• Sat 21 Sep 2019 21:09
    678 visningar
    7 svar
    7
    678

    Högkänslig 11åring m kontrollbehov(?)

    Misstänler att min 11åriga dotter är högkänslig!

    Nästan alla symptom jag läser om stämmer in..

    Något jag dock funderar över är om hennes "kontrollbehov" (??) gentemot mig hänger ihop med detta..

    Ringer det i min tele måste hon veta vem det är, kommer hon hem från ex kompis är det första hon frågar "vart är mamma", ibland innan hon ens sagt hej till övrig familj.

    Ska hon någonstans är det ofta viktigt att jag skjutsar.. Hon kan dock inte riktigt sätta ord på varför, mer än att hon vill vara med mig.. Vilket såklart är ok!

    Ibland påverkar detta övernattningar hon sett fram emot, att åka till sin pappa varannan helg (trots att hon vill, och ofta styr själv om hon vill byta dag eller stanna hemma hos oss en natt eller stanna hos pappan en natt extra!).

    Vi har en nära relation!

    Hur kan vi på bästa sätt hjälpa henne att slappna av.. Att inte låta kontrollen över mig gå ut över hennes liv?!

  • Svar på tråden Högkänslig 11åring m kontrollbehov(?)
  • Steven­Diese
    Sat 21 Sep 2019 22:26
    #1
    Hella11 skrev 2019-09-21 21:09:46 följande:

    Misstänler att min 11åriga dotter är högkänslig!

    Nästan alla symptom jag läser om stämmer in..

    Något jag dock funderar över är om hennes "kontrollbehov" (??) gentemot mig hänger ihop med detta..

    Ringer det i min tele måste hon veta vem det är, kommer hon hem från ex kompis är det första hon frågar "vart är mamma", ibland innan hon ens sagt hej till övrig familj.

    Ska hon någonstans är det ofta viktigt att jag skjutsar.. Hon kan dock inte riktigt sätta ord på varför, mer än att hon vill vara med mig.. Vilket såklart är ok!

    Ibland påverkar detta övernattningar hon sett fram emot, att åka till sin pappa varannan helg (trots att hon vill, och ofta styr själv om hon vill byta dag eller stanna hemma hos oss en natt eller stanna hos pappan en natt extra!).

    Vi har en nära relation!

    Hur kan vi på bästa sätt hjälpa henne att slappna av.. Att inte låta kontrollen över mig gå ut över hennes liv?!


    Snälla, kalla det inte ?symptom? som att det vore nån sjukdom eller diagnos.

    Men visst kan det ha med det att göra. Lämnade du hennes pappa vid separationen? Eller framstod det som att det var du som lämnade? Och isf hur gammal var hon då? Var hon ?medveten? om vad som hände när ni gjorde slut?
  • Sun 22 Sep 2019 16:18
    #2

    Jag har ALDRIG påstått att det är en sjukdom/diagnos. Ursäkta mitt ordval. Varför måste någon alltid anse sig bättre än någon annan?

    Barnet var 8 månader och inte medveten om vad som hände.

  • Steven­Diese
    Mon 23 Sep 2019 18:45
    #3
    Hella11 skrev 2019-09-22 16:18:23 följande:

    Jag har ALDRIG påstått att det är en sjukdom/diagnos. Ursäkta mitt ordval. Varför måste någon alltid anse sig bättre än någon annan?

    Barnet var 8 månader och inte medveten om vad som hände.


    Jag har aldrig påstått att du har påstått det. Jag bad dig på ett trevligt sätt att inte använda ordet. Det var inte meningen att du skulle känna dig kränkt. Jag anser mig inte vara bättre än någon annan. Jo vissa, men inte bättre än dig. För dig känner jag inte.

    Det kan vara så enkelt att det är dig hon är van vid. Högkänsliga håller sig gärna på trygg mark.
  • Steven­Diese
    Mon 23 Sep 2019 18:53
    #4

    Alltså. Du är stommen i hennes trygghet. Hon känner din karaktär och hon ser den som pålitlig.

