• Fri 11 Oct 2019 11:26
    1051 visningar
    10 svar
    10
    1051

    Är kontrollavgiften korrekt?

    För en tid sedan parkerade jag  i ett parkeringshus där jag fick kontrollavgift medan jag försökte betala.

    Händelseförloppet:
    Jag parkerar bilen och går till parkeringsautomaten. Det är vid tillfället kö. 4 personer. Jag går raka vägen till automaten utan uppehåll och i normal takt.

    Vid automaten finns en skylt där man informerar att man även kan betala via app. APCOA FLOW som ska vara smidig och dessutom sparar man upp till 40% enligt skylten.
    Jag väljer då detta alternativ och påbörjar nedladdning av appen och registrerar.

    Jag får då ett mail där man ska bekräfta sin e-postadress för att kunna logga in och fortsätta med betalningsmetod. Detta mail får jag 16:55.

    När jag loggar in i appen och skall registrerar betalningsmetod kan jag endast välja att registrera kontokort (vilket jag inte har något emot) med lyckas ej. Detta leder till en sida med felmeddelandet "betalningen kunde inte läggas till" med knappar "försök igen eller Avbryt".

    Jag försöker igen och tänker att jag kanske skrivit fel kortnummer men får samma felmeddelande.

    Efter mycket om och med ger jag upp tanken och kön är då borta så jag väljer att betala med kort i automaten.

    När jag väl kommer tillbaka ser jag att kontrollavgift är utfärdat och bevakningstiden är 16.51-16.56

    Denna kontrollavgift har jag valt att bestrida, jag har talat om för Apcoa/Europark att jag försökt betala och påvisat mitt uppsåt att betala genom skärmdump på mail:et där jag markerat tiden.

    Parkeringsbolaget skickar då brevledes ett svar på invändning att "det är förarens skyldighet att följa parkeringsvillkoren; att ha en giltig parkeringsbiljett för hela parkeringstiden" man vidhåller kontrollavgiften.

    I mail från APCOA´s driftcentral påtalar man samtidigt att om man har en viss bank, måste man gå in deras app och öppna upp "kontokortet för internetbetalning"

    Jag ifrågasätter Apcoa och undrar hur man förhåller sig till oförutsedda händelser och såsom kö, tekniska problem med app och hur lång tid man anser är skäligt för en förare att lösa in en biljett.

    Man hänvisar att det inte finns någon regel för hur länge en parkeringsvakt måste övervaka fordonet och att man anser att 5 minuter generellt är skälig tid. Parkeringsbolaget skriver också att man gjort kontroller och menar att omständigheterna jag åberopar inte utgör sådana skäl att ärendet kommer att makuleras.

    Vidare ifrågasätter jag vilka kontroller man har utfört, vilket ansvar parkeringsbolaget tycker sig ha för betalningsmetoderna man erbjuder och vad man anser är skäliga omständigheter för att man ska makulera ärendet.

    Parkeringsbolaget svarar inte på detta.

    Jag begär då ut dokumentation och får kopia på kontrollavgiften samt bilder på bilen tagna 16.52 samt att man vidhåller ärendet eftersom inte nytt har framkommit och att grunder för deras kontrollavgift har meddelats tidigare.
    Man anser att korrespondens är avslutad och skriver "en kontrollavgift är en civirättslig sanktionsavgift. Sådana kan inte bestridas till myndighet. Det är istället tingsrätten som prövar dessa typer av ärenden.

    Tacksam för er sakliga åsikt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är kontrollavgiften korrekt?
  • Fri 11 Oct 2019 12:50
    #1

    Dom har rätt.

  • Fri 11 Oct 2019 13:06
    #2

    Var anledningen till att du inte kunde betala att du inte öppnat ditt kort för Internetköp? Isf tycker jag att de har rätt. Men om det var tekniskt fel på appen har du rätt. I båda fallen är det dock nog bara att betala.

