• Thu 26 Sep 2019 23:07
    18874 visningar
    49 svar
    49
    18874

    Någon annan som blir fysiskt misshandlad av sin fru/partner

    Hej finns det fler där ute som får ta emot slag, sparkar väldigt elaka verbala uttryck från sin livskamrat?

    Jag älskar min fru väldigt mycket men jag tycker det är väldigt svårt att hon har ett oerhört hett temperament som även gör att hon blir agresiv och slår, sparkar mig.

    Självklart är jag inte felfri så jag har såklart provocerat henne ibland men ibland kommer det mer eller mindre som från en klar himmel hennes utbrott.

    Vi har gått i terapi i olika omgångar och ibland har vi det väldigt bra i ett tag men oftast går det en, två månader så är man där igen. Jag är så less på att hon gör så här...

    Vi har varit gifta i ca 6 år.

    Hon kommer från otaliga destruktiva förhållanden och hon har själv levt i förhållande där hon blivit svårt misshandlad i unga år.

    Vi har idag 2 underbara barn i förskoleålder.

    Jag vet inte vad jag ville med det här inlägget utan ville nog mest skriva av mig lite.

    Jag är betydligt större och starkare än henne så jag tar inte så stor skada fysiskt när hon slår , brukar rulla ihop mig och skydda ansikte och skrev... hon tröttnar ganska fort då hon inte får något "motstånd".

    Men psykiskt är det väldigt tufft att bli slagen av den man älskar :'(

    Finns det fler som har det som mig?

    Väl mött .

  • Svar på tråden Någon annan som blir fysiskt misshandlad av sin fru/partner
  • Anonym (Tyst)
    Wed 10 Jun 2020 20:38
    #31
    +1

    Jag är man, stor, tuff och maskulin. Men när min fru får utbrott håller jag bara upp armarna för att skydda ansiktet och öronen, jag blundar och hoppas att det snart ska var över.

    Det här är första gången jag berättar det.

  • Anonym (Slage­n)
    Thu 18 Jun 2020 12:55
    #32
    +2

    Jag blev så misshandlad av mitt ex så hon blev dömd för det , jag har aldrig lagt en hand på henne , detta är något som behöver komma fram mer , så less på höra att det ska man tåla , va gjorde du då , du förtjänade det säkert.

    Nä vet ni vad , hade jag försvarat mig hade det varit jag som blivit dömd och alla hade dömt mig att jag var en kvinnomisshandlare , så jäkla less på detta.

    Ingen ska behöva bli slagen i ett förhållande, det är det viktigaste i detta

  • Thu 18 Jun 2020 13:19
    #33
    +1
    Ignoramus skrev 2020-06-09 18:10:41 följande:

    Du är ju dum i huvudet som både rättfärdigar misshandlades beteende och tycker det är offret som ska ändra på sig.


    Helt rätt. Jag är också kvinna, och jag kan inte bekräfta att kvinnor skulle förakta "mjuka" män. Kanske om de har varit i destruktiva förhållanden och inte känner till annat. 

    Det är dock inte bra hur du har det. Det går inte i längden att ha det så. Och det finns ingen ursäkt för det som din fru gör. Hon KAN låta bli, tror jag. Egentligen är ju det enda sättet att du inte accepterar detta och lämnar henne om hon inte slutar med detta. Då måste du förstås vara beredd att göra det. 
  • Anonym (Tuss)
    Thu 18 Jun 2020 13:25
    #34

    Kvinnor som slår sina män är fega, äckliga kräk! Man borde skära bort fittan på dem!!!

  • Anonym (Famil­jerätt­en)
    Thu 18 Jun 2020 15:20
    #35
    +1
    Anonym (man) skrev 2020-02-01 21:06:48 följande:

    både jag och min son har blivit slagna av min ex fru.

    Reaktionen från socialtjänst och familjerätt kan beskrivas med ett ord:

    "hånflin"

    Min erfarenhet är att man, som man, tyvärr är helt rättslös om ens fru misshandlar en eller ens barn.

    Jag har svårt att glömma vad en medlare sa till mej en gång i tiden efter ha spelat upp en ljudnspelning för honom där min ex fru misshandlade vår son både fysiskt och verbalt:

    "ta på dej ett par gymnastikskor och spring in i skogen och skrik, här får du ingen hjälp"

    Först blev jag arg på honom och tänkte, så kan man väl inte säga. Sedan förstod jag att han menade ingenting illa, han berättade bara hur dagens rättsväsende fungerar.