  • Mon 23 Sep 2019 21:04
    #5
    StevenDiese skrev 2019-09-23 18:53:22 följande:

    Alltså. Du är stommen i hennes trygghet. Hon känner din karaktär och hon ser den som pålitlig.


    Ber om Ursäkt att jag brusade upp! Att vara högkänslig är inget "problem" för oss.. Vi gör vårt bästa för att sätta och underlätta för henne! Jag tror själv att jag är lite högkänslig!

    Kontrollbehov vet är dock något vi vill hjälpa henne att slippa bära på!

    Jag har levt med min man sen dottern var ca 1år, så hon vet inget annat! Han är mer som en pappa för henne är hennes biologiska pappa.. Tyvärr!

    Vi har under åren haft en hel del jobbiga helger då hon varit hos sin pappa. Hon har aldrig varit trygg där.. Ledsen vid överlämningar, En pappa som bråkat på mig inför henne osv. Jag har verkligen gjort allt jag kunnat för att skydda henne.. Samtidigt som jag må ga ggr inte haft ngt val än att försökt vara stark och utåt glad och lämna henne. Idag är ho. Såpass stor så hon faktiskt får välja lite själv.. Jag vill att hon ska ha en fin relation till sin bio pappa..

    Kan det vara så att jag har gett henne detta "kontrollbehov" genom detta?
  • Steven­Diese
    Mon 23 Sep 2019 21:18
    #6
    Hella11 skrev 2019-09-23 21:04:33 följande:

    Ber om Ursäkt att jag brusade upp! Att vara högkänslig är inget "problem" för oss.. Vi gör vårt bästa för att sätta och underlätta för henne! Jag tror själv att jag är lite högkänslig!

    Kontrollbehov vet är dock något vi vill hjälpa henne att slippa bära på!

    Jag har levt med min man sen dottern var ca 1år, så hon vet inget annat! Han är mer som en pappa för henne är hennes biologiska pappa.. Tyvärr!

    Vi har under åren haft en hel del jobbiga helger då hon varit hos sin pappa. Hon har aldrig varit trygg där.. Ledsen vid överlämningar, En pappa som bråkat på mig inför henne osv. Jag har verkligen gjort allt jag kunnat för att skydda henne.. Samtidigt som jag må ga ggr inte haft ngt val än att försökt vara stark och utåt glad och lämna henne. Idag är ho. Såpass stor så hon faktiskt får välja lite själv.. Jag vill att hon ska ha en fin relation till sin bio pappa..

    Kan det vara så att jag har gett henne detta "kontrollbehov" genom detta?


    Nej jag tror inte du har gett henne det. Jag skulle säga att det ligger i personlighetstypen. Fast på ett funktionellt sätt. Och under barndomen kanske den inte är så funktionell. Det kommer senare.

    Jag ser mig själv som högkänslig. Kontrollbehovet finns. Fast nu vet jag ju vad det beror på vilket får mig att chilla lite. Kontrollbehovet har dock gett mig mycket jag är tacksam för. Särskilt i yrkeslivet.

    Men gräm dig inte över det förflutna. Prata om vad hon känner och kom med logiska argument för det hon inte behöver ha kontroll över. Sen litar hon säkert mest på sin egen bedömning men chansen finns att du för fram saker hon inte tänkt på.
  • Anonym (.)
    Mon 23 Sep 2019 21:47
    #7

    Högkänslighet är (idag) en populärvetenskaplig förklaringsmodell som kan  ge goda verktyg att förstå sina eller andras reaktioner och att bättre hantera dem. Det är ingen fastställd diagnos med klara kriterier så ett klart svar på din fråga får du nog inte. Själv föreslår jag att du konstaterar att kontrollbehovet/tvångsbeteendet finns, och funderar över sätt att hantera det på ett bra sätt, utan att känna behov av att förklara det teoretiskt med högkänslighet.

Svar på tråden Högkänslig 11åring m kontrollbehov(?)