• Thu 10 Oct 2019 17:57
    1693 visningar
    13 svar
    13
    1693

    Hur får de tag i min mejl och hur blir jag av med dom!?

    Hur får alla spam folk tag i ens mejladress?? 
    När man till exempel ska köpa något så skriver man i sin mejladress, är det öppet för alla då att se den då eller!? Eller hur sjutton får alla spamäckelfolk tag i ens mejladress?? Är så otroligt trött på alla skitmejl, tappar ju bort alla viktiga bland all skräp! 

    Har försökt att blocka men de verkar ju ha hur många adresser som helst som är nästan samma för lik förbannat får jag från samma ställe sen igen. 

    Många har ju så man kan gå in och trycka i att man inte vill ha fler mejl, men det verkar inte alltid heller fungera! Och vissa har inte ens så man kan välja att inte få deras mejl längre. 

    Ska jag behöva ta bort min mejl och göra en ny? Usch så krångligt att skicka ut till alla man känner och myndigheter om ny adress...
    Och hur ser jag då till att jag inte får sånt spam igen isåfall??

    Tack på förhand från en väldigt frustrerad människa....

  • Svar på tråden Hur får de tag i min mejl och hur blir jag av med dom!?
  • Thu 10 Oct 2019 18:15
    #1

    Håller med, kollar min epostlåda typ en gång i månaden, har drygt tusen spam då, av dem är det kanske 15 från företag jag handlat av, så nån jävel säljer våra epostadresser vidare.

  • Thu 10 Oct 2019 18:36
    #2

    Har du en on-line resume/CV med oppen e-postadress?

  • Thu 10 Oct 2019 19:01
    #3
    Giftskåneman skrev 2019-10-10 18:15:13 följande:

    Håller med, kollar min epostlåda typ en gång i månaden, har drygt tusen spam då, av dem är det kanske 15 från företag jag handlat av, så nån jävel säljer våra epostadresser vidare.


    Så sjukt är det!!
  • Thu 10 Oct 2019 19:02
    #4
    Tow2Mater skrev 2019-10-10 18:36:38 följande:

    Har du en on-line resume/CV med oppen e-postadress?


    Jag vet inte,, har bara lagt in på arbetsförmedlingen men vet inte om det är öppet så mer än till eventuella arbetsgivare som går genom arbetsförmedlingen för att kolla efter eventuell personal.. 
  • Anonym (sir spamal­ot)
    Thu 10 Oct 2019 19:13
    #5

    Om det är ett företag inom EU kan man faktiskt anmäla dem för spam. Det kan ge dryga böter. Men dessvärre kommer de för det mesta från andra länder. 


    mommadearest skrev 2019-10-10 17:57:16 följande:

    Hur får alla spam folk tag i ens mejladress?? 
    När man till exempel ska köpa något så skriver man i sin mejladress, är det öppet för alla då att se den då eller!? Eller hur sjutton får alla spamäckelfolk tag i ens mejladress?? Är så otroligt trött på alla skitmejl, tappar ju bort alla viktiga bland all skräp! 

    Har försökt att blocka men de verkar ju ha hur många adresser som helst som är nästan samma för lik förbannat får jag från samma ställe sen igen. 

    Många har ju så man kan gå in och trycka i att man inte vill ha fler mejl, men det verkar inte alltid heller fungera! Och vissa har inte ens så man kan välja att inte få deras mejl längre. 

    Ska jag behöva ta bort min mejl och göra en ny? Usch så krångligt att skicka ut till alla man känner och myndigheter om ny adress...
    Och hur ser jag då till att jag inte får sånt spam igen isåfall??

    Tack på förhand från en väldigt frustrerad människa....


    Ett visst debattforum på nätet (host host) har i alla fall gett mej en hel del skräp.

    Det kan vara bra att ha en "skräpmejladress" man bara använder i sådana fall. Din "riktiga" mejladress ger du bara till dem du gärna vill ha mejl ifrån. 

    Det är inte så bra att följa länken till att man inte vill ha fler mejl. Om det verkligen är en köpt adress, så bekräftar du att den fortfarande är aktiv. Så kan den säljas vidare. 
    Tow2Mater skrev 2019-10-10 18:36:38 följande:

    Har du en on-line resume/CV med oppen e-postadress?


    Jag gick meddetsamma in på LinkedIn för att kolla om min mejladress var offentlig. Det var den inte. Men det kunde den ha varit!

    Hade aldrig tänkt den tanken att man kunde skörda mejladresser där! Så tack för tipset! 
     
  • Thu 10 Oct 2019 19:29
    #6
    Anonym (sir spamalot) skrev 2019-10-10 19:13:32 följande:

    Om det är ett företag inom EU kan man faktiskt anmäla dem för spam. Det kan ge dryga böter. Men dessvärre kommer de för det mesta från andra länder. 


    Ett visst debattforum på nätet (host host) har i alla fall gett mej en hel del skräp.

