• Anonym (Ånges­t)
    Sat 19 Oct 2019 08:12
    1652 visningar
    40 svar
    40
    1652

    Lämna eller inte? Ångest

    Har sådan ångest alltså.. lång historia kort.

    Jag är sambo o bor i hus och vi har ett barn på 2 år. Har varit ihop i 7 år. Jag har nu fått känslor för en annan.. en kollega. Inte vara känslor utan jag är kär. Sedan ca 8 mån tillbaka.

    Min sambo är en jättefin man och han älskar mig och vårt liv. Men jag är inte attraherad av honom alls längre..

    Han börjar känna av att det är nått fel och imorse blev han även ledsen. Han sa att jag bara skulle veta hur mycket han älskar mig.. Får sån otrolig ångest. Är så rädd att ångra mig om jag skulle lämna. Att jag skulle inse mitt misstag att jag lämnade någon som verkligen älskade mig. Att lämna vårt hus.

    Men samtidigt.. hur ska man sluta va kär i en annan och hitta tillbaka till attraktionen till sambon? Känns omöjligt..

  • Svar på tråden Lämna eller inte? Ångest
  • Anonym (ftygb­)
    Sat 19 Oct 2019 10:29
    #11
    +1
    jrockyracoon skrev 2019-10-19 10:05:15 följande:
    Jag håller med dig om många kloka saker du skriver i din text. Man ska förstås aldrig vara tillsammans med någon för dennes skull och visst kan det vara så att attraktionen försvinner för att aldrig kunna återfås.

    Jag håller också med dig om att det oavsett inte är en god idé att vara otrogen.

    Men sedan tänker jag såhär. Anledningen till att TS inte känner attraktion till sin beror sannolikt på att hon har fokuserat på den här andre mannen under så många månader. Hon är mitt i en förälskelse med honom och därför är det inte konstigt att hennes attraktion till mannen avtar eller försvinner helt. Jag tror därför att det finns en stor chans att hennes attraktion till sin partner återkommer om hon ruskar av sig sin förälskelse, kommer tillbaka in i verkligheten och börjar ta itu med de problem som hon har tillsammans med honom.
    Men förklara för mig varför hon prompt ska skaka av sig förälskelsen och arbeta med att återfå attraktionen för sin man.
    Verkligheten är ju nu att hon är förälskad i någon annan. Hon älskar alltså inte sin man längre. Hon älskar någon annan. Om man tänker som du så skulle ingen skilja sig. Alla skulle ha samma partner. Men sån är ju inte verkligheten.
    Jag kom att tänka på Carina Berg hon verkar väldigt lycklig med sin nya man. Menar du att hon skulle ha skakat av sig sin förälskelse till honom och vara kvar hos Luuk? Ditt resonemang håller inte alltid i verkligheten när det gäller verkliga människors känslor. Även om jag logiskt förstår din ståndpunkt så kan man nog inte rå för att man vill vara med någon annan.
  • Anonym (Anony­m)
    Sat 19 Oct 2019 13:17
    #12
    -1 +2

    Jag kan säga en sak till dig. Du ska vara rädd om den manen jag menar din sambo som älskar dig och ett litet barn som du har. Det är väldigt svårt att hitta rätta person nu för tiden. Folk lämnar sin partner o tror att de kan hitta bättre men tro mig det är inte så i verkligheten. Du har tur att du har en snäll och fin partner i ditt liv han märker att något är fel men ändå han kommer fram och säger bekräftar att han älskar dig. Om du lämnar honom du kommer o ångra hela ditt liv. Tänk på de som önskar att ha en snäll ,kärleksfull partner i livet men de få bara massa med idioter.

  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Sat 19 Oct 2019 13:37
    #13

    Tack snälla för er input!

    Jag förstår era olika ståndpunkter. Jag VET så väl att jag har en Karl som många drömmer om. Han är snäll och hjälpsam jobbar hårt och framför allt, som han sa igår o imorse, så älskar han mig mer än livet själv, och han har jättedåligt samvete för att han har försummat mig under så lång tid. Han gråter och har ont i magen.. Alltså mitt hjärta går sönder. Jag vet att jag borde vara tacksam och hålla hårt i honom. Men det är ju det där att jag längtar efter nån annans beröring. Jag kan prata med den andra mannen på ett helt annat sätt än min sambo. Han är intresserad av MIG och vill diskutera saker med MIG. Min sambo är tvärtom. Vi diskuterar aldrig saker. Han ?flörtar? aldrig med mig, vi sitter oftast med mobilerna i soffan.. HUR gör man för att uppskatta det man har??

    Bör tillägga att min sambo är 15 år äldre än mig (han är 45 o jag 30). Jag var bara 23 när vi träffades och har därmed inte jättemycket erfarenhet av andra. Kanske om man träffat 10 idiotkillar innan så man visst vad man hade... Nu börjar han se äldre ut o jag är inte så attraherad längre... känns så jäävla ytligt men hurfan tänker man om?!

