• Tue 1 Oct 2019 17:52
    1943 visningar
    11 svar
    11
    1943

    Vad för livsråd skulle ni ge till en 18-åring idag?

    Jag är 18 år, precis tagits studenten och det sägs att jag har hela livet framför mig, så vad borde jag göra?

    Min skolgång har varit fruktansvärd men jag kan stolt säga att jag lyckades ta mig igenom både grundskola och gymnasium, och sitter idag med en fullständig gymnasieexamen från ekonomi/juridik linjen. Nu i efterhand hade jag gjort mitt gymnasieval så annorlunda, eftersom jag insåg att varken ekonomi eller juridik var något för mig.

    Precis innan studenten flyttade jag hemifrån, fick möjlighet att hyra en lägenhet i andrahand för att efter något år ta över den i förstahandskontrakt. Jag ställer mig ofta frågan om jag borde stannat hemma, så att jag kunde sparat pengar till att resa, men samtidigt vet jag att få ett hyreskontrakt i en av Sveriges storstäder är inprincip omöjligt om man inte köat i 10 år. Så istället hade jag ändå behövt spara pengar till att köpa lägenhet.

    Jag har jag ingen aning om vad jag vill jobba med i resten av livet, verkligen ingen blekaste aning. Så länge jag kan minnas har jag velat bli polis, men tyvärr har jag ADHD på papper, som grundar sig i mina koncentrationssvårigheter. (Man får inte bli polis om man har ADHD). Men jag får panik av att inte veta vad jag vill jobba med.

    Min största mardröm är att ligga på dödsbädden och ångra allt jag inte gjort, men det finns så jä*kla mycket jag vill göra i livet!!!!

    Någonting jag vet att jag vill göra är att RESA!!!! Jag vill upptäcka världen, jag vill göra alla dom sakerna som jag hört så många människor säga att dom ångrar att dom inte gjorde. Jag vill backpacka i sydost Asien, tågluffa genom Europa, valsafari på Svalbard, surfa i Hawaii, backpacka genom Australien& Nya Zeeland, roadtrip genom USA.... ja listan är lång.

    Hade jag inte suttit fast med min lägenhet nu hade jag förmodligen bott utomlands och jobbat, typ någonstans i Spanien. Men jag försöker intala mig själv att det kan jag göra sen, liksom jag är fortfarande tillräckligt ung...?

    Förövrigt har jag aldrig haft ett förhållande. Om det är för att jag är för kräsen, eller om det beror på att killen jag tror jag blev kär i under min 15-års kris satte ribban för högt haha. Senaste året har jag träffat en del killar, dom visar stort intresse för mig, men eftersom jag ALDRIG blir kär så avslutar jag det. Jag anser att jag är såpass gammal så att om jag ska inleda ett förhållande ska det vara helhjärtat, det ska verkligen kännas rätt, jag ska känna att detta är den ända killen jag vill vara med. Vill alltså inte inleda någonting jag inte tror på.

    Många anser att man borde utbilda sig först. Men jag tänker att risken då är stor att man faktiskt missar allt dedär man drömde om. Liksom att de bara rinner ut i sanden, helt plötsligt kanske man står där 25 år gammal, med en utbildning som leder till ett bra jobb, men med en kille som har helt andra drömmar än mig. Kanske kommer det ett barn på köpet också ä?!! Och alla de saker jag en gång drömde om att göra, fick förbli drömmar. Jag kanske får ett fantastiskt liv, men utan att göra så många saker jag verkligen ville göra. Risken blir då stor att jag kommer ligga där på dödsbädden och inse att jag aldrig upptäckt Asien med min ryggsäck, eller att jag aldrig lärt mig surfa. Självklart kan man resa när man har familj, men de är en helt annan sak.

    Så ni med lite mer livserfarenhet i bagaget, vad skulle ni gjort? Vi leker med tanke att jag kommande 10 år väljer att leva mina drömmar: jobba/spara- resa. Sen kommer jag hem, alla mina kompisar är färdigutbildade och de flesta har förmodligen skaffat barn och hela paketet. Jag kommer vara närmare 30 år då, och jag antar att jag också kommer vilja bilda familj och utbilda mig vid det laget. Men är det försent att göra när jag är 30?

