• deski
    Sun 29 Sep 2019 09:57
    1388 visningar
    19 svar
    19
    1388

    Är Samhällssystemet Juste

    Allt går ut på att man skall jobba o betala skatter o försörja politrukerna.

    OK - låt oss säga att man måzzttee ha skatter o acceptera detta.

    DÅ BLIR VARJE SKATTEHÖJNING STÖLD

    Låt oss säga att man säljer mjölk resp bensin.

    Då blir det mycket svårare att öka volymen bensin eftersom den är så dyr pga skatten.
    O som bensinsäljare tillför man staten mycket meeer pengar än mjölksäljaren - är detta
    juste? (gäller även elbolag)

    O så har vi jobbsamhället som går ut på att folk inte skall få nämnvärda pengar över.

    Pengarna skall in efter skatt - o sen är det sjuukt dyra boendekostnader (förutom för de som
    har Bostadrätter med NOLL i  avgift - tre sådana till salu på östermalm på mellan 170 - 290 kvm
    eller äger ett knippe hyreshus).

    O pengarna som är kvar är det meningen att man skall snurra runt i systemet så att det blir omsättning-
    omsättning- omsättning = moms - moms - moms o skatt- skatt- skatt.

    O vill man ha något som är dyyyrt så måzztte man rannzaka ihop dom pengarna - dvs avstå
    från en massa saker.

    Väldigt många rannzakar genom att äta dåligt - mat som är en hälsofråga.

    O sen har vi ådersdiskrimineringen som påstås vara förbjuden - men hur kan det då komma sig
    att äldre människor har mer pengar än unga?

    När priser går upp så gnälls o ifrågasätts detta ibland - däremot är regeringen tyzzt när det gäller elpriset eftersom en stooor del numera är skatt - el var billigt innan man började beskatta den hårt.

    De sista decennierna har fastighetsägarna tagit mark av alla - det finns rätt många dolda miljardärer bland dessa. Deski vet ett antal - kom gärna tillbaka med exempel.

    MEN BOSTADSKOSTNADERNA IFRÅGASÄTTS KONSTIGT NOG INTE

    Att gamla/icke märkvärdiga bostäder har dyyyraa hyror ser man väldigt tydligt i lyxfällan

  • Svar på tråden Är Samhällssystemet Juste
  • Barbro­45
    Sun 29 Sep 2019 10:10
    #1

    Jag håller inte om att bostadens kostnad relativt våra inkomster inte debatteras. Många debatter handlar om bristen på bostäder för människor med normala inkomster, problemen med byggande av lyxbostäder som sedan blir svårsålda, prisökningar på hus med normal standard.

    Lite o.t. din text blir rätt svårläst då du dubbeltecknar och trippeltecknar vokaler på många ord

  • deski
    Sun 29 Sep 2019 11:30
    #2

    Att det skrivs om bristen på bostäder är inte samma sak som att kostnaderna inte ifrågasätts.

    och hur ofta skriver man om de dolda miljardärerna - Ståhl, Lindsten, Rosén
    Wåhlin (engkvist - död men sålde för typ 2 miljarder o nästan helt obelånat-
    ett bestånd hade 120 mkr in i hyror o hade NOLL i skulder)

    Väldigt många hus har årshyror på 1-2 x produktionskostnaden.

    NK-huset stockholm har förmodligen 10 - 20 x

  • Sun 29 Sep 2019 11:41
    #3

    Går ju nästan inte att läsa din text eller ta den seriöst när du slänger in z i var och varannat ord. Om du vill ha en seriös diskussion tror jag det går bättre om du lägger fram den bättre.

    Nåväl. Har ändå ett par kommentarer kring det jag orkade ta mig igenom.

    Ser du inte en poäng i att sådant som är dåligt för miljön belastas med högre skatt? Sen kan jag hålla med om att just bensin har oerhört hög skatt.