    Jag jobbar på socialen men håller med dig helt och fullt när det gäller familjerätten. Sist man hörde om såna sadister var väl Hitlers anhängare. Jag har själv haft ärende hos den avdelningen och kan än idag inte glömma hur jag blev behandlad. De jobbar ALLTID till förövarens fördel oavsett om det är medvetet eller inte. Och de har en fruktansvärd översittarattityd. Den självgoda, sadistiska minen...fyfan...jag önskar min handläggare allt ont i denna värld och må hon dö en smärtsam död!
  • Anonym (Marti­n)
    Fri 15 Oct 2021 11:03
    #36

    Det var ett tag sedan tråden startade, men ...

    Jag har blivit slagen, men det har lugnat ner sig nu sedan en bra tid tillbaka. Grymt frustrerande och chockerande. Blanda annat fick jag en knytnäve i ansiktet som blixt från klar himmel, varpå hon gjorde illa sin hand (i slaget). Det första hon säger är att jag har slagit henne. Fruktansvärt chockerande hela situationen och med påståendet som är riktigt löjeväckande. Har svårt att se mig själv förklara att, jo, det är sant, jag gav henne en dansk skalle med mitt kindben på knogarna på hennes knutna näve med uppsåt att skada henne. 

  • Anonym (I get u)
    Mon 1 Nov 2021 22:29
    #37

    Jag förstår dig att du stannar typiskt för våldsamma relationer. Själv varit i ett. Problemet är att som man förväntas det inte hända och att de är bara att stå på sig.

    Jag tycker du ska försöka separera även om det är jävligt tufft. Era barn märker det och kommer ta skada a det. Bli särbos ett tag och sök hjälp av familjeenheten.

    Du ska inte behöva bli slagen och absolut inte av någon du älskar.

    Som sagt tänk på barnen, även om du "kan ta det"

    Så är det stor chans att barnen kommer ta efter hennes förhållningssätt i senare relationer.

    Hitta en väg ut du är värd mer än att vara en slagpåse

  • Anonym (Tyst)
    Sun 5 Dec 2021 22:43
    #38
    Anonym (nej) skrev 2020-02-26 15:59:02 följande:

    Jag hade en hel del bagage och kunde slå till min partner.

    Det som fick mig att sluta var faktiskt att han slog tillbaka, inte så att det gjorde jätteont eller skadade mig - men det var först då jag förstod det psykologiska aspekten av det. Innan det så tänkte jag mest - han far ju inte illa av det.

    Om du fortsätter låta henne slå så kommer hennes respekt sjunka och hennes beteende eskalera.


    Kvinnor som blir slagna av sina män får alltså lite skylla sig sälva då de inte slår tillbaka?
  • Anonym (Katte­n)
    Sun 5 Dec 2021 23:11
    #39
    Anonym (Tyst) skrev 2021-12-05 22:43:01 följande:
    Kvinnor som blir slagna av sina män får alltså lite skylla sig sälva då de inte slår tillbaka?
    Nu handlade citatet om en kvinna som slog en man. 
    Läs igen
  • Anonym (Tyst)
    Wed 15 Dec 2021 21:23
    #40
    Anonym (Katten) skrev 2021-12-05 23:11:48 följande:
    Nu handlade citatet om en kvinna som slog en man. 
    Läs igen
    Jag vet, men gäller även det omvända?
  • Anonym (Lite i samma sits)
    Mon 7 Feb 2022 10:32
    #41

    Jag har blir vad man kallar det psykiskt misshandlad av min, enligt den samtals personen jag varit hos? 
    hon lider av ångest och depressio. Älskar henne så mycket och kan bara inte släppa henne vill bara hjälpa henne framför allt nu när vi har 2 underbara barn med som tyvärr ser hur mamma mår i perioder.
    Tyvärr är det så svart att få henne till att söka hjälp när hon renliges behöver det så det kan gå långtid innan hon söker hjälp och då är det oftast försent 

  • Anonym (Egen erfare­nhet)
    Thu 10 Feb 2022 15:15
    #42
    Anonym (Lite i samma sits) skrev 2022-02-07 10:32:28 följande:

    Jag har blir vad man kallar det psykiskt misshandlad av min, enligt den samtals personen jag varit hos? 
    hon lider av ångest och depressio. Älskar henne så mycket och kan bara inte släppa henne vill bara hjälpa henne framför allt nu när vi har 2 underbara barn med som tyvärr ser hur mamma mår i perioder.
    Tyvärr är det så svart att få henne till att söka hjälp när hon renliges behöver det så det kan gå långtid innan hon söker hjälp och då är det oftast försent 


    Jag har läst detta och många andra som lever under förjävliga omständigheter hemma. Där man ska vara trygg men en människa man älskar som inte ska vilja en något ont.


