• Anonym (Upprörd)

    Gravid - släkten beklagar sig

    Idag när vi hade en liten släktträff (vi bor nära varandra) släppte sambon och jag ?bomben? med att vi väntar vårat andra barn, som är en pojke. Släkten beklagade sig och undrade om vi inte var besvikna/ledsna över att inte vänta en dotter. Vårat första barn är också en pojke. Nej jag är inte det minsta ledsen över det. Jag är lyckligt lottad som väntar en frisk liten pojke och har gåvan att kunna få barn. Nu har jag sagt att jag vill inte träffa dem på ett tag, pga deras sätt att hantera det på. Är vansinnig just nu!! Behövde mest skriva av mig...tankar, funderingar? Någon som varit med om liknande? Hur hanterade ni det? /Arg blivande tvåbarnsmamma

  • Svar på tråden Gravid - släkten beklagar sig
  • LFF
    Anonym (Upprörd) skrev 2019-10-10 12:41:21 följande:

    Jag överreagerar. Jag skulle börjat böla över att ha en pojke i magen alt gjort abort. Släkten har rätt att sprida negativ energi/kommentarer. Slut så. Hej då.


    Det är det ingen som har sagt! Det är klart att du ska vara glad för din lilla i magen. Det finns ingen här som sagt att släktens beteende är ok. De flesta har även sagt att du har rätt till dina känslor men att reaktionen gentemot släkten är en överreaktion där man kan hantera det hela på ett bättre sätt.
  • Storkäft
    EmberEyes skrev 2019-10-10 13:18:45 följande:
    Citera gärna där ace kallar TS för galning. Det jag kan se så skriver ace att TS utmålar sig själv som en galning. Två skilda saker, men det krävs eventuellt en högre intelligens och förmåga att läsa och förstå text för att uppfatta det än vad vissa i tråden besitter.
    Kanske jag missförstod texten men att komma med personangrepp är inte speciellt intelligent. Faktum kvarstår att ace kastar sten i glashus.
  • Storkäft
    Anonym (ace) skrev 2019-10-10 13:25:13 följande:
    Var har jag kallat TS för galning?
    Jag ber om ursäkt om jag missförstod din text med galning, men faktum kvarstår att du varken är speciellt nyanserad själv och att du hugger precis som du skriver att ts gör.
  • Anonym (Herregud)
    LFF skrev 2019-10-10 13:20:15 följande:
    Det är det ingen som har sagt! Det är klart att du ska vara glad för din lilla i magen. Det finns ingen här som sagt att släktens beteende är ok. De flesta har även sagt att du har rätt till dina känslor men att reaktionen gentemot släkten är en överreaktion där man kan hantera det hela på ett bättre sätt.
    Att försvara ett beteende kan likställas med att det är ok. Det är flera som faktistk försvarar släktingarnas beteende men går hårt mot ts reaktion och hittar orsaker att klanka ner på ts.
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (789) skrev 2019-10-10 13:16:27 följande:
    Ja, det där med att dra upp gravidhormoner...vad är det för jäkla sätt? Så nedsättande och respektlöst.
    Ett sätt att bortförklara släktingarnas dåliga beteende.
  • Anonym (Herregud)
    EmberEyes skrev 2019-10-10 13:18:45 följande:
    Citera gärna där ace kallar TS för galning. Det jag kan se så skriver ace att TS utmålar sig själv som en galning. Två skilda saker, men det krävs eventuellt en högre intelligens och förmåga att läsa och förstå text för att uppfatta det än vad vissa i tråden besitter.
    Det krävs en högre intelligens att kunna sätta sig in i andras känslor.
  • Storkäft
    Anonym (Herregud) skrev 2019-10-10 13:30:22 följande:
    Det krävs en högre intelligens att kunna sätta sig in i andras känslor.
    Ts släktingar kanske har hittat hit, vem vet? ;)
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Missy) skrev 2019-10-10 13:30:17 följande:

    Jag tycker det är hemskt okänsligt uttryckt av era släktingar!

