• Anonym (M)

    Vårtor!

    Hej!
    Min dotter på 7½ år har vårtor på händerna och en i mungipan!
    Hon har haft dem på händerna i ca 3 år, de har blivit fler och större med tiden. På ena handen är de jättemånga, ca 20-25.
    I somras dök det upp en trådlik vårta i mungipan, medan de andra är den vanliga platta typen.

    Förut var det inte så stort problem för henne, men det senaste året har det blivit socialt handikappande, andra barn frågar vad det är eller kommenterar, ett par gånger har barn varit taskiga. 
    Hon försöker dölja sina händer i tröjärmarna och två gånger har hon målat på dem med tusch för att kamouflera dem. 
    Jag har försökt med apotekets vårtborttagningsmedel, men utan resultat.

    Vi har kontaktat vårdcentral, som sa nej först, sedan skickade de ändå en remiss till ungdomsmottagningen, som sa nej.
    "Vårtor försvinner av sig själva med tiden, dessutom kan borttagningen ge ärr eller komma tillbaka, eftersom det är ett virus!" ...får vi som svar. 

    Nu har jag kontaktat en privat klinik, som mest gör skönhetsingrepp, men det är såna ställen som behandlar vårtor. Bedövningen är smärtsam för ett litet barn och jag är rejält nervös. Men jag har pratat med henne och hon verkar inse att det kommer att göra ont, men hon är ändå eld och lågor!
    Dessutom kostar det skjortan!
    Men hon växer upp nu och vi vill inte att hon ska gå och skämmas.

    Har någon annan gjort nåt sånt här? HUR ont gör det och är det effektivt? är efterbehandlingen smärtsam? 
    De ska tas bort med laser och det ska vara effektivt vad det sägs, stämmer det?
    Jag vill även höra om ni eller era barn har haft vårtor på händerna och om de har försvunnit av sig själva och hur lång tid det tog - eller om de inte har försvunnit - vad har ni gjort?

    Jag är orolig!!

  • Svar på tråden Vårtor!
  • Nenne56

    Prova drick citronsaft. Finns eko på Willys. Mina 40 åriga besvär som spred sig till bägge fötterna pch behandlades förgäves på olika vårdcentraler försvann på 14 dagar för 10 år sedan och har inte synts till sedan. Ett par matskedar per dag är nog och billigt blir det också.

    Mvh Nenne. :)

  • Monkii
    Anonym ((K)) skrev 2019-10-17 11:19:41 följande:

    Jag fick massor av vårtor på fötterna (kanske runt 20 st) först när jag var runt 6 år, vi testade ALLT möjligt för att få bort dom, olika medel, även att frysa dom vilket gjorde riktigt ont, men inget funkade. Testade dock inte att lasra. Men vårtorna försvann när jag var nånstans runt 10 år av sig själva! Sedan fick jag två lite större utstickande vårtor på två fingrar när jag var 8-10 år nånstans, som jag hade ett tag. Men denna gången gjordes inget för att få bort dom. Hade dom i något år och störde mig på dom enormt. Men sen slutade jag peta och störa mig, slutade tänka på det och då försvann de väldigt snabbt! Vet inte hur det är att lasra, men har hört att det är effektivt. Tror dock att det kan göra riktigt ont men det är bara en gissning, med tanke på hur ont jag minns det var att frysa fotvårtorna. Men om att lasra skulle funka för er tror jag inte det är något varken du eller din dotter skulle ånga pga att det gjorde ont just då. :)

    Skulle annars tro att dom försvinner lite snabbare om man inte ständigt provar nya medel och låter vårtorna vara. Det var det som funkade för mig i alla fall. Trodde ju där och då att jag skulle ha alla dessa vårtor livet ut, men så var det inte. Du behöver inte vara orolig!


    Jag har inte vårtor längre men jag har andra smärtsamma besvär, ska prova detta med att inte störa mig så mycket så försvinner det nog, tack för tipset.
  • Monkii

    Jag har gjort laserbehandling på två vårtor, på den ena blev det jättebra och på en blev det ett konstigt ärr. Om man har så många vårtor kan man nog inte behandla alla på en gång eftersom man får ett sår där vårtan varit .Men jag tyckte inte att det gjorde särskilt ont så det var det minsta problemet.

  • Anonym (M)

    Nu har vi varit på kliniken!
    Emlakräm på. 
    Men själva bedövningsmedlet sved så mycket i 10 sekunder att hon "bara" klarade två sprutor, sen fick vi ge upp. Men hon är fast besluten att åka dit igen!
    Grejen är att de kvarvarande vårtorna väldigt lätt smittar de borttagna igen, så det är en stor risk att avbryta, men det gick inte längre helt enkelt. 
    Får se om hon står pall för några sprutor till, den lilla stackarn...

    Hjälper det att ge henne paracetamol som alvedon i förebyggande syfte?

  • Anonym (M)

    Lite uppdatering, om någon är intresserad och jag vill gärna fortsätta att höra era erfarenheter. 
    Homeopatin lät ju fascinerande! 

    Vi gick dit igen, nu med Alvedon och emlakräm. Behandlaren gav nu sprutorna på en sekund istället för långsamt, och så flera i följd. Men det gjorde ju jätteont förstås! Men inte mer ont tror jag att ge sprutorna snabbt, pinan blev bara kortare per spruta. 
    Efter den serien av fyra sprutor var det dock tvärstopp, hon tog inga fler den dagen. 
    Sammanlagt 12 vårtor borttagna.

