• Anonym (Upprö­rd)
    Wed 9 Oct 2019 20:34
    1150 visningar
    68 svar
    68
    1150

    Gravid - släkten beklagar sig

    Idag när vi hade en liten släktträff (vi bor nära varandra) släppte sambon och jag ?bomben? med att vi väntar vårat andra barn, som är en pojke. Släkten beklagade sig och undrade om vi inte var besvikna/ledsna över att inte vänta en dotter. Vårat första barn är också en pojke. Nej jag är inte det minsta ledsen över det. Jag är lyckligt lottad som väntar en frisk liten pojke och har gåvan att kunna få barn. Nu har jag sagt att jag vill inte träffa dem på ett tag, pga deras sätt att hantera det på. Är vansinnig just nu!! Behövde mest skriva av mig...tankar, funderingar? Någon som varit med om liknande? Hur hanterade ni det? /Arg blivande tvåbarnsmamma

  • Svar på tråden Gravid - släkten beklagar sig
  • Thu 10 Oct 2019 07:55
    #21

    Åh jag känner igen det där! Fast egentligen tvärtom, att jag hade sån tur som fick en flicka andra gången. Blev typ stött för min icke-existerande andra sons skull. Skulle han ha varit mindre välkommen? Sagt av folk med två söner också för den delen.

  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 10:57
    #22
    Jemp skrev 2019-10-10 07:55:24 följande:

    Åh jag känner igen det där! Fast egentligen tvärtom, att jag hade sån tur som fick en flicka andra gången. Blev typ stött för min icke-existerande andra sons skull. Skulle han ha varit mindre välkommen? Sagt av folk med två söner också för den delen.


    Exakt. Varför tar man förgivet att alla vill ha ett barn av varje kön?
  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 11:01
    #23
    -3

    Jag tycker inte det är ok att beklaga sig på det sättet! De tyckte nästan synd om oss som väntar en pojke. De sa ungefär ?vad synd, vi hade tyckt det var roligare om det var en flicka?. Varför är pojkar mindre värda? Har jag inte rätt till mina känslor? Hade ni verkligen tyckt det var ok och inte reagerat alls på en sån kommentar, ni som tycker jag överreagerar?

  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 11:04
    #24

    Vi har väldigt många flickor i släkten så förstår inte alls varför de tycker så. Och även om jag hade väntat en flicka tycker jag inte att man säger så. För mig spelar inget annat roll än om barnet är friskt.

  • LFF
    Thu 10 Oct 2019 11:06
    #25
    +4

    Ja, jag tycker att du överreagerar. Jag förstår att du tar illa vid dig när de säger såna saker men reaktionen att säga upp kontakten med dem för detta är väldigt överdriven.

    Bättre att kontra med saker som sätter dem på pottkanten ("åh vad trist att ni väntar en pojke till - ja, visst är det, jag hade förväntat mig en kattunge" eller något annat fånigt eller kontra med att "ja, visst är det trist att få ett friskt, levande barn till"). Finns många fina sätt som kan få folk att börja tänka till istället för att bara få frispel och ses som en hormonstyrd, galen gravid kvinna.

  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 11:07
    #26
    -3
    LoveRain skrev 2019-10-09 22:24:09 följande:

    Många har uppfattningen om att alla föräldrar önskar sig barn av båda könen. Vissa gör också det, andra inte. Det var klumpigt och okänsligt av släkten att uttrycka sig så men det betyder ju inte att de inte kommer älska ert barn. Det betyder troligen inte att de själva önskar att det var en flicka utan att de tror att ni önskade det.

    Be din man lugnt och ödmjukt förlora för dem att de tog illa vid sig så de får en chans att be om ursäkt.

    Straffa inte dina barn genom att förneka dem kontakt med sin släkt på grund av några obetänksamma kommentarer. Latinet sånt påverka dig så här pass mycket.


