• Anonym (Upprö­rd)
    Tue 1 Oct 2019 14:56
    1716 visningar
    55 svar
    55
    1716

    Måste vi betala!?

    I våras provade mitt barn på en sport. Tränaren tyckte hen var duktig och frågade om vi tror hen ska börja till hösten, då kände vi ja så vi sa att hen ska göra det.

    Senare hittade barnet en annan sport, så det blev inte den hen provat ändå.

    Nu har vi fått en faktura därifrån. Jag kontaktade dem och sa att hen inte skulle börja med det ändå, men fick svaret att det är för sent att avboka nu!? Vi har ju inte ens bokat något, det enda som finns är det muntliga i våras?

    Hjälper det att bestrida? Någon som kan sånt här?

  • Svar på tråden Måste vi betala!?
  • Anonym (E)
    Thu 3 Oct 2019 11:57
    #41
    Liberté skrev 2019-10-03 11:47:54 följande:

    Jo, krasst sett är det samma som tidigare gällde för en telefonförsäljare.. alltså de säger något bud och du accepterar. Men eftersom det inte finns inspelat och troligtvis inga vittnen så kan du skita i det helt.


    Ja. Det där har börjat reglerats hårdare och kunder har vunnit i tvister även mot telefonförsäljare trots att det finns inspelat om inte försäljarna har varit tillräckligt tydliga med att förklara att de ingår ett bindande avtal och vad avtalet gäller.

    Det räcker inte att bara fråga -ska barnet fortsätta. Utan man måste förklara att om du tackar ja nu så är det en bindande anmälan. Och ja som du säger så kan de ju omöjligt bevisa något iaf...
  • Bananb­öjaren
    Thu 3 Oct 2019 12:10
    #42
    -1

    Nej, det där är inget att betala.  muntligt avtal är det definitivt inte frågan om. Då hade ni kommit överens om prissättning, träningstider, antal träningar o.s.v.

    Dom fiskar lite för att se om ni nappar. Många företag skickar ut fakturor för att försöka få in lite extra. En del folk är så konflikträdda så att de betalar för att det inte ska bli jobbigt.

    Bestrid fakturan, både per telefon och skriftligt. Du skriver helt enkelt på fakturan att den bestrides och skickar tillbaka den. Ta ett kort av den bestridna fakturan också.

    Inget kommer att hända.

  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Mon 7 Oct 2019 18:33
    #43

    De skickade en ny faktura idag.

  • Mon 7 Oct 2019 19:13
    #44

    Gör som bananböjaren säger i inlägg #42

    Skriv "bestrider fakturan" och skicka tillbaka. Då måste de gå vidare till inkasso/kronofogden om de fortfarande vill försöka få pengar från dig.

    Du kan tyvärr inte bara ignorera den nya fakturan trots att du tidigare skrivit att du bestrider den.

  • Anonym (A)
    Mon 7 Oct 2019 19:22
    #45
    legomum skrev 2019-10-07 19:13:37 följande:
    Gör som bananböjaren säger i inlägg #42
    Skriv "bestrider fakturan" och skicka tillbaka. Då måste de gå vidare till inkasso/kronofogden om de fortfarande vill försöka få pengar från dig.

    Du kan tyvärr inte bara ignorera den nya fakturan trots att du tidigare skrivit att du bestrider den.
    Håller med
  • Anonym (E)
    Tue 8 Oct 2019 07:33
    #46
    Anonym (Upprörd) skrev 2019-10-07 18:33:15 följande:

    De skickade en ny faktura idag.


    Alla kommuner brukar ha någon sorts konsumentrådgivning googla upp dem och ring fråga om råd.

    Vissa fakturor kan man bara strunta i att betala, eftersom man inte har ingått något avtal än, då är det själva fakturan som så att säga sluter avtalet. Då är det bästa att inte betala. Troligen är det så i ditt fall. Men I andra fall kan man få inkasso på en faktura trots att man har rätt i sak. De är det bättre att betala först och bestrida sedan. Men kanske bra om du får någon riktig rådgivning i ärendet och inte bara oss här.

    Allmän också fallet till ARN om föreningen fortsätter att försöka kräva in avgiften.
  • Anonym (Klm)
    Tue 8 Oct 2019 07:48
    #47

    Alltså... varför ringer du bara inte upp och frågar varför du fått en faktura?

    Det sparar mycket mer tid och kämpande än att du ska skicka tillbaka fakturan där du skriver bestrider fakturan mm.

    Jag kan väl aldrig tänka mig att set inte skulle gå att lösa per telefon.

    Ju längre tid du låter det gå sedan du fick första fakturan kommer det bara bli jobbigare och jobbigare.

    Ring bara!

  • Anonym (E)
    Tue 8 Oct 2019 08:09
    #48
    Anonym (Klm) skrev 2019-10-08 07:48:36 följande:

    Alltså... varför ringer du bara inte upp och frågar varför du fått en faktura?

    Det sparar mycket mer tid och kämpande än att du ska skicka tillbaka fakturan där du skriver bestrider fakturan mm.

    Jag kan väl aldrig tänka mig att set inte skulle gå att lösa per telefon.

    Ju längre tid du låter det gå sedan du fick första fakturan kommer det bara bli jobbigare och jobbigare.

    Ring bara!


    Ja. Har du inte pratat med föreningen så är det alltid flesta steget. Bra attfå konsumentrådgivning först kanske.

    ARN tar bara emot fall där det är tvister. Så där måste man först ha försökt att lösa det.
  • Anonym (Anna)
    Tue 8 Oct 2019 08:52
    #49
    Anonym (Klm) skrev 2019-10-08 07:48:36 följande:

    Alltså... varför ringer du bara inte upp och frågar varför du fått en faktura?

    Det sparar mycket mer tid och kämpande än att du ska skicka tillbaka fakturan där du skriver bestrider fakturan mm.

    Jag kan väl aldrig tänka mig att set inte skulle gå att lösa per telefon.

    Ju längre tid du låter det gå sedan du fick första fakturan kommer det bara bli jobbigare och jobbigare.

    Ring bara!


    Bestrider du fakturan så betalar du inte. Man kan scanna in fakturan till mejlen, hur enkelt som helst.

    Eller fota av den och skicka.

    Inte krångligt alls.
  • Anonym (-)
    Tue 8 Oct 2019 09:09
    #50

    Har man en plats måste man säga upp den i tid om man ska undslippa betalning.

    Spelar ingen roll om du aldrig går dit, du tar fortfarande upp en plats.

  • Anonym (Anna)
    Tue 8 Oct 2019 09:34
    #51
    Anonym (-) skrev 2019-10-08 09:09:50 följande:

    Har man en plats måste man säga upp den i tid om man ska undslippa betalning.

    Spelar ingen roll om du aldrig går dit, du tar fortfarande upp en plats.


    Det gäller vad jag antar om man anmäler sig först (vad det nu må vara)

    Utan att man anmäler att man börjar så tar man ingen plats.


  • Anonym (Klm)
    Wed 9 Oct 2019 21:31
    #52
    Anonym (Anna) skrev 2019-10-08 08:52:54 följande:

    Bestrider du fakturan så betalar du inte. Man kan scanna in fakturan till mejlen, hur enkelt som helst.

    Eller fota av den och skicka.

    Inte krångligt alls.


    Ja jag vet. Jag har tidigare bestridit en faktura från ett bluff företag.

    Men jag menar det är inte första väg att gå.

    Man ringer ju upp och frågar vad som har hänt och att du inte alls har godkänt någon säsongsavgift.

    Mest troligt ber de om ursäkt och river fakturan så du slipper betala.

    Annars om de ändå skulle vägra kan du isf bestrida fakturan.

    Alla har ju telefon idag eller?
  • Anonym (Anna)
    Wed 9 Oct 2019 21:36
    #53
    Anonym (Klm) skrev 2019-10-09 21:31:16 följande:

    Ja jag vet. Jag har tidigare bestridit en faktura från ett bluff företag.

    Men jag menar det är inte första väg att gå.

    Man ringer ju upp och frågar vad som har hänt och att du inte alls har godkänt någon säsongsavgift.

    Mest troligt ber de om ursäkt och river fakturan så du slipper betala.

    Annars om de ändå skulle vägra kan du isf bestrida fakturan.

    Alla har ju telefon idag eller?


    Absolut så ringer man först. Fungerar inte det så gör man så som jag beskrev.

    Jag skrev det tidigare men inlägget var ett svar efter ts skrivit att hon fått en påminnelse.
  • Bananb­öjaren
    Thu 10 Oct 2019 15:57
    #54
    Anonym (Klm) skrev 2019-10-09 21:31:16 följande:
    Ja jag vet. Jag har tidigare bestridit en faktura från ett bluff företag.

    Men jag menar det är inte första väg att gå.

    Man ringer ju upp och frågar vad som har hänt och att du inte alls har godkänt någon säsongsavgift.

    Mest troligt ber de om ursäkt och river fakturan så du slipper betala.

    Annars om de ändå skulle vägra kan du isf bestrida fakturan.

    Alla har ju telefon idag eller?
    Det står i ts att dom redan kontaktat angående fakturan och inte fått nått förstående bemötande där.
  • Thu 10 Oct 2019 16:10
    #55

    Ett muntligt avtal är precis lika bindande som ett skriftligt (såvida det inte gäller fast egendom) även om det givetvis är svårare att göra gällande när det är "ord mot ord".

    Det juridiska svaret borde vara att ni är skyldiga att betala... det pragmatiska svaret... tror inte ni behöver betala för det är svårt att bevisa att ni har ett avtal.

Svar på tråden Måste vi betala!?