    När vi fick vårt andra barn som var en son sa majoriteten:

    Vad roligt för er att det blev en pojke nu så att ni har en av varje.

    Förstår verkligen inte varför det är så viktigt att ha en av varje. Jag hade varit minst lika glad över att ha två små tjejer.

    Är det inte viktigare att man får friska barn än att det är en av varje kön? Förstår verkligen inte hur folk tänker.

    Grattis till ännu en liten son och lycka till med graviditeten! :)


    Förstår inte heller varför det är så viktigt med barn av varje kön. Håller med dig att det viktigaste är att de är friska. Hade blivit lika glad för en flicka i magen. Tack fina du.
  • Anonym (A)
    Anonym (Missy) skrev 2019-10-10 13:30:17 följande:
    Jag tycker det är hemskt okänsligt uttryckt av era släktingar!

    När vi fick vårt andra barn som var en son sa majoriteten:
    Vad roligt för er att det blev en pojke nu så att ni har en av varje.

    Förstår verkligen inte varför det är så viktigt att ha en av varje. Jag hade varit minst lika glad över att ha två små tjejer.

    Är det inte viktigare att man får friska barn än att det är en av varje kön? Förstår verkligen inte hur folk tänker.

    Grattis till ännu en liten son och lycka till med graviditeten! :)
    +1
  • Anonym (Upprörd)

    Kommer inte svara elaka inlägg mer. Jag stundar i om ni tycker jag är onyanserad. Det får jag väl vara då. Men tack till er andra som förstår hur det känns för mig och håller god ton.

  • Anonym (ace)
    Anonym (Upprörd) skrev 2019-10-10 13:39:08 följande:
    En skribent skrev att det krävs högre intelligens för att förstå skriven text. Tycker du själv det var trevligt skrivet?
    Och jag är ansvarig för vad någon annan skriver? Kan jag då hålla dig ansvarig för andras inlägg i tråden också?

    Dessutom så måste ett personangrepp vara riktat mot en person, vad EmberEyes skriver är "det krävs eventuellt en högre intelligens och förmåga att läsa och förstå text för att uppfatta det än vad vissa i tråden besitter.".

  • Anonym (K)
    Anonym (Upprörd) skrev 2019-10-10 12:57:44 följande:

    Förmodligen är det så. Förstår inte heller varför 3 personer ogillade mitt svar till dig. Vi har fått kämpa för första barnet, förstår hur det känns för dig. Hoppas det går vägen för dig! Ja det kan man undra. Min lilla pojke skulle jag aldrig vela byta ut mot någon flicka i världen. Har aldrig känt besvikelse över att vänta ett visst kön.


    Antagligen samma person som sitter och ogillar alla inlägg för att något så meningslöst får denne att må bättre, kanske har den själv valt bort ett barn på grund av kön. Tur vi inte vet vad felet är känner jag..

    Avfölj tråden nu och gå vidare och bara Njuut! :)
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Upprörd) skrev 2019-10-10 11:09:48 följande:

    Hade jag överreagerat om jag väntat en flicka och folk hade tyckt det varit roligare med en pojke också?


    Ja jävlar, då hade det blivit ramaskri och folk gapat om att ni förmodligen är invandrare och att ni ska sticka tillbaka dit ni kom ifrån om det inte passar med döttrar!

    Jag håller på dig TS! Min far har fyra döttrar, han har fått fräsa mycket. Han har aldrig nämnt något om att han hade velat ha en son.
  • Anonym (Way)

    Vänta ett slag allihop...

    Ni går på med armar och ben utan att faktiskt ha varit där! På kalaset. Och hört det själv. Ni går efter ts version som att det är den enda sanningen.

    Ts respektive säger ju att det var ett missförstånd. Han var ju där!!