    Sen är det väl inte konstigt att de som levt länge hunnit tjäna/spara mer pengar än de som varit vuxna en kort tid?

  • deski
    Sun 29 Sep 2019 11:53
    #4
    Limeblad skrev 2019-09-29 11:41:25 följan

    1. Ser du inte en poäng i att sådant som är dåligt för miljön belastas med högre skatt? 

    2. Sen är det väl inte konstigt att de som levt länge hunnit tjäna/spara mer pengar än de som varit vuxna en kort tid?


    1. NEJ - Staten/samhället skall inte lägga sig i vad man gör för sina pengar o vilka man gör affärer med så länge produkterna är lagliga - det är hederligare att förbjuda fel/dåliga produkter än att straffbeskatta dom - om man inte ger pengarna till mig - nu blir det ju jäv i kubik eftersom politrukerna som bestämmer skatterna lever på skatterna/skattebetalarnas pengar.

    Varför skall vissa beskattas mer för att de säljer vissa saker samtidigt som andra skall normalbeskattas för att de säljer vissa andra saker

    Ta Ingegerd Engfeldt. Hon skapade en verksamhet i landet där produkterna tidigare till 100% var importerade. Henne belönade man med Straffskatt så
    att hon blev ruinerad - o här talar vi inte om miljöskadliga produkter utan
    kassettband (TRACK)

    2. Men varför ifrågasätts då åldersdiskriminering - den är ju helt ok o normal
    med ditt synsätt. Jag har själv mycket mer pengar än när jag var yngre o
    det är åldersdiskriminering o åldersdiskriminering är ju fuuult
  • Tintin i Amerik­a
    Sun 29 Sep 2019 22:37
    #5
    deski skrev 2019-09-29 09:57:06 följande:

    Allt går ut på att man skall jobba o betala skatter o försörja politrukerna.

    OK - låt oss säga att man måzzttee ha skatter o acceptera detta.

    DÅ BLIR VARJE SKATTEHÖJNING STÖLD

    Låt oss säga att man säljer mjölk resp bensin.

    Då blir det mycket svårare att öka volymen bensin eftersom den är så dyr pga skatten.
    O som bensinsäljare tillför man staten mycket meeer pengar än mjölksäljaren - är detta
    juste? (gäller även elbolag)

    O så har vi jobbsamhället som går ut på att folk inte skall få nämnvärda pengar över.

    Pengarna skall in efter skatt - o sen är det sjuukt dyra boendekostnader (förutom för de som
    har Bostadrätter med NOLL i  avgift - tre sådana till salu på östermalm på mellan 170 - 290 kvm
    eller äger ett knippe hyreshus).

    O pengarna som är kvar är det meningen att man skall snurra runt i systemet så att det blir omsättning-
    omsättning- omsättning = moms - moms - moms o skatt- skatt- skatt.

    O vill man ha något som är dyyyrt så måzztte man rannzaka ihop dom pengarna - dvs avstå
    från en massa saker.

    Väldigt många rannzakar genom att äta dåligt - mat som är en hälsofråga.

    O sen har vi ådersdiskrimineringen som påstås vara förbjuden - men hur kan det då komma sig
    att äldre människor har mer pengar än unga?

    När priser går upp så gnälls o ifrågasätts detta ibland - däremot är regeringen tyzzt när det gäller elpriset eftersom en stooor del numera är skatt - el var billigt innan man började beskatta den hårt.

    De sista decennierna har fastighetsägarna tagit mark av alla - det finns rätt många dolda miljardärer bland dessa. Deski vet ett antal - kom gärna tillbaka med exempel.

    MEN BOSTADSKOSTNADERNA IFRÅGASÄTTS KONSTIGT NOG INTE

    Att gamla/icke märkvärdiga bostäder har dyyyraa hyror ser man väldigt tydligt i lyxfällan


    du bara klagar och är negativ!
    Vad är alternativet till den samhällsordning vi har idag?
    vilka bostäder med noll i avgift tänker du på?
  • deski
    Fri 4 Oct 2019 16:08
    #6

    Bostadsrätt NOLL i avgift 290 kvm Strandvägen 17.

