• Anonym (Ånges­t)
    Sat 19 Oct 2019 08:12
    1583 visningar
    40 svar
    40
    1583

    Lämna eller inte? Ångest

    Har sådan ångest alltså.. lång historia kort.

    Jag är sambo o bor i hus och vi har ett barn på 2 år. Har varit ihop i 7 år. Jag har nu fått känslor för en annan.. en kollega. Inte vara känslor utan jag är kär. Sedan ca 8 mån tillbaka.

    Min sambo är en jättefin man och han älskar mig och vårt liv. Men jag är inte attraherad av honom alls längre..

    Han börjar känna av att det är nått fel och imorse blev han även ledsen. Han sa att jag bara skulle veta hur mycket han älskar mig.. Får sån otrolig ångest. Är så rädd att ångra mig om jag skulle lämna. Att jag skulle inse mitt misstag att jag lämnade någon som verkligen älskade mig. Att lämna vårt hus.

    Men samtidigt.. hur ska man sluta va kär i en annan och hitta tillbaka till attraktionen till sambon? Känns omöjligt..

  • Svar på tråden Lämna eller inte? Ångest
  • Anonym (ftygb­)
    Sat 19 Oct 2019 15:57
    #20
    +1
    Anonym (M) skrev 2019-10-19 15:43:34 följande:

    Eftersom ni har barn tycker jag att du ska ge förhållandet med sambon en chans innan du ger upp. Det kan vara så att det bara är en tillfällig svacka.


    Anonym (Ångest) skrev 2019-10-19 15:25:09 följande:
    Jo så kanske det är.att man måste genomleva misstagen själv för att veta hur man ska göra.

    Logiken säger såklart vad jag borde göra och hur jag borde känna. Jag BORDE vara nöjd och glad. Och se allt jag har.

    Hag vill så gärna se med andra ögon på min sambo. Men bara tanken på typ sex får mig att vilja gråta. Jag har ställt upp flera gånger, och försökt intala mig att det är det rätta. Men blir oftast att jag bara blundar och håller ut. Låter kanske hemskt men lusten och attraktionen är låååångt borta just nu.

    Hoppas så att jag kan hitta den igen.

    Men om man vill gråta när man tänker att man ska/måste ha sex med sin partner då tycker iaf jag att det är så kört det kan bli.
    Det låter ju hemskt att känna så. Stackars dig!
    Att ge förhållandet en andra chans då tycker jag inte är något alternativ alls. 
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Sat 19 Oct 2019 16:01
    #21
    Anonym (ftygb) skrev 2019-10-19 15:57:21 följande:

    Men om man vill gråta när man tänker att man ska/måste ha sex med sin partner då tycker iaf jag att det är så kört det kan bli.

    Det låter ju hemskt att känna så. Stackars dig!

    Att ge förhållandet en andra chans då tycker jag inte är något alternativ alls. 


    Nej det låter hemskt. Det är så dubbelsidigt för jag vill inte känna så. Han är en underbar man och pappa på många sätt. Genomsnäll och engagerad. Han gör inga större fel (förutom dålig på uppskattning), så fattar inte varför det blivit såhär.

    Borde nog prata med nån, problemet kanske är jag. Att jag inte kan se och prioriterar rätt. Att jag ger efter för när jag blir förälskad i nån annan o vill ge upp. Nått är ju fel på mig..,
  • Sat 19 Oct 2019 16:02
    #22
    +1
    Anonym (ftygb) skrev 2019-10-19 10:29:16 följande:
    Men förklara för mig varför hon prompt ska skaka av sig förälskelsen och arbeta med att återfå attraktionen för sin man.
    Verkligheten är ju nu att hon är förälskad i någon annan. Hon älskar alltså inte sin man längre. Hon älskar någon annan. Om man tänker som du så skulle ingen skilja sig. Alla skulle ha samma partner. Men sån är ju inte verkligheten.
    Jag kom att tänka på Carina Berg hon verkar väldigt lycklig med sin nya man. Menar du att hon skulle ha skakat av sig sin förälskelse till honom och vara kvar hos Luuk? Ditt resonemang håller inte alltid i verkligheten när det gäller verkliga människors känslor. Även om jag logiskt förstår din ståndpunkt så kan man nog inte rå för att man vill vara med någon annan.
    Jag råder TS att överge relationen med den andra mannen. Dels för att chanserna att det ska bli en varaktig relation är små, dels för att det är ett bra moraliskt val som sannolikt ger mest lycka till flest personer.