  • Svar på tråden Vad för livsråd skulle ni ge till en 18-åring idag?
  • Tue 1 Oct 2019 18:10
    #1

    Först, grattis till studenten och bra jobbat!

    Mina råd från en medelåldersperson som jobbar med studenter och har levt hälften av mitt liv utomlands, till dig:

    Jobba ett eller två år. Ett riktigt skitjobb må så vara. Lev snålt och spara så mycket det går.

    Ta ett sabbatsår, hyr ut lägenheten i andrahand (extra fickpengar) och använd de sparade pengarna till att resa och uppleva. Du utvecklas på ett sätt du inte kan föreställa dig. Låt dock inte målet med resan vara att just resa, utan gör det av en annan anledning. Volontärarbete någonstans i Afrika eller Sydamerika, lär ut engelska i Kina, var aupair i Storbritannien eller USA. Make friends for life.

    Kom hem (eller stanna kvar!) och reflektera över vad du brann för under ditt/dina år utomlands. Utbilda dig vidare inom universitetet.

    ... hade varit mina råd. :) De studenter jag jobbar med är högpresterande och i toppklass, men de har aldrig gjort något annat än att studera och kommer direkt från gymnasiet. De kan knappt tänka själva.

  • Anonym (Ta det lugnt)
    Tue 1 Oct 2019 18:15
    #2

    Kommer få så mycket skit för det här men:

    Jobba och spara pengar till ett hus, knulla runt, eller ha flera olika korta relationer, när du tröttnat på det skaffa en kvinna som är bra mamma-material och låt henne flytta in i ditt hus, behandla henne så bra och kärleksfullt du någonsin kan, sköter hon sig bra i 3-4 år så skaffa barn med henne och gör allt för familjen men glöm inte bort dig själv.

  • Anonym (Res!)
    Tue 1 Oct 2019 18:19
    #3

    Res först och plugga sen. Du behöver ju inte resa i tio år före du börjar plugga (om du vill plugga). Många som börjar plugga direkt hinner tröttna innan de är igenom studierna. Det är även vanligt att börja plugga först efter några år så ?alla andra? kommer inte hunnit klart före dig om du reser lite först.

    Långresor är så härligt. Kan önska att jag gjort fler (pluggade efter två år). Jag tycker att man utvecklas mycket (eller om det är för att man blir äldre under tiden). Fast det främsta rådet jag önskar jag lyssnat bättre till som 18 åring (vilket förhoppningsvis redan är självklart för dig :) ) är vikten att använda kondom. Resorna blir mer avslappnade när man slipper oroa sig över graviditeter vid sen mens och könssjukdomar. Lev livet, skydda dig och ta inte droger i Asien :)

  • Tue 1 Oct 2019 18:55
    #4

    Plugga, spar och bli inte på smällen...

  • Anonym (Ylva)
    Tue 1 Oct 2019 19:22
    #5

    Jag tycker att du har en bra plan, du vill resa och upptäcka så gör det! Mitt råd är att först skaffa ett jobb så att du kan resa och ha en viss trygghet. Planera att resa bort nästa hösttermin så kanske du kan hyra ut din lägenhet till en student. Har du redan ett bra kapital så kanske vårterminen kan vara aktuell.

    Plugga kan man göra sen. Jag är 28 och blev nyligen klar. Kanske du hittar ett jobb du gillar utan att behöva utbildning? Lägg ingen fokus på vad andra väljer att göra med sina liv du verkar inte vilja ha Svensson livet innan du är 30. Vem säger att du inte hittar kärleken på resande fot? Vill man hitta en likasinnad så ska man göra det intresse man vill dela med sin partner.

    Du låter modig så satsa! Tveka inte inte på dig själv utan testa. Kanske det inte är som du tänkt med att resa runt eller så älskar du det. Huvudsaken är att du vet. Lyssna inte på vad andra tycker att du ska göra utan lyssna på vad du vill göra. Trygghet är alltid bra men det finns ingen utveckling där och att följa normen passar inte alla.