    Våld i nära relation, oavsett vem som skadar vem, är fel. Ni ska lämna, ni ska polisanmäla, dokumentera skador, ni har inget att skämmas för, ni ska inte av lojalitet mot familjen vara tysta. Mörkertal och gärningspersoner som går fria kommer aldrig hjälpa samhället eller er framåt. Barn som bevittnar våld i hemmet är också offer, och vilket trauma kommer de bära med sig? vilka konsekvenser kommer det få?


    Som barn blev jag själv vittne till våld i hemmet, tänk på alla barn som inte får sin röst och sak hörd.


    och till alla er idioter som "föraktar mjuka män" och så vidare.. jag hoppas ni träffar på en allt annat än mjuk man som kan visa er vart fan skåpet ska stå. Kom fan inte och lipa sen, gör ingen anmälan heller för det är ju så ni vill ha det.

  • Anonym (Skäms­)
    Thu 17 Feb 2022 22:38
    #43

    Ytterst sällan jag och min fru bråkar eller har hettade diskussioner, men när det sker så blir jag brukar jag bara stänga ned, och enbart bevara med lugna ord och väl avvägda ord. Däremot bemöts jag ofta av skrik tillbaka, slag (som jag oftast blockerar), kastade saker (inte tallrikar eller så) men saker som finns i närheten. Blir då även utsatt för verbala angrepp om att jag är idiot, dum, och att hon vill skiljas och att hon minsann då kommer hitta någon ny fort.

    Jag besvarar inte detta alls, utan är mest tyst. Har hänt flera ggr att barnen varit hemma (de är under 10), och det är sällan någon idé att hälla på mer bensin på elden. Det är inte slagen som är det värsta, utan det verbala. Att man får ett förlåt och att hon sa det i affekt är föga värt, då det finns en uns av sanning i det hon just sagt, det sårar mest. Hänt även att hon baktalat mig inför barnen, typ titta vad pappa gjort, gjort mamma ledsen för att hon vill spendera hela semester med hennes mormor och morfar och deras morbror på landstället. Pappa förstör sommarlovet.

    Det är min fru som har våldskapitalet i familjen, det är hon som slår. Har däremot fått henne att sluta slå, nypas eller rivas, mest för att barnen inte skall tro att detta är ok, även den verbala biten har avhandlats. 

    Nu bråkar eller diskuterar vi knapp alls, kanske 1-2 ggr per år, men man känner sig alltid som förloraren. 

    Har ingen att tala med detta om, jag skäms över situationen och jag skäms över min fru när hon håller på med detta. 

    En dag orkar man väl inte mer och helt enkelt bara drar.

  • Anonym (Tyst)
    Thu 17 Feb 2022 22:45
    #44
    +1
    Anonym (Skäms) skrev 2022-02-17 22:38:27 följande:

    Ytterst sällan jag och min fru bråkar eller har hettade diskussioner, men när det sker så blir jag brukar jag bara stänga ned, och enbart bevara med lugna ord och väl avvägda ord. Däremot bemöts jag ofta av skrik tillbaka, slag (som jag oftast blockerar), kastade saker (inte tallrikar eller så) men saker som finns i närheten. Blir då även utsatt för verbala angrepp om att jag är idiot, dum, och att hon vill skiljas och att hon minsann då kommer hitta någon ny fort.

    Jag besvarar inte detta alls, utan är mest tyst. Har hänt flera ggr att barnen varit hemma (de är under 10), och det är sällan någon idé att hälla på mer bensin på elden. Det är inte slagen som är det värsta, utan det verbala. Att man får ett förlåt och att hon sa det i affekt är föga värt, då det finns en uns av sanning i det hon just sagt, det sårar mest. Hänt även att hon baktalat mig inför barnen, typ titta vad pappa gjort, gjort mamma ledsen för att hon vill spendera hela semester med hennes mormor och morfar och deras morbror på landstället. Pappa förstör sommarlovet.

    Det är min fru som har våldskapitalet i familjen, det är hon som slår. Har däremot fått henne att sluta slå, nypas eller rivas, mest för att barnen inte skall tro att detta är ok, även den verbala biten har avhandlats. 

    Nu bråkar eller diskuterar vi knapp alls, kanske 1-2 ggr per år, men man känner sig alltid som förloraren. 

    Har ingen att tala med detta om, jag skäms över situationen och jag skäms över min fru när hon håller på med detta. 