    Det är alltid bra att reflektera över sin sina förälskelser, varför de uppstår och överväga om man ska välja att följa dem eller bara släcka ner dem så snabbt som möjligt. Det är också bra att lära sig hur man beter sig i en relation, hur man kan fördjupa den och hur man tillsammans kan jobba för att överkomma problem.

    Tänk vad bra det vore om fler personer reflekterade innan de var otrogna. Det skulle leda till en bättre värld med mindre smärta och sårade känslor. Nu är det inte möjligt eftersom vi inte kan få alla att ta kontroll över sina känslor. Men det är definitivt något att sträva efter.

    Och visst kan en relation utmynna i en skilsmässa. Detta även om man kämpar hårt och försöker lösa problemen. Att ta ut skilsmässa istället för att vara otrogen är alltid en justare och ärligare lösning, tycker jag. I TS fall uppfattar jag det som att hon har en ganska bra relation med sin man, men att hon ändå förälskat sig i en annan. Hon har investerat betydligt mer i relationen med sin man, den har mött större prövningar, de har ett gemensamt barn och ett gemensamt liv. Att överge allt detta för en hastig förälskelse anser jag vara oklokt på många plan.

    Det är enligt min åsikt riskabelt både för henne själv, hennes barn, hennes man för TS att gå vidare med relationen. Vilka långsiktiga fördelar ser du med att bejaka förälskelsen?
  • Sat 19 Oct 2019 16:09
    #23
    Anonym (Ångest) skrev 2019-10-19 15:25:09 följande:
    Jo så kanske det är.att man måste genomleva misstagen själv för att veta hur man ska göra.

    Logiken säger såklart vad jag borde göra och hur jag borde känna. Jag BORDE vara nöjd och glad. Och se allt jag har.

    Hag vill så gärna se med andra ögon på min sambo. Men bara tanken på typ sex får mig att vilja gråta. Jag har ställt upp flera gånger, och försökt intala mig att det är det rätta. Men blir oftast att jag bara blundar och håller ut. Låter kanske hemskt men lusten och attraktionen är låååångt borta just nu.

    Hoppas så att jag kan hitta den igen.

    Jag har haft det så med ibland men känslorna påverkas av vad jag tänker! Jag kan avsky en viss musik tills någon börjar berätta om den för mig. Jag ger den tid och lyssnar och sedan börjar den kännas bra. 


    Jag kan vara rädd för någon som jag sedan börjar tycka om! Jag har rent av hatat människor jag idag gillar. Jag kan bli kåt på saker som förr gjorde mig avtänd, mm. Det börjar med tanken! Du har upplevt den största prövningen i ett förhållande med småbarn i tvåårsåldern vilket är extremt romansdödande även om man tycker om sitt barn.


    Din ensamhet i detta öppnade nog upp tanke på bekräftelse och jämförande med andra. När du såg han på jobbet som inte är indragen i familjelivet med småbarn så var det lätt att ta till dig hans charm. 


    Om du själv vill så kan du börja granska den attraktion du känner till arbetskamraten kritiskt så kommer du så småningom att se att du själv fyllt bilden av honom med dina egna önskningar. Att bli kåt/attraherad av andra kan man bli dagligen utan att behöva bli kär.


    Jag har själv använt den metoden många gånger för att släppa knäppa idéer om damer på mina arbetsplatser. Att lugna ner sig i ditt läge tar någon månad oftast eftersom kroppen utsöndrar så mycket hormoner som gör en tokig. Just nu är det jobbigt det förstår jag. 
    Jag tycker dock att du ska försöka släppa passionen på jobbet och låta det gå ett tag och sedan fundera igenom din nuvarande relation så att du kan ta ett nyktert beslut om det förhållandet. Sen om du avslutar det så var själv en tid och sen kan du unna dig en ny romans. Då kommer du att känna dig stolt över dig själv och kan leva bättre med ditt samvete.