    Det kan vara bra att ha en "skräpmejladress" man bara använder i sådana fall. Din "riktiga" mejladress ger du bara till dem du gärna vill ha mejl ifrån. 

    Det är inte så bra att följa länken till att man inte vill ha fler mejl. Om det verkligen är en köpt adress, så bekräftar du att den fortfarande är aktiv. Så kan den säljas vidare. 
    Tow2Mater skrev 2019-10-10 18:36:38 följande:

    Har du en on-line resume/CV med oppen e-postadress?


    Jag gick meddetsamma in på LinkedIn för att kolla om min mejladress var offentlig. Det var den inte. Men det kunde den ha varit!

    Hade aldrig tänkt den tanken att man kunde skörda mejladresser där! Så tack för tipset! 
     
    Åh men fy vad dåligt att man inte ens ska kunna ta bort sig från deras lista när de säger att man kan det. Då vet jag det hädanefter att jag inte ska bry mig om det.

    Så svårt att veta också om de kommer ifrån Eu eller inte, då man ofta inte kan kolla upp adressen. 
  • Thu 10 Oct 2019 19:30
    #7
    Anonym (sir spamalot) skrev 2019-10-10 19:13:32 följande:

    Om det är ett företag inom EU kan man faktiskt anmäla dem för spam. Det kan ge dryga böter. Men dessvärre kommer de för det mesta från andra länder. 

    Ett visst debattforum på nätet (host host) har i alla fall gett mej en hel del skräp.

    Det kan vara bra att ha en "skräpmejladress" man bara använder i sådana fall. Din "riktiga" mejladress ger du bara till dem du gärna vill ha mejl ifrån. 

    Det är inte så bra att följa länken till att man inte vill ha fler mejl. Om det verkligen är en köpt adress, så bekräftar du att den fortfarande är aktiv. Så kan den säljas vidare. Jag gick meddetsamma in på LinkedIn för att kolla om min mejladress var offentlig. Det var den inte. Men det kunde den ha varit!

    Hade aldrig tänkt den tanken att man kunde skörda mejladresser där! Så tack för tipset!  


    Gjorde så, har haft flera epostadresser till skit, och min officiella har jag bara gett ut till företag jag handlat av och myndigheter och skola etc, men där är i min officiella spammet kommer. Inget spam i skiteposlådorna, skumt.
  • Thu 10 Oct 2019 19:37
    #8
    mommadearest skrev 2019-10-10 19:02:04 följande:

    Jag vet inte,, har bara lagt in på arbetsförmedlingen men vet inte om det är öppet så mer än till eventuella arbetsgivare som går genom arbetsförmedlingen för att kolla efter eventuell personal.. 


    Jag fick mycket spam efter att ha reggat mig på jobbsajter
  • Thu 10 Oct 2019 22:26
    #9
    Zwilma skrev 2019-10-10 19:37:39 följande:
    Jag fick mycket spam efter att ha reggat mig på jobbsajter
    Speciell sajter som Indeed, Monster etc
  • Fri 11 Oct 2019 00:17
    #10

    När du signar upp dig som kund/medlem/whatever på en websida tillåter du väldigt ofta också att din information får säljas vidare till tredje part.

    Får du mejl du inte vill ha så antingen markera som spam så filtrerar mejltjänsten undan den ner i spam-boxen, eller avprenumerera om det är ett nyhetsbrev du inte längre vill ha (trots att du förmodligen signat upp dig för det...)


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (2 mailad­resser­)
    Fri 11 Oct 2019 06:00
    #11

    Jag har 2 adresser, en som jag använder till viktiga saker och en (mina gamla sen tonåren) som jag använder varje gång jag ska beställa något eller bli medlem någonstans, den kollar jag typ en gång i månaden eller om jag väntar på en beställning/ glömt lösenord på någon sida. Man hinner liksom inte ens med att radera dom annars

  • sextio­talist
    Fri 11 Oct 2019 06:53
    #12
    Giftskåneman skrev 2019-10-10 19:30:10 följande:

    Gjorde så, har haft flera epostadresser till skit, och min officiella har jag bara gett ut till företag jag handlat av och myndigheter och skola etc, men där är i min officiella spammet kommer. Inget spam i skiteposlådorna, skumt.


    Här är det tvärtom. Har en gammal adress, hur mycket spam som helst. Min betydligt nyare, men ändå rätt gammal, är relativt förskonad.
  • Sun 13 Oct 2019 15:16
    #13

    Jag har börjat att klicka på skräppost så fort det kommer spam mejl nu så det hamnar där hädanefter. Förhoppningsvis blir det mindre som kommer till den vanliga mappen då.


    Men så otroligt frustrerande att man inte ska kunna klicka i något man vill ha utan att det ska säljas vidare. 

Svar på tråden Hur får de tag i min mejl och hur blir jag av med dom!?