    Karlavägen 165 kvm NOLL i avgift

    Nära Östermalmstorg 190 kvm NOLL i avgift

    Narvavägen 312 kvm NOLL i avgift

    Etagevåning Gröndal 118 kvm 1,000 kr/mån avgift

  • Tintin i Amerik­a
    Fri 4 Oct 2019 18:47
    #7
    deski skrev 2019-10-04 16:08:02 följande:

    Bostadsrätt NOLL i avgift 290 kvm Strandvägen 17.

    Karlavägen 165 kvm NOLL i avgift

    Nära Östermalmstorg 190 kvm NOLL i avgift

    Narvavägen 312 kvm NOLL i avgift

    Etagevåning Gröndal 118 kvm 1,000 kr/mån avgift


    Haha hitte du på allt själv ju
  • deski
    Fri 4 Oct 2019 19:00
    #8

    Här har du 297 kvm Strandvägen NOLL i avgift.

    www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-7rum-ostermalm-stockholms-kommun-strandvagen-17-15902816

    Billigare än att bo i betald villa o centralare dessutom

    DESKI vet - för DESKI är inte efterbliven o fattar vad som är något att ha

    Ropen Skalla Just bostad att bo graatiiis i till alla

    Ropen Skalla
    BR med NOLL i avgift till Alla

    Där bodde (Homofilur)tandläkaren Gunnar Giermark o
    där bor även  fastighets Edman (Lars) - han har dubbla bostäder
    ovanpå varandra (har för mig han har hiss inómhus-men är osäker)
    en av lägenheterna är Gunnar Giermarks (den nyaste) - den är på 271 kvm

  • Tintin i Amerik­a
    Fri 4 Oct 2019 19:42
    #9
    deski skrev 2019-10-04 19:00:44 följande:

    Här har du 297 kvm Strandvägen NOLL i avgift.

    www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-7rum-ostermalm-stockholms-kommun-strandvagen-17-15902816

    Billigare än att bo i betald villa o centralare dessutom

    DESKI vet - för DESKI är inte efterbliven o fattar vad som är något att ha

    Ropen Skalla Just bostad att bo graatiiis i till alla

    Ropen Skalla
    BR med NOLL i avgift till Alla

    Där bodde (Homofilur)tandläkaren Gunnar Giermark o
    där bor även  fastighets Edman (Lars) - han har dubbla bostäder
    ovanpå varandra (har för mig han har hiss inómhus-men är osäker)
    en av lägenheterna är Gunnar Giermarks (den nyaste) - den är på 271 kvm


    herre gud du skriver om något som inte är till vanligt folk
    dessa köpare har redan betalat enorma summor för att köpa dessa bostadsrätter 
    och då ingår avgifter i dessa enorma summor
    man betalar visserligen inte månadsavgiften om det är det du menade men de har ju betalat enorma summor för att bli medlemmar och köpa dessa bostäder
  • Tintin i Amerik­a
    Fri 4 Oct 2019 19:43
    #10

    finns inga avgifter på hus heller men massa annat 
    men hus kostar ju också därefter 

  • Tintin i Amerik­a
    Fri 4 Oct 2019 19:43
    #11

    finns inga avgifter på hus heller men massa annat 
    men hus kostar ju också därefter 

  • deski
    Sat 5 Oct 2019 00:03
    #12
    Tintin i Amerika skrev 2019-10-04 19:42:22 följande:
    herre gud du skriver om något som inte är till vanligt folk
    dessa köpare har redan betalat enorma summor för att köpa dessa bostadsrätter 
    och då ingår avgifter i dessa enorma summor
    man betalar visserligen inte månadsavgiften om det är det du menade men de har ju betalat enorma summor för att bli medlemmar och köpa dessa bostäder

    Men alla har inte betalat enorma summor - Före 1981 gick det inte att belåna BR - utan
    det var cash money som gällde - efter det att belåningar stabiliserat sig blev det skyrocketing
    på priserna.