  • Anonym (ftygb­)
    Sat 19 Oct 2019 16:13
    #24
    Anonym (Ångest) skrev 2019-10-19 16:01:08 följande:
    Nej det låter hemskt. Det är så dubbelsidigt för jag vill inte känna så. Han är en underbar man och pappa på många sätt. Genomsnäll och engagerad. Han gör inga större fel (förutom dålig på uppskattning), så fattar inte varför det blivit såhär.

    Borde nog prata med nån, problemet kanske är jag. Att jag inte kan se och prioriterar rätt. Att jag ger efter för när jag blir förälskad i nån annan o vill ge upp. Nått är ju fel på mig..,
    Gå på vad som känns rätt. Gå magkänslan. Det är nog inget fel på dig. Jag tror alla varit med om samma sak.
    Jag tror du tänker på vad alla andra ska säga eftersom han är perfekt i andras ögon. Den perfekta mannen genomsnäll och engagerad. En bra pappa.
    Det dom inte ser är ju att du inte vill ta i honom och inte heller ha sex med honom. Man kan ju inte göra det mot sin vilja bara för att andra ska bli nöjda och glada.
    Om andra visste att du gjorde det mot din vilja för att de skulle bli nöjda och glada så skulle de bli ledsna även din man.
  • Anonym (ftygb­)
    Sat 19 Oct 2019 16:14
    #25
    +1
    jrockyracoon skrev 2019-10-19 16:02:23 följande:
    Jag råder TS att överge relationen med den andra mannen. Dels för att chanserna att det ska bli en varaktig relation är små, dels för att det är ett bra moraliskt val som sannolikt ger mest lycka till flest personer.

    Det är alltid bra att reflektera över sin sina förälskelser, varför de uppstår och överväga om man ska välja att följa dem eller bara släcka ner dem så snabbt som möjligt. Det är också bra att lära sig hur man beter sig i en relation, hur man kan fördjupa den och hur man tillsammans kan jobba för att överkomma problem.

    Tänk vad bra det vore om fler personer reflekterade innan de var otrogna. Det skulle leda till en bättre värld med mindre smärta och sårade känslor. Nu är det inte möjligt eftersom vi inte kan få alla att ta kontroll över sina känslor. Men det är definitivt något att sträva efter.

    Och visst kan en relation utmynna i en skilsmässa. Detta även om man kämpar hårt och försöker lösa problemen. Att ta ut skilsmässa istället för att vara otrogen är alltid en justare och ärligare lösning, tycker jag. I TS fall uppfattar jag det som att hon har en ganska bra relation med sin man, men att hon ändå förälskat sig i en annan. Hon har investerat betydligt mer i relationen med sin man, den har mött större prövningar, de har ett gemensamt barn och ett gemensamt liv. Att överge allt detta för en hastig förälskelse anser jag vara oklokt på många plan.

    Det är enligt min åsikt riskabelt både för henne själv, hennes barn, hennes man för TS att gå vidare med relationen. Vilka långsiktiga fördelar ser du med att bejaka förälskelsen?
    Att hon blir lycklig!
  • Sat 19 Oct 2019 16:17
    #26
    Anonym (Ångest) skrev 2019-10-19 16:01:08 följande:
    Nej det låter hemskt. Det är så dubbelsidigt för jag vill inte känna så. Han är en underbar man och pappa på många sätt. Genomsnäll och engagerad. Han gör inga större fel (förutom dålig på uppskattning), så fattar inte varför det blivit såhär.

    Borde nog prata med nån, problemet kanske är jag. Att jag inte kan se och prioriterar rätt. Att jag ger efter för när jag blir förälskad i nån annan o vill ge upp. Nått är ju fel på mig..,

    Det där få du ta och spika in i honom om du väljer att behålla honom. Det är klart att han måste lära sig att visa dig uppskattning och vara tacksam över att han har dig.
    Men som jag sa tidigare så tror jag mycket på att ger det man själv vill ha! 


