• Tussilago123

    Känner mig trängd av bonusbarnet

    Behöver verkligen rådgivning.

    Bor tillsammans med min sambo och varannan torsdag - söndag har vi hans son.
    Vi bor i min lägenhet och där har vi även sambons hund som han hade innan vi blev tillsammans. 

    Vårt förhållande är hyfsat färskt, vi blev tillsammans i januari och blev sambos i juni/juli. Jag har hela tiden haft inställningen att hans son inte kommer vara något problem, jag har själv inga barn men är väldigt glad för barn och har en lillebror i samma ålder som mitt bonusbarn. 
    Jag har en tendens att bli avgudad av kompisars barn och jag avgudar dom tillbaka lika mycket, ställer gärna upp som barnvakt om dom behöver komma ifrån lite och så vidare. 

    Därför kände jag att fan, detta kommer inte bli några som helst problem, snarare mysigt. 

    Men nu har allt vänt. Jag vill inte att min sambo ska prata om sin son när vi är själva, jag går och irriterar upp mig dagarna innan vi ska hämta sonen, jag stänger in mig 100% när sonen är där och blir lite gladare samma dag som vi ska lämna honom, för då vet jag att vi ska få vara själva. 
    Hans son är egentligen inte speciellt krävande men extremt uppmärksamhetssökande, jag och min sambo får inte sitta bredvid varandra i soffan utan sonen måste sitta imellan, vi får inte ligga bredvid varandra i sängen utan sonen måste ligga mellan oss. Vi får inte kramas får då pratar sonen på som bara den och ropar efter pappa. Sitter vi i bilen och pratar ber sonen oss vara tysta för det gör ont i hans öron, men han själv kan prata hur mycket som helst. Och jag blir så fruktansvärt irriterad. 
    I början tog min sambo inte ansvar för detta, men vi pratar väldigt mycket och han lyssnar på vad jag säger. Min sambo har erkänt att han har svårt att säga till sonen då han inte vill riskera att sonen inte ska vilja vara hos oss mer. Men det har absolut blivit bättre.

    Jag känner inte igen mig själv för jag brukar vara så glad för barn och jag har så dåligt samvete för jag förstår ju att sonen känner av att jag är irriterad, och det har jag egentligen ingen rätt att vara för han är bara ett barn. 
    Jag själv har växt upp utan pappa och vet hur viktigt det är att man som bonusförälder är välkomnande mot partnerns barn och så vidare. 

    Men jag kan verkligen inte lösa det och jag kommer inte underfund med mina negativa och irriterade tankar. 

    Just nu känner jag att jag aldrig kommer komma överens med barnet och det krossar mitt hjärta att se sonen dra sig längre och längre bort från mig, och jag vet ju att det är mitt fel.

    Hur gör man????? Hjälp 

  • Svar på tråden Känner mig trängd av bonusbarnet
  • Anonym (Sanna)
    Akidoki skrev 2019-10-17 08:32:26 följande:

    Det är lustigt, för jag uppfattar det som att du gör allt för att provocera.


    Då får det stå för dig. Intressant att du blir provocerad. Du kan ju testa att läsa en gång till och se om du blir lika provocerad andra gången du läser. Det kanske är du som läser in nåt som inte finns.
  • möjligt
    pyssel skrev 2019-10-17 06:35:24 följande:

    Att fortsätta förstärka och bekräfta TS i att det är gränser mot behovet av trygghet och gränser mot att pappa och son knyter an som löser det här, kommer leda till antingen värre motstånd, eller en pojke som sluter sig och tar med sig kärnproblemet vidare. Alltså bedrövelse för någon eller flera. Om pappan generellt har någon låt-gå-attityd i sin uppfostran är det ett annat problem, men inte alls kärnan i pojkens behov av ömsesidig anknytning och bekräftelse pga separationerna varannan vecka. Håll isär dem och använd inte gränser som en lösning på reaktioner som bottnar i något helt annat än bristande gränssättning.


    Fast jag blandar inte ihop dem jag skriver väldigt tydligt ett flertal gånger att jag anser att det finns två delar i detta problem. Jag har skrivit flera gånger och håller med dig om närheten och anknytningen. Men jag tror inte på att sätta all gränssättning på paus medans man arbetar med det andra.

