• Sun 6 Oct 2019 11:07
    1917 visningar
    17 svar
    17
    1917

    Vad tycker ni om namnet Sanna?

    Funderar på lite olika namn, vill gärna ha ett kortare förnamn, vi väntar en liten flicka. Har funderingar på Sanna eller Sophia, men Sophia verkar få många smeknamn....

    Det är femte barnet....

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Sanna?
  • Sun 6 Oct 2019 11:15
    #1

    Jättefint

  • Anonym (A)
    Sun 6 Oct 2019 11:48
    #2

    Fint

  • Sun 6 Oct 2019 11:53
    #3

    Vackert

  • Kusine­n
    Sun 6 Oct 2019 11:55
    #4

    Personligen skulle jag då tro att det var ett smeknamn för Susanna som är fint men som jag främst associerar med de som är i 45 +.

    Men det beror ju bara på vad jag är van vid förstås. Vill man försöka undvika smeknamn är ju tvåstaviga namn det bästa även om det inte är en garanti förstås. Så utifrån att ni inte vill ha smeknamn passar nog Sanna väldigt bra.

  • Anonym (Tjeje­n)
    Sun 6 Oct 2019 13:19
    #5

    Jag tänker på barnprogrammet där huvudpersonen heter Sanna (True på engelska). Jättegulligt program. Så har bara bra associationer till det. Fint namn :) 

  • Barbro­45
    Sun 6 Oct 2019 13:32
    #6

    Ett utmärkt, lättuttalat och vackert namn. Lite att ta hänsyn till då ordet också är ett adjektiv, vilket efternamn kommer hon att få. Om ert efternamn är ett verb t.ex. kan det bli lite konstigt.

  • Sun 6 Oct 2019 13:47
    #7

    Sanna passar väldigt bra med efternamnet( det är bara vi som heter det) och hon kommer antagligen få heta Madeleine i mellannamn efter mig.

    Det jag funderar över är ju att det är en kortform av Susanna, att det upplevs som ett smeknamn och adjektiv, jag tycker att Sanna är lite finare, min man är dock lite osäker! Så försöker övertyga honom att det är fint .

    Roligt med många som tycker till

  • Anonym (-)
    Sun 6 Oct 2019 13:48
    #8

    ...mina ord!

  • Anonym (Tjeje­n)
    Sun 6 Oct 2019 15:07
    #9

    Jag tänker inte alls på Susanna i alla fall. Tänker att det är lite som Stina, där tänker man inte heller på Kristina, det har som blivit ett eget namn. 

  • Anonym (H)
    Sun 6 Oct 2019 15:11
    #10

    Jag känner några som heter Sanna och jag har då aldrig någonsin funderat på om det skulle ha varit ett smeknamn för Susanna.. Sanna för mig är ett eget namn och inget smeknamn. Fint är det också!

  • Anonym (H.)
    Sun 6 Oct 2019 15:11
    #11

    Jag tycker att Sanna är ett trist namn faktiskt. Menlöst och utan styrka.

  • Sun 6 Oct 2019 19:08
    #12

    Jätte fint namn och något jag bara stött på en handfull gånger i mitt liv!

  • Sun 6 Oct 2019 19:30
    #13

    Sanna - menlöst

    Sophia - underbart


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sun 6 Oct 2019 19:56
    #14

    Känns väldigt 90-tal, men bara för att jag själv är född -94 och det var många Sannor i min ålder när jag växte upp Annars ett helt okej namn - inga negativa associationer eller så. Fungerar ju även att uttala internationellt.

  • Sun 6 Oct 2019 20:07
    #15

    För mig är det i första hand ett smeknamn på Susanna så att döpa ett barn till det känns ärligt talat lite konstigt. Men ok många verkar ju uppfatta det som ett eget namn och då tycker jag väl det låter rätt fint.

  • Sun 6 Oct 2019 20:47
    #16

    Roligt att de flesta tycker som jag att det är fint

    När jag var 16 år (är 38 år nu) så tänkte jag att får jag en dotter så vill jag gärna att hon ska få heta Sanna, sa det till min kusin som senare döpte sin dotter till det 2006,, blev lite ledsen då... .. jag föddde nämligen en dotter året efter henne. Nu har jag och min man gift oss och har ett annat efternamn och så träffas vi inte pga av att de bor väldigt långt upp i norra Sverige. Så nu känner jag, att känner vi när vi ser bebis att det är en liten Sanna, så kan hon heta det

  • Sun 6 Oct 2019 20:49
    #17
    Micka! skrev 2019-10-06 11:07:28 följande:

    Funderar på lite olika namn, vill gärna ha ett kortare förnamn, vi väntar en liten flicka. Har funderingar på Sanna eller Sophia, men Sophia verkar få många smeknamn....

    Det är femte barnet....


    Sanna är enkelt och fint. 
    Sophia som du säger har ju en del smaknamnsvarianter, Sanna går ju inte att förkorta pga sin enkelhet.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Sanna?