    Inget är fel på dig! Jag tror att alla som bildar familj råkar ut för och känner som du nån gång i livet.

  • Sat 19 Oct 2019 16:29
    #27
    +1
    Anonym (Ångest) skrev 2019-10-19 16:01:08 följande:
    Nej det låter hemskt. Det är så dubbelsidigt för jag vill inte känna så. Han är en underbar man och pappa på många sätt. Genomsnäll och engagerad. Han gör inga större fel (förutom dålig på uppskattning), så fattar inte varför det blivit såhär.

    Borde nog prata med nån, problemet kanske är jag. Att jag inte kan se och prioriterar rätt. Att jag ger efter för när jag blir förälskad i nån annan o vill ge upp. Nått är ju fel på mig..,
    Men förstår du inte själv varför du känner som du gör?

    Du har gått och tänkt på en annan man under åtta månader eller längre. Du har dolt dina känslor för din sambo och jämfört honom med den andra mannen i smyg. Självklart har du förlorat attraktionen till honom när du har låtit dina fantasier springa iväg med dig.

    Hur ska du någonsin kunna få en relation att fungera om du går och smyger med dina tankar - och vänder dig utåt så fort något blir lite motigt i relationen?

    Tror du att du någon gång kommer hitta en man som allting stämmer med, som kan läsa dina tankar och alltid göra precis som du önskar utan att du behöver ta upp det till diskussion? En sådan man finns inte. Alla människor har sina fel och brister. I början lägger man inte märke till dem, man upptäcker dem lite senare. Det som man i början blev så attraherad av blir kanske med tiden blir det som man irriterar sig mest på.

    Du har helt rätt i att du behöver prata med någon. Först och främst din man. Det är via kommunikation som ni löser problem, delar era tankar och önskningar, visar varandra tillgivenhet och sätter kursen vart ni ska. Berätta att du funderar över dina känslor för honom. Berätta om dina känslor kring sex med honom. Berätta att du vill ha mer uppskattning från honom. Sitt ner tillsammans och försök att lösa problemen tillsammans.

    Om du inte släpper in honom har ni ingen chans att lösa problemen i er relation. Som jag ser det har du kommit in i en ond cirkel där du håller honom utanför. Varför gör du det? Varför kan du inte vara ärlig med honom om dina tankar?

    Klarar ni inte att hitta lösningar själva kanske ni ska gå i familjeterapi. Det kan vara en bra sak även om ni beslutar er för att ta ut skilsmässa.

  • Sat 19 Oct 2019 16:35
    #28
    +1
    Anonym (ftygb) skrev 2019-10-19 16:14:09 följande:
    Att hon blir lycklig!
    Så du menar alltså att man blir lycklig genom att undvika att ta itu med de problem man har och kasta sig i säng med andra så fort man får problem i relationen?

    Att vårda sina relationer på bästa sätt, att odla sin trädgård, det tror jag gör en människa lycklig. Därav mina råd.
  • Anonym (ftygb­)
    Sat 19 Oct 2019 16:47
    #29
    +1
    jrockyracoon skrev 2019-10-19 16:35:10 följande:
    Så du menar alltså att man blir lycklig genom att undvika att ta itu med de problem man har och kasta sig i säng med andra så fort man får problem i relationen?

    Att vårda sina relationer på bästa sätt, att odla sin trädgård, det tror jag gör en människa lycklig. Därav mina råd.
    Vanliga vardagsproblem går att fixa men om man gråter vid tanken på ha sex med sin man då är det väl ändå något fel. Tror du om det är så motbjudande för henne att ha sex med sin man att det någonsin går att jobba på och reparera?
    Tror du om du hade gråtit vid tanken på ha sex med din partner att du velat jobba på er relation! Jag tror inte du hade det. För då har det gått alldeles för långt. Men jag känner ju inte dig så vem vet. Men de flesta hade inte fortsatt förhållandet. Jag tex hade det inte. Det hade ju varit hemskt och obehagligt. Totalt motbjudande.
    Jag har faktiskt inget mer att säga i den här tråden känner jag.
    Lycka till Ts med allt!
Svar på tråden Lämna eller inte? Ångest