    Tredje besöket, då fick hon kalla fötter när vi kom dit, hon ville inte gå med på någon spruta alls, efter övertalning (åkt 16 mil tur o retur för tredje gången) tog hon en spruta, som tyvärr bara räckte till en vårta. 
    Nu var det tvärstopp! Ingen mer spruta!
    Jag förstår henne så väl, hon hade varit så modig och tålig och nu fick det räcka. Men jag var livrädd för att de borttagna vårtorna skulle smittas av de som fanns kvar, det sa behandlaren att det var mycket stor risk.
    Deras garanti var därmed borta!
    De kunde sprida sig snabbt och lätt, så jag fick rena mardrömsscenariot i huvudet att hon skulle bli helt pepprad med vårtor nu!!!

    Men skam den som ger sig, jag fick ändra taktik. Vi skulle ge oss på dem igen med apotekets medel, nu var ju ändå "modervårtan" borta och bara det kan göra att de andra ger upp, har vi fått till oss. 

    Sökte på nätet och fick se en gammal tråd här på familjeliv om att man använt GENOMSKINLIGT NAGELLACK! 
    Då kväves vårtan och hade försvunnit på två veckor, för det barnet! En annan god sak var att de inte smittade heller, så sagt och gjort, nagellacket inhandlades.
    Bara det att de inte smittade såren var ju en vinst!

    Nu har vi flitigt penslat i 1,5 veckor och vårtorna KRYMPER!
    Jag vågar inte tro mina ögon än, men de minsta har försvunnit helt! 
    Om det beror på nagellacket eller på att modervårtan är borta, det vet jag inte. 

    Hör av mig om hur det går...

  • Endlezz Love

    Hej hur har det gått för dottern.? Min dotter har fått en del vårtor på händerna. O försöker med allt...
    När jag va liten fick jag gå till läkaren o frysa bort mina...gör dom tydligen inte längre...va ju mer effektivt än dessa man fryser själv från apoteket. Jag va väl där 2ggr o frös sen va dom borta. 


    ♥Loke 070726♥ - ♥Freja 081113♥
  • Anonym (Testa vårtfri)
    Endlezz Love skrev 2022-12-10 11:29:39 följande:

    Hej hur har det gått för dottern.? Min dotter har fått en del vårtor på händerna. O försöker med allt...
    När jag va liten fick jag gå till läkaren o frysa bort mina...gör dom tydligen inte längre...va ju mer effektivt än dessa man fryser själv från apoteket. Jag va väl där 2ggr o frös sen va dom borta. 


    Har du testat vårtfri? Medel som ska användas varje dag fungerar inte överhuvudtaget jag fattar inte att de får säljas. 

  • mammatill6

    Min dotter hade likadant, och de går över. även om det tar lång tid. Men vi fick hjälp av vc att frysa dem. Det funkade bra. Har du provat frysa dem?

  • mammatill6
    Monkii skrev 2019-10-21 13:49:10 följande:
    Jag har inte vårtor längre men jag har andra smärtsamma besvär, ska prova detta med att inte störa mig så mycket så försvinner det nog, tack för tipset.
    Nu skrev hon ju peta och störa. Och är det virus du har så funkar det kanske även för dig. För ju mer du petar sönder vårtor och pillar, desto mer sprider de sig.
  • Anonym (M)

    Hej! Några år sedan jag startade den här tråden nu. 
    Vi tog på genomskinligt nagellack och alla vårtorna krymte och försvann nästan. Hon/vi gav upp lite för tidigt, så ett par stycken har varit kvar och hon behandlar dem nu själv med nagellack. 
    Det gick väldigt bra då. 
    Själv har jag också fått vårtor på händerna (skillnad mot fötterna tror vi här) och blev av med dem då, nästan helt och hållet. Kanske glömde någon eller slutade för tidigt? 
    Nu när jag tagit nagellack på, så har huden runt omkring inte klarat av det, så den har blivit tunnare och tunnare (får ju inget syre) och jag har varit tvungen att avbryta behandlingen. Låtit det läka. Sen börjat igen. 
    De reagerar med att försvinna långsamt, men man måste ha tålamod. Om någon överlever, så måste man fortsätta sedan, det har vi inte alltid gjort. Min dotter är utan problem nu, men har ett par vårtor som inte andra ser. 
    Jag vill inte att de ska bli problem senare. 
    Hon har små vita prickar där lasern tog bort vårtor. Minnen av att hon slapp glåpord mer. De syns inte mycket, vi ångrar oss inte, men det var för smärtsamt för henne med bedövningen inför lasern. Därför avbröt vi. 
    Nagellacket funkade jättebra för henne, men se upp för huden runt omkring!
    Ha tålamod och ta på det varje dag, missa ingen dag.

  • Anonym (M)

    Vill förtydliga att det är min hud, mamma på 50 år, som fått skör hud utanför området där jag tar nagellacket. Inte dottern, 11 år, vad jag kan se. 

  • RaYzLeR

    Jag hade flera vårtor på fötterna när jag var liten. Dom försvann inte med vårtmedel, men när jag blev äldre så försvann dom av sig själv.

  • Anonym (M)

    Många säger det.
    Jag tror att det är viss skillnad på vårtorna på händer och fötter. De kanske inte smittar varandra?
    Verkar som att handvårtor sprider sig mycket snabbare och de syns, man vill göra något åt dem inom en viss tid. 
    Vad skönt att de försvann på dig under tid!!

Svar på tråden Vårtor!