    Håller med
  • Anonym (Lågt) Trådstartaren
    Sat 21 Sep 2019 14:56
    #3
    AniieeHär skrev 2019-09-21 14:42:15 följande:

    Vad har du gjort för tester? Random på nätet? Du är i alla fall tillräkligt intelligent för att formulera dig.

    Att ta bra och dåliga beslut handlar inte så mycket om IQ utan mer om "smarthet" och erfarenhet. Har du lärt dig något av dina dåliga beslut?


    Olika tester och antal gånger inom vården.

    Exempelvis man ska dra ifrån olika punkter inom en viss tid.

    Bygga med klossar inom en viss tid med flera.

    Vanliga tester alltså.

    Även om man kan formulera sig på familjeliv så betyder det inte att man är bra på att ta bra beslut.
  • Anonym (Lågt) Trådstartaren
    Sat 21 Sep 2019 14:56
    #4
    AniieeHär skrev 2019-09-21 14:42:15 följande:

    Vad har du gjort för tester? Random på nätet? Du är i alla fall tillräkligt intelligent för att formulera dig.

    Att ta bra och dåliga beslut handlar inte så mycket om IQ utan mer om "smarthet" och erfarenhet. Har du lärt dig något av dina dåliga beslut?


    Oftast inte.
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 21 Sep 2019 15:00
    #5
    +2

    Hejsan!

    Iq har ingenting med lycka eller vänskap att göra. Var nöjd som du är. Du är bra som du är!

    När jag växte upp tyckte min familj stt det var viktigt att vara intelligent (vad det nu är?), och jag högpresterade i skolan och på arbetplater, tills jag frågade mig: blev jag lycklig eller mer omtyckt av att att prestera eller för min intelligens skull? Nej, det gjorde mig inte lycklig.

    Jag tycker inte att iq är viktigt alls vid val av vänner, eller för att leva ett bra liv. Mitt eget iq har säkert sjunkit rejält sedan ungdomsåren, jag tror att jag är på väg att bli dement, och orkar aldrig läsa böcker eller tänka på nåt komplicerat längre. Och vet du vad? Det gör inget, jag är lyckligare nu än när jag var yngre. Har min familj o mina vänner, en liten trädgård, gläds över maten på bordet, att åka skidor ibland. Ja, nåt sånt

  • Sat 21 Sep 2019 15:31
    #6
    +1
    Anonym (Lågt) skrev 2019-09-21 14:56:23 följande:
    Olika tester och antal gånger inom vården.

    Exempelvis man ska dra ifrån olika punkter inom en viss tid.

    Bygga med klossar inom en viss tid med flera.

    Vanliga tester alltså.

    Även om man kan formulera sig på familjeliv så betyder det inte att man är bra på att ta bra beslut.
    Du kan inte påverka din IQ speciellt mycket, men du kan träna och bli bättre på att göra den typen av övningar som testen använder.

    Om du gjort dina tester via vården, vad har de då sagt? De borde ju lotsa dig vidare till olika verktyg och hjälpmedel som t. ex. boendestöd, arbetsterapeut, god man, osv.
  • Anonym (Petra­)
    Sat 21 Sep 2019 19:56
    #7
    +1

    Nej, du kan inte höja din IQ. 
    Om du gjort tester genom vården antar jag att du har andra svårigheter också, för annars brukar man inte testa, för ett IQ inom normalspannet innebär i regel inte så stora problem i sig.
    I så fall är du mer hjälpt i din vardag att försöka lära dig hur du ska hantera dina (andra?) svårigheter. Hitta strategier, hjälpmedel och rutiner för hur du ska agera i olika situationer, tex. påminnelser i mobilen, kalender, autogiro på räkningar, osv. Kanske ska du sätta upp en regel att du måste vänta till nästa dag innan du köper något? Kanske ha veckobudget i olika kuvert? Kanske skriva ner saker du funderar på varje kväll, och be att få återkomma om någon ber dig om något?
    Nu spånar jag bara, för jag vet ju inte vad det är som är svårt för dig.

  • Anonym (Anna)
    Sat 21 Sep 2019 22:49
    #8

    Testet säger inte mycket. Åtminstone inte allt. Jag lyckades bra på såna test som yngre. Nu har jag gått genom en lång period av utmattning och fick göra ett logik-test (typ iq-test) i samband med rekrytering. Jag skämdes över resultatet. Jag är ju smart. Och kvick! Men tydligen inte längre. Bara i mitt huvud :(

    Oroa dig inte. Mår du bra i övrigt så kan du forma ditt liv nästan som du vill. Bli den du vill vara. Vill du vara smart? Läs mycket.

  • Anonym (impo)
    Sun 22 Sep 2019 00:24
    #9
    -1

    Du är viktig! Det krävs dumma personer för att andra ska vara smarta.

  • Sun 22 Sep 2019 00:36
    #10
    Anonym (Lågt) skrev 2019-09-21 14:23:35 följande:

    Mitt iq är inte alls som för andra personer i min ålder över 30 år. Det är riktigt lågt.

    Då har ens hjärna växtklart sedan cirka 25 årsåldern.

    Har gjort en massa tester och det ligger vid cirka 75-80.

    Jag tycker jag har stora problem i vardagen att ta bra beslut och erfarenhet är att jag har tagit en massa dåliga beslut.

    Hur ska jag göra?

    Går det höja ens iq?


    Om de är menza testet du gjort så är de enbart ditt logiska tänkande. Du kanske har högt EQ emotionellt intelligent och mer viktigt en högt IQ enligt mig. Vet att de finns 14-15 olika områden som man kan ha hög intelligens tex om du är duktig på sport som Zlatan eller musikalisk är de andra områden som du har hög intelligens. Även om du är praktisk så är du praktisk intelligent. Fundera istället vad du är bra på och utveckla det. Jag vet läkare som inte kan slå i en spik men hög IQ har de eller en professor som inte kan dansa som har noll rytmkänsla. Men dansaren har hög motorisk/koordinations IQ. Tror många människor låser sig fast vid IQ logisk tänkande finns så måna andra områden som är viktigare. Kanske är du duktig på laga mat, bra människokännare, har ett sjätte sinne. Försök hitta vem du är. Du är smart för mig bara de att du vågar skriva ett sådant här inlägg visar på att du har självinsikt som många andra oempatiska människor saknar och de finns de en hel del på familjeliv när man läser i trådarna. Lycka till att finna dig själv..
Svar på tråden Har riktigt lågt iq