• Anonym (Kaffedraken)

    Fest med Buffémat, vad gör man med veganer?

    Hej alla!

    Kommer att ha en liten fest inom kort och bjuda på buffé mat, gott och enkelt!

    Många som kommer är laktosintoleranta och det är ju lätt att byta ut, men det kommer även en vegan...

    Vad ska man hitta på där?

    Jag kommer bjuda på kallskuret, alltså kött, kyckling, kalla tillbehör som potatissallad, såser - vad ska jag göra med veganens kostvanor?

    Någon som har något tips?

  • Svar på tråden Fest med Buffémat, vad gör man med veganer?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Gör en potatissallad som fungerar även om man är vegetarian. Och servera typ rödbetsbiffar eller liknande till, plus nån kul sås!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Lippis) skrev 2019-10-16 14:35:40 följande:

    Gör en potatissallad som fungerar även om man är vegetarian. Och servera typ rödbetsbiffar eller liknande till, plus nån kul sås!


    Åh, vilket bra tips!

    Det låter ju faktiskt gott, och det borde väl bli ganska gott att äta kallt också :)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hummus, guacamole, aubergineröra, het tomatsallad (tomat, stekt chili, rödlök, olivolja, krydda), olika stavar (morot osv), kall tomatsoppa, bröd, nachos, vattenmelon/fetaost... Sedan finns det ju vegetarisk "kött" i alla större affärer med.

    Jag gissa på att du ville ha kalla förslag? Sedan kolla (om du inte redan vet) HUR vegetariskt det måste vara. Äter personen ägg och ost exempelvis? Vissa "vegetarianer" äter ju till och med fisk och skaldjur... Men då är ju halloumiost jättegott till exempel. Vegan är ett uttryck som ofta används väldigt annorlunda av icke-vegetarianer och vegetarianer.

  • Anonym (Kaffedraken)

    TS talar om att det är en som är vegan, vegetarisk mat fungerar inte då. Vegetariskt så tillåts mjölkprodukter (grädde, mjölk, ägg). Veganskt så tillåts inget från djurriket, inte ens gelantin. Potatissallad bör alltså vara en fransk potatissallad.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för alla förslag!

    Det låter jättebra allting, det kommer finnas en vegan där men även en vegeterian som jag kom på efteråt. Så jag kommer anpassa det så båda kan äta - verkligen tack för alla tips, :)

    Och precis, det måste gå att servera kallt, ;)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Fransk potatissallad

    Rödbetsfalafel eller vanlig falafel

    Pastasallad med oliver, soltorkade tomater och basilika

    Bröd

    Matvetesallad med citron, vita bönor och persilja

    Pizzasnittar

    Små piroger med linsfyllning

    Paj med fyllning av t ex grillade rotfrukter och grönsaker

    Olika röror t ex hoummus, aubergineröra, guacamole

  • Anonym (Kaffedraken)
    IceKitten skrev 2019-10-16 14:50:05 följande:

    Hummus, guacamole, aubergineröra, het tomatsallad (tomat, stekt chili, rödlök, olivolja, krydda), olika stavar (morot osv), kall tomatsoppa, bröd, nachos, vattenmelon/fetaost... Sedan finns det ju vegetarisk "kött" i alla större affärer med.

    Jag gissa på att du ville ha kalla förslag? Sedan kolla (om du inte redan vet) HUR vegetariskt det måste vara. Äter personen ägg och ost exempelvis? Vissa "vegetarianer" äter ju till och med fisk och skaldjur... Men då är ju halloumiost jättegott till exempel. Vegan är ett uttryck som ofta används väldigt annorlunda av icke-vegetarianer och vegetarianer.


    Ska det inte vara crème fraiche i guacamole? Personen är ju vegan liksom.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2019-10-16 18:13:45 följande:

    Ska det inte vara crème fraiche i guacamole? Personen är ju vegan liksom.


    Det behöver inte vara några mjölkprodukter i guacamole. Jag har svårt att tänka mig att det är mjölkprodukter i den traditionella mexikanska guacamolen.

    Avokado, tomat, citron, lite chili, rödlök.... inget behov an mjölkprodukter alls!
Svar på tråden Fest med Buffémat, vad gör man med veganer?