• Tue 8 Oct 2019 09:40
    4555 visningar
    16 svar
    16
    4555

    NIPT erfarenheter?

    Hej! Jag och min partner har funderat på om vi ska göra ett nipt test, trots att det kostar väldigt mycket så är vi idag inte redo för ett barn med speciella behov. Vi gjorde inget test alls när vi väntade första barnet.

    Erfarenheter? Var det värt pengarna?

    Och vid eventuell misstanke om avvikelse, utreds ärendet vidare kostnadsfritt?

    Hur säker är dessa tester och kan verkligen könet avslöjas med 100% säkerhet så tidigt som vecka 10-14?

    Berätta gärna allt som är värt att veta/tänka på. Kanske har jag missat någon viktig frågeställning.

    MVH

  • Svar på tråden NIPT erfarenheter?
  • Anonym (Värt)
    Tue 8 Oct 2019 10:57
    #1

    Vi gjorde NIPT och tyckte båda att det var väldigt värt det. Jag kände väl att jag skulle ha svårare att hantera en sannolikhetsuppskattning som vid KUB. NIPT har betydligt större säkerhet än KUB. Ett negativt NIPT-resultat är nära 100% tillförlitligt.

    Detsamma gäller könsbestämningen. Det spelar ingen roll hur tidigt det är ur könsbestämningsperspektiv eftersom man bestämmer kön utifrån foster-DNA, alltså vad fostret har för könskromosomer. Däremot måste det finnas tillräckligt mycket foster-DNA i moderns blod, och därför måste man vänta tills cirka vecka 10-11 innan NIPT kan göras. Även könsbestämningen är i stort sett 100% säker.

    Vi gjorde NIPT privat i vecka 11, betalade 5000 och fick svar efter drygt en vecka. Svaret var negativt och visade flicka.

    Ut kom mycket riktigt en frisk flicka.

    Blir det fler barn gör vi definitivt NIPT igen.

  • Anonym (Soon)
    Tue 8 Oct 2019 14:37
    #2

    Måste man alltid betala för nipt?

  • Anonym (Nipt)
    Tue 8 Oct 2019 15:13
    #3

    I det landsting som jag tillhör får alla kvinnor över 32 NIPT gratis. De har frångått kub då de anser det som en förlegad metod.


    Anonym (Soon) skrev 2019-10-08 14:37:11 följande:

    Måste man alltid betala för nipt?


  • Anonym (Soon)
    Tue 8 Oct 2019 16:10
    #4
    Anonym (Nipt) skrev 2019-10-08 15:13:32 följande:

    I det landsting som jag tillhör får alla kvinnor över 32 NIPT gratis. De har frångått kub då de anser det som en förlegad metod.


    Okej, tack! Jag är ju över 32 så det blir kanske det för mig då om jag blir gravid.
  • Thu 10 Oct 2019 08:05
    #5

    Tack för ett informativt och väl utvecklat svar.

    Det lutar åt att vi gör ett NIPT faktiskt.


    Anonym (Värt) skrev 2019-10-08 10:57:28 följande:

    Vi gjorde NIPT och tyckte båda att det var väldigt värt det. Jag kände väl att jag skulle ha svårare att hantera en sannolikhetsuppskattning som vid KUB. NIPT har betydligt större säkerhet än KUB. Ett negativt NIPT-resultat är nära 100% tillförlitligt.

    Detsamma gäller könsbestämningen. Det spelar ingen roll hur tidigt det är ur könsbestämningsperspektiv eftersom man bestämmer kön utifrån foster-DNA, alltså vad fostret har för könskromosomer. Däremot måste det finnas tillräckligt mycket foster-DNA i moderns blod, och därför måste man vänta tills cirka vecka 10-11 innan NIPT kan göras. Även könsbestämningen är i stort sett 100% säker.

    Vi gjorde NIPT privat i vecka 11, betalade 5000 och fick svar efter drygt en vecka. Svaret var negativt och visade flicka.

    Ut kom mycket riktigt en frisk flicka.

    Blir det fler barn gör vi definitivt NIPT igen.


  • Anonym (Ff)
    Thu 10 Oct 2019 09:36
    #6
    Anonym (Nipt) skrev 2019-10-08 15:13:32 följande:

    I det landsting som jag tillhör får alla kvinnor över 32 NIPT gratis. De har frångått kub då de anser det som en förlegad metod.


    I vilket landsting bor du i? Trodde aldrig man fick nipt gratis.
  • Thu 10 Oct 2019 10:03
    #7

    Jag har gjort kub, som följdes upp med nipt pga 1:6 risk för dödligt trisomi. Nästa gång kommer jag bara köpa nipt istället.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Soon)
    Thu 10 Oct 2019 14:27
    #8
    Anonym (Ff) skrev 2019-10-10 09:36:29 följande:

    I vilket landsting bor du i? Trodde aldrig man fick nipt gratis.


