• Fri 27 Sep 2019 11:21
    702 visningar
    20 svar
    20
    702

    Hamnat i en dålig cirkel

    Vill börja med att jag INTE vill ha en massa pekpinnar utan vill endast ha tips på hur jag ska få våran ekonomi att gå åt rätt håll.

    Vi har 2 krediter och ett lån, av olika orsaker. Totalsumman är ca 305.000kr

    Krediten blev tyvärr mycket hög när en av oss blev långtidssjukskriven och inga pengar trilla in, att leva på en inkomst mm gjorde att vi tog till krediten. Lånet hade vi sedan innan så den är gammal.

    Nu är vi tillbaka på banan, lr en av oss har sagt upp oss och börjat plugga istället, så inkomsten är inte som innan, men bättre än under sjukskrivningen.

    Hur ska vi prioritera? Vad ska vi betala av först? Hur ska vi komma ut spiralen av att inte behöva använda krediten som vi vill bli av med? Just nu betalar vi in på krediten, för att sen behöva använda upp den under månaden, då alla pengar betalas till räkningar och det som blir ?över?, läggs på krediten för att få ner räntan där. Gör vi rätt? Fel?

    Känns hopplöst!

  • Svar på tråden Hamnat i en dålig cirkel
  • Fri 27 Sep 2019 11:38
    #1

    Jag skulle satt mig ner och gjort en realistiskt budget. Om ni alltid behöver ta mer kredit varje månad då betyder ju det att er budget inte håller.

    Analysera när under månaden och varför pengarna tar slut. Hur mycket lägger ni på mat? Har ni några betaltjänster, abonnemang osv dom ni absolut inte måste ha? Hur mycket behöver ni lägga på kläder till barnen? Unnar ni er att ätaute, handla godis på macken, kaffe på stan osv? Analysera det ordentligt, ibland tror man att man har koll men har lite dåliga ekonomiska vanor som man kan ändra och vips har man några 100-lappar extra

    Betala mest på det lån/kredit med högst ränta (om ni inte har smålån, då kan ser vara bra att få bort dem helt först).

    Sen kanske plugga inte är det bästa alternativet om man har en ekonomi som inte går ihop. Skulle det funka att jobba ett år, betala av så mycket det bara går och sedan fortsätta plugga? Kan den som pluggar ha ett extrajobb för att få in pengar? Tar den som pluggar maximalt studielån? Bättre ränta på ett lån finns knappt så kan man använda CSN-pengar för att betala av era andra lån/krediter?

  • Fri 27 Sep 2019 12:49
    #2
    kiki skrev 2019-09-27 11:21:58 följande:

    Vill börja med att jag INTE vill ha en massa pekpinnar utan vill endast ha tips på hur jag ska få våran ekonomi att gå åt rätt håll.

    Vi har 2 krediter och ett lån, av olika orsaker. Totalsumman är ca 305.000kr

    Krediten blev tyvärr mycket hög när en av oss blev långtidssjukskriven och inga pengar trilla in, att leva på en inkomst mm gjorde att vi tog till krediten. Lånet hade vi sedan innan så den är gammal.

    Nu är vi tillbaka på banan, lr en av oss har sagt upp oss och börjat plugga istället, så inkomsten är inte som innan, men bättre än under sjukskrivningen.

    Hur ska vi prioritera? Vad ska vi betala av först? Hur ska vi komma ut spiralen av att inte behöva använda krediten som vi vill bli av med? Just nu betalar vi in på krediten, för att sen behöva använda upp den under månaden, då alla pengar betalas till räkningar och det som blir ?över?, läggs på krediten för att få ner räntan där. Gör vi rätt? Fel?

    Känns hopplöst!


    Att ni betalar av krediten och sedan behöver använda den igen håller inte. Krediten kommer aldrig minska.

    Kan den som pluggar jobba samtidigt?

    Ta sedan stenhård kontroll över utgifterna. Många småutgifter blir stora summor till slut. Se till att leva så billigt som det bara går.  Ifrågasätt varje utgift. Se över alla abonnemang. Bo billigt. Laga billig mat (som för den skull inte behöver vara dålig).
    Betala av det lån med högst ränta först.
  • Fri 27 Sep 2019 16:44
    #3

    Tack för svar!

