• Anonym (mormo­rochfa­rmor)
    Tue 15 Oct 2019 10:11
    4303 visningar
    225 svar
    225
    4303

    Får inte vara förebild

    Mitt äldsta barnbarn har precis fyllt 11 och den yngste är 5. Den äldste har haft en del ledsamheter den senaste tiden så därför vore det nyttigt och roligt om denne kunde få vara en förebild för den yngste. Den stores intressen är främst spel och filmer med Spindelmannen och Batman mfl.

    Men den yngstes mamma vill inte att denne ska få ha såna intressen så när vi är där och hälsar på så får jag alltid höra att jag inte ska uppmuntra den yngre att ta efter den äldre. Senaste gången vi var där ville den äldsta spela Fortnight som varit favoritspelet i flera år men det ville inte mamman till den yngste att den store skulle få spela alls pga av att hon inte vill att den yngsta ska ta efter. Hur tycker ni att man ska resonera kring det här?

  • Svar på tråden Får inte vara förebild
  • Anonym (Q)
    Tue 15 Oct 2019 10:16
    #1

    Förstår hur du tänker! Men vi får väl hoppas att mamman är den som känner sina barn bäst och du får nog förlita dig på att hon vet vad hon gör då du inte kan påverka det särskilt mycket!

    Och just Fortnite är väl inte det bästa som en 5-åring kan hålla på med!

  • Tue 15 Oct 2019 10:36
    #2
    +2

    Fortnite har en rekommenderad åldersgräns på 12 år så ingen av din barnbarn borde spela det...

    Dessutom... Bara för att de skulle spela ett spel tillsammans bli ju inte den äldre automatiskt en förebild.

    Hela ditt resonemang är ytterst konstigt enligt mig, den store ska få bli en förebild för att han "behöver det"? En förebild blir man för att man förtjänar det. Annars blir ju den yngre "offrad" för den äldres skull vilket självfallet är helt fel.

    Det låter som att barnen dessutom har olika mammor (och kanske även pappor?)? Då får du ju helt enkelt bara acceptera att mamman sätter sitt egna barn först. Du får istället själv försöka hjälpa ditt äldsta barnbarn på det sättet du själv kan bäst. Kanske helt enkelt genom att vara en förebild...

  • Anonym (Fiona­)
    Tue 15 Oct 2019 10:48
    #3
    +3

    Jag tänker att det där är något som barnens föräldrar ska få bestämma. Vill inte mamman att den yngre ska spela är det så.

  • Tue 15 Oct 2019 11:02
    #4
    +3

    Det är föräldrarna som bestämmer. Inte du. Respektera den yngstes mamma som absolut inte vill att barnet skall spela såna spel. Själv tycker jag det är en mycket sund inställning. Det är väl inte alltid så lämpligt för en femåring  att se på samma program eller spela samma spel som en 11-åring. Det är ju inte att vara nån förebild. Förebild skall vara något positivt - inte någon som drar in den unge på en väg som kanske inte är så bra.

    Tänkt så här: som mamma, hade du tyckt det var ok att DIN mamma lade sig i din uppfostran av barnen när dina barn var små? Själv hade jag blivit tokig. 

  • Tue 15 Oct 2019 11:11
    #5
    +1

    Spelen du nämner har som sagt en högre åldersgräns än 11 år, så det är självklart ett Nej från mammans sida när det gäller 7-åringen!

    Tänk på lillkillen, det finns en anledning varför spel har åldersgräns. Du kan inte sätta 11-åringen före honom. 

  • Tue 15 Oct 2019 11:22
    #6
    +1

    Håller med föregående personer om att det är på tok för tidigt för den yngste att spela fortnite.

    Sedan så låter det lite illavarslande att du som far eller morförälder offerstämplar ditt äldsta barnbarn på det här viset, det kan säkert framstå lite som att du favoriserar denne. Försök också att vara lite schysst mot din vem jag förmodar är din svärdotter istället för att subtilt hacka på henne när det enda hon gör är att sätta sunda gränser för sitt barn. Har förresten inte din son något som helst föräldraansvar?

  • Tue 15 Oct 2019 11:23
    #7
    +1

    Uppmuntra till att barnen kan göra annat tillsammans än att spela spel och se på film.

    Ta it dem i skogen på utflykt, till en lekplats där 11-åringen kan visa 5-åringen hur man klättar eller gungar eller nåt sådant. Ta med dem till simhallen eller fotbollsplanen.

    Förstår 5-åringens mamma som inte vill att hennes barn ska se på filmer för vuxna och spela spel. Låter sunt.

  • Tue 15 Oct 2019 12:27
    #8
    +2

    Är det du igen (lärare)?

  • Anonym (mormo­rochfa­rmor) Trådstartaren
    Tue 15 Oct 2019 13:11
    #9
    Mrs Moneybags skrev 2019-10-15 11:11:03 följande:

    Spelen du nämner har som sagt en högre åldersgräns än 11 år, så det är självklart ett Nej från mammans sida när det gäller 7-åringen!

    Tänk på lillkillen, det finns en anledning varför spel har åldersgräns. Du kan inte sätta 11-åringen före honom. 


    Jag menar inte att den yngre ska spela just Fortnight, det finns ju många andra spel. Den äldre var väldigt intresserad av alla filmer med Spindelmannen och Batman mellan 4 och 8 ungefär och har alltid älskat spel men inte heller det vill mamman till den yngre att vi ska uppmuntra till. För oss har det fungerat väldigt bra att barnen tittar på film och spelar spel men när jag säger till den yngstes mamma att "X" alltid har fått göra en viss sak så säger hon bara att det kvittar vad "X" har fått göra och att vi ska sluta uppmuntra till att ta efter.
  • Tue 15 Oct 2019 13:14
    #10
    +2
    Anonym (mormorochfarmor) skrev 2019-10-15 13:11:17 följande:
    Jag menar inte att den yngre ska spela just Fortnight, det finns ju många andra spel. Den äldre var väldigt intresserad av alla filmer med Spindelmannen och Batman mellan 4 och 8 ungefär och har alltid älskat spel men inte heller det vill mamman till den yngre att vi ska uppmuntra till. För oss har det fungerat väldigt bra att barnen tittar på film och spelar spel men när jag säger till den yngstes mamma att "X" alltid har fått göra en viss sak så säger hon bara att det kvittar vad "X" har fått göra och att vi ska sluta uppmuntra till att ta efter.
    Varför uppmuntra en femåring till skärmtid? Köp en fotboll till ungarna och be 11-åringen sticka ut och spela boll med 5-åringen. TV och TV-spel kommer de få tid till när de blir stora, men motion och lek är jätteviktigt. Jag avgudade min storebror för att han tog sig tid med att spela fotboll med mig. DET var lärorikt. Och han var snäll och lät mig vinna ibland. Det finns massor med utomhuslekar - men för fan, sluta gnälla om skärmar såsom tv och tv-spel. Trams. Det är inte förebilder du vill ha till femåringen - det är sällskap. Det är en helt annan sak. 
Svar på tråden Får inte vara förebild