• Sharpe­r
    Mon 14 Oct 2019 11:20
    1208 visningar
    24 svar
    24
    1208

    Försörjningsplikt skilsmässa

    Exakt vad gäller vid skilsmässa och försörjningsplikt? Kan den ene personen rent sonika kräva pengar av den andra eller måste det gå via någon instans som tar beslut?

    Ligger i skilsmässa med betänketid (tyvärr) och jag har ej bott i gemensamma hemmet på ca 2 månader. Har ny lägenhet sen ett par veckor tillbaka.

    Har mejlat min advokat men i väntan på svar tänkte jag se om någon här VET (inte bara tror sig veta).

  • Svar på tråden Försörjningsplikt skilsmässa
  • Mon 14 Oct 2019 11:27
    #1
    Sharper skrev 2019-10-14 11:20:31 följande:

    Exakt vad gäller vid skilsmässa och försörjningsplikt? Kan den ene personen rent sonika kräva pengar av den andra eller måste det gå via någon instans som tar beslut?

    Ligger i skilsmässa med betänketid (tyvärr) och jag har ej bott i gemensamma hemmet på ca 2 månader. Har ny lägenhet sen ett par veckor tillbaka.

    Har mejlat min advokat men i väntan på svar tänkte jag se om någon här VET (inte bara tror sig veta).


    Ja, man kan kräva pengar men vägrar exet att betala måste du gå till domstol.

    Har ni båda inkomst av ungefär samma storlek kommer det bli svårt.
  • Sharpe­r
    Mon 14 Oct 2019 11:32
    #2
    Kjell2 skrev 2019-10-14 11:27:58 följande:

    Ja, man kan kräva pengar men vägrar exet att betala måste du gå till domstol.

    Har ni båda inkomst av ungefär samma storlek kommer det bli svårt.


    Han kräver mig på pengar. Han påstår att jag måste betala lån som står i hans namn. Vad ska isåfall ingå i pengarna? Är det ALLT eller bara tex till mat mm?
  • Mon 14 Oct 2019 11:39
    #3
    Sharper skrev 2019-10-14 11:32:24 följande:
    Han kräver mig på pengar. Han påstår att jag måste betala lån som står i hans namn. Vad ska isåfall ingå i pengarna? Är det ALLT eller bara tex till mat mm?
    I första steget ska du släppa det juridiska och mera fundera på annat, vilken relation vill du ha med ditt ex i framtiden, är det barn inblandade, har lånet gått till något du utnyttjat, vad skulle det i praktiken inbära om du inte bidrar ekonomiskt osv.

    Se du ingen anledning att betala så skit i det. Vill han driva det till domstol så låt honom göra det.

    Kan också vara idé att begära bodelning nu.  Finns inget som hindrar att du gör det innan skilsmässan går igenom


  • Sharpe­r
    Mon 14 Oct 2019 11:44
    #4
    Kjell2 skrev 2019-10-14 11:39:30 följande:

    I första steget ska du släppa det juridiska och mera fundera på annat, vilken relation vill du ha med ditt ex i framtiden, är det barn inblandade, har lånet gått till något du utnyttjat, vad skulle det i praktiken inbära om du inte bidrar ekonomiskt osv.

    Se du ingen anledning att betala så skit i det. Vill han driva det till domstol så låt honom göra det.

    Kan också vara idé att begära bodelning nu.  Finns inget som hindrar att du gör det innan skilsmässan går igenom


    Bodelning har jag redan begärt, därav att jag valde att ta advokat till det. Inga gemensamma barn. Av olika anledningar vill jag inte ha någon kontakt alls med honom när bodelningen väl är klar och jag skickat in fullföljd gällande skilsmässan.
  • Mon 14 Oct 2019 11:50
    #5
    Sharper skrev 2019-10-14 11:44:22 följande:
    Bodelning har jag redan begärt, därav att jag valde att ta advokat till det. Inga gemensamma barn. Av olika anledningar vill jag inte ha någon kontakt alls med honom när bodelningen väl är klar och jag skickat in fullföljd gällande skilsmässan.
    Om vi antar att ni båda har någon form av inkomst så kan du ignorera honom.


  • Mon 14 Oct 2019 11:54
    #6

    Är lånen privatlån kan du strunta i dem men är det bostadslån på er gemensamma bostad kan det bli knivigare.

  • Sharpe­r
    Mon 14 Oct 2019 12:22
    #7

    [quote=79962447][quote-nick]mammatill6 skrev 2019-10-14 11:54:14 följande:[/quote-nick]Är lånen privatlån kan du strunta i dem men är det bostadslån på er gemensamma bostad kan det bli knivigare.[/Han står själv på allt vad gäller bostad och lån. Jag flyttade in i hans bostad. Dock inget äktenskapsförord påskrivet. I bodelningen kräver jag dock inget annat än det jag hade med mig när jag flyttade in (bott ihop ca 1,5 år, gifta i 1 år).

  • Mon 14 Oct 2019 12:33
    #8
    Sharper skrev 2019-10-14 12:22:28 följande:

    [quote=79962447][quote-nick]mammatill6 skrev 2019-10-14 11:54:14 följande:[/quote-nick]Är lånen privatlån kan du strunta i dem men är det bostadslån på er gemensamma bostad kan det bli knivigare.[/Han står själv på allt vad gäller bostad och lån. Jag flyttade in i hans bostad. Dock inget äktenskapsförord påskrivet. I bodelningen kräver jag dock inget annat än det jag hade med mig när jag flyttade in (bott ihop ca 1,5 år, gifta i 1 år).


    Blir han för bråkig kan du börja hinta om att bostaden borde ingå i bodelningen,


  • Mon 14 Oct 2019 12:47
    #9
    Sharper skrev 2019-10-14 11:32:24 följande:

    Han kräver mig på pengar. Han påstår att jag måste betala lån som står i hans namn. Vad ska isåfall ingå i pengarna? Är det ALLT eller bara tex till mat mm?


    Hans lån behöver du absolut inte betala.

    Han ljuger.

    Försörjningsplikt gäller boende och mat och annat grundläggande behov , om han själv inte har råd med mat och boende.

    Inte privatlån , lyxprylar , allt han pekar på.
  • Sharpe­r
    Mon 14 Oct 2019 13:13
    #10
    Persikaplommon skrev 2019-10-14 12:47:04 följande:

    Hans lån behöver du absolut inte betala.

    Han ljuger.

    Försörjningsplikt gäller boende och mat och annat grundläggande behov , om han själv inte har råd med mat och boende.

    Inte privatlån , lyxprylar , allt han pekar på.


    Misstänker ju att han försöker lura mig på pengar då han tillochmed sagt att han vägrar prata med min advokat, då det är han och jag som ska prata. Men vill ändå ha kött på benen :)
Svar på tråden Försörjningsplikt skilsmässa