    Vi använder ca 6000kr till mat, bensin och periodbiljetter x2 x900kr. Vi är 4 i hushållet, två vuxna och två barn. Bil använda bara vid storhandling.

    Kan inte komma på några onödiga utgifter vi har, varsitt telefonabonnemang på 200kr/st. Sa upp gymkortet för att få ner kostnaderna där. Betalar varken extra på tv lr appar. Tar med matlådor både till jobb och skola. Sagt upp parkeringsplatsen vid jobbet för att få ner både bensinkostnaden och parkering, dock tillkom ett periodkort. Kaffe lr te för take away skulle aldrig finnas på världskartan.

    En av oss har varit sjukskriven i 2 år pga dålig chef som mobbade sin personal, så för att hitta tillbaka och orka med vardagen va plugg det enda alternativet nu. Att ha en som bara ligger hemma tar på krafterna för hela hushållet och en skiljsmässa stod runt hörnet. Jobbar extra kanske 1-2ggr månaden. Orkar inge mer.

    Kläder till barnen har jag inte köpt sen i våras, vinterkläder för kommande vinter har dom.

    Vi betalar in ca 5000kr på lånet, 7000kr på den högsta krediten samt 5000kr på den andra krediten, som vi sen går back på då vi använder krediten till att handla mat, bensin, periodkort mm. Har vi en bättre månad så betalar vi såklart in mer. Sparande har vi inget.

    Drar vi ner inbetalningarna vilket vi skulle kunna så blir det högre ränta på krediterna. Mitt liv känns som en total röra. Man intalar sig hela tiden att ?det löser sig? men jag mår påriktigt dåligt av denna situation som vi befinner oss i.

  • Fri 27 Sep 2019 17:05
    #4
    kiki skrev 2019-09-27 16:44:29 följande:

    Vi betalar in ca 5000kr på lånet, 7000kr på den högsta krediten samt 5000kr på den andra krediten, som vi sen går back på då vi använder krediten till att handla mat, bensin, periodkort mm. Har vi en bättre månad så betalar vi såklart in mer. Sparande har vi inget.

    Drar vi ner inbetalningarna vilket vi skulle kunna så blir det högre ränta på krediterna. Mitt liv känns som en total röra. Man intalar sig hela tiden att ?det löser sig? men jag mår påriktigt dåligt av denna situation som vi befinner oss i.


    Vem som helst, verkligen vem som helst, kan få ekonomiska problem! I vårt hushåll lever vi med löneutmätning från Kronofogden.
    Jag har egentligen bara ett tips, och det är att avsluta krediten, alltså ta bort kreditfunktionen på kontot/kortet. På det viset kan ni inte handla för mer pengar än ni faktiskt har, och skulderna kan inte växa (annat än med den förmodligen ganska saftiga räntan).
    Ni betalar alltså sammanlagt 17 000 i månaden på era skulder? Om ni inte har råd med era levnadskostnader när detta är betalt bör ni försöka minska betalningarna något om det går. Prata med bankerna/kreditbolagen!
  • Fri 27 Sep 2019 17:10
    #5

    Att betala in 17.00kr/månad för att sedan använda krediten igen måste kännas demoraliserande. Minska inbetalningen så ni får en rimligare budget som ni klarar.

    Ni skriver inget om era inkomster men säg att ni betalar av 10.000kr/mån på lånen? Skulle ni klara er på det ni får över och att lånen blir avbetalda på typ 3 år?

  • Fri 27 Sep 2019 21:14
    #6

    Har pratat med kreditföretagen och man måste betala hela skulden innan man kan säga upp den. Och nu när jag skrivit här så skulle jag iallafall kunna klippa det ena kortet då den krediten inte används. Utan vi använder bara den ena som vi betalar in på för att sen använda, för att få ytterligare 55 dagar räntefritt på dem inbetalade. Asså vilken soppa, blir helt yr när jag tänker på hur vi lever.

    Vi har ca 30000kr/månaden i inkomst, ca 17 till lån och krediter, hyra på 11, sen el, telefon, nån försäkring. Så i princip varenda öre ligger på räkning/lån/kredit.

