• Sun 29 Sep 2019 16:09
    1090 visningar
    25 svar
    25
    1090

    Kan man bli gravid på första försöket?

    Hej!

    Jag och min sambo har bestämt oss att försöka bli gravida. Vi har pratat om detta i ca ett års tid och nu känns det äntligen rätt.

    Enligt ägglossningstest hade jag ägglossning för 1 vecka sedan. Vi hade då sex den dagen + ett par dagar efter.

    Är det vanligt att det kan ta på en gång? Och hur snabbt kan man isåfall få symptom? Jag har idag haft sura uppstötningar hela dagen vilket jag vad jag kan minnas aldrig någonsin haft. Har också molande värk i livmodern. Känner mig även febrig..?

    Har för övrigt en mens som kommer väldigt exakt varje gång, så annars är det inte särskilt länge kvar tills jag får

    Kram!

  • Svar på tråden Kan man bli gravid på första försöket?
  • Sun 29 Sep 2019 16:26
    #1

    Varför skulle man inte kunna bli gravid på första försöket menar du? Klart man kan.

  • Sun 29 Sep 2019 16:32
    #2

    Tror jag formulerade mig konstigt. Jag vet att man såklart kan bli det, jag undrar nog mer hur vanligt det är. Mina föräldrar har flertalet missfall bakom sig och även flera ivf försök som aldrig tog. Jag är nog bara väldigt orolig att jag också ska ha ärvt dessa problem.

  • Sun 29 Sep 2019 16:42
    #3
    Catmom skrev 2019-09-29 16:32:34 följande:

    Tror jag formulerade mig konstigt. Jag vet att man såklart kan bli det, jag undrar nog mer hur vanligt det är. Mina föräldrar har flertalet missfall bakom sig och även flera ivf försök som aldrig tog. Jag är nog bara väldigt orolig att jag också ska ha ärvt dessa problem.


    Behöver inte vara ärftligt att ha svårt att bli gravid. Vissa saker kan ja men mycket är individuellt.

    Jag har 5 barn och väntar nr 6 i v 34 nu. 4 av barnen tog sig på en gång. 2 var dessutom Oops barn.

    Nr 1 var slarv med skydd en gång. Nr 2 gick jag på minipiller då jag ammade nr 1 fortfarande. (16mån mellan dom)

    Den som tog längst tid är den sista nr 6 och det tog 1år då hade jag ett ma ett år tidigare. Så har varit gravid 7gr men "bara" 6 barn.

    Nu blir det inga fler och eftersom vi båda är väldigt fertila så kommer sambon sterilisera sig.

    Jag var 24år med första barnet och nu är jag 36 så jag har märkt att min fertilitet minskat med åren. Dom 4 första tog sig väldigt snabbt. Dom tre senare(ink Ma) tog längre tid.
  • Sun 29 Sep 2019 16:46
    #4

    Ingen aning om hur vanligt det är. Statistik handlar oftare om hur många som är spontant gravida efter x antal cykler. Men båda mina barn har blivit till på första "aktiva" försöket . Även mina systrar har blivit gravida när de har önskat liksom vår mor och mormor när det begav sig. Så vi är nog fertila i vår släkt generellt.

    Du kan nog ha blivit gravid. Testa sen på din beräknade mens-dag!

  • Sun 29 Sep 2019 16:51
    #5
    viseversa skrev 2019-09-29 16:42:51 följande:

    Behöver inte vara ärftligt att ha svårt att bli gravid. Vissa saker kan ja men mycket är individuellt.

    Jag har 5 barn och väntar nr 6 i v 34 nu. 4 av barnen tog sig på en gång. 2 var dessutom Oops barn.

    Nr 1 var slarv med skydd en gång. Nr 2 gick jag på minipiller då jag ammade nr 1 fortfarande. (16mån mellan dom)

    Den som tog längst tid är den sista nr 6 och det tog 1år då hade jag ett ma ett år tidigare. Så har varit gravid 7gr men "bara" 6 barn.

    Nu blir det inga fler och eftersom vi båda är väldigt fertila så kommer sambon sterilisera sig.

    Jag var 24år med första barnet och nu är jag 36 så jag har märkt att min fertilitet minskat med åren. Dom 4 första tog sig väldigt snabbt. Dom tre senare(ink Ma) tog längre tid.


    Ja det låter verkligen som om du och din man är fertila. Jag önskar såå att det är fallet för mig och min sambo då vi båda önskar oss en stor familj.

    Tror jag ska prata med min mamma och höra lite mer exakt vad som problemet var när de försökte bli gravida. Min pappa är väldigt många år äldre än henne (20), så kan ju mycket väl ha berott på honom med.

    Tack för svar!
  • Sun 29 Sep 2019 16:53
    #6
    Anotherone skrev 2019-09-29 16:46:17 följande:

    Ingen aning om hur vanligt det är. Statistik handlar oftare om hur många som är spontant gravida efter x antal cykler. Men båda mina barn har blivit till på första "aktiva" försöket . Även mina systrar har blivit gravida när de har önskat liksom vår mor och mormor när det begav sig. Så vi är nog fertila i vår släkt generellt.

    Du kan nog ha blivit gravid. Testa sen på din beräknade mens-dag!


    Ja det är sant det du säger. Jag har ju tidigare när jag var yngre slarvat med skydd och inte blivit gravid och på så sätt ?fått för mig? att jag inte skulle kunna bli gravid. Har ju nu när jag är äldre insett att en inte blir gravid när som helst under månaden och att det nog snarare handlar om att jag haft tur att inte haft oskyddat sex under min ägglossning och därför inte blivit gravid.
  • Anonym (Chill­a)
    Sun 29 Sep 2019 16:57
    #7

    Jag var helt inställd på att det skulle ta typ ett halvår eftersom jag är lite över 30, men det gick på första försöket. Vet inte hur vanligt det är, men tror det går fortare om man tar det lite chill och inte tänker så mycket på att man ska ?göra barn? varje gång man har sex. Var okej med att det kan ta några månader helt enkelt. Lycka till!

  • Anonym (Anony­m)
    Sun 29 Sep 2019 16:57
    #8

    Jag var 36 och det tog på första försöket!

  • Anonym (Chill­a)
    Sun 29 Sep 2019 16:59
    #9

    Och jag har också slarvat en del med skydd kan tilläggas. Körde endast med avbrutet samlag under flera års tid med mitt ex när jag var knappt 20...

  • Sun 29 Sep 2019 17:33
    #10
    Anonym (Chilla) skrev 2019-09-29 16:57:24 följande:

    Jag var helt inställd på att det skulle ta typ ett halvår eftersom jag är lite över 30, men det gick på första försöket. Vet inte hur vanligt det är, men tror det går fortare om man tar det lite chill och inte tänker så mycket på att man ska ?göra barn? varje gång man har sex. Var okej med att det kan ta några månader helt enkelt. Lycka till!


    Ja jag ska försöka att slappna av och inte tänka så mycket. Men min specialité är att övertänka exakt allt. Och jag har längtat hela mitt liv efter att få bli mamma med????

    Tack så mycket!
Svar på tråden Kan man bli gravid på första försöket?