• Anonym (föräl­der)
    Tue 15 Oct 2019 10:59
    1901 visningar
    39 svar
    39
    1901

    7 åring slagen i skolan

    Min 7åriga flicka går i 1a klass och har haft flera incidenter med en annan elev på skolan, som går i 4e klass. I över en månads tid har det vart nästan dagligen konflikter. Denna äldre kille är en allmänt stökig kille som angriper flera barn, både psykiskt och fysiskt. Nästan dagligen får hon höra saker som "du är så jävla ful, alla hatar dig", "din jävla hora" "alla tycker du är äcklig" osv. Sen har han slagit henne i ansiktet, sparkat henne i magen (hon hade smärta i revbenen i två dagar), putt henne för en hög rutschkana så hon föll och slog i bakhuvudet etc.

     Fritids informera mig om de första incidenter som inträffat, när det övergick till fysiska angrepp kontakta jag dotterns mentor som upprätta en anmälan och kontakta rektorn. Dom lovade att prata med henne dagligen, öka bevakningen kring henne på rasterna, kontakta pojkens lärare och vårdnadshavare. Trotts detta så fortsätter konflikterna. Dottern säger själv att hon låtsas behöva gå på toaletten när alla går ut på rast och sitter sedan kvar inlås för att slippa honom. Eller gömmer sig bakom jackorna i kapprummet. Detta har jag informerat om. 


    För övrigt är hon en väldigt snäll och glad tjej som trivs i klassen och har många vänner. Men dessa händelser får henne att tappa hoppet om lärarna och ovilja att gå till skolan. Jag har haft möte idag men hennes lärare, som givetvis håller med om att det inte är acceptabelt. Men hänvisar till rektorn gällande frågor ang handlingsplan. Jag kontaktar rektorn och får inga svar. Han kan inte diskutera något gällande pojken, föräldrarnas ställning eller vad dom ska sätta in för insatser. Om det inte hjälper att ha mer rastvakter, vad är nästa steg? Hur ska ni kunna ge min dotter en trygg skolmiljö som ni är skyldiga till? Han ber att få återkomma som vanligt.. 

    Jag har meddelat att jag kommer upprätta en anmälan till skolinspektionen, elevombudsmannen och en socialanmälan på pojken om detta fortlöper. 
    Men hur länge ska man vänta och ge skolan en chans att vidta åtgärder? Har jag rätt att kräva information om pojken? Eller rent av kräva att dom ordnar en elevassistent som bevakar honom? Ska jag själv ringa föräldrarna? 


     

  • Svar på tråden 7 åring slagen i skolan
  • Tue 15 Oct 2019 11:04
    #1

    Jag hade inte väntat en dag. Jag hade krävt åtgärder omedelbart om den andra ungen dessutom ger sig på flera barn gå ihop med deras föräldrar och sätt ner foten ordentligt.

    Och om inte det ger resultat hade jag nog själv förklarat för barnet vad som händer om han inte slutar...

  • Anonym (Ja)
    Tue 15 Oct 2019 11:07
    #2

    Jag har ingen egen erfarenhet men var det mitt barn skulle jag vara med i skolan så mycket jag kunde. Ringa pojkens föräldrar tycker jag är en god idé.

    Som sista utväg skulle jag nog bli så förbannad att jag tryckte in pojken i ett hörn och gav honom några väl valda ord. Det rekommenderas ej men jag hade nog inte kunnat tygla mig om skiten fortsatte.

  • Tue 15 Oct 2019 11:08
    #3
    +1

    Jag skulle ta några semesterdagar och befinna mig i skolan tillsammans med flickan och ha samtal med lärare och rektor mm. Riv upp himmel och jord! Såhär ska hon inte behöva ha det. 

    Om våld har utövats kan du polisanmäla. 

  • Anonym (Polis­kontak­t)
    Tue 15 Oct 2019 11:09
    #4

    Min dotter blev attackerad i småskolan under ett antal veckor. Av en mamma (!). Jag bad polisen ringa hem till kvinnan och prata med henne. Jag ville inte göra en anmälan det första jag gjorde, utan bad om denna tjänst först.. Trakasserierna upphörde omedelbart. Så det kan vara ett tips: Traska in på polisstationen - gärna kvarterspolisen om ni har någon - och be att de ringer föräldrarna för ett samtal. Säg också att om detta inte slutar kommer du göra en formell anmälan om händelserna, så får ärendet överlämnas till socialförvaltningen för utredning. Kanske föräldrar och pojke begriper allvaret.

  • Anonym (föräl­der) Trådstartaren
    Tue 15 Oct 2019 11:19
    #5

    Det har gått en vecka sedan rektorn blev informerad. Hans direkta åtgärd var att tala med all berörd personal och öka rastvakter. En rastvakt var närvarande när han kallade henne fult och sa ifrån. Men som jag fråga, vad hjälper det att en lärare står bredvid och han ändå hinner söka kontakt och kalla henne fult? Läraren säger sluta men pojken tar sig fortfarande friheten. 

