• Fri 11 Oct 2019 20:42
    46651 visningar
    1196 svar
    +3
    1196
    46651

    40+ och gravid - här samlas vi :)

    Jag plussade för en vecka sedan och tänkte kolla om det finns fler 40+ som är gravida härinne. :)

  • Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)
  • Sat 7 Dec 2019 21:31
    Myrizz skrev 2019-12-07 20:18:28 följande:

    Vi valde att kryssa för könsbestämning, men då det blivit nåt tekniskt fel på provet, så fick vi ej svar på det bla. Beställde hem kitet själv denna gång och gick till ett provtagningsställe . Sist var vi till en vårdcentral som ordnade m allt. Känns lite sådär att d blivit nå vajsing m nåt i hanteringen.


    Galet dåligt :( och så all extra väntan.
  • Sat 7 Dec 2019 21:34
    Let it Rain skrev 2019-12-07 20:38:38 följande:

    Jag fick det gratis via landstinget så jag vet inte om vi får veta könet, men om så vill vi gärna veta. Har en av varje sedan tidigare. :)


    Visste inte att man kunde råka ut för att inte fick valet Hoppas ni får det!
  • Mon 9 Dec 2019 14:25
    Jag är gravid med mitt förhoppningsvis första barn och fyller 40 om ett par månader och är överviktig. Är idag i vecka 12, kanske 13.
    Har tid för UL KUB nästa vecka, men har bokat NIPT privat i slutet på denna veckan.
    Mitt dilemma är om jag ska göra NIPT innan jag gjort UL KUB. Gjorde ett tidigt UL i 7+3 (jag tror själv jag är några dagar längre gången) och då fanns det hjärtaktivitet. Men mycket kan ha hänt sedan dess, och jag vet inte om det är ett levande eller dött foster jag bär på nu, och ev gör NIPT på i slutet av denna veckan.
    Har tidigare haft MA i vecka 9, så jag är orolig att det dött igen. Alternativet är ju att även göra ett privat UL innan jag gör mitt NIPT. Väntar jag med NIPT till efter KUB så får jag inte svar förrän efter jul, och det känns som det kommer skapa väldigt mycket oro och ångest.
    Hur skulle ni gjort?
  • Mon 9 Dec 2019 14:49

    [quote=80087907][quote-nick]Bondmorsan skrev 2019-12-09 14:25:04 följande:[/quote-nick]Jag är gravid med mitt förhoppningsvis första barn och fyller 40 om ett par månader och är överviktig. Är idag i vecka 12, kanske 13.Har tid för UL KUB nästa vecka, men har bokat NIPT privat i slutet på denna veckan.Mitt dilemma är om jag ska göra NIPT innan jag gjort UL KUB. Gjorde ett tidigt UL i 7+3 (jag tror själv jag är några dagar längre gången) och då fanns det hjärtaktivitet. Men mycket kan ha hänt sedan dess, och jag vet inte om det är ett levande eller dött foster jag bär på nu, och ev gör NIPT på i slutet av denna veckan.Har tidigare haft MA i vecka 9, så jag är orolig att det dött igen. Alternativet är ju att även göra ett privat UL innan jag gör mitt NIPT. Väntar jag med NIPT till efter KUB så får jag inte svar förrän efter jul, och det känns som det kommer skapa väldigt mycket oro och ångest.Hur skulle ni gjort?[/

    När man gör nipt så börjar man alltid med ultraljud, innan provtagningen. På vissa ställen måste man betala innan undersökningen, men då får man tillbaka pengarna om man har oturen att det visar sig att barnet inte lever längre. Jag hade gjort nipt och skippat kub helt och hållet. Grattis till graviditeten :)

  • Mon 9 Dec 2019 14:57
    Jilo skrev 2019-12-09 14:49:51 följande:

    [quote=80087907][quote-nick]Bondmorsan skrev 2019-12-09 14:25:04 följande:[/quote-nick]Jag är gravid med mitt förhoppningsvis första barn och fyller 40 om ett par månader och är överviktig. Är idag i vecka 12, kanske 13.Har tid för UL KUB nästa vecka, men har bokat NIPT privat i slutet på denna veckan.Mitt dilemma är om jag ska göra NIPT innan jag gjort UL KUB. Gjorde ett tidigt UL i 7+3 (jag tror själv jag är några dagar längre gången) och då fanns det hjärtaktivitet. Men mycket kan ha hänt sedan dess, och jag vet inte om det är ett levande eller dött foster jag bär på nu, och ev gör NIPT på i slutet av denna veckan.Har tidigare haft MA i vecka 9, så jag är orolig att det dött igen. Alternativet är ju att även göra ett privat UL innan jag gör mitt NIPT. Väntar jag med NIPT till efter KUB så får jag inte svar förrän efter jul, och det känns som det kommer skapa väldigt mycket oro och ångest.Hur skulle ni gjort?[/

    När man gör nipt så börjar man alltid med ultraljud, innan provtagningen. På vissa ställen måste man betala innan undersökningen, men då får man tillbaka pengarna om man har oturen att det visar sig att barnet inte lever längre. Jag hade gjort nipt och skippat kub helt och hållet. Grattis till graviditeten :)


    Här börjar man inte med UL. Man måste ha gjort ett UL innan för att verifiera att man är tillräckligt långt gången i graviditeten, men vill jag göra ett UL i samband med NIPT så blir det en tusing till. Pappan kommer inte kunna vara med när jag gör NIPT, och vill helst göra UL när han är med. Han kommer dock kunna vara med på KUBen nästa vecka.
  • Mon 9 Dec 2019 16:05

    För mig var det a&o att se ett hjärta slå bara någon dag innan nipt. Skulle kännas bortkastat att lägga ut nipt pengarna om det ändå vore MA. Pga tidigare MA valde vi tidigare att göra nipt precis efter värsta missfallsgränsen passerats. Denna gång har jag besvärats av mer grav.symtom så valde då nipt så tidig som möjligt, dvs 10+ med ul på annat ställe 3 dagar innan. Ville även få svaret så tidigt som möjligt. Nu blev det ju nåt fel med analysen på mitt prov då. Så blev inte så ändå.

  • Mon 9 Dec 2019 17:11

    Välkommen bond morsan!

    Tänkte också säga att jag skulle gjort ul för nipt och om det var ma inte göra blodprovet. Fick inte betala förrän efter konstaterad vecka och foster (för blodprovet)

    Om kub är gratis så gör det så din man får se barnet om an vill, men fäst inte så mycket vikt vid resultatet. Men det beror såklart på vad han vill.

    Annars hade jag sagt gör en ul innan nipt och om du inte har ma (håller tummarna) gör nipt.

    Om det går att få in såklart. Konstigt läge att de gör så. Kanske värt att kolla upp/någon annan stans?

  • Mon 9 Dec 2019 18:55

    Jag vill inte göra för många UL eftersom man inte vet vilka risker det innebär och jag vill göra KUB för att titta ordentligt på fostret så man inte ser några missbildningar.

    Tror nog jag gör NIPT ändå utan UL innan och riskerar att slösa bort 5000. Tror oavsett om det är MA eller allt är bra så kommer pengarna kännas som en fis i rymden.

  • Mon 9 Dec 2019 20:39

    Gör det som känns bäst för dej! Tror de flesta ställen rekommenderar att tidsbestämma innan iaf. Men har du passerat 10+0 med god marginal så..

  • Mon 9 Dec 2019 23:16

    Hej!

    Förlåt att jag hoppar in här, jag är 37 år, blir 38 år när barnet är beräknad. Det är vårt första efter en oerhört lång väg och många år med IVF.

    Vi har bestämt os för att göra KUB test, men jag är så rädd, närvös och stressad över att göra det. Läser o läser överallt men jag undrar om ni kan svara på vad chansen/risken är att få ?förhöjd risk? eftersom jag anses som äldre. Ska göra det nästa vecka,är i v 13 då.

    Hur har ni resonerat ang KUB testet?

    Tack!

Svar på tråden 40+ och gravid - här samlas vi :)