    DET INGÅR INGA AVGIFTER DÅ MAN KÖPER - SKILJ INSATS O AVGIFTER

    Strandvägen 17 har sålt råvind o då fick de andra pengar . - o avgifterna på de renoverade
    råvindslägenheterna är nog inte såå låga

    MEN I ETT JUSTE SAMHÄLLSSYSTEM SŨSKALL ALLA SOM HAR VETTIGA JOBB
    KUNNA KÖPA BR MED NOLL I AVGIFT CASH - annars är ju lönerna för låååågaaa.

    Eller är det feel feel feel att kunna casha BR med noll i avgift genom att spara löner?

    ELLER MENAR DU VAD ATT SAMHÄLLET SKALL VARA SOM JAG STARTADE TRÅDEN


    Man jobbar o har lön o den räcker till mat o boende o liiitee till o vill man ha något som är dyrare
    (eller spara vettig summa per månad) måzztte man rannzaka ihop dom pengarna - o ofta rannzakas
    det på maten - deski sparar inget, men jag äter inte malet heller o dricker juste espresso eller färsk-
    pressad juice eller italienska premiumläsk - eftersom jag inte vill snåla genom att äta dåligt

    O tar vi bort belåningsmöjligheterna på BR kommer de att bli mycket billigare

  • washo
    Sat 5 Oct 2019 10:39
    #13
    deski skrev 2019-10-05 00:03:36 följande:

    Men alla har inte betalat enorma summor - Före 1981 gick det inte att belåna BR - utan
    det var cash money som gällde - efter det att belåningar stabiliserat sig blev det skyrocketing
    på priserna.

    DET INGÅR INGA AVGIFTER DÅ MAN KÖPER - SKILJ INSATS O AVGIFTER

    Strandvägen 17 har sålt råvind o då fick de andra pengar . - o avgifterna på de renoverade
    råvindslägenheterna är nog inte såå låga

    MEN I ETT JUSTE SAMHÄLLSSYSTEM SŨSKALL ALLA SOM HAR VETTIGA JOBB
    KUNNA KÖPA BR MED NOLL I AVGIFT CASH - annars är ju lönerna för låååågaaa.

    Eller är det feel feel feel att kunna casha BR med noll i avgift genom att spara löner?

    ELLER MENAR DU VAD ATT SAMHÄLLET SKALL VARA SOM JAG STARTADE TRÅDEN


    Man jobbar o har lön o den räcker till mat o boende o liiitee till o vill man ha något som är dyrare
    (eller spara vettig summa per månad) måzztte man rannzaka ihop dom pengarna - o ofta rannzakas
    det på maten - deski sparar inget, men jag äter inte malet heller o dricker juste espresso eller färsk-
    pressad juice eller italienska premiumläsk - eftersom jag inte vill snåla genom att äta dåligt

    O tar vi bort belåningsmöjligheterna på BR kommer de att bli mycket billigare


    jag håller med att det är fel på systemet och gynnar de rika och blir mer å mer
    men vad är alternativen?
  • deski
    Sat 5 Oct 2019 18:27
    #14

    Ett alternativ är att för att få anställa en person måste arbetsgivaren hålla med en vettig bostad
    till låg kostnad i närområden (gångavstånd) - inget nytt under solen - bruksamhället - japan - kina.