    Har börja lägga ut en massa till försäljning, mest på Facebook men även på tradera. Blocket kostar pengar så de är uteslutet. Och alla småsummor därifrån lägger jag på dwn största krediten.

    Jag tycker ändå vi äter billig mat, vi läser reklambladen tillsammans och bestämmer mat efter kampanjer. Är det något som är tokbilligt köper vi extra och fryser in. Vi äter inte ute, varken McD, max, pizza lr annan snabbmat.

    Önskar bara att ingen av oss hade blivit sjukskriven och att vi hade sluppit denna kaos som kom i efterhand. Sjukskrivning som man tänkte ?låt mig vara hemma och vila mig, möten på jobbet och det löser sig, blev nästan två år?.

    Tack för alla era tips och tankar.

  • Fri 27 Sep 2019 21:29
    #7

    Prata med låneföretagen, kanske kan de sänka räntan eller minska amorteringen ett tag?

  • Fri 27 Sep 2019 21:46
    #8

    Vad är det för ränta på dessa lån? Har något lån en bättre ränta så betala av mindre på den och mer på de med sämst ränta så ni blir av med den först.

    Verkar som ni verkligen gör mycket för att kunna betala av och slippa hamna hos kronofogden.

    Har ni någon släkting som kan låna er en summa pengar som ni kan använda till att betala av i alla fall ett av lånen? Antar inte, annars hade ni nog redan frågat.

  • Sat 28 Sep 2019 09:02
    #9
    kiki skrev 2019-09-27 21:14:25 följande:

    Har pratat med kreditföretagen och man måste betala hela skulden innan man kan säga upp den. Och nu när jag skrivit här så skulle jag iallafall kunna klippa det ena kortet då den krediten inte används. Utan vi använder bara den ena som vi betalar in på för att sen använda, för att få ytterligare 55 dagar räntefritt på dem inbetalade. Asså vilken soppa, blir helt yr när jag tänker på hur vi lever.


    Går det inte att åtminstone ta bort möjligheten att utöka den krediten, även om ni inte slutbetalt skulden än?
    Utgångspunkten är att ni bara ska handla för pengar som ni faktiskt har på kontot, inte för lånade pengar, isåfall blir det svårt att komma ikapp.
    Är det något kreditbolag som hotar med att skicka skulden till Kronofogden just nu, eller hur är det? Vad händer om ni betalar något mindre varje månad?
  • Sun 29 Sep 2019 22:36
    #10

    Vi har inte frågat om hjälp då jag på roligt skäms över vår ekonomiska situation. Jag har alltid varit den dom kommit med ?ekonomiska råd? till vänner och bekanta, och helt plötsligt sitter jag i samma sits själv och vet inte hur jag ska ta mig ur.

    Vi betalar allt i tid, så inget inkasso och kronofogden.

    Nu vet jag inte räntorna riktigt, men lånet har ca 4%, och dom andra kan kanske ha 13-18%, vet inte riktigt. Kanske är bättre kolla ett nytt lån och betala av krediten och säga upp den för att ta mig ut kreditkortshärvan?

    Vi vill såklart betala av, men det känns som vi tar ett steg fram åt för att sen ta två bak.

  • Sun 29 Sep 2019 22:53
    #11
    kiki skrev 2019-09-29 22:36:06 följande:

    Vi har inte frågat om hjälp då jag på roligt skäms över vår ekonomiska situation. Jag har alltid varit den dom kommit med ?ekonomiska råd? till vänner och bekanta, och helt plötsligt sitter jag i samma sits själv och vet inte hur jag ska ta mig ur.

    Vi betalar allt i tid, så inget inkasso och kronofogden.

    Nu vet jag inte räntorna riktigt, men lånet har ca 4%, och dom andra kan kanske ha 13-18%, vet inte riktigt. Kanske är bättre kolla ett nytt lån och betala av krediten och säga upp den för att ta mig ut kreditkortshärvan?

    Vi vill såklart betala av, men det känns som vi tar ett steg fram åt för att sen ta två bak.


    Det med 13-18% behöver ni ju betala av på mest. Kan du få ett lån med lägre ränta för att lösa de lån med höga räntor så gör det.