    Min spontana tanke är att gå till skolan själv och konfrontera men jag tycker ändå att det ska finnas en anmälan och en handlingsplan noterat. Sen känns det onödigt att riskera att åka dit på "olaga hot" dyl. Jag vet inte hur föräldrarna till pojken ställer sig. Kanske har han någon diagnos och dom kämpar för att få en assistent eller så bryr dom sig inte alls. 

  • Anonym (Ja)
    Tue 15 Oct 2019 11:23
    #6
    Min spontana tanke är att gå till skolan själv och konfrontera men jag tycker ändå att det ska finnas en anmälan och en handlingsplan noterat. Sen känns det onödigt att riskera att åka dit på "olaga hot" dyl. Jag vet inte hur föräldrarna till pojken ställer sig. Kanske har han någon diagnos och dom kämpar för att få en assistent eller så bryr dom sig inte alls. 

    Var med under några dagar för att se vad som händer då. Om pojken gör utfall, säg ifrån på skarpen samt tala om att du kommer att ringa hans föräldrar. 
  • Anonym (föräl­der) Trådstartaren
    Tue 15 Oct 2019 11:28
    #7
    Anonym (Ja) skrev 2019-10-15 11:23:14 följande:
    Min spontana tanke är att gå till skolan själv och konfrontera men jag tycker ändå att det ska finnas en anmälan och en handlingsplan noterat. Sen känns det onödigt att riskera att åka dit på "olaga hot" dyl. Jag vet inte hur föräldrarna till pojken ställer sig. Kanske har han någon diagnos och dom kämpar för att få en assistent eller så bryr dom sig inte alls. 

    Var med under några dagar för att se vad som händer då. Om pojken gör utfall, säg ifrån på skarpen samt tala om att du kommer att ringa hans föräldrar. 
    Jag var med henne i torsdags i skolan, och då skedde givetvis inget. Fredag var hon i skolan själv och då var han på henne på 2 av 3 raster. Nu har hon även en äldre bror på 12 år hon anförtrott sig till, och bett honom komma med kompisar och slå honom. Och jag har meddelat skolan att det är en risk dem får ta om inte detta upphör. Sonen är ju väldigt pepp på att åka dit på rasten med sina kompisar och "skrämma honom lite" jag har sagt att han får avvakta och ge skolan en chans. 
  • Anonym (Ja)
    Tue 15 Oct 2019 11:30
    #8

    Ni må skjuta mig men vad fasen, låt honom skrämmas lite. 

     Sonen är ju väldigt pepp på att åka dit på rasten med sina kompisar och "skrämma honom lite" jag har sagt att han får avvakta och ge skolan en chans. 

  • Anonym (föräl­der) Trådstartaren
    Tue 15 Oct 2019 11:35
    #9
    Anonym (Ja) skrev 2019-10-15 11:30:06 följande:

    Ni må skjuta mig men vad fasen, låt honom skrämmas lite. 

     Sonen är ju väldigt pepp på att åka dit på rasten med sina kompisar och "skrämma honom lite" jag har sagt att han får avvakta och ge skolan en chans. 


    Å ena sidan känner jag lika så. Men jag vill heller inte försätta min son och hans vänner i en situation där dom får problem. Däremot har jag sagt att om du ser honom ute (efter skoltid) så kan du ta ett "snack" med honom. 
  • Anonym (Anna)
    Tue 15 Oct 2019 11:38
    #10
    Anonym (Poliskontakt) skrev 2019-10-15 11:09:59 följande:

    Min dotter blev attackerad i småskolan under ett antal veckor. Av en mamma (!). Jag bad polisen ringa hem till kvinnan och prata med henne. Jag ville inte göra en anmälan det första jag gjorde, utan bad om denna tjänst först.. Trakasserierna upphörde omedelbart. Så det kan vara ett tips: Traska in på polisstationen - gärna kvarterspolisen om ni har någon - och be att de ringer föräldrarna för ett samtal. Säg också att om detta inte slutar kommer du göra en formell anmälan om händelserna, så får ärendet överlämnas till socialförvaltningen för utredning. Kanske föräldrar och pojke begriper allvaret.


    Tycker detta är en jättebra idé. Inte varit med om detta med barn men en väninna till mig fick hjälp med ett trakasserande ex genom att polisen ringde och pratade med honom. Om det är så att pojken har föräldrar som inte klarar av att hantera honom biter det garanterat bättre om polisen ringer. Det låter tyvärr som att pojken saknar respekt för skolpersonalen och vad biter extra rastvakter då? Då hjälper det ju bara på plats men kommer knappast upphöra. Stackars tjej, förstår att det måste vara fruktansvärt hjärtskärande och frustrerande.
Svar på tråden 7 åring slagen i skolan