• Anonym (M)

    Vårtor!

    Hej!
    Min dotter på 7½ år har vårtor på händerna och en i mungipan!
    Hon har haft dem på händerna i ca 3 år, de har blivit fler och större med tiden. På ena handen är de jättemånga, ca 20-25.
    I somras dök det upp en trådlik vårta i mungipan, medan de andra är den vanliga platta typen.

    Förut var det inte så stort problem för henne, men det senaste året har det blivit socialt handikappande, andra barn frågar vad det är eller kommenterar, ett par gånger har barn varit taskiga. 
    Hon försöker dölja sina händer i tröjärmarna och två gånger har hon målat på dem med tusch för att kamouflera dem. 
    Jag har försökt med apotekets vårtborttagningsmedel, men utan resultat.

    Vi har kontaktat vårdcentral, som sa nej först, sedan skickade de ändå en remiss till ungdomsmottagningen, som sa nej.
    "Vårtor försvinner av sig själva med tiden, dessutom kan borttagningen ge ärr eller komma tillbaka, eftersom det är ett virus!" ...får vi som svar. 

    Nu har jag kontaktat en privat klinik, som mest gör skönhetsingrepp, men det är såna ställen som behandlar vårtor. Bedövningen är smärtsam för ett litet barn och jag är rejält nervös. Men jag har pratat med henne och hon verkar inse att det kommer att göra ont, men hon är ändå eld och lågor!
    Dessutom kostar det skjortan!
    Men hon växer upp nu och vi vill inte att hon ska gå och skämmas.

    Har någon annan gjort nåt sånt här? HUR ont gör det och är det effektivt? är efterbehandlingen smärtsam? 
    De ska tas bort med laser och det ska vara effektivt vad det sägs, stämmer det?
    Jag vill även höra om ni eller era barn har haft vårtor på händerna och om de har försvunnit av sig själva och hur lång tid det tog - eller om de inte har försvunnit - vad har ni gjort?

    Jag är orolig!!

  • Svar på tråden Vårtor!
  • Anonym (M)

    Är det ingen som är i samma sits, eller har varit?

  • Anonym (Vartfri eller frysa bort)

    Har inga direkta rad, men undrar om du provat Vartfri (som endast appliceras en gang i veckan): https://www.apoteket.se/produkt/vartfri-5-ml-242557/

    Minns pa 70-talet nar jag hade en fotvarta. Da skulle man pensla pa vartmedel varje dag efter att ha haft fotterna i fotbad och klippt/gravt bort det doda skinnet/delar av vartan. Sadana medel ar jobbiga, sa en modern Vartfripenna ar helt klart vart pengarna. Valdigt mycket smidigare och anvands bara en gang i veckan. Om du redan provat en sadan har jag tyvarr inga direkta rad. Forr i tiden fros man bort svara fall av vartor (hade en kompis som simmade mycket och hon fick sina fotvartor bortfrysta, men detta var pa gymnasiet).

    Hoppas det ordnar sig for din dotter. Hemskt for henne att ha det sahar.

  • Anonym ((K))

    Jag fick massor av vårtor på fötterna (kanske runt 20 st) först när jag var runt 6 år, vi testade ALLT möjligt för att få bort dom, olika medel, även att frysa dom vilket gjorde riktigt ont, men inget funkade. Testade dock inte att lasra. Men vårtorna försvann när jag var nånstans runt 10 år av sig själva! Sedan fick jag två lite större utstickande vårtor på två fingrar när jag var 8-10 år nånstans, som jag hade ett tag. Men denna gången gjordes inget för att få bort dom. Hade dom i något år och störde mig på dom enormt. Men sen slutade jag peta och störa mig, slutade tänka på det och då försvann de väldigt snabbt! Vet inte hur det är att lasra, men har hört att det är effektivt. Tror dock att det kan göra riktigt ont men det är bara en gissning, med tanke på hur ont jag minns det var att frysa fotvårtorna. Men om att lasra skulle funka för er tror jag inte det är något varken du eller din dotter skulle ånga pga att det gjorde ont just då. :)

    Skulle annars tro att dom försvinner lite snabbare om man inte ständigt provar nya medel och låter vårtorna vara. Det var det som funkade för mig i alla fall. Trodde ju där och då att jag skulle ha alla dessa vårtor livet ut, men så var det inte. Du behöver inte vara orolig!