    Du behöver inte skämmas! Ni verkar ha tagit lån för att kunna överleva under en svår period, inte för att löpa tv och åka på semester eller nån annan typ av lyxkonsumtion. Dessutom har ni all ambition att betala och göra rätt för er!
  • Sun 6 Oct 2019 22:34
    #12

    Pratat med Nordea som är min huvudbank och fick ett nej till att lösa krediterna. Så planen är nu att fortsätta betala så mycket som det går, men inte betala så mycket på ena krediten utan ha dom pengarna kvar på kontot till mat/nödvändigheter. Jul om några månader och hag har fått skriva upp mig på hela julhelgen för att få in extra slantar på dom röda dagarna. Tar även extra helger redan nu, men börjar bli slitsamt med 10 dagars pass och ledig 1 dag, ingen riktig återhämtning.

    Åter igen, tack för all bolling från er utomstående.

  • Hej!

    Mina tips:

    1. Betala lägsta möjliga på kredit ett och högsta som ni har möjlighet till på kredit två. Då kommer kredit två försvinna snabbare = lägre ränta/kostnader. Lånet betalar ni som vanligt på.

    2. Ni kan handla billigare än 6000 på fyra personer, jag lovar. Vi äter tom ute ibland och har ett matkonto på 5000 kr och vi är 4-6 i hushållet. Köp mycket konserver, krossade tomater och bönor mm, frysta grönsaker i storpack och gör grytor t.ex. billigt och bra.

    3. Använd aldrig kreditkortet! Sänk istället inbetalningarna så ni har råd med det som är nödvändigt utan kreditköp.

    4. Börja spara. Det kommer ALLTID oväntade utgifter och då plockar ni fram kreditkortet. En vante tappas bort = 200 kr för nya vinterhandskar. En kompis fyller år = 150 kr för present.... osv. Många bäckar små. Spar 1000 kr i månaden, minst. Betala 1000 kr mindre på krediterna för att få ihop det.

    Det här fixar ni!

  • Fri 18 Oct 2019 23:10
    #14

    Om jag inte läste fel, skriver du att ni bara använder bilen till att storhandla. Om det stämmer, är mitt tips att sälja bilen. Det sparar ni mycket pengar på. Det går att (stor)handla ändå. Investera i en bra dramaten och kombinera med en ryggsäck/annan väska, så får ni med er rätt mycket mat hem på samma gång. 

    Skulle det vara svårt att nå stormarknaderna/billigare affärer utan bil, tror jag ändå att ni tjänar på att handla lite dyrare mat och slippa utgifterna för bilen. :) 


     

  • Sun 20 Oct 2019 15:53
    #15
    kiki skrev 2019-09-27 11:21:58 följande:

    Vill börja med att jag INTE vill ha en massa pekpinnar utan vill endast ha tips på hur jag ska få våran ekonomi att gå åt rätt håll.

    Vi har 2 krediter och ett lån, av olika orsaker. Totalsumman är ca 305.000kr

    Krediten blev tyvärr mycket hög när en av oss blev långtidssjukskriven och inga pengar trilla in, att leva på en inkomst mm gjorde att vi tog till krediten. Lånet hade vi sedan innan så den är gammal.

    Nu är vi tillbaka på banan, lr en av oss har sagt upp oss och börjat plugga istället, så inkomsten är inte som innan, men bättre än under sjukskrivningen.

    Hur ska vi prioritera? Vad ska vi betala av först? Hur ska vi komma ut spiralen av att inte behöva använda krediten som vi vill bli av med? Just nu betalar vi in på krediten, för att sen behöva använda upp den under månaden, då alla pengar betalas till räkningar och det som blir ?över?, läggs på krediten för att få ner räntan där. Gör vi rätt? Fel?

    Känns hopplöst!


    Det första ni bör göra är att försöka skapa en överblick av er ekonomi. Ni skall veta vart varenda krona går och exakt hur era tillgångar och skulder ser ut.

    Börja med att föra en kassabok där alla utgifter hur obetydliga de än är tas med. Gör sedan en balansräkning där ni listar alla tillgångar på en sida och alla skulder på den andra sidan.

