• Thu 17 Oct 2019 11:51
    2916 visningar
    14 svar
    14
    2916

    Vad kallas en vuxenblöja

    Såg en tråd med en intensiv diskussion om vad man som vårdpersonal får kalla en blöja som en vuxen bär. Blev engagerad av alla stridande åsikter och ville svara, tills jag fattade att tråden stängdes redan 2011...

    Jag förstår uppriktigt talat inte varför man måste bråka om detta. Jag har använt nattblöja i många år, med stigande ålder även dagblöja. Orsaken kan vi lämna därhän.

    I stort sett ingen av dem personal jag har kommit i kontakt med under alla dessa år har sagt "blöja", och på ett helt odramatiskt sätt. Bemötandet har skiftat alttefter vårdarens egen personlighet - alltifrån ganska strikt eller diskret till mer varmt personligt och gosande. Men aldrig har ordet för mina underkläder varit annat än blöja, och när det har behövts plastbyxor har dessa kallats blöjbyxa.

    Inget av detta i bemötande eller vokabulär har någonsin stört mig eller kränkt mig. Jag har ju vetat att avsikten var god. Så jag begriper inte varför en sådan här diskussion kan röra upp så mycket ilskna känslor. Finns det någon som kan bidra med en förklaring?

  • Svar på tråden Vad kallas en vuxenblöja
  • Thu 17 Oct 2019 11:54
    #1

    PS. Det står ett fel i mitt inlägg. "I stort sett ALL den personal", eller "har sagt något annat än...

  • Anonym (n)
    Thu 17 Oct 2019 12:07
    #2

    Vi lever i en tid då folk letar efter kränkningar.

  • Anonym (My)
    Thu 17 Oct 2019 12:12
    #3

    Många är väldigt lättkränkta idag och vill hitta fel på andra personer för att få klaga. Oftast så upplever jag att de som klagar är de som inte änns är drabbade. Har fått massa klagande på mitt jobb då större delen är anhöriga som anser att det inte heter blöja medans patienten själv oftast säger blöja. Pga att alla aggressiva påhopp av främst anhöriga så nu för tiden säger vi bara blöja när vi pratar mellan kollegor och istället använder vi ordet inkontinensskydd mot patienter och anhöriga.

  • Thu 17 Oct 2019 12:16
    #4

    Är själv sjuksköterska och föreskriver inkontinenshjälpmedel. Viktigt är att vuxna ska få känna att de just är vuxna och inte barn. Barn använder blöja för att de inte har lärt sig att kontrollera sin miktion och avföring. Vuxna använder inkontinensskydd för att de av olika orsaker tex skador eller sjukdomar inte längre han kontrollera det. Att kalla det blöja är att göra en vuxen person till ett barn. Hatar verkligen det uttrycket men använder det naturligtvis om min brukare själv gör det, annars säger jag alltid inkontinensskydd eller bara skydd.

  • Thu 17 Oct 2019 12:23
    #5

    Då är ditt svar väl ett exempel på att man kan kalla saker vad de är, och ändå behålla respekten.

    Ja, vi lever i en konstig tid...

  • Thu 17 Oct 2019 12:25
    #6

    Svaret var till My.

    Köttbranschen kallar den lilla absorberande platta som köttbiten ligger på i paketet för "blöja". Ska köttet känna sig kränkt då?

  • Thu 17 Oct 2019 13:05
    #7
    mikk skrev 2019-10-17 12:25:54 följande:

    Svaret var till My.

    Köttbranschen kallar den lilla absorberande platta som köttbiten ligger på i paketet för "blöja". Ska köttet känna sig kränkt då?


    Om du frågar köttet så får du svar på frågan.
  • Thu 17 Oct 2019 13:09
    #8

    Inkontinetsskydd.

  • Anonym (H)
    Thu 17 Oct 2019 13:15
    #9

    Vissa har väl kanske inte riktigt accepterat att de blivit gamla, sjuka eller fått besvär och helt plötsligt inte kan styra över sin egen kropp. Vissa kan väl därför uppfatta det som kränkande och förminskande att få höra att de går runt i blöja.

    Jag jobbar inom vården och jag avvaktar alltid och lyssnar på vad människorna på arbetsplatsen kallar det för. Jag vill inte kalla det för blöja om inte vårdtagaren eller personalen kallar det för blöja. Kallar de det för inkontinensskydd, blöja, skydd, osv, så gör jag det också.

  • Thu 17 Oct 2019 13:17
    #10

    Mitt senaste var kanske inte det vassaste. Jag ville bara säga, att för mig och dem jag träffar i vården är det bara ett ord. Men det kanske beror på vad man har blivit tillvand med. Jag som har haft det länge reagerar inte. De som har hand om mig är för det mesta väldigt snälla, och det är det viktiga för mig.

  • Anonym (Calle­kå)
    Tue 22 Oct 2019 22:52
    #11

    Använder också, har hört alla möjliga benämningar skydd binda inkontinenshjälpmedel men de flesta som jag har kontakt med inom vården säger faktiskt blöja och det stör mej inte alls.

    Förstår inte riktigt varför man skulle bli kränkt av det, det är ju faktiskt en blöja som passar en vuxen människa och det gör väl inte personen mindre vuxen?

    Vid ett tillfälle på uppvak efter OP var det någon som sa engångsbyxa! Tycker att man kan kalla saker vad de är, men det är ju förstås bara min åsikt.

  • Mon 28 Oct 2019 21:01
    #12

    Tack, värdesätter ditt svar och instämmer med dig. Får jag fråga dig en sak, eftersom vi delar erfarenheter... Om du har dagblöja, vad har du för kläder över så att det blir så bekvämt som möjligt? Så att det inte klämmer och känns trångt och ändå håller den stadigt på plats?

  • Anonym (Calle­kå)
    Tue 29 Oct 2019 22:57
    #13
    mikk skrev 2019-10-28 21:01:03 följande:

    Tack, värdesätter ditt svar och instämmer med dig. Får jag fråga dig en sak, eftersom vi delar erfarenheter... Om du har dagblöja, vad har du för kläder över så att det blir så bekvämt som möjligt? Så att det inte klämmer och känns trångt och ändå håller den stadigt på plats?


    Tajt fixeringsbyxa och boxerkalsong håller blöjan bra på plats, använder oftast mörka jeans men går upp i storlek för att i den mån det är möjligt undvika att det syns att jag bär blöja.
  • Wed 30 Oct 2019 15:27
    #14

    Jag upptäckte av en händelse s.k. onesie. Inte med mönster på, utan enfärgade för vuxna. Jättepraktiskt, ser ut som en vanlig t-shirt ovanför byxlinningen men håller blöjan jättebra på plats nertill. Köpte ett lager blåa och vita så jag alltid har en ren.
    När det gäller vad som döljer bäst har jag aldrig lyckats bli klok på det. Själv föredrar jag vida mjukisbyxor bara för att det är bekvämast. Frågan om att dölja får numera komma i andra hand, jag har haft så många år att det är min naturliga underklädsel.

Svar på tråden Vad kallas en vuxenblöja