• Mon 7 Oct 2019 19:14
    2282 visningar
    8 svar
    8
    2282

    När ul utanpå magen?

    Hej! :)

    Jag har en fråga som någon här säkert vet svaret på. Har hört att man kan se fostrets hjärta vid ett vul runt vecka 6 men i vilken vecka kan man göra ett ultraljud utanpå magen och se hjärtat?

    Gör man ett vul eller ul vid ett så kallat ?tidigt ultraljud? hos barnmorskan om man är runt vecka 7-8?

    Nu blev det visst två frågor ;)

  • Svar på tråden När ul utanpå magen?
  • Mon 7 Oct 2019 19:18
    #1

    V.12 Så kan man göra KUB om man nu vill, då får du ett ultraljud på magen :)

  • Mon 7 Oct 2019 19:21
    #2

    Jag har sett hjärtat slå i vecka 6 med vanligt ultraljud vid båda mina graviditeter. Tror att det spelar ganska stor roll hur bra ultraljudsapparaten är.

  • Mon 7 Oct 2019 19:26
    #3

    Det görs i regel inga tidiga ultraljud om det inte behövs. På magen görs ultraljud bäst från vecka 10 ungefär.

    Även fast många gravida vet om sin graviditet sen länge så har man inskrivningssamtal med barnmorskan runt vecka 9-12. Kommer man innan det så är det bara informationssamtal. Vid inskrivningen så får du/ni ta ställning till om ni vill genomföra KUB, som görs runt vecka 12.

  • Anonym (Vul)
    Mon 7 Oct 2019 19:26
    #4

    Jag gjorde vul i v.6+1 och då såg man hjärtslag.

    I v.9+2 gjorde jag ul och då såg man hjärtslag.

  • Mon 7 Oct 2019 20:16
    #5

    Beror på hur bra utrustning de har, rutiner samt kompetens hos den som utför ultraljudsundersökningen .

    När jag väntade mitt andra barn för ett par år sedan gjorde jag ett privat ultraljud i v 7+3 bara för att se så att allt såg bra ut och att det fäst på rätt ställe (var orolig för utomkvedeshavandeskap). Det gjordes utanpå magen och man såg tydligt att hjärtat slog. Kostade runt 600kr.

  • Anonym (Ja)
    Mon 7 Oct 2019 21:53
    #6

    Jag har uppfattningen att tidigt ul i princip alltid genomförs utanpå magen nu för tiden. Men tidigt ul rekommenderas från v. 8 om det inte finns väldigt specifika anledningar att göra det tidigare. På min privata mottagning är det så och även vad jag har läst om på andra i närheten. Många som talar om vul här inne dock så det kanske är en regional grej.

  • Tue 8 Oct 2019 10:28
    #7

    Som många andra skriver så handlar det om både utrustning och kompetens hos personalen, samt rutiner på olika ställen. jag som fått barn via ivf har blivit erbjuden vul i v 8 på ivf-kliniken, där har de ingen utrustning för ul på magen så därför blir det vul, men ska annars gå bra med ul utanpå i v 8. Har även gjort vul i v 8 på akutgyn pga stor blödning, då sa de att det var säkrast med vul i den veckan, så handlar nog mkt om vilka rutiner som finns och var man gör.

  • Thu 10 Oct 2019 15:05
    #8

    Tack för alla svar!

    Jag gjorde ett privat tidigt ul, utanpå magen. Fostret mätte 9,2mm och hjärtat slog fint :) fick veta att jag var i v 7+0.

Svar på tråden När ul utanpå magen?