    Om de särbehandlar och öppet visar att min blivande son inte är välkommen kommer jag inte låta mina barn träffa dom. Så är det. Acceptera barnen för vilka dom är och behandla alla barn lika, annars kan de kvitta. Barnen har andra som tycker om dem och välkomnar dem så det skulle inte vara någon förlust för våra barn.
  • Anonym (Upprö­rd) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 11:09
    #27
    -3
    LFF skrev 2019-10-10 11:06:16 följande:

    Ja, jag tycker att du överreagerar. Jag förstår att du tar illa vid dig när de säger såna saker men reaktionen att säga upp kontakten med dem för detta är väldigt överdriven.

    Bättre att kontra med saker som sätter dem på pottkanten ("åh vad trist att ni väntar en pojke till - ja, visst är det, jag hade förväntat mig en kattunge" eller något annat fånigt eller kontra med att "ja, visst är det trist att få ett friskt, levande barn till"). Finns många fina sätt som kan få folk att börja tänka till istället för att bara få frispel och ses som en hormonstyrd, galen gravid kvinna.


    Hade jag överreagerat om jag väntat en flicka och folk hade tyckt det varit roligare med en pojke också?
  • LFF
    Thu 10 Oct 2019 11:21
    #28
    +3
    Anonym (Upprörd) skrev 2019-10-10 11:09:48 följande:
    Hade jag överreagerat om jag väntat en flicka och folk hade tyckt det varit roligare med en pojke också?
    Ja. Det är just reaktionen att vilja bannlysa de som säger "fel" saker som jag tycker är överreaktionen och det är det som gör att du ses som en "galen, hormonstyrd gravid kvinna". 

    Jag har två grabbar själv, tvillingar. Många undrade om jag inte hade önskat att det var en av varje när de föddes. Min kontring var "jag är glad att det blev två på en gång för de två jag inte fick" och sen blev dessa människor knäpptysta. Eller så sa jag något om att "va, blev det två killar, jag som trodde det var kattungar/hundvalpar/dockor". Folk säger så korkade saker ibland så man undrar hur de får på sig skorna på rätt fot varje morgon men det enda sättet att hantera det på är just att vrida om på hur man svarar på saker och ting så de (kanske) börjar tänka efter lite. 

    Efter killarna kom så har vi fått frågan ibland om vi inte ska satsa på en trea och kanske få en tjej. "Visst, om det bara blir en och den är 3 år gammal när den kommer ut" är mitt svar då. Jag älskade att vara gravid men bebisar är ta mig tusan det tråkigaste som finns! Det är ju när de börjar prata (mer än enstaka ord) som de blir roliga

    Sluta ta allting så jäkla seriöst. Det finns en norm om att den ideala familjen är pojke+flicka (helst ska även pojken komma först så han kan "skydda" lillasyster) som gör att folk slänger ur sig korkade kommentarer.
  • Anonym (K)
    Thu 10 Oct 2019 11:22
    #29
    -1
    Anonym (Upprörd) skrev 2019-10-09 22:15:18 följande:

    Men varför skulle vi vilja ha en flicka? Vi vill ha det barnet vi väntar. Inget annat. Hade haft mer förståelse för beklagelserna om det hade handlat om tex sjukdom eller liknande. Men nu är det en frisk liten pojke. Jag tog illa upp.


    Du har all rätt att ta illa upp! Det var inte okej sagt av dom. Som du själv skrev, ni är tacksamma att ni ska få ett barn. Och det hade inte spelat någon roll om ni även där att det var något avvikande med barnet heller. Folk är så tråkigt okänsliga, och det finns inget värre än folk som bortförklarar det beteendet!

    Njut av din bebis i magen och undvik släktingarna tills du är stark nog att stå emot deras bitterhet! Försök att inte låta dig påverkas!
  • LFF
    Thu 10 Oct 2019 11:28
    #31
    +3
    Anonym (Upprörd) skrev 2019-10-10 11:09:48 följande:
    Hade jag överreagerat om jag väntat en flicka och folk hade tyckt det varit roligare med en pojke också?
    Även vännen som har fyra flickor har fått höra saker som att "vad trist att ni bara har flickor" och liknande. Det är just detta med att man har flera av samma kön som folk verkar tycka är dötrist, oavsett om det är bara tjejer eller bara killar.
Svar på tråden Gravid - släkten beklagar sig