    En dag orkar man väl inte mer och helt enkelt bara drar.


    Man borde inte skämmas när man inte gjort fel, men du ska veta att du inte är ensam.
  • Anonym (slage­n som sedan slog)
    Fri 18 Feb 2022 06:03
    #45

    Har blivit misshandlad i två tidigare relationer av män. Nu har jag en underbar sambo, en underbar man som aldrig skulle slå mig . Jag är sjukligt svartsjuk och vid ett tillfälle rann det över så pass att ja...var inte arg på honom utan min syster och han höll fast mig för att jag inte skulle slå henne. Klöste, bet, slog, sparkade.

    Min sambo har ett långt ärr från sidan av ögat, ner över kinden till hakan som jag gjort där vid det tillfället. Ser det varje dag. Det ger en konstig, självisk typ skamkänsla. Jag kan komma på mig själv med att tycka synd OM MIG SJÄLV för att jag ärrat honom. Jag skadade honom...men jag tycker ändå synd om mig själv och skäms för att jag tycker synd om mig själv...hur narcissistisk får man bli liksom...

  • Gameof­throne­s
    Fri 18 Feb 2022 06:35
    #46
    Anonym (man) skrev 2020-02-01 22:53:47 följande:
    nej, modern fick ensam vårdnad.

    Tingsrätten ignorerade alla orosanmälningar  som gjorts av sjukvårdspersonal, privatpersoner, skolpersonal etc. som indikerar allvarlig vårdnadsbrist hos modern.

    Mamman bor i bostadsrätten som jag betalade för, tillsammans med vår son.

    Mamman bor där själv under helgerna, då vår son bor hos en kontaktfamilj. Han har placerats där utan att socialtjänsten frågat mej som pappa om jag kan ta mer ansvar får min son.

    Det finns ingenting i alla de utredningar som gjorts som indikerar att jag som pappa skulle oraka skada för min son. Tvärt om så hävdar tinsrätten att jag är en viktig del i min sons liv, vilket socialtjänst och familjerättt totalt ignorerar.

    Mamman saboterar umgängen mellan min son och mej konstant, och socialtjänsten lyfter inte ett finger för att stoppa henne. Det känns  snarare att socialtjänsten hejar på mammans ansträngningar att exkludera mej från vår sons liv.

    Min erfarenhet är att socialtjänsten är en politisk tillsatt organisation som inte har någonting med barnets bästa att göra över huvudtaget.
    Vet ej om jag får svar av en nga veckors gammalt inlägg. 

    Men gud så sjukt beslut. Jag tror inte folk vet hur pass illa, det kan vara och just i från en Stadsdsförvaltning. Det är skandal.

    Jag hoppas att du får en rejäl rättvisa för dig och din son.

    Man har hört att detta om män som drabbas men det är väldigt tyst om det. I min uppfattning. Det här var ledsamt och läsa. Verkligen. Jag hoppas att du kan gå igenom en "vanlig" vardag jobbar och kämpar. 
  • Gameof­throne­s
    Fri 18 Feb 2022 06:37
    #47

    Oj en gammal tråd snacka om se fel på ovanstående inlägg. Trodde nu i år feb heelt fel.

  • Fri 18 Feb 2022 11:17
    #49
    Anonym (Skäms) skrev 2022-02-17 22:38:27 följande:

    Ytterst sällan jag och min fru bråkar eller har hettade diskussioner, men när det sker så blir jag brukar jag bara stänga ned, och enbart bevara med lugna ord och väl avvägda ord. Däremot bemöts jag ofta av skrik tillbaka, slag (som jag oftast blockerar), kastade saker (inte tallrikar eller så) men saker som finns i närheten. Blir då även utsatt för verbala angrepp om att jag är idiot, dum, och att hon vill skiljas och att hon minsann då kommer hitta någon ny fort.

    ...

    En dag orkar man väl inte mer och helt enkelt bara drar.


    (förra posten blev fel citat)


    Du ska inte bära hennes skam. Behöver du skriva av dig skicka ett meddelande. Om du inte har någon att prata med så rekommenderar jag dig att kontakta en samtalsterapeut och tro mig jag vet hur långt in det kan sitta, men jag vet också att det kan hjälpa när man får träffa "rätt" person.

  • Sat 7 May 2022 11:26
    #49
    +1

    Ni måste anmäla fysik och psykisk misshandel till polisen. detta är ett stort mörke tal. Det spelar ingen roll om det var länge sedan.  

Svar på tråden Någon annan som blir fysiskt misshandlad av sin fru/partner