• Anonym (Funde­rsam)
    Wed 9 Oct 2019 23:30
    7612 visningar
    199 svar
    199
    7612

    Hans ex vill inte att jag träffar sonen

    I maj började jag dejta en man som jag känt ett par år genom jobbet. Han och hans ex gick isär i augusti förra året, skilsmässan gick igenom i mars.

    Vid separationen bestämde de gemensamt att han skulle bo kvar i deras hus tills de kan sälja det. Pga olika anledningar så tar det lite tid.

    När vi hade dejtat ca en månad berättade han för sitt ex att vi träffades. Hon blev galen. Sedan dess har hon gjort det mesta för att förstöra mellan oss.

    Vi har (i mitt tycke) tagit det väldigt lugnt med våra barn. Första gången jag var hemma hos honom och sov över var för en månad sedan. Hans son, som är 12, var hemma då, och sa innan att det var okej att jag kom dit och sov över. Vi hade träffats några gånger innan och det gick jättebra från start! Efter det har jag sovit där tre gånger när sonen varit hemma.

    Det har känts så himla skönt att han accepterat mig och mina barn har accepterat min kille.

    Problemet är hans mamma. Hon fortsätter att göra vad hon kan för att förstöra för oss på alla sätt.

    Nu har hon förbjudit mig att vara hos min kille och hans son. Hon tycker att vi inte sätter sonens bästa först, och att vi gått alldeles för fort fram, och hävdar att hon kan bestämma det för att hon fortfarande står som ägare på halva huset.

    Hon säger att hon kommer slåss för ensam vårdnad om jag kommer till huset när sonen är hemma.

    Det gör såklart ont att hon, utan att ha träffat mig, har bestämt sig för att jag är en hemsk människa som inte vill deras son väl.

    Jag har hela tiden varit noga med att inte sonen ska känna sig utanför eller att jag ska ta hans plats hos hans pappa. Jag har engagerat mig i honom på alla sätt och tycker att vi har haft det mysigt när jag varit där.

    Han har aldrig verkat obekväm med mig, men hans mamma påstår att han mår dåligt över att jag varit där. När hans pappa frågat honom så har han sagt att han tycker att det är lite jobbigt för att han inte är van.

    Till saken hör att han är extremt känslig och väldigt pappig. Eftersom jag märkte det väldigt fort har jag hanterat det efter bästa förmåga. T.ex. har jag alltid sagt till min kille att fråga sonen om det är ok att jag kommer, har vi tittat på tv så har jag alltid satt mig så han har hamnat mellan mig och pappan, varit noga med att inte ?hålla på? med pappan när sonen ser osv.

    Mina barn som är 12 och 14 är inte alls lika känsliga och krävande.

    Med hänsyn till sonen, och att hans mamma inte vill ha mig i huset, så har min kille nu börjat tycka att det är bättre om vi bara träffas när han inte har sonen.

    Är det rimligt att hans ex ska bestämma när vi träffas? Kan hon förbjuda mig att vara i huset?

    Kan hon få ensam vårdnad bara för att hon tycker att det är olämpligt att jag träffar sonen?

    Tacksam för råd och tips på hur jag ska hantera exet, sonen och pojkvännen som verkar tycka att det är okej att exet styr vårt förhållande.

  • Svar på tråden Hans ex vill inte att jag träffar sonen
  • Anonym (Ä)
    Wed 9 Oct 2019 23:40
    #1
    +4

    Han blrjar träffa en ny 2 månader efter skilsmässan. Talar om det för sitt ex 1 månad senare. 4 månader efter att ni börjat dejta, ett halvår efter skilsmässan, sover du över när hans barn är där och har vid det laget dessutom redan träffat honom flera gånger redan.

    Ja, jag håller med om att ni gått för fort fram.

  • Wed 9 Oct 2019 23:43
    #2
    +2

    Nej, hon kan inte förbjuda dig att vara i huset eftersom en av ägarna bjudit in dig.

    Nej, hon kommer inte få ensam vårdnad för att hon inte gillar den andra förälderns nya partner. Krävs mer än så.

    Kan förstå att hon tycker ni gått fort fram men det försvarar inte hennes agerande. Troligen har hon inte bearbetat klart skilsmässan och inte riktigt fattat att hon inte längre har något att säga till om när det gäller sitt ex/din nyss liv. Kan förstå att hon tycker att det är jobbigt att en ny kvinna halvt bor i hennes eget hem.

    Det vore nog bra att backa några steg för sonens skull så han slipper hamna emellan, i alla fall tills huset är sålt och de flyttat till nya boenden.

    Din partner behöver markera var gränsen går mot exet på ett trevligt men väldigt tydligt sätt. Gör han inte det snarast kommer exet troligen alltid vara en stor del av er relation. Ett jobbigt ex är nog bland det sämsta man han ta med sig in i ett nytt förhållande.

  • Anonym (Nej)
    Wed 9 Oct 2019 23:44
    #3
    +1

    Nej.

    Hon kan inte få ensam vårdnad om barnet. Eller alltså klart hon kan ta det till tingsrätt och bråka men det ska väldigt mycket till att hon ska få det pga att du kommer till huset.

    Klart hon kan neka dig att komma in i sitt hus. Men samtidigt kan ju din lille välkomna dig.

