• Anonym (Upprö­rd)
    Tue 1 Oct 2019 14:56
    1684 visningar
    55 svar
    55
    1684

    Måste vi betala!?

    I våras provade mitt barn på en sport. Tränaren tyckte hen var duktig och frågade om vi tror hen ska börja till hösten, då kände vi ja så vi sa att hen ska göra det.

    Senare hittade barnet en annan sport, så det blev inte den hen provat ändå.

    Nu har vi fått en faktura därifrån. Jag kontaktade dem och sa att hen inte skulle börja med det ändå, men fick svaret att det är för sent att avboka nu!? Vi har ju inte ens bokat något, det enda som finns är det muntliga i våras?

    Hjälper det att bestrida? Någon som kan sånt här?

  • Svar på tråden Måste vi betala!?
  • Tue 1 Oct 2019 15:00
    #1
    +2

    Jag anser att du sa "ja, att barnet skulle börja till hösten". Och då skulle åtminstone jag betalt terminsavgiften. Antar att det inte är några jätteblodiga summor.

    Det handlar lite om bevisläge, och ord står mot ord. Tror inte de kommer dra det till kronofogen, men personligen hade jag inte velat ha tjafs.

  • Anonym (Japp)
    Tue 1 Oct 2019 15:05
    #2
    +2

    Ni har sagt ja så ni får betala. Låt barnet gå på två sporter kanske?

  • neverp­reggo
    Tue 1 Oct 2019 15:08
    #3
    +2

    Vad har ni fått för information innan? Om ni betalar för x antal gånger, om det löper vidare (vissa aktiviteter gör så, man måste säga upp platsen i god tid ).

  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Tue 1 Oct 2019 15:08
    #4

    Frågan var ju om vi TROR att hen ska börja! Och tränaren sa inget om att det var bindande, allt hen sa var att hen hör av sig till hösten! Det var en snabb fråga bland massa barn, inte så att vi satt privat och pratade om det! Vi har inte skrivit på något och hur kan det vara bindande innan vi ens fått information om tider eller något alls? Vi har inte fått någon info alls innan fakturan kom!

  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Tue 1 Oct 2019 15:09
    #5
    neverpreggo skrev 2019-10-01 15:08:12 följande:

    Vad har ni fått för information innan? Om ni betalar för x antal gånger, om det löper vidare (vissa aktiviteter gör så, man måste säga upp platsen i god tid ).


    Ingen alls, mitt barn provade gratis en gång i våras och det är allt.
  • Anonym (Lena)
    Tue 1 Oct 2019 15:15
    #6

    Så som du beskriver det, så ska ni inte betala. Ni har ju inte anmält er, bara svarat på en fråga.

    De aktiviteter mina barn gått på har man inte betalt förrän en bit in i terminen, så att de ska veta vilka barn som verkligen går där.

  • Anonym (E)
    Tue 1 Oct 2019 15:18
    #7

    Nej har ni inte anmält er för terminen så ska ni inte betala. 

    De kan ju omöjligt ha någon bindande anmälan från er bara på baserat på ett muntligt samtal från terminen innan. 

    Bestrid det definitivt.

  • Anonym (E)
    Tue 1 Oct 2019 15:23
    #8
    Anna60 skrev 2019-10-01 15:00:31 följande:

    Jag anser att du sa "ja, att barnet skulle börja till hösten". Och då skulle åtminstone jag betalt terminsavgiften. Antar att det inte är några jätteblodiga summor.

    Det handlar lite om bevisläge, och ord står mot ord. Tror inte de kommer dra det till kronofogen, men personligen hade jag inte velat ha tjafs.


    Alla idrotter och aktiviteter mina barn har gått på har kostat minst 1200kr/barn och termin. Aldrig att jag hade betalat det om jag aldrig hade anmält dem skriftligen och fått information om tider, omfattning osv. innan terminstart.

    Det brukar ju aldrig baseras enbart på en muntlig fråga och svar på det sättet, låter väldigt oseriöst.
  • Anonym (Nej)
    Tue 1 Oct 2019 15:51
    #9

    Nja ni har ju inte anmält något så jag skulle inte betala. Att säga ja muntligt är inte att anmäla sig. Känns som dom vill tjäna pengar bara.

  • Gameof­throne­s
    Tue 1 Oct 2019 15:51
    #10

    Var det muntligt? Står det nått specifikt på deras hemsida eller på fakturan om förfallodagen?

    Jag förstår att aktiviteten skickar ut räkning om man inte säger till innan eller inte har läst villkoren om ni har det nånstans. Det beror på vad det är för sport, privat, kommunalt.

    Det är olika regler på det just i kommunala brukar man ha samma regler, förfallodag mm. Privata såklart med.

Svar på tråden Måste vi betala!?