• Anonym (Ånges­t)
    Sat 19 Oct 2019 08:12
    1584 visningar
    40 svar
    40
    1584

    Lämna eller inte? Ångest

    Har sådan ångest alltså.. lång historia kort.

    Jag är sambo o bor i hus och vi har ett barn på 2 år. Har varit ihop i 7 år. Jag har nu fått känslor för en annan.. en kollega. Inte vara känslor utan jag är kär. Sedan ca 8 mån tillbaka.

    Min sambo är en jättefin man och han älskar mig och vårt liv. Men jag är inte attraherad av honom alls längre..

    Han börjar känna av att det är nått fel och imorse blev han även ledsen. Han sa att jag bara skulle veta hur mycket han älskar mig.. Får sån otrolig ångest. Är så rädd att ångra mig om jag skulle lämna. Att jag skulle inse mitt misstag att jag lämnade någon som verkligen älskade mig. Att lämna vårt hus.

    Men samtidigt.. hur ska man sluta va kär i en annan och hitta tillbaka till attraktionen till sambon? Känns omöjligt..

  • Svar på tråden Lämna eller inte? Ångest
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Sat 19 Oct 2019 17:05
    #30

    Uppskattar era svar! TACK!!

    Ja alltså jag har ju haft känslor nu ett tag för en annan ja. Och attraktionen till mannen har svalnat. Men det skedde dock inte precis då när jag mötte den andra. Sex med min sambo har inte varit kul sedan ca 3 år tillbaka.. eller-det är inget jag längtar till eller prioriterat. Jag har oftast tänkt på andra medan vi haft sex, för att ha lite mer spänning. Min sambo är lite överviktig, vilket jag tyvärr inte går igång på. Har pratat om det men han tycker inte det är ett så stort problem. Har nämnt detta kanske 5-10 ggr men han vill inte träna... så... Det känns så ytligt men så är det.

    Så det var inte så att all min attraktion gick från sambon till den här nya utan det var en helt ny attraktion som jag inte haft på många år. Den här nya pratar på ett visst sätt, han ser på mig på ett sätt, han är intresserad av mig och är levande på ett helt annat sätt bara.

    Men jag håller helt med om att en normal person med ett samvete ger inte upp en 7 år lång relation för en flört. Det skulle bli vardag med honom också så att säga.

    Min vardag är tråkig och detta har förgyllt den men kanske är det bara en illusion. Ska verkligen jobba med mig själv,

  • Anonym (Samma­)
    Sat 19 Oct 2019 17:08
    #31
    -1 +2
    Anonym (Ångest) skrev 2019-10-19 08:12:07 följande:

    Har sådan ångest alltså.. lång historia kort.

    Jag är sambo o bor i hus och vi har ett barn på 2 år. Har varit ihop i 7 år. Jag har nu fått känslor för en annan.. en kollega. Inte vara känslor utan jag är kär. Sedan ca 8 mån tillbaka.

    Min sambo är en jättefin man och han älskar mig och vårt liv. Men jag är inte attraherad av honom alls längre..

    Han börjar känna av att det är nått fel och imorse blev han även ledsen. Han sa att jag bara skulle veta hur mycket han älskar mig.. Får sån otrolig ångest. Är så rädd att ångra mig om jag skulle lämna. Att jag skulle inse mitt misstag att jag lämnade någon som verkligen älskade mig. Att lämna vårt hus.

    Men samtidigt.. hur ska man sluta va kär i en annan och hitta tillbaka till attraktionen till sambon? Känns omöjligt..


    Jag har skummat igenom tråden och läst lite av svaren du fått . De flesta verkar tycka att du ska kämpa på med din sambo. Det kanske du ska. Men jag kan ju säga att jag var i EXAKT samma sits som du för ca 15 år sedan.. Hade en sambo som älskade mig över allt annat, men som var dålig på ungefär samma saker som du beskriver din sambo, och vårt förhållande var tråkigt. Detta var såklart inte bara hans fel. Vi hade levt ihop i ca 6 år och hade (har) ett barn ihop. Mina känslor dog mer och mer. En dag träffade jag en annan man, och för att göra en väldigt lång historia kort, så lämnade jag min sambo för den nya mannen, och det har jag aldrig ångrat. Vi har nu varit tillsammans sedan dess (15 år) och varit gifta i 12 år. Vi är fortfarande som nykära efter alla dessa år. Det var ett tufft beslut då, och det var jobbigt ett par år efter då min fd sambo tog separationen väldigt hårt. Men så värt det i slutändan, och idag är jag och min fd sambo bra vänner sedan många år tillbaka.

    Alla fungerar vi olika, men jag tror att är känslorna och attraktionen helt dött och bortblåst så som du beskriver att du känner för din sambo, så finns det nog inte mycket att be för.. Jag tror att man absolut kan hitta tillbaka till varann även om allt känns hopplöst, men då måste det ändå finnas NÅGOT litet kvar.. Finns inte det så tror jag det blir svårt.
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Sat 19 Oct 2019 17:10
    #32

    Har ju även absolut inte tänkt att gå från min sambo till den här nya. Det är inte det. Det som fått min värld stt rubbas är ju ATT jag fått känslor för en annan., är det då rätt att vara där man är? OM min sambo är den rätta, hur kan man då bli kär i nån annan? Så konstigt :(

  • Sat 19 Oct 2019 17:10
    #33
    +1
    Anonym (ftygb) skrev 2019-10-19 16:47:29 följande:
    Vanliga vardagsproblem går att fixa men om man gråter vid tanken på ha sex med sin man då är det väl ändå något fel. Tror du om det är så motbjudande för henne att ha sex med sin man att det någonsin går att jobba på och reparera?
    Tror du om du hade gråtit vid tanken på ha sex med din partner att du velat jobba på er relation! Jag tror inte du hade det. För då har det gått alldeles för långt. Men jag känner ju inte dig så vem vet. Men de flesta hade inte fortsatt förhållandet. Jag tex hade det inte. Det hade ju varit hemskt och obehagligt. Totalt motbjudande.
    Jag har faktiskt inget mer att säga i den här tråden känner jag.
    Lycka till Ts med allt!
    Jag vet förstås inte om TS kommer att kunna rädda sin relation med sin man. Men att hon inte känner någon attraktion till honom efter att ha matat sin hjärna med fantasier om den andre tycker jag inte alls är konstigt. Hon är ju t.o.m. förälskad i den andre mannen - inte konstigt då om hennes känslor till sambon går på sparlåga.

    Jag ser dock en god potential för TS att hitta tillbaka till sin man utifrån hennes beskrivning. Deras relation verkar ha varit okej innan förälskelsen. Det finns något som är värt att rädda, verkar det som. Dessutom verkar TS själv ha en önskan att försöka hitta tillbaka till mannen. Om TS förälskelse till den andre släpper greppet om henne kommer hon kanske börja se sin man med andra ögon. Det vore i så fall inte första gången något sådant hände.

    Det fanns en tråd om en annan otrogen kvinna här på FL för något halvår sedan. Hon hade också börjat tråna efter en man på hennes arbetsplats. Hon beslutade sig för att skilja sig från sin man, trots att många inlägg avrådde henne. Sedan slumpade det sig så att den andre mannen aldrig tog något initiativ och hennes förälskelse avtog. Plötsligt väcktes attraktionen för hennes man igen. Det är väl så att man lätt tar sina närmaste för givna. Lockelsen till andra är ofta stor och en förälskelse förvrider ofta ens förnuft. Men när man kommit tillbaka till verkligheten kanske man inser att det man hade var mer