• Anonym (Ts)
    Sat 12 Oct 2019 11:01
    504 visningar
    26 svar
    26
    504

    Finns det barn som genetiskt är stora - lite tjockare - oberoende av miljö?

    Bara utifrån en diskussion jag haft så är jag nyfiken på hur andra ser på det. Finns det genetiska förklaringar till att barn blir stora (inte bara långa eller kraftiga över axlarna typ) utan som är runda redan vid 2-3 års ålder och sen alltid fortsätter vara det, helt oavsett miljö?

    Dvs om man tänker att det är så, skulle dessa barn då uppfattas som runda i skolåldern oavsett vilken familj de växer upp i och oavsett matvanor?

    Man pratar ju ofta om att för 50 år sedan fanns inga överviktiga barn utan det är våra matvanor som gör det. Men var det så? Fanns det inga tjocka barn i skolåldern på den tiden när alla åt mer lagom och ingen åt massa läsk, godis osv?

  • Svar på tråden Finns det barn som genetiskt är stora - lite tjockare - oberoende av miljö?
  • Anonym (Lisa)
    Sat 12 Oct 2019 11:11
    #1

    Vissa föds med mer anlag för att bli tjocka än andra.

    Idag när folk generellt äter mer än förr, eftersom vi har större tillgång och mer pengar, så blir ju dessa personer tjocka, medan de förr kanske bara var lite kraftigare än andra.

  • Sat 12 Oct 2019 13:52
    #2

    Eftersom vi generellt äter mer och ror oss mindre än förr,borde väl evolutionen anpassa våra kroppar till det over tid?

  • Anonym (Hind)
    Sat 12 Oct 2019 13:58
    #3

    Såklart. Min mans släkt är smala som pinnar trots att de vräker i sig mat - rimligtvis borde det finnas de som är tvärtom.

  • Sat 12 Oct 2019 14:02
    #4

    När jag gick i skolan på 70-talet fanns det ungefär ett tjockt barn i varje klass. I min klass var det jag som var den tjocke. Jag och mina systrar åt samma mat, och det var bra och nyttig mat som min mamma lagade. Systrarna var pinnsmala och jag var tjock.

    Det finns helt klart en genetisk komponent i det hela.

  • Anonym (Olika­)
    Sat 12 Oct 2019 15:27
    #5

    Våra barn är bevis på att det genetiska spelar stor roll vad gäller övervikt. De är ED-barn och inte genetiskt släkt öht. Den äldsta var grovlemmad redan från födseln- stort huvud, breda händer, grova fötter. Från 8 månader har han räknats som överviktig av Bvc och vi kämpar som galningar med vikten. Trots det har han gått upp 1 kg det här året. Rynkar på näsan Andra barnet är finlemmad, vägde 3 kg mindre på 1-årskollen, kan äta enorma mängder och går knappt upp. Samma familj. Samma mat med undantag av att den yngre ammats längre. Förmodligen kommer vi alltid få kämpa med den äldres vikt.

  • Sat 12 Oct 2019 16:13
    #6
    Tow2Mater skrev 2019-10-12 13:52:34 följande:

    Eftersom vi generellt äter mer och ror oss mindre än förr,borde väl evolutionen anpassa våra kroppar till det over tid?


    Evolution tar ju en del generationer.

    Stillasittande vardag har för genomsnitts-svensken (eller "i-länning") inte varit normen i ens ett sekel, så det fåtalet generationer räcker inte för att förändra befolkningens generella genuppsättning. Så jo, om mänskligheten fortfarande existerar om några tusen år, och vi människor väljer att medvetet "avla" på det istället för att hitta på mediciner och hjälpmedel för de som blir sjuka av vårt stillasittande (eller i alla fall slutar "avla" på de som far illa av det), visst.

    Tror dock inte att mänskligheten kommer acceptera ett "avelsprogram"...

    (Sedan har vi så klart genterapi, men då handlar det inte om evolution längre.
  • Sat 12 Oct 2019 16:22
    #7

    Ja absolut! Och det är ingen nyhet, det har varit känt i årtionden. Du kan inte vara nog försiktig i valet av föräldrar och släkt. Det finns arvsanlag som innebär att kroppens naturliga status är störd metabolism som kan medföra övervikt. Vissa behöver anstränga sig för att hålla vikten nere pga kroppens ämnesomsättning medan andra anstränger sig för att vikten inte ska vara för låg.

    Lyckliga äro de med normal ämnesomsättning.

  • Sat 12 Oct 2019 16:49
    #8

    Epigenetiska förändringar har ju visat sig kunna gå i arv, så det gäller väl fetma också.

  • Anonym (A)
    Sat 12 Oct 2019 17:56
    #9

    Ja, det gör det.

  • Anonym (Fett)
    Sat 12 Oct 2019 18:05
    #10

    Vissa har fler fettceller än andra, antalet fettceller du har kan du inte påverka. Dessa fettceller kan vara i olika storlekar, vilket du kan påverka med kost&motion.

    Dvs antalet fettceller är en variabel som kan påverka hur fet du blir. Det finns säkert fler variabler men är nog svårare att bevisa.

Svar på tråden Finns det barn som genetiskt är stora - lite tjockare - oberoende av miljö?