    Lägg upp en plan. Med tanke på att du har adhd så utgår jag att du har svårigheter att kontrollera impulser. Det är inget fel i det utan impulsideer kan leda till något bra. Men när det kommer till de större frågorna som sin lägenhet hur länge du ska vara borta och hur du gör med ekonomin så är det bra att ha en plan för det. Ha alltid ett stort utrymme i ekonomin saker kan hände och det kan bli dyrare än man tänkt sig.

    Kan säga att det jag ångrar mest är att jag inte vågade satsa på min väg. Jag ångrar inte att jag inte reste det var då inget för mig. Men att resa utvecklar en och tvingar en att klara sig själv men också möta människor och deras kulturer. Kanske det hade varit något för mig om jag följt min väg och gjort de saker jag gillat och kunnat göra dem själv.

  • Anonym (Res)
    Wed 2 Oct 2019 11:40
    #6

    Med dina drömmar hade jag lånat ut lägenheten och rest så mycket jag kunde. Du är i den unika delen av livet där du inte rutat in dit liv ännu. Du har ingen partner att ta hänsyn till, inga ekonomiska förpliktelser som tvingar dig att ha en viss inkomst, ingen karriär där du måste tänka strategiskt, inga barn. Utnyttja det och res och se vad det leder till.

  • Anonym (mysel­f)
    Wed 2 Oct 2019 11:48
    #7

    Tänk inte maximalistikt - dvs allt eller inget. Man förändras så länge man lever, ändrar inställning till saker och ting, byter inriktning. Tro inte på att du MÅSTE vara tokkär i nån för att påbörja en relation - just stark och riktig kärlek (och inte bara förälskelse) kommer med tiden och oftast inte i ett ögonblick.
    Res om du har möjlighet nu eller vänta lite och gör det med din partner (det är mycket roligare att göra det med nån annan än ensam). Och resa hinner du länge om du är frisk, även om man har barn (kanske inte backpacka i Asien ) Många inte vet vad de vill göra i livet - inte jag heller trots att jag är 40 nu, men jag trivs med mitt jobb och är bra på det. Det är nästan viktigare att hitta en bra arbetsplats där du ska trivas än att stirra sig bling på yrken.
    Och lycka till med allt!

  • Thu 3 Oct 2019 09:35
    #8

    Jag tänker att det är vardagen här och nu som får ditt liv att fungera och röra sig framåt. De beslut du tar i trista vardagen avgör om du klarar av att nå drömmarna.

    Med det sagt så finns det en mening med att samla på sig livserfarenhet och jobberfarenhet. För det är detta som avgör framtiden och möjligherna. Det är de trista jobben i butik, restaurang, städjobb etc och kassa och vrånga chefer som ger dig erfarenhet du har nytta av när du söker bättre jobb och då vet du hur du slåss för lön och arbetsmiljö.

  • Anonym (Ö)
    Thu 3 Oct 2019 09:37
    #9

    Du har alltid ett val.

    Spara pengar, men inte för mycket. Lev!

    Det är bara två saker du måste: Välja, och dö.

  • deski
    Thu 3 Oct 2019 10:00
    #10

    Spara pengar o köp en stooor bostadsrätt med NOLL* i avgift -
    sen kan du leva livet - jobba som du känner för - studera
    med CSN - ha en partner som tar stora kostnaderna
    eftersom boendet är graatiiis (o allt ingår)

    * det finns såna vilket folk inte fattar

  • Anonym (Elin)
    Thu 3 Oct 2019 15:36
    #11
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2019-10-01 18:15:48 följande:

    Kommer få så mycket skit för det här men:

    Jobba och spara pengar till ett hus, knulla runt, eller ha flera olika korta relationer, när du tröttnat på det skaffa en kvinna som är bra mamma-material och låt henne flytta in i ditt hus, behandla henne så bra och kärleksfullt du någonsin kan, sköter hon sig bra i 3-4 år så skaffa barn med henne och gör allt för familjen men glöm inte bort dig själv.


    Vad tråkigt liv. Ändå är det det många av oss gör. Vad är mamma-material i din värld?
Svar på tråden Vad för livsråd skulle ni ge till en 18-åring idag?