  • Anonym (Vårtfri)

    Har du testat vårtfri? Det är lite dyrare men funkar superbra, det tar några veckor men på 2-3 månader bör alla vara borta. Man behandlar bara en gång i veckan.

  • Anonym (A)
    Anonym (Vårtfri) skrev 2019-10-19 22:47:15 följande:
    Har du testat vårtfri? Det är lite dyrare men funkar superbra, det tar några veckor men på 2-3 månader bör alla vara borta. Man behandlar bara en gång i veckan.
    Den fungerade bra.
  • Anonym (Aj)

    Mina ca 40 fotvårtor behandlades med laser när jag var 12 år. Det gjorde ondare än att föda barn - och hjälpte heller inte. De försvann sen av sig själva ca 4 år efter lasern.

  • Brian W

    Min son hade fullt med vårtor på händerna när han var 7 år. Bara på ett pekfinger hade han över 10 st varav några stora. Han gick och gömde händerna för han skämdes. Vi provade allt, salta handbad, filning och vanligt vårtmedel, vårtfri. Vårdcentralen hänvisade till hudmottagningen som givetvis inte hade tid för sånna småsaker som vårtor. Vi gick till laserkliniken för att få bort dom största, dom försvann men kom snart tillbaka igen. När vi skulle åka dit igen för att ta bort dom igen grät sonen och ville inte åka dit för att det gjorde så ont.

    Då ringde jag en homeopat som hade en praktik i närheten. Efter mindre en en månad med dom "medicinerna" han skrev ut så var alla vårtor borta och har aldrig kommit tillbaka.

  • Anonym (Vårtfri)
    Brian W skrev 2019-10-21 10:19:14 följande:

    Min son hade fullt med vårtor på händerna när han var 7 år. Bara på ett pekfinger hade han över 10 st varav några stora. Han gick och gömde händerna för han skämdes. Vi provade allt, salta handbad, filning och vanligt vårtmedel, vårtfri. Vårdcentralen hänvisade till hudmottagningen som givetvis inte hade tid för sånna småsaker som vårtor. Vi gick till laserkliniken för att få bort dom största, dom försvann men kom snart tillbaka igen. När vi skulle åka dit igen för att ta bort dom igen grät sonen och ville inte åka dit för att det gjorde så ont.

    Då ringde jag en homeopat som hade en praktik i närheten. Efter mindre en en månad med dom "medicinerna" han skrev ut så var alla vårtor borta och har aldrig kommit tillbaka.


    Det är billigare att ta vatten ur kranen det är samma sak men gratis.
  • Brian W
    Anonym (Vårtfri) skrev 2019-10-21 10:25:43 följande:

    Det är billigare att ta vatten ur kranen det är samma sak men gratis.


    Står dig fritt att försöka med det ifall du får allvarliga vårt problem någon gång
  • Anonym (M)

    Tack ni som svarat!

    Homeopat har jag aldrig hört om kan hjälpa!? Intressant!

    Hon skulle ju få bedövning och även emla kräm på.

    Jag har läst om en annan klinik som behandlar med laser, där vårtorna skulle ramla av efter nån månad. På den klinik vi varit i kontakt med, säger de att de försvinner direkt, men kan bli ? hål? där den suttit, det läker men kan bli ärr från de största.

    Låter som att det finns olika sätt att laserbehandling.

    Har ni fått ärr?

    Vi ska dit på konsultation på onsdag.

    Gud hur ska jag göra?!

Svar på tråden Vårtor!