  • Fri 11 Oct 2019 13:07
    #3

    Du har väldigt liten chans att lyckas , men självklart är det idiotiskt att man får böter om appen krånglar , det är kö till parkeringsautomaten.

    ?att ha en giltig parkeringsbiljett för hela parkeringstiden" fungerar inte i praktiken om man måste stå i kö och köpa biljetten.

    Men deras syfte är att tjäna så mycket pengar som möjligt , så de ska nog inte makulera fakturan.

  • Fri 11 Oct 2019 13:10
    #4

    Det kan ta mer än 5 minuter att köpa biljett ibland , även om man inte har problem med internetköp/app utan det är bara vanlig kö.

  • Fri 11 Oct 2019 14:55
    #5

    Jag råkade ut för samma sak och jag fick till svar att det är mitt ansvar att kolla upp hur parkering/betalning fungerar INNAN jag parkerar och om möjligt betala biljett före parkering.

  • Fri 11 Oct 2019 15:42
    #6

    Det är ju orimligt krav att man ska ha en biljett för tiden det tar att köpa biljetten. Men jag tror tyvärr inte att det går att vinna genom att bestrida det.

  • Fri 11 Oct 2019 16:22
    #7
    2barnsmorsan skrev 2019-10-11 15:42:10 följande:

    Det är ju orimligt krav att man ska ha en biljett för tiden det tar att köpa biljetten. Men jag tror tyvärr inte att det går att vinna genom att bestrida det.


    Håller med om detta. Det lär väl kosta mer än det smakar att ta det till tingsrätten.

    För ts, jag antar att du visat den köpta biljetten också?
  • Fri 11 Oct 2019 16:53
    #8
    Jemp skrev 2019-10-11 16:22:49 följande:
    Håller med om detta. Det lär väl kosta mer än det smakar att ta det till tingsrätten.

    För ts, jag antar att du visat den köpta biljetten också?
    Nej, det har jag inte. Detta då parkeringsbolaget inte ens har frågat om detta. Jag har sparat den just i väntan på att parkeringsbolaget ska fråga om den. Jag gjorde det jag kunde för att göra rätt för mig och betala. Mitt uppsåt är tydligt.

    Vidare har jag påträffat en kontrollavgift av samma bolag där bevakningstiden är 6 min. Alltså inte som Apcoa säger att rutin är att man väntar 5 minuter.

    Ska man verkligen låta p-bolagen köra med folk sådär? Är det inte dags att folk gör något åt det här. P-bolag "mobbar" till sig pengar utan ett ens av reson. Vilka bolag på marknaden kan uppföra sig på ett sådant sätt?
  • Fri 11 Oct 2019 16:54
    #9
    Jemp skrev 2019-10-11 16:22:49 följande:
    Håller med om detta. Det lär väl kosta mer än det smakar att ta det till tingsrätten.

    För ts, jag antar att du visat den köpta biljetten också?
    Nej, det har jag inte. Detta då parkeringsbolaget inte ens har frågat om detta. Jag har sparat den just i väntan på att parkeringsbolaget ska fråga om den. Jag gjorde det jag kunde för att göra rätt för mig och betala. Mitt uppsåt är tydligt.

    Vidare har jag påträffat en kontrollavgift av samma bolag där bevakningstiden är 6 min. Alltså inte som Apcoa säger att rutin är att man väntar 5 minuter.

    Ska man verkligen låta p-bolagen köra med folk sådär? Är det inte dags att folk gör något åt det här. P-bolag "mobbar" till sig pengar utan ett ens av reson. Vilka bolag på marknaden kan uppföra sig på ett sådant sätt?
  • Mascar­aklump­ar
    Fri 11 Oct 2019 21:38
    #10

    Du har bevis för att du försökte köpa biljett under bevakningstiden. Det borde hålla i en eventuell rättegång, tycker jag. Vilken tid är parkeringsbiljetten utfärdad?

Svar på tråden Är kontrollavgiften korrekt?