    Nu har hela alltet blivit kaos. Och vem kommer att sitta i kläm? Jo den lille väntande killen. Han kommer alltid att vara ett svart får i släkten om de inte löser detta. Släkten kanske tycker att ts har spårat ur och förstorat det. De förstår nog inte varför hon blev sårad och arg. För hon vill inte prata med dom om det. Framgår det nånstans?

  • FuckGoggleAskMe

    TS, jag förstår att du reagerar starkt över någon som helst icke-positiv reaktion när ni kommer med en stor, glädjande nyhet. Allas reaktioner borde vara enbart positiva över denna nyhet, missförstånd eller inte, ingen borde nämna något om könet över huvud taget, det ät ju ovidkommande. Tack och lov har jag enbart positiva släktingar, så slipper detta, men jag tror att om jag skulle få liknande kommentar, skulle jag bara skämta bort den som löjlig. Dom beter sig som klantskallar, men bortse från detta och gå vidare, klipp inte kontakten bara för att dom inte fattar att det blir underbart att ha två pojkar. Jag har en son, och drömde ett tag om en lillebror. En lillasyster hade ju också varit bra, men av någon outgrundlig anledning, tänkte jag mer på en lillebror. Det är ju attans fördomsfullt att tro att alla ska ha en son och en dotter.

  • Anonym (Förstår dina känslor)

    Hög igenkänningsfaktor! Vi har tre pojkar. Med 1:an och 2:an kollade vi inte innan. Med 3:dje så bestämde vi oss för att ta reda på kön på ul, men redan i v 13 när vi berättade för släkt via messenger så kom frågan om vi visste vad det blir, varpå jag upplyste om att det ju inte går att se så tidigt men att vi tänkte kolla denna gång. I v 16 fick vi veta att det var en pojke och jag skrev då att det blir triss med en pojkeemoji och en glad smiley. Det var helt tyst från den i släkten som först frågat om kön. Den person som vanligtvis kan fälla klumpiga kommentarer skrev däremot "grattis, vad roligt med en lillebror" vilket jag blev glad för. Men jag blev väldigt ledsen och fick nån sorts jävlar anamma kämpaglöds känslor för den lilla i magen pga alla uteblivna grattis. Jag föreställde mig kommentarerna jag fått om det varit en flicka och kände att barnet i magen ska fan inte va mindre värd för att det är en pojke.

    Svärmor har också kommit med störiga kommentarer. Redan innan 3:an ens var aktuell så sa hon att min man kan nog bara producera pojkar.. Som om det skulle vara nåt negativt. Denna kommentar upprepades när min man berättade med typ "vad var det jag sa" ungefär. Sjukt störigt!! Jag har väl inte direkt fräst ifrån utan mer sagt att jag inte tycker det är viktigt. Mina barn har så otroligt olika personligheter alla tre och det enda jag kan komma på som hade varit roligare med en tjej är klädutbudet när man shoppar kläder.

    Har också fått kommentarer från andra som om det vore synd om oss (då när 3:an låg i magen) och nån enstaka även rätt nyligen. Precis som att de förutsatte att man var ledsen och besviken, sjukt tänkt!

    Jag outade aldrig könet på FB eller insta just för att jag inte ville ha ännu fler klumpiga och oförskämda kommentarer. En frågade om vi visste och då skrev jag "kanske det... En bebis:)".

    Två vänner som också väntade pojkar den ena sitt andra barn och den andra sitt tredje fick negativa kommentarer på FB. Jag gick igång på det och ifrågasatte typ. Ännu värre när kommentarerna skrivs för då borde de kunnat tänka efter lite innan de postar kan man ju tycka...

    Sjuk fixering på kön i vårt samhälle. Tyvärr tror jag att det är en stor orsak till att vissa blir så ledsna om de får fler av samma. Sen skuldbelägger man alla som känner så så sjukt mkt, men det är väl inte så konstigt att vissa blir besvikna när de fått höra att könet är så viktigt. Folk har också sagt "ni får väl skaffa ett till barn så ni får en flicka med". Det är nog den mest korkade kommentaren ever!!

Svar på tråden Gravid - släkten beklagar sig