  • Sat 19 Oct 2019 13:48
    #14
    Anonym (Ångest) skrev 2019-10-19 13:37:17 följande:

    Tack snälla för er input!

    Jag förstår era olika ståndpunkter. Jag VET så väl att jag har en Karl som många drömmer om. Han är snäll och hjälpsam jobbar hårt och framför allt, som han sa igår o imorse, så älskar han mig mer än livet själv, och han har jättedåligt samvete för att han har försummat mig under så lång tid. Han gråter och har ont i magen.. Alltså mitt hjärta går sönder. Jag vet att jag borde vara tacksam och hålla hårt i honom. Men det är ju det där att jag längtar efter nån annans beröring. Jag kan prata med den andra mannen på ett helt annat sätt än min sambo. Han är intresserad av MIG och vill diskutera saker med MIG. Min sambo är tvärtom. Vi diskuterar aldrig saker. Han ?flörtar? aldrig med mig, vi sitter oftast med mobilerna i soffan.. HUR gör man för att uppskatta det man har??

    Bör tillägga att min sambo är 15 år äldre än mig (han är 45 o jag 30). Jag var bara 23 när vi träffades och har därmed inte jättemycket erfarenhet av andra. Kanske om man träffat 10 idiotkillar innan så man visst vad man hade... Nu börjar han se äldre ut o jag är inte så attraherad längre... känns så jäävla ytligt men hurfan tänker man om?!


    Ligger du med kollegan? Det verkar ju som att du inte bara är kär utan också agerat på känslorna.
  • Sat 19 Oct 2019 14:08
    #15
    Anonym (Ångest) skrev 2019-10-19 13:37:17 följande:

    Tack snälla för er input!

    Jag förstår era olika ståndpunkter. Jag VET så väl att jag har en Karl som många drömmer om. Han är snäll och hjälpsam jobbar hårt och framför allt, som han sa igår o imorse, så älskar han mig mer än livet själv, och han har jättedåligt samvete för att han har försummat mig under så lång tid. Han gråter och har ont i magen.. Alltså mitt hjärta går sönder. Jag vet att jag borde vara tacksam och hålla hårt i honom. Men det är ju det där att jag längtar efter nån annans beröring. Jag kan prata med den andra mannen på ett helt annat sätt än min sambo. Han är intresserad av MIG och vill diskutera saker med MIG. Min sambo är tvärtom. Vi diskuterar aldrig saker. Han ?flörtar? aldrig med mig, vi sitter oftast med mobilerna i soffan.. HUR gör man för att uppskatta det man har??

    Bör tillägga att min sambo är 15 år äldre än mig (han är 45 o jag 30). Jag var bara 23 när vi träffades och har därmed inte jättemycket erfarenhet av andra. Kanske om man träffat 10 idiotkillar innan så man visst vad man hade... Nu börjar han se äldre ut o jag är inte så attraherad längre... känns så jäävla ytligt men hurfan tänker man om?!


    Hej!


    Det är mänskliga reaktioner som alla utsätts för i ett förhållande som du och din man upplever nu.


    Att snubben på jobb är bekräftande och len är inte så konstigt. Han ser ju bara det som är bra med dig. Han delar inte ett krävande barn på 2 år med dig. Han känner spänning inför det okända liksom du gör. När ni levt några år ihop och skaffat krävande ansvar så känner ni inte samma sak för varandra. När man är sexuellt intresserad av en kvinna så är det inte så svårt att flörta och bekräfta....

    Din man är 45 år och då känner man av att man börjat åldras och man är mognare än en 30 åring. Han blir säkert attraherad av kvinnor som är bekräftande mot honom med men han lägger inte lika mycket i det som du. Kärlek har inte med känslor att göra utan det handlar om vad man gör. Att vara kärleksfull är att vara lojal och acceptera även de tråkiga tiderna.


    Du kanske måste träffa 10 andra som du säger. Jag tror inte dom behöver vara idioter (det är inte du heller) men du kommer ändå att upptäcka ungefär samma sak som med denna mannen. Förhållanden blir trista och mindre bekräftande i perioder hela livet. 


    Jag söker själv ofta bekräftelse och jag nöjer mig med att ibland få den av utomstående utan att låta mig bli kär. Jag går hem och bekräftar min tjej när hon verkar upptagen och tråkig med sitt. Hon har fullt upp med att klara ut sitt liv. Alla blir mer självcentrerade när de har mycket måsten och saker som gör dem trötta. Jag väljer att ge det jag själv vill ha och till slut när jag ser att hon tinar upp så kommer mina känslor tillbaks. Hon gör samma sak med mig!
    Andra människor kan aldrig uppfylla mina krav på livet och speciellt om jag inte kan uppfylla dem själv ens. 


    Jag har inget råd om vad du ska välja! Kanske måste du lära dig den långa vägen och prova många förhållanden för att kunna vara nöjd med dig själv eller så kan du göra något bra av det du har redan nu.


    De flesta viktiga erfarenheter är ju smärtsamma och har sitt pris! Kan ske måste vi alla göra de oavsett vad andra säger.

