• Anonym (Trött­er)
    Wed 9 Oct 2019 07:49
    274 visningar
    11 svar
    11
    274

    Föräldrar

    Kanske inte är rätta stället att ventilera. Men jag blir galen snart på den andra föräldern som istället för att kliva upp själv när barnen ska upp ligger och skriker på dem att kliva upp. Borde man inte som förälder vara den som kliver upp först och föregår med gott exempel?

  • Svar på tråden Föräldrar
  • Anonym (mamma­)
    Wed 9 Oct 2019 08:21
    #1
    +1

    Fixa egna väckarklockor till ungarna så slipper man skrika. Jag gjorde det, behöver inte gå upp förrän en timme efter mina ungar och det är egentligen enbart för att se till att de gjort allt som de ska på morgonen och kommer iväg till skolan. Jag är en bra förebild på andra sätt, de behöver inte roddas med morgonrutinerna.

  • Anonym (Trött­er) Trådstartaren
    Wed 9 Oct 2019 09:15
    #2
    Anonym (mamma) skrev 2019-10-09 08:21:55 följande:

    Fixa egna väckarklockor till ungarna så slipper man skrika. Jag gjorde det, behöver inte gå upp förrän en timme efter mina ungar och det är egentligen enbart för att se till att de gjort allt som de ska på morgonen och kommer iväg till skolan. Jag är en bra förebild på andra sätt, de behöver inte roddas med morgonrutinerna.


    Hur gamla var dina barn?

    Detta barn är 8år.
  • Wed 9 Oct 2019 09:18
    #3
    +1
    Anonym (Trötter) skrev 2019-10-09 09:15:27 följande:

    Hur gamla var dina barn?

    Detta barn är 8år.


    När jag var 8 (född på 90-talet) hade mina föräldrar redan åkt till jobbet när min och brorsans väckarklockor ringde. Och på helgen sov våra föräldrar i ca 2 timmar efter vi gått upp. Brukar inte 8-åringar kunna lösa sånt på egen hand..?
  • Anonym (Går)
    Wed 9 Oct 2019 09:21
    #4
    +1
    Anonym (Trötter) skrev 2019-10-09 09:15:27 följande:

    Hur gamla var dina barn?

    Detta barn är 8år.


    En 8åring borde kunna ha en väckarklocka om barnet är normalbegåvat.

    Det är bra att börja öva på att komma upp och försöka lite själv. Tillsammans med barnet kan ni ha lagt fram kläder så barnet kan hoppa upp och klä på sig.

    Efter 10-15 minuter kan ni föräldrar sedan börja ta er upp för att se till så att barnet i fråga börjar bli startklar. Frukost kanske ska serveras och det är väl alltid trevligt om alla sällskapar till det?

    Men jag anser att även om barnet får en väckarklocka så är det ändå ni föräldrars ansvar att verkligen se till så barnet kommer upp. Fungerar det inte så fungerar det inte.
  • Anonym (mamma­)
    Wed 9 Oct 2019 09:59
    #5
    +1
    Anonym (Trötter) skrev 2019-10-09 09:15:27 följande:
    Hur gamla var dina barn?

    Detta barn är 8år.
    De har haft väckarklockor sedan de var 6 och 7. I perioder har jag såklart gått upp med dem, om jag ändå måste gå upp för jobb eller studier. Även i början för att hålla koll på att allt blev gjort, skrev listor till dem och vilken tid allt skulle vara klart för att de skulle få in rutinerna. Nu är de 10 och 11. De vaknar av väckarklockan, går upp och äter frukost, borstar tänder och hår, turas om att ta ut hunden och har sedan tid att sitta och ta det lugnt vid datorn om de vill. Jag går oftast upp 10 minuter innan de går hemifrån för att se till att allt är klart och att de kommer iväg i tid, och för att se om de vill gå till fritids eller direkt hem. Funkar skitbra efter lite övning.
  • Anonym (-)
    Wed 9 Oct 2019 10:08
    #6
    +1

    När jag var 8 år var jag hemma själv om mornarna. Klarade mig själv både till och från skolan.

    Sluta curla era barn ffs!

  • Anonym (Trött­er) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 08:28
    #7

    Så glad för er skull att ni har barn som vaknar av väckarklockan själva och har den disciplinen att låta mobiler och tv vara och bara göra sig i ordning och äta. Mitt barn hör inte en bomb. Antagligen mitt fel då jag lärt barnen sova trots massa oljud från dag ett. Mitt barn äter inte ordentligt om inte man ser till det. Pratas ofta om att banta. Hamnar lätt i dagdrömmar och glömmer tiden. Jag tackar för att det finns förståelse för att även normalbegåvade behöver stöttning och hjälp på morgonen (i första hand) och att tillgången till fritids finns.

    Att kräva att ett barn på 8 år ska kliva upp själv och att den vuxna själv ligger kvar och skriker, finns inte på kartan hos mig. Att göra ett barn sällskap vid frukostbordet, att finnas till hands på morgonen tycker ju jag är iaf det minsta man kan göra tills dom blir i tonåren. Är barnen i tonåren är en helt annan femma, då börjar det bli dags att förberedas för det vuxna livet. Men tur vi alla är olika.

  • Thu 10 Oct 2019 08:38
    #8
    Anonym (Trötter) skrev 2019-10-10 08:28:34 följande:

    Så glad för er skull att ni har barn som vaknar av väckarklockan själva och har den disciplinen att låta mobiler och tv vara och bara göra sig i ordning och äta. Mitt barn hör inte en bomb. Antagligen mitt fel då jag lärt barnen sova trots massa oljud från dag ett. Mitt barn äter inte ordentligt om inte man ser till det. Pratas ofta om att banta. Hamnar lätt i dagdrömmar och glömmer tiden. Jag tackar för att det finns förståelse för att även normalbegåvade behöver stöttning och hjälp på morgonen (i första hand) och att tillgången till fritids finns.

    Att kräva att ett barn på 8 år ska kliva upp själv och att den vuxna själv ligger kvar och skriker, finns inte på kartan hos mig. Att göra ett barn sällskap vid frukostbordet, att finnas till hands på morgonen tycker ju jag är iaf det minsta man kan göra tills dom blir i tonåren. Är barnen i tonåren är en helt annan femma, då börjar det bli dags att förberedas för det vuxna livet. Men tur vi alla är olika.


    Men om den andra föräldern ligger och skriker (vilker jag precis som du tycker är förkastligt) och du tycker att barnet ska väckas och hållas sällskap och få frukost (och högst rimligt i mina ögon) så får du väl göra det själv? Eller menar du att du på något sätt ska lyckas tvinga den andra föräldern till bot och bättring? 
  • Anonym (Trött­er) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 09:30
    #9
    Pope Joan II skrev 2019-10-10 08:38:52 följande:

    Men om den andra föräldern ligger och skriker (vilker jag precis som du tycker är förkastligt) och du tycker att barnet ska väckas och hållas sällskap och få frukost (och högst rimligt i mina ögon) så får du väl göra det själv? Eller menar du att du på något sätt ska lyckas tvinga den andra föräldern till bot och bättring? 


    Detta händer när jag ej är hemma och barnet tycker det är jobbigt att bli skriket på.
  • Thu 10 Oct 2019 11:24
    #10
    Anonym (Trötter) skrev 2019-10-10 09:30:08 följande:
    Detta händer när jag ej är hemma och barnet tycker det är jobbigt att bli skriket på.
    Ja, då kan ju inte den felande länken ha hand om barnet ensam.
  • Fri 11 Oct 2019 09:37
    #11

    Det låter ju helt klart fel att ligga och skrika, det stör ju alla i hela huset och är rätt otrevligt mot barnet.

    Vill man att barnet går upp själv får man väl prata om det innan och stötta tills det sker självmant. Inte bara bestämma att nu ska barnet kunna detta och sen skrika på det när det inte händer av sig självt.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Föräldrar