    Exempel  - Asea - Garphyttan - Jonsered - Sjukhusen (bankerna o brandstationerna - dock inte för
    alla) - portvakter - EPA (EPA-kåkarna i Årsta)

    Ett annat komplement att att tvinga företagsägare o rika att bo i hyresOrätter o de fattiga bor
    i bostadsrätter med låga avgifter (de behöver nödvändigvis inte äga dom)

    Och att staten som ger uppehållstillstånd o vill ha folkökning redan ikväll bygger 4 miljoner
    billiga bostäder - varför skall det vara svårare att hyra en bostad än att köpa en mobiltelefon
    eller ta ett mobilabonnemang  - staten vill ha folk, invandringo staten skall hålla med bostäder
    inte kommunerna hyreshajar - du anar inte hur många dolda miljardärer vi har i landet-
    i stort sett är alla dolda miljardärer hyreshusägare

  • washo
    Sat 5 Oct 2019 19:57
    #15
    deski skrev 2019-10-05 18:27:52 följande:

    Ett alternativ är att för att få anställa en person måste arbetsgivaren hålla med en vettig bostad
    till låg kostnad i närområden (gångavstånd) - inget nytt under solen - bruksamhället - japan - kina.

    Exempel  - Asea - Garphyttan - Jonsered - Sjukhusen (bankerna o brandstationerna - dock inte för
    alla) - portvakter - EPA (EPA-kåkarna i Årsta)

    Ett annat komplement att att tvinga företagsägare o rika att bo i hyresOrätter o de fattiga bor
    i bostadsrätter med låga avgifter (de behöver nödvändigvis inte äga dom)

    Och att staten som ger uppehållstillstånd o vill ha folkökning redan ikväll bygger 4 miljoner
    billiga bostäder - varför skall det vara svårare att hyra en bostad än att köpa en mobiltelefon
    eller ta ett mobilabonnemang  - staten vill ha folk, invandringo staten skall hålla med bostäder
    inte kommunerna hyreshajar - du anar inte hur många dolda miljardärer vi har i landet-
    i stort sett är alla dolda miljardärer hyreshusägare


    haha då lägger jag ner företaget för vi är många som knappast har råd att betala lönen men det går precis runt 
  • deski
    Wed 9 Oct 2019 23:02
    #16
    washo skrev 2019-10-05 19:57:44 följande:
    haha då lägger jag ner företaget för vi är många som knappast har råd att betala lönen men det går precis runt 
    Varför skall du lägga ner bara för att du har svårt att profitera på andra-
    driv företaget själv o ev med de som bor med dig - ni har ju bostad
  • Tintin i Amerik­a
    Thu 10 Oct 2019 11:27
    #17
    deski skrev 2019-10-09 23:02:34 följande:
    Varför skall du lägga ner bara för att du har svårt att profitera på andra-
    driv företaget själv o ev med de som bor med dig - ni har ju bostad
    jag behöver arbetare och det är det jag söker
    vart de bor är inte mitt ansvar
  • Wed 3 Mar 2021 10:54
    #18
    deski skrev 2019-10-04 19:00:44 följande:

    Här har du 297 kvm Strandvägen NOLL i avgift.

    www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-7rum-ostermalm-stockholms-kommun-strandvagen-17-15902816

    Billigare än att bo i betald villa o centralare dessutom

    DESKI vet - för DESKI är inte efterbliven o fattar vad som är något att ha

    Ropen Skalla Just bostad att bo graatiiis i till alla

    Ropen Skalla
    BR med NOLL i avgift till Alla

    Där bodde (Homofilur)tandläkaren Gunnar Giermark o
    där bor även  fastighets Edman (Lars) - han har dubbla bostäder
    ovanpå varandra (har för mig han har hiss inómhus-men är osäker)
    en av lägenheterna är Gunnar Giermarks (den nyaste) - den är på 271 kvm


    Hålla deski, vad vet du om Gunnar Giermark? Har du något mer på honom eller? Intressant förmåga det där
  • Wed 3 Mar 2021 11:24
    #19

    Så, du eftersöker lite gammaldags Marxistisk anda alltså? Alla delar solidariskt på det som finns, alla förväntas bidra lika mycket och ingen premieras för att den är smartare, starkare eller flitigare än övriga?

Svar på tråden Är Samhällssystemet Juste