    Hade det vart jag i denna situation så hade jag valt att inte komma till huset för att inte väcka den björn som sover så att säga.

    Han kan ju exempelvis sova hos dig och ni kan träffas med barnen på helger och kvällar sen kan dom åka till sig och du åker hem till dig.

    Känns onödigt att provocera när exet beter sig på detta sätt. Nog för att det är hon som sätter käppar i hjulet men jag tänker främst så barnet inte hamnar i skottlinjen bara för att du och din kille så gärna vill sova med varann.

    Det är ju ingen optimal situation, det förstår jag helt och hållet. Jag säger bara vad jag hade valt att göra och varför.

    Däremot hade jag sagt till killen att det kanske är dags att försöka sälja och skaffa sig eget boende och frigöra sig helt från exet så han kan påbörja sitt nya liv med dig

    I övrigt så låt exet vara. Var den större personen och bemöt henne med respekt även om det känns surt och jobbigt. Du ska inte behöva göra det men det kommer gynna dig i slutet.

    Inget ni gör är fel, det är bara lättare och bättre ibland att hålla huvudet högt och rida ut stormen. Hade inte barn vart inblandade är det en annan sak.

    Lycka till

  • Thu 10 Oct 2019 00:02
    #4
    +2

    Om det hade varit jag hade jag backat ett gäng steg och låtit honom avsluta allt i lugn och ro.

    Varför vill du ens bo över i huset där han har levt med sitt ex? Hans ex bor inte kvar där eller? Eller bor de där båda?

  • Thu 10 Oct 2019 07:51
    #5
    -1 +1

    Mamman har dåligt självförtroende och tror du är en bättre mamma.

  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 07:55
    #6
    Anonym (Ä) skrev 2019-10-09 23:40:04 följande:

    Han blrjar träffa en ny 2 månader efter skilsmässan. Talar om det för sitt ex 1 månad senare. 4 månader efter att ni börjat dejta, ett halvår efter skilsmässan, sover du över när hans barn är där och har vid det laget dessutom redan träffat honom flera gånger redan.

    Ja, jag håller med om att ni gått för fort fram.


    Han talade om att han ville skiljas i juni förra året. Hon flyttar två månader senare.

    Att skilsmässan går igenom tycker jag iofs bara är en formalitet, ett papper så att säga.

    Jag tänker att vi började dejta 11 månader efter att han berättat att han vill skiljas, hon får veta det tidigt i vårt förhållande för att vi inte ville att hon skulle få höra det från annat håll. Bor man i en liten håla så vet alla allt om alla.

    Att jag umgåtts med sonen relativt tidigt har känts ganska naturligt. Vi hade ju träffats flera gånger innan jag blev tillsammans med hans pappa, eftersom han ofta kommer till vår arbetsplats. Och eftersom han ändå är 12 år så tyckte vi att det var bättre att vi var ärliga mot honom, så han inte skulle känna att vi ljög för honom.
  • Thu 10 Oct 2019 08:01
    #7

    Din nya bestämmer.

  • Anonym (Vv)
    Thu 10 Oct 2019 08:22
    #8
    +1

    Men varför måste ni absolut träffas när sonen är hos sin pappa? Kan vuxna människor inte vara ifrån varandra en vecka? Om jag och min man skulle separera och jag skulle träffa en ny man så skulle vi bara träffas när jag inte har barnen. Iaf tills jag och den nya varit tillsammans ett år eller så.

  • Anonym (Ö)
    Thu 10 Oct 2019 08:26
    #9

    Diskutera inte ens saken med henne.

  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Thu 10 Oct 2019 08:27
    #10
    LoveRain skrev 2019-10-09 23:43:31 följande:

    Nej, hon kan inte förbjuda dig att vara i huset eftersom en av ägarna bjudit in dig.

    Nej, hon kommer inte få ensam vårdnad för att hon inte gillar den andra förälderns nya partner. Krävs mer än så.

    Kan förstå att hon tycker ni gått fort fram men det försvarar inte hennes agerande. Troligen har hon inte bearbetat klart skilsmässan och inte riktigt fattat att hon inte längre har något att säga till om när det gäller sitt ex/din nyss liv. Kan förstå att hon tycker att det är jobbigt att en ny kvinna halvt bor i hennes eget hem.

    Det vore nog bra att backa några steg för sonens skull så han slipper hamna emellan, i alla fall tills huset är sålt och de flyttat till nya boenden.

    Din partner behöver markera var gränsen går mot exet på ett trevligt men väldigt tydligt sätt. Gör han inte det snarast kommer exet troligen alltid vara en stor del av er relation. Ett jobbigt ex är nog bland det sämsta man han ta med sig in i ett nytt förhållande.


    Jag tycker inte heller att hon kan bestämma det. Det var trots allt ett gemensamt beslut att hon flyttade och han bor kvar. Och hon har inte bott där på över ett år.

    Jag kan till viss del förstå henne också. Klart att det är jobbigt att det kommer in en ny i sonens liv. Och någon som tar hennes plats i hennes ex liv.

    Nu handlar det inte om att jag halvt bor där. Jag har inga saker där, och jag har varit där 4 gånger när sonen är hemma sedan början på september.

    Om det varit så att han skulle bo kvar i huset även i framtiden, hade det inte varit lika jobbigt att se en ny kvinna i huset då?
Svar på tråden Hans ex vill inte att jag träffar sonen