  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Sat 19 Oct 2019 15:25
    #16
    Missermajser skrev 2019-10-19 14:08:57 följande:

    Hej!

    Det är mänskliga reaktioner som alla utsätts för i ett förhållande som du och din man upplever nu.

    Att snubben på jobb är bekräftande och len är inte så konstigt. Han ser ju bara det som är bra med dig. Han delar inte ett krävande barn på 2 år med dig. Han känner spänning inför det okända liksom du gör. När ni levt några år ihop och skaffat krävande ansvar så känner ni inte samma sak för varandra. När man är sexuellt intresserad av en kvinna så är det inte så svårt att flörta och bekräfta....

    Din man är 45 år och då känner man av att man börjat åldras och man är mognare än en 30 åring. Han blir säkert attraherad av kvinnor som är bekräftande mot honom med men han lägger inte lika mycket i det som du. Kärlek har inte med känslor att göra utan det handlar om vad man gör. Att vara kärleksfull är att vara lojal och acceptera även de tråkiga tiderna.

    Du kanske måste träffa 10 andra som du säger. Jag tror inte dom behöver vara idioter (det är inte du heller) men du kommer ändå att upptäcka ungefär samma sak som med denna mannen. Förhållanden blir trista och mindre bekräftande i perioder hela livet. 

    Jag söker själv ofta bekräftelse och jag nöjer mig med att ibland få den av utomstående utan att låta mig bli kär. Jag går hem och bekräftar min tjej när hon verkar upptagen och tråkig med sitt. Hon har fullt upp med att klara ut sitt liv. Alla blir mer självcentrerade när de har mycket måsten och saker som gör dem trötta. Jag väljer att ge det jag själv vill ha och till slut när jag ser att hon tinar upp så kommer mina känslor tillbaks. Hon gör samma sak med mig!

    Andra människor kan aldrig uppfylla mina krav på livet och speciellt om jag inte kan uppfylla dem själv ens. 

    Jag har inget råd om vad du ska välja! Kanske måste du lära dig den långa vägen och prova många förhållanden för att kunna vara nöjd med dig själv eller så kan du göra något bra av det du har redan nu.

    De flesta viktiga erfarenheter är ju smärtsamma och har sitt pris! Kan ske måste vi alla göra de oavsett vad andra säger.


    Jo så kanske det är.att man måste genomleva misstagen själv för att veta hur man ska göra.

    Logiken säger såklart vad jag borde göra och hur jag borde känna. Jag BORDE vara nöjd och glad. Och se allt jag har.

    Hag vill så gärna se med andra ögon på min sambo. Men bara tanken på typ sex får mig att vilja gråta. Jag har ställt upp flera gånger, och försökt intala mig att det är det rätta. Men blir oftast att jag bara blundar och håller ut. Låter kanske hemskt men lusten och attraktionen är låååångt borta just nu.

    Hoppas så att jag kan hitta den igen.
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Sat 19 Oct 2019 15:26
    #17
    Solarn skrev 2019-10-19 13:48:01 följande:

    Ligger du med kollegan? Det verkar ju som att du inte bara är kär utan också agerat på känslorna.


    Nej nej absolut inte. Vi är på en vänskaplig nivå sedan vi lärde känna varandra för snart 1 år sedan. Känslorna har vuxit smygande och ofrivilligt eftersom vi jobbat ihop varje dag.
  • Anonym (M)
    Sat 19 Oct 2019 15:43
    #18

    Eftersom ni har barn tycker jag att du ska ge förhållandet med sambon en chans innan du ger upp. Det kan vara så att det bara är en tillfällig svacka.

  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Sat 19 Oct 2019 15:54
    #19

    Absolut, jag ska verkligen försöka. Att verkligen tänka till flera gånger om.

    Det är bara så jäääävla svårt att styra hur man känner. Nyfikenheten på den andra är så stor så jag nästan blir tokig.

    Det känns dock skönt att sambon ?insett? att jag faktiskt varit totalt utsvulten på uppskattning under lång tid.

    Till saken hör lite att jag är 30, jag ser helt ok ut, tränar o kämpar för att se bra ut. Jag får mycket uppskattning från andra, men inte alls på samma sätt av sambon. Känner mig aldrig sexig och verkligen åtrådd av honom. Han har inte ?blicken? när han ser på mig. Svårt stt förklara. Därför har det känns så sorgligt på nått sätt, lite ?är detta allt??. Ska hag ha det såhär livet ut?

    Men. Jag ska verkligen kämpa!!

  • annali­sa32
    Sat 19 Oct 2019 15:57
    #20

    Inser ju också att det kanske inte alls hade funkat Med den andre, att jag skulle inse att gräset inte var grönare där när vardagen kommer. Och då hade jag troligt längtar tillbaka till det jag har nu, en man som älskar mig villkorslöst (säger han iaf) och accepterar mig precis som jag är...

Svar på tråden Lämna eller inte? Ångest