• Wed 9 Oct 2019 13:37
    1630 visningar
    5 svar
    5
    1630

    Detta med att vara ny på jobbet...

    Har precis börjat på ett nytt jobb och det är väl inte konstigt att man känner sig lite osäker i början men jag har verkligen en klump i magen varje gång jag ska dit. Jobbar som vårdbiträde på korttidsboende och har ju inte jobbat alls speciellt mycket och jag känner mig värdelös och bara i vägen när jag väl är där. Det känns som en omöjlighet att kunna lära sig alla boendes behov då det flyttar in och flyttar ut nya hela tiden, och jag vet verkligen inte hur jag ska lära mig allt.

    Hur lång tid tog det för er att känna er bekväma med ert arbete? Tänkte mer vad jag kan förvänta mig. Ni som jobbar inom samma område får gärna dela med er av era erfarenheter och tips, andra också såklart... För just nu känner jag mig bara totalt värdelös.

  • Svar på tråden Detta med att vara ny på jobbet...
  • Wed 9 Oct 2019 13:57
    #1

    helt normalt att det tar ett tag att komma in i rutiner, särskilt när man jobbar inom vården :) Jag jobbar på ett LSS boende och det kommer nya klienter hela tiden, tar oftast några veckor för att veta hur allt funkar kring den nya klienten. Rutinerna tog det mig nästan ett halvår att komma in i, (sen såklart bytte de rutiner!) Om du heller inte har jobbat inom vården innan så kan det ta ännu längre. Ett tips är att du frågar mycket om allt, blir lättare att ta in det om du får ett klart svar eller en demonstration på hur man gör vissa grejer. Då visar du också att du är intresserad att lära dig, det är värt mycket i den ordinarie personalens ögon! :)

  • Wed 9 Oct 2019 14:01
    #2

    Började själv nytt arbete förra vecka men känner mig inte värdelös.

    Det är förväntat att jag inte kan allt, alla rutiner eller hur man bäst navigerar kollegor samt vilka den lokala synen på vissa problem är.

    Alltid känt att det är en del i charmen med nytt arbete, bort med det gamla och in med nytt.

    Du kan inte förvänta dig att du ska kunna allt som endast erfarenhet ger och ingen normalt funtat person gör det heller.

    Ta det lugnt och sluta arbeta upp dig över ingenting.

  • Anonym (Lilla­n)
    Wed 9 Oct 2019 14:32
    #3

    Är uska jobbar i hemtjänsten det krävs att man kommer några gånger till samma för att lära sig rutiner/ behov som den äldre behöver.

    Brukar fråga vad den äldre behöver hjälp med i början om personen är klar i knoppen och kan prata för sig.

    Annars brukar jag höra med mina kollegor vad den äldre behöver hjälp med och om ingen varit där brukar det finnas papper där det står vilka insatser de är beviljade och vad de behöver hjälp med. Och om hälsotillstånd ev sjukdomar.

    Jag upplever ändå att bemötandet man har mot de äldre är viktigast om man har rätt bemötande så kommer man långt.

  • Gameof­throne­s
    Wed 9 Oct 2019 16:46
    #4

    Ta för dig, känner du att du är i vägen är bara för att du är osäker.

    Det är nog jobbigt för alla när en ny kommer. Jag är inte så jag välkomnar personen på jobbet. Gör man ska känna sig bekväm.

    Känner du så under ett tag kommer dem tycka det ned att du är i vägen.

  • Anonym (Vågaf­råga)
    Sun 15 Dec 2019 22:37
    #5

    Jag har jobbat inom hemtjänst i nästan 10 år.

    Våga fråga, visa att du vill lära dig, som någon annan skrev -ta för dig.

    Det är det viktigaste tror jag. Du kan säga ?finns det något jag kan göra nu?? tex.. :)

Svar på tråden Detta med att vara ny på jobbet...