• Wed 2 Oct 2019 21:16
    1679 visningar
    44 svar
    44
    1679

    Dyr väska i jobb - ok?

    Jag jobbar som konsult och de flesta runt mig är businessklädda, i medeldyra märken generellt sett skulle jag tro. Jag har börjat intressera mig för väskor och precis köpt en exklusiv sådan. Den kostar ny ca 20  k men jag har köpt begagnad för ca 7 k. Nu är jag dock lite osäker om jag verkligen kan ha den i jobb, kommer det sticka i ögonen på kunder och kollegor? Den är svart och stilren men märkets namn står tydligt men smått på framsidan. Hade ni använt? Hade ni brytt er om kollega hade?

  • Svar på tråden Dyr väska i jobb - ok?
  • Fri 4 Oct 2019 01:57
    #22
    sigge1235 skrev 2019-10-02 21:16:10 följande:

    Jag jobbar som konsult och de flesta runt mig är businessklädda, i medeldyra märken generellt sett skulle jag tro. Jag har börjat intressera mig för väskor och precis köpt en exklusiv sådan. Den kostar ny ca 20  k men jag har köpt begagnad för ca 7 k. Nu är jag dock lite osäker om jag verkligen kan ha den i jobb, kommer det sticka i ögonen på kunder och kollegor? Den är svart och stilren men märkets namn står tydligt men smått på framsidan. Hade ni använt? Hade ni brytt er om kollega hade?


    är inte kvinna eller använder handväska, men jag gör det jag gillar oavsett vad andra tycker, så länge det inte skadar någon. 
    den var ju inte så fasligt dyr så jag hade inte funderat på att använda den. 
    vad du lägger dina pengar på ska andra skita i.
    jag har klockor 3-4 gånger mina kollegors månadslöner som jag använder, jag använder inte den för att skryta faktum är att många inte ser vad det är eller förstår hur dyr dom är, jag gillar mina klockor av flera anledningar om någon ser eller inte att jag har Iwc, omega, Sjöö Sandström eller Rolex på armen kan jag inte bry mig mindre i. 

    om du gillar väskan så använd den som du vill
  • Delila­h2001
    Fri 4 Oct 2019 02:06
    #23

    Jag hade knappast lagt märke till vad för märke på väskan en kollega har.

    Om jag köpt en väska för 7000.... jo, jag hade använt den, självklart.

  • Fri 4 Oct 2019 07:47
    #24

    Jag hade skitit fullständigt i vad folk har för kläder eller väskor/skor. Förstår inte hur man ens kan lägga så mycket på en väska men alla har vi våra intressen.

  • Mascar­aklump­ar
    Fri 4 Oct 2019 08:36
    #25

    Jag hade inte haft en dyr väska där märket syns på jobbet, utan i så fall hade jag försökt täcka över/ta bort märket, eller åtminstone sett till att ha väskan med framsidan mot kroppen. För mig så känns det oprofessionellt att personer som betalar för min tjänst ser att pengarna går till onödiga lyxprylar.

  • Fri 4 Oct 2019 16:50
    #26
    Duckan skrev 2019-10-03 13:15:02 följande:
    För att det flesta inte tycker det är en vettig kostnad med flera tusen för en väska när man kan få tag på kopior för en bråkdel av kostnaden

    Stämmer inte överens med  den verkliga världen där jag bor men okej, låt gå för resten av er här då.
    Det viktiga är inte hur folk här ser på dyra väskor utan hur TS kunder ser på det. Det blir fel om kunden skulle koppla konsultens "lyx"konsumtion till att det är där deras höga arvoden hamnar. Oavsett hur orättvist det kan vara. Det är inte konstigare än vilken dresscode som helst. På ett företag där kutymen är att positionen speglas i prislappar på kläder och accessoarer kan det också bli konstigt om juniora medarbetare synbart har dubbelt så dyra prylar som chefen. Det blir därför svårt att ha åsikter utan att veta vad som är gängse i TS bransch och umgänge.
  • Fri 4 Oct 2019 16:59
    #27
    AmericanMommy skrev 2019-10-04 01:37:48 följande:
    Det beror på vad du jobbar med. Jag jobbar inom en hjälporganisation och det skulle vara väldigt opassande om jag kom med en dyr designerväska till jobbet. Men har en vän som är advokat och inom hennes bransch är det väldigt viktigt enligt henne vad man har för väska.
    Vem fan bryr sig om det i en hjälporganisation.

    Westerberg jobbade för röda korset. Han kunde köpa 71 sådana väskor varje månad, nästan 1000 varje år.
  • Fri 4 Oct 2019 17:13
    #28

    Åsa, jag tycker inte att en väska för 20 tkr är så himla märkvärdig att ts inte kan ha den på jobbet utan andra ska undra över hur mycket de har betalat för den i arvoden.

  • Fri 4 Oct 2019 17:19
    #29
    Kramklubba skrev 2019-10-04 16:59:02 följande:
    Vem fan bryr sig om det i en hjälporganisation.

    Westerberg jobbade för röda korset. Han kunde köpa 71 sådana väskor varje månad, nästan 1000 varje år.
    Så du tycker det är helt i sin ordning att pengarna folk sjä'nker tex röda korset istället går till chefers lyx snarare än där dom behövs?
  • Fri 4 Oct 2019 17:19
    #30
    Kramklubba skrev 2019-10-04 16:59:02 följande:
    Vem fan bryr sig om det i en hjälporganisation.

    Westerberg jobbade för röda korset. Han kunde köpa 71 sådana väskor varje månad, nästan 1000 varje år.
    Det handlar om symbolvärde, inte om vad personen de facto har råd med. Det fanns en anledning till att Mona Sahlin fick kritik för dyr väska medan samma kritiker skiter i om Anna Maria Corazza Bildt går runt med en som är fem gånger dyrare.

    För den delen är långt ifrån alla med "lyx"accessoarer höginkomsttagare. Somliga som prioriterar sådant är motsatsen (inte så få affärsexpediter, pizzeriaanställda eller timvikarier i vården som lägger många tusenlappar i månaden på allt från lösögonfransar till väskor rejält dyrare än Medelsvenssons (någonstans ska ju chihuahuan Chanel sitta....).
  • Fri 4 Oct 2019 17:23
    #31
    Duckan skrev 2019-10-04 17:13:20 följande:

    Åsa, jag tycker inte att en väska för 20 tkr är så himla märkvärdig att ts inte kan ha den på jobbet utan andra ska undra över hur mycket de har betalat för den i arvoden.


    Det kanske de inte gör. Men för att känna av sådant behöver man kunna TS bransch och det gör inte jag (eller du?).  Det finns inte mycket som uppfattas som helt neutralt i alla miljöer.
Svar på tråden Dyr väska i jobb - ok?