• Thu 10 Oct 2019 22:19
    1520 visningar
    7 svar
    7
    1520

    Hur sovträna 6 månaders bebis som bara kan sova vid tutten?

    Hur sovträna 6 månaders bebis som bara kan sova vid tutten?

    Jag har ett problem. Jag vet inte hur jag ska få vår 6 månaders bebis att somna själv. I nuläget så kan han enbart somna när jag ammar honom; och när pappa går med honom i bärsele eller vagnen. Det är dock helt omöjligt att lägga honom i sängen efter att han har somnat i ens famn. Han kan liksom inte lugna sig själv så att han kan somna om. Han vaknar och blir liksom helt hysterisk av att inte ha något att suga på. Han vägrar napp och vill inte ta nappflaska.

    Varje gång han vaknar på natten, vilket är många gånger, så måste han ha tutten för att somna om. Det funkar för mig, för jag liggammar honom och sover samtidigt. Men vill gärna att han ska lära sig att somna längre stunder själv medan jag inte är där.

    Hur ska vi göra för att kunna lägga honom i sängen och få honom att somna själv?

  • Svar på tråden Hur sovträna 6 månaders bebis som bara kan sova vid tutten?
  • Thu 10 Oct 2019 22:57
    #1

    Mitt råd är att du väntar. Runt 8 månader kommer barn i en besvärlig ålder. Nästan alla får problem med sömnen då. De vaknar ofta, och den som inte kan amma till sömns upptäcker då att man kanske måste kliva upp och bära babyn flera gånger per natt. Efter några veckor har barnen vuxit ur den s k "separationsfasen", och då kan du börja tänka på att göra något åt det där tuttandet på nätterna.

  • Anonym (Hm)
    Thu 10 Oct 2019 23:42
    #2

    Jag gav nappen när jag bar i selen, var envis.

    Märkte även att hade jag ngt mjukt han kunde känna på typ dinglis/gallerfilt blev det mysigare. Så en dinglis vid varje kind. Testat i vagnen och köra över en sladd?

    Du kan inte styra barnets sömn. Närhet och trygghet är a och o. Just nu tex sover mitt andra barn endast i vagn om den rör sig konstant, han är 6 mån. Men han sover bra på nätterna. Lättast blir om man bara accepterar barnets rytm

  • Fri 11 Oct 2019 00:12
    #3

    Är mycket tacksam för alla svar! Ska definitivt prova tipsen och ha råden i åtanke!

    Problemet är att jag börjar jobba om någon månad, och då vore det bra om H kunde sova utan mig på dagarna. Plus att jag vill gärna lära honom att somna om själv, så att han kan sova längre stunder själv. Om ni liksom fattar vad jag menar? Just nu så kan han bara sova 30 minuter i taget. Och på dagen så kan han inte somna om, så han blir trött och grinig väldigt ofta. Älskar att amma honom till sömns, men det börjar att inte bli så hållbart längre.

    Någon annan som har haft samma problem och som sedan har löst det?

  • Anonym (Hm)
    Fri 11 Oct 2019 08:53
    #4
    RebeckaF skrev 2019-10-11 00:12:48 följande:

    Är mycket tacksam för alla svar! Ska definitivt prova tipsen och ha råden i åtanke!

    Problemet är att jag börjar jobba om någon månad, och då vore det bra om H kunde sova utan mig på dagarna. Plus att jag vill gärna lära honom att somna om själv, så att han kan sova längre stunder själv. Om ni liksom fattar vad jag menar? Just nu så kan han bara sova 30 minuter i taget. Och på dagen så kan han inte somna om, så han blir trött och grinig väldigt ofta. Älskar att amma honom till sömns, men det börjar att inte bli så hållbart längre.

    Någon annan som har haft samma problem och som sedan har löst det?


    Alla vill att deras små ska sova längre perioder, kunna somna om själv etc. men barn fungerar inte så :) ju snabbare man förstår det desto lättare blir det för än själv. Ju äldre barnet blir desto mer kommer det självständiga sovandet. Visst finns det barn som sover själva och bra från start. Men övervägande vaknar ofta just för tryggheten och närheten :)
  • Anonym (M)
    Fri 11 Oct 2019 18:37
    #5

    Håller med om detta. Jag hade exakt samma situation som du TS, och försökte kämpa emot delvis. Jag hade inga problem med det egentligen men resonerade ungefär som du. Med nästa kommer jag inte försöka så mycket utan bara låta det vara. Du kan försöka träna på att barnet ska släppa bröstet innan hen somnar. För oss funkade det också dagtid att gunga honom till sömns i babybjörns babysitter.


    Anonym (Hm) skrev 2019-10-11 08:53:36 följande:

    Alla vill att deras små ska sova längre perioder, kunna somna om själv etc. men barn fungerar inte så :) ju snabbare man förstår det desto lättare blir det för än själv. Ju äldre barnet blir desto mer kommer det självständiga sovandet. Visst finns det barn som sover själva och bra från start. Men övervägande vaknar ofta just för tryggheten och närheten :)


  • Anonym (corne­lia)
    Fri 11 Oct 2019 21:48
    #6

    Ts, jag förstår din tanke med att lära bebis sova själv. Jag har två söner på 6 respektive 2 år.

    Den yngsta försökte jag lära sova själv när han var 6 månader. Men det gick inte. Och jag kan nu i efterhand säga att det var alldeles för tidigt att börja öva på självständiga sovrutiner i den åldern. Han behövde somna hos mig.

    De är fortfarande bebisar och behöver mammas närhet. Min 2-åring somnar fortfarande med handen på mitt bröst. När han somnat går jag därifrån. Jag vill att han ska känna att jag är hos honom när han somnar. Forskning visar att barn som får somna med föräldrar (eller någon som känns trygg) får goda hälsoeffekter både fysiskt och psykiskt.

    Jag förstår att du vill påskynda processen, man vill komma ''loss'' lite och varar fri. Men ge det tid. Denna tid är tuff just nu, men det går sjukt fort. Sen är du mamma till en 14-åring istället som sköter det mesta själv.

    Kram och lycka till.

  • Anonym (corne­lia)
    Fri 11 Oct 2019 21:48
    #7

    Ts, jag förstår din tanke med att lära bebis sova själv. Jag har två söner på 6 respektive 2 år.

    Den yngsta försökte jag lära sova själv när han var 6 månader. Men det gick inte. Och jag kan nu i efterhand säga att det var alldeles för tidigt att börja öva på självständiga sovrutiner i den åldern. Han behövde somna hos mig.

    De är fortfarande bebisar och behöver mammas närhet. Min 2-åring somnar fortfarande med handen på mitt bröst. När han somnat går jag därifrån. Jag vill att han ska känna att jag är hos honom när han somnar. Forskning visar att barn som får somna med föräldrar (eller någon som känns trygg) får goda hälsoeffekter både fysiskt och psykiskt.

    Jag förstår att du vill påskynda processen, man vill komma ''loss'' lite och varar fri. Men ge det tid. Denna tid är tuff just nu, men det går sjukt fort. Sen är du mamma till en 14-åring istället som sköter det mesta själv.

    Kram och lycka till.

Svar på tråden Hur sovträna 6 månaders bebis som bara kan sova vid tutten?