    Jag bor i Skåne. Men jag läste att man erbjuder kub först här och nipt vid förhöjd risk på kub.

    Tydligen bara Blekinge i hela Sverige som erbjuder nipt direkt.
  • Thu 10 Oct 2019 14:55
    #9

    Jag bor i Blekinge


    Anonym (Ff) skrev 2019-10-10 09:36:29 följande:

    I vilket landsting bor du i? Trodde aldrig man fick nipt gratis.


  • Anonym (Soon)
    Thu 10 Oct 2019 15:32
    #10

    Får man alltid dåligt resultat på KUB om man är gammal?

    I så fall verkar det ju bara dumt att man först måste göra ett KUB för att sen få göra ett NIPT????

  • Thu 10 Oct 2019 16:52
    #11
    Anonym (Soon) skrev 2019-10-10 15:32:55 följande:

    Får man alltid dåligt resultat på KUB om man är gammal?

    I så fall verkar det ju bara dumt att man först måste göra ett KUB för att sen få göra ett NIPT????


    Är 39 år och bara på min ålder fick jag 1:94 på ds
  • Anonym (Soon)
    Thu 10 Oct 2019 17:02
    #12
    Stormigt skrev 2019-10-10 16:52:11 följande:

    Är 39 år och bara på min ålder fick jag 1:94 på ds


    Ja precis det var det jag tänkte. I mitt landsting får man NIPT gratis om man får 1:1000 eller sämre på kub och jag som är 40 lär ju få dåligt. Då borde man ju lika gärna erbjuda nipt direkt kan jag tycka?
  • Thu 10 Oct 2019 19:13
    #13

    1/1000 verkligen? Trodde de flesta erbjöd först vid typ 1/200. Tycker resonemanget är helt värdelöst för övrigt. NIPT kan göras från v. 10, KUB genomförs oftast runt v. 13, sen ska man då gå och vänta på ett eventuellt NIPT-resultat i två veckor efter KUB? Nej tack! KUB är verkligen ett värdelöst mått, som skapar massa onödig oro. Betalar gladeligen för ett NIPT i v. 10 istället.


    Anonym (Soon) skrev 2019-10-10 17:02:09 följande:

    Ja precis det var det jag tänkte. I mitt landsting får man NIPT gratis om man får 1:1000 eller sämre på kub och jag som är 40 lär ju få dåligt. Då borde man ju lika gärna erbjuda nipt direkt kan jag tycka?


  • Anonym (Soon)
    Thu 10 Oct 2019 19:28
    #14
    Hawk skrev 2019-10-10 19:13:32 följande:

    1/1000 verkligen? Trodde de flesta erbjöd först vid typ 1/200. Tycker resonemanget är helt värdelöst för övrigt. NIPT kan göras från v. 10, KUB genomförs oftast runt v. 13, sen ska man då gå och vänta på ett eventuellt NIPT-resultat i två veckor efter KUB? Nej tack! KUB är verkligen ett värdelöst mått, som skapar massa onödig oro. Betalar gladeligen för ett NIPT i v. 10 istället.


    Jag kollade just på skåne läns riktlinjer och det stod att NIPT erbjuds vid 1:50 - 1:1000 eller sämre på kub. Om man får sämre än 1:5 så får man göra fvp eller mkp direkt.

    Jag tycker också hela resonemanget är dumt. Speciellt om man redan vet att man kommer få dåligt resultat pga ålder på KUB så är det ju lite onödigt att ens göra det.
  • Anonym (Gjort NIPT)
    Fri 11 Oct 2019 09:39
    #15

    Hej! Jag tänkte bara inflika att det är viktigt att göra ett tidigt ultraljud om man väljer bort KUB och går direkt på ett NIPT. NIPT screenar bara för vissa kromosomavvikelser och på ett ultraljud kan man se strukturella avvikelser som NIPT inte visar: exempelvis att alla organ som syns så tidigt finns där, om nackspalten är förstorad (kan tyda på hjärtfel mm) osv. Så ni som hoppar över KUB, gör ändå ett tidigt ultraljud.

  • Anonym (anony­m)
    Mon 30 Dec 2019 23:35
    #16

    NIPT kan man göra från vecka 10. Du hittar alla vårdgivarna som erbjuder NIPT privat här: http://fostertest.se/. Tänk på att efterfråga enbart NIPT, om du kan få UL gjort hos din vanliga MVC.

Svar på tråden NIPT erfarenheter?