    Kontakta nu kommunens skuldrådgivare för att få prata igenom saken med någon som har erfarenhet och som ni kan bolla idéer med. Även om det känns lite pinsamt.
  • Elin P
    Thu 31 Oct 2019 13:42
    #16

    Håller med om att ni borde sälja bilen om ni bara har den till storhandling. Bil kostar väldigt mycket att ha. Kan ni få skjuts för att storhandla några gånger i månaden istället? Alternativt handla på närmare håll eller ta hemkörning ibland. Blir billigare än att ha bil.

    Det borde också gå att komma ner i matkostnad. Bakar ni bröd själva? Det kostar ca 1/5 av att köpa bröd i affären. Finns också en hel del bloggar och hemsidor som tipsar om billig mat. Använd lediga dagar till att laga storkok på sådant som är gott att ta upp ur frysen och äta, tex. linsgrytor och ärtsoppa. Ät gröt till frukost istället för fil. www.undertian.se har tips om 300-kronorsvecka där man kan äta mycket billigt men samtidigt nyttigt.

    Kör totalt köpstopp på kläder och prylar till er själva. Åt barnen, köp bara det som verkligen behövs och kolla i första hand om ni kan ärva av någon eller köpa secondhand. Ofta får man 10 plagg till priset av 1 nytt om man köper secondhand.

  • Elin P
    Thu 31 Oct 2019 13:43
    #17

    Håller med om att ni borde sälja bilen om ni bara har den till storhandling. Bil kostar väldigt mycket att ha. Kan ni få skjuts för att storhandla några gånger i månaden istället? Alternativt handla på närmare håll eller ta hemkörning ibland. Blir billigare än att ha bil.

    Det borde också gå att komma ner i matkostnad. Bakar ni bröd själva? Det kostar ca 1/5 av att köpa bröd i affären. Finns också en hel del bloggar och hemsidor som tipsar om billig mat. Använd lediga dagar till att laga storkok på sådant som är gott att ta upp ur frysen och äta, tex. linsgrytor och ärtsoppa. Ät gröt till frukost istället för fil. www.undertian.se har tips om 300-kronorsvecka där man kan äta mycket billigt men samtidigt nyttigt.

    Kör totalt köpstopp på kläder och prylar till er själva. Åt barnen, köp bara det som verkligen behövs och kolla i första hand om ni kan ärva av någon eller köpa secondhand. Ofta får man 10 plagg till priset av 1 nytt om man köper secondhand.

  • Tue 5 Nov 2019 21:54
    #18

    Tack för ännu fler tips. Bilen kan vi inte riktigt göra oss av med än. Den använda som sagt mestadels för att storhandla men även till att ta oss till och från släkt som bor långt ifrån för att kunna ta kommunal färdmedel.

    Handla saker till barnen har vi inte gjort sen jag vet inte när. Till mig har jag fått köpa kläder för att jag gått upp säkert 15kg pga depression. Min andra hälft har inte heller köpt nått onödigt till sig själv.

    Ska kolla in undertian, tack för tips.

  • Wed 6 Nov 2019 08:40
    #19

    Räkna på hur mycket bilen kostar totalt. Hur ofta MÅSTE ni åka till släkten? Kan de komma till er ibland istället? Hur mycket skulle det kosta att hyra bil/åka taxi för de gånger ni måste åka? Om ni inte är villiga att göra uppoffringar för att få ordning på ekonomin kommer det bara att bli värre.

  • Sun 10 Nov 2019 10:48
    #20
    kiki skrev 2019-09-27 16:44:29 följande:

    Kan inte komma på några onödiga utgifter vi har, varsitt telefonabonnemang på 200kr/st. 


    Du kanske kan spara pengar här? Låter som en onödigt hög kostnad. Är det bara själva abonnemanget som kostar 200? (ingen avbet./avgift för mobilen eller så?)

    Jag själv betalar under 100 kr/månad för fria samtal och sms. Ingår en del data också.

    Om ditt abonnemang inte är bundet, då hade jag bytt operatör. Vill du ha hjälp med mer personliga tips kring det, baserat på just din operatör osv (som du kanske inte vill skriva publikt), så är det helt ok att skicka ett privat meddelande (klicka på mitt profilnamn isf).
Svar på tråden Hamnat i en dålig cirkel