• Anonym (Mamma­)
    Wed 9 Oct 2019 18:33
    6668 visningar
    81 svar
    81
    6668

    Hur åka tåg med ettåring?

    Jag ska åka en ca 2 timmar lång tågresa med min ettåring. Barnet avskyr att åka bil och tåg och har svårt att sitta stil, vill klättra och gå hela tiden. Vägrar sitta i barnvagn.

    Hur gör man för att barnet ska sitta still i 2 timmar? Är ju farligt om h*n skulle gå omkring på golvet i tåget. Barnet är oerhörd svår att distrahera vid bilresor och gallskriker.

  • Svar på tråden Hur åka tåg med ettåring?
  • Wed 9 Oct 2019 18:34
    #1
    Anonym (Mamma) skrev 2019-10-09 18:33:32 följande:

    Jag ska åka en ca 2 timmar lång tågresa med min ettåring. Barnet avskyr att åka bil och tåg och har svårt att sitta stil, vill klättra och gå hela tiden. Vägrar sitta i barnvagn.

    Hur gör man för att barnet ska sitta still i 2 timmar? Är ju farligt om h*n skulle gå omkring på golvet i tåget. Barnet är oerhörd svår att distrahera vid bilresor och gallskriker.


    Diverse distraktioner i form av saker att äta, dricka, läsa, leka och pyssla med. 
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Wed 9 Oct 2019 18:35
    #2
    Pope Joan II skrev 2019-10-09 18:34:47 följande:

    Diverse distraktioner i form av saker att äta, dricka, läsa, leka och pyssla med. 


    Tro mig, det funkar aldrig.
  • Anonym (Kvinn­a31)
    Wed 9 Oct 2019 18:37
    #3

    Bablarna på mobilen!? Se till att hen är trött och kanske kan somna medan

  • Wed 9 Oct 2019 18:39
    #4

    Hehe, jag undrar samma sak men jag ska åka i 14h och är fast i djurkupén. Stort grattis, alla inblandade!

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Wed 9 Oct 2019 18:44
    #5
    -2
    Anonym (Kvinna31) skrev 2019-10-09 18:37:53 följande:

    Bablarna på mobilen!? Se till att hen är trött och kanske kan somna medan


    Barnet kollar aldrig i mobilen då man inte ska utsätta barn under 2 år för skärmar men de få gångerna jag låtit barnet kolla i mobilen när det varit kris i bilen så har h*n kollat i 10 minuter sen var det inte intressant längre och började gallskrika igen.

    Barnet sover sällan middag och i bil och tåg är det i princip omöjligt få h*n somna.
  • Anonym (Ellie­)
    Wed 9 Oct 2019 18:45
    #6
    Anonym (Mamma) skrev 2019-10-09 18:33:32 följande:

    Jag ska åka en ca 2 timmar lång tågresa med min ettåring. Barnet avskyr att åka bil och tåg och har svårt att sitta stil, vill klättra och gå hela tiden. Vägrar sitta i barnvagn.

    Hur gör man för att barnet ska sitta still i 2 timmar? Är ju farligt om h*n skulle gå omkring på golvet i tåget. Barnet är oerhörd svår att distrahera vid bilresor och gallskriker.


    Jag har åkt väldigt mycket tåg med barn. Har alltid med mig det som föreslagits, mat, snack, leksaker, ipad, försöker se till att barnet sover middag på resan så går lite tid också. Det håller ju lite grann. Men eftersom jag ofta har rest betydligt längre än två timmar så blir det ändå stunder då vi har gått runt i tåget och sett oss omkring. Det brukar gå bra.
  • Anonym (Tågåk­are)
    Wed 9 Oct 2019 18:53
    #7
    +4

    Oj, måste ni verkligen åka tåg då? Om barnet gallskriker och/eller springer runt konstant/klättar/sparkar på sätet större delen av tiden blir det ju väldigt påfrestande för övriga resenärer

    Givetvis får man tåla visst ljud från barn på tåg, typ kortare skrikstunder, prat, att de vill gå fram och tillbaks i tåget ett tag tillsammans med föräldern. Men om du vet med dig att barnet inte kan distraheras och vara rimligt lugnt, är det inte bättre att ta bilen tsm sällskap som kan köra eller underhålla barnet? Då slipper ni utsätta andra, som faktiskt inte kan välja att gå därifrån, för detta. Hade personligen upplevt det som stressande att mitt barn störde andra väldigt mycket. Åker själv mycket tåg med mitt barn och börjar hen skrika så går jag ut mellan vagnarna (kan åka mer moderna tåg på mina sträckor där det är trevligt och fräscht där) för att minimera påfrestningen för övriga resenärer. Åker jag pendel och hen börjar gallskrika och inte slutar så går jag av på nästa station och lugnar hen (om vi inte har väldigt bråttom).

    Ta med en padda (MED hörlurar), muta med nåt gott. Försök välja en avgång under lågtrafik (kolla med SJ). I värsta fall får du hålla barnet i handen och gå fram och tillbaka i tåget.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Wed 9 Oct 2019 19:01
    #9
    Anonym (Tågåkare) skrev 2019-10-09 18:53:09 följande:

    Oj, måste ni verkligen åka tåg då? Om barnet gallskriker och/eller springer runt konstant/klättar/sparkar på sätet större delen av tiden blir det ju väldigt påfrestande för övriga resenärer

    Givetvis får man tåla visst ljud från barn på tåg, typ kortare skrikstunder, prat, att de vill gå fram och tillbaks i tåget ett tag tillsammans med föräldern. Men om du vet med dig att barnet inte kan distraheras och vara rimligt lugnt, är det inte bättre att ta bilen tsm sällskap som kan köra eller underhålla barnet? Då slipper ni utsätta andra, som faktiskt inte kan välja att gå därifrån, för detta. Hade personligen upplevt det som stressande att mitt barn störde andra väldigt mycket. Åker själv mycket tåg med mitt barn och börjar hen skrika så går jag ut mellan vagnarna (kan åka mer moderna tåg på mina sträckor där det är trevligt och fräscht där) för att minimera påfrestningen för övriga resenärer. Åker jag pendel och hen börjar gallskrika och inte slutar så går jag av på nästa station och lugnar hen (om vi inte har väldigt bråttom).

    Ta med en padda (MED hörlurar), muta med nåt gott. Försök välja en avgång under lågtrafik (kolla med SJ). I värsta fall får du hålla barnet i handen och gå fram och tillbaka i tåget.


    Tåg är tyvärr enda alternativet
  • Anonym
    Wed 9 Oct 2019 19:01
    #10
    +4
    Ignoramus skrev 2019-10-09 18:39:53 följande:

    Hehe, jag undrar samma sak men jag ska åka i 14h och är fast i djurkupén. Stort grattis, alla inblandade!


    Skrattar du åt att din u ge ska terrorisera andra människor FJORTON timmar???!!!???
  • Wed 9 Oct 2019 19:08
    #11

    Se till att motionera och leka ordentligt innan så barnet inte är superpigg.

    Ta med sådant som ibland kan funka att distrahera med. Gärna plockmat så det tar lång tid att bli mätt..

Svar på tråden Hur åka tåg med ettåring?