    Det är inte ok att slå i bordet, det är inte ok att skrika på vuxna för att de yttrar ett ord till varandra. Det är inte acceptabelt och att inte ens nämna det till barnet utan bara göra som han vill är inte en tjänst. Barn mår inte bra av att styra heller för 3åringen har inte heller förmågan att se vad han faktiskt behöver. Han behöver inte att de vuxna inte får yttra ett ord till varandra han behöver en trygg bubbla för anknytning med sin pappa och att TS och mannen under de dagarna backar med kärleksparsuttrycken tills barnet känner sig tryggare i hela situationen. Men jag upplever att du ser det väldigt svart vitt, att man endast ska fokusera på tryggheten och under tiden bara göra som barnet vill I dessa situationer? Som exempel då att barnet får bestämma att de vuxna inte yttrar ett ord och bamse melodin (?) går non stop på volym 20?

    Sen behöver man kanske i samband se över bilsituationen, sitter barnet själv där bak och båda vuxna fram så borde en(helst pappa) sitta där bak istället så att det inte blir exkluderande.

    Jag har inte skrivit att gränssättning är det enda problemet, jag har inte heller skrivit att det är huvudproblemet, jag har bara skrivit att det OCKSÅ är ett problem som PAPPAN behöver adressera och jag tror inte alls på att helt pausa det medans man jobbar på det andra.

    Du benämnde mig

    Anonym(möjligt)

    Det antyder att jag gömmer mig bakom ett anonymnick
  • Akidoki
    Anonym (Sanna) skrev 2019-10-17 08:41:59 följande:

    Då får det stå för dig. Intressant att du blir provocerad. Du kan ju testa att läsa en gång till och se om du blir lika provocerad andra gången du läser. Det kanske är du som läser in nåt som inte finns.


    Jag blir inte provocerad.
  • möjligt
    pyssel skrev 2019-10-17 06:52:07 följande:

    Det är inte parallella diskussioner som är invändningen, utan att du tror att lösningen är att gå i clinch med barnet.


    Det är inte att gå i clinch med barnet om pappan lugnt säger efter 10 bamse spelningen att nu ska vi lyssna på något annat och accepterar(!) att barnet då skriker och blir missnöjt. Det är inte heller att gå i clinch med barnet om pappan lugnt säger,

    Nej man slår inte I bordet det är inte ok, då kan bordet gå sönder. Var det något du ville säga till oss som vi missade?

    Det är att markera och dra en gräns.
  • Anonym (Sanna)
    Akidoki skrev 2019-10-17 08:45:59 följande:

    Jag blir inte provocerad.


    Vad bra.
  • Anonym (Sanna)
    möjligt skrev 2019-10-17 08:47:05 följande:

    Det är inte att gå i clinch med barnet om pappan lugnt säger efter 10 bamse spelningen att nu ska vi lyssna på något annat och accepterar(!) att barnet då skriker och blir missnöjt. Det är inte heller att gå i clinch med barnet om pappan lugnt säger,

    Nej man slår inte I bordet det är inte ok, då kan bordet gå sönder. Var det något du ville säga till oss som vi missade?

    Det är att markera och dra en gräns.


    Visst är det intressant vad olika man kan läsa in i "korrigering"? Jag beskrev att jag korrigerade mina egna barn men hur det inte fanns någon som naturligt korrigerade min mans barn, ett fenomen som kan förekomma i just styvfamiljer, men det blev enbart fokus på hur dåligt detta lilla barn skulle må av lite gränsdragning. Som om gränsdragning rent generellt vore dåligt. Där finns inte ens någon definition på hur gränsdragningen eller korrigeringen ser ut, i alla fall inte från min sida. Det är tydligen okej att våra gemensamma barn korrigeras men inte hans barn sen tidigare (?) Detta sagt av en kvinna som har levt i styvfamilj (?) men som aldrig upplevde några problem och således inte har den erfarenheten, inte heller lever hon i styvfamiljkonstellationen längre (?).
  • möjligt
    Anonym (Sanna) skrev 2019-10-17 11:51:17 följande:

    Visst är det intressant vad olika man kan läsa in i "korrigering"? Jag beskrev att jag korrigerade mina egna barn men hur det inte fanns någon som naturligt korrigerade min mans barn, ett fenomen som kan förekomma i just styvfamiljer, men det blev enbart fokus på hur dåligt detta lilla barn skulle må av lite gränsdragning. Som om gränsdragning rent generellt vore dåligt. Där finns inte ens någon definition på hur gränsdragningen eller korrigeringen ser ut, i alla fall inte från min sida. Det är tydligen okej att våra gemensamma barn korrigeras men inte hans barn sen tidigare (?) Detta sagt av en kvinna som har levt i styvfamilj (?) men som aldrig upplevde några problem och således inte har den erfarenheten, inte heller lever hon i styvfamiljkonstellationen längre (?).


    Min gissning är att för många (bättre?) föräldrar så kommer den vardagliga gränssättningen så naturligt och det gäller så små saker att de inte längre tänker på det just som gränssättning längre. Kanske framförallt då deras barn kanske redan har såpass koll på gränserna att de endast behöver nämnas för att barnet ska hålla sig inom dem(med undantag för vissa faser de går igenom etc).

    De gånger det blir väldigt synligt hur många sådana små vardagsgränser som existerar är ju främst när man stöter på förälder/barn duos där föräldern inte håller på några gränser alls.Barnet skriker och är oartigt mot förälder och alla andra vuxna, springer som ett litet oväder genom affären, stoppar händerna i lösgodiset kommer inomhus och springer in med leriga skor och hoppar i soffan etc etc.

    En 3 åring har många impulser och även om man måste låta hen vara just en 3åring så måste man även lära hen regler som gäller i världen. Striktare i allmäna rum och kanske lite friare hemma. Det är inte barnets fel att det då blir ett irritationsmoment för alla andra utan förälderns och visst får man försöka undvika situationer som blir övermäktiga för barnet om det är trött efter en lång dag men att bara ducka generellt och låta barnet följa varje impuls är en björntjänst.

    Nu talar jag inte om detta fallet (!!!!) men när folk pratar om ett barn som envåldshärskare etc så handlar det ju på inget sätt om att barnet är dåligt utan att barnet använder sina invanda strategier och arbetsmodeller som fungerar. Om barnet vet att varenda gång jag skriker får jag som jag vill oavsett vad så är det ju bara smart och rationellt av barnet att fortsätta använda den strategin.

    De arbetsmodeller små barn bygger behöver inte bara vara konstruktiva. Och nej då ska man inte plötsligt gå in och vara ben hård och ryta men att barnet behöver vänja sig vid gränser förstår jag knappt hur man kan tvista om
  • pyssel
    möjligt skrev 2019-10-17 08:47:05 följande:

    Det är inte att gå i clinch med barnet om pappan lugnt säger efter 10 bamse spelningen att nu ska vi lyssna på något annat och accepterar(!) att barnet då skriker och blir missnöjt. Det är inte heller att gå i clinch med barnet om pappan lugnt säger,

    Nej man slår inte I bordet det är inte ok, då kan bordet gå sönder. Var det något du ville säga till oss som vi missade?

    Det är att markera och dra en gräns.


    "Gå i clinch" är ett återanvänt kraftuttryck från dig själv. Du söker lösningen på fel ställe. Det är t.o.m väldigt sannolikt att det inte fungerar under rådande omständigheter. (Vilket inte betyder att "låt gå" vid barns alla uttryck är önskvärt vid normala eller ens mindre bra förhållanden - den tolkningen har du och Sanna lagt till själva.) Nu är det ju så att TS pratar om annat än att säga till. "Han ska inte få bestämma".

    Kollar vi vidare så misstas barn som är mitt i en händelserik expressiv språkutveckling ofta för att ligga på samma receptiva nivå språkligt och känslomässigt. Så är det inte. Med referens till detta som TS skrev: "Men känner att eftersom det går att ha en fullt normal konversation med detta barnet och han vet hur man pratar rent krasst så tycker jag inte det är ok och jag själv hade jobbat extremt mycket med det om det var mitt eget. Och lagt mycket fokus på att PRATA istället, för prata kan han ju". TS behöver alltså ganska mkt hjälp med att förstå barns normalutveckling men också barns svårigheter att hantera t.ex otrygghet.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Sanna) skrev 2019-10-17 11:51:17 följande:

    Visst är det intressant vad olika man kan läsa in i "korrigering"? Jag beskrev att jag korrigerade mina egna barn men hur det inte fanns någon som naturligt korrigerade min mans barn, ett fenomen som kan förekomma i just styvfamiljer, men det blev enbart fokus på hur dåligt detta lilla barn skulle må av lite gränsdragning. Som om gränsdragning rent generellt vore dåligt. Där finns inte ens någon definition på hur gränsdragningen eller korrigeringen ser ut, i alla fall inte från min sida. Det är tydligen okej att våra gemensamma barn korrigeras men inte hans barn sen tidigare (?) Detta sagt av en kvinna som har levt i styvfamilj (?) men som aldrig upplevde några problem och således inte har den erfarenheten, inte heller lever hon i styvfamiljkonstellationen längre (?).


    Jag lever i en bonusamilj nu. På vilket sätt är det mer relevant än vad forskningen säger och kunskap och erfarenhet från familjearbete? Varför lägger du till egna betydelser till andras inlägg efter att det passerat ditt eget "styvfilter"?
    #inteensamaldrigglömd
  • möjligt
    pyssel skrev 2019-10-17 16:40:24 följande:

    "Gå i clinch" är ett återanvänt kraftuttryck från dig själv. Du söker lösningen på fel ställe. Det är t.o.m väldigt sannolikt att det inte fungerar under rådande omständigheter. (Vilket inte betyder att "låt gå" vid barns alla uttryck är önskvärt vid normala eller ens mindre bra förhållanden - den tolkningen har du och Sanna lagt till själva.) Nu är det ju så att TS pratar om annat än att säga till. "Han ska inte få bestämma".

    Kollar vi vidare så misstas barn som är mitt i en händelserik expressiv språkutveckling ofta för att ligga på samma receptiva nivå språkligt och känslomässigt. Så är det inte. Med referens till detta som TS skrev: "Men känner att eftersom det går att ha en fullt normal konversation med detta barnet och han vet hur man pratar rent krasst så tycker jag inte det är ok och jag själv hade jobbat extremt mycket med det om det var mitt eget. Och lagt mycket fokus på att PRATA istället, för prata kan han ju". TS behöver alltså ganska mkt hjälp med att förstå barns normalutveckling men också barns svårigheter att hantera t.ex otrygghet.


    Jag har endast använt gå i clinch när det gäller ditt bemötande av andras inlägg.

    Hur kan jag söka efter lösningen på fel ställe när jag ju söker på exakt samma ställe som du? Det enda jag gör är lägger till en extra aspekt utöver det du redan sagt.

    Anser du korrigeringen jag gav som exempel skulle skada barnet? Anser du att det är att gå i clinch med barnet(för det är du som använt ordet I det sammanhanget)?

    Jag har mig veterligt aldrig stött TS specifika uttalanden i denna tråd men du får gärna visa mig var om jag har fel. Och jo TS pratar om just milda tillsägningar vilket enligt henne inte verkar finnas överhuvudtaget i barnets värld just nu, att hon har ett annat ordval än du är en annan sak. Men om du inte tror mig så får du väl be TS förtydliga. Oavsett vad barnet gör och hur det beter sig så finns där ingen stoppgräns som pappan sätter just nu.

    Men du får gärna klargöra nu, anser du att all gränssättning och korrigering(av typen jag nämnde) borde hållas borta ur barnets värld i nuläget? Anser du att all sådan korrigering är skadlig för barnet?

    Isf får du gärna ge några exempel på hur du anser att till exempel barnets skrik för att få bamse på repeat och med ständig höjd volym ska hanteras? För om ditt alternativ är att inte sätta några gränser alls för detta barn i situationen så låter du barnet styra helt på ett sätt som ingen mår bra av, inte heller barnet. Gränser ger barn trygghet om de kommer på ett konstruktivt sätt från en person de litar på. Det är en bekräftelse på att det finns en vuxen som har kontroll bryr sig och sätter tydliga regler vilket skapar en trygg värld för barnet.

    Och nu upprepar jag mig, men tydligen behövs det, detta är inte kärnan till problemen i deras värld just nu och deras främsta åtgärd bör vara att korrigera grundproblemet med den otrygga situationen där barnet hamnar i en hotad konkurrens situation.
Svar på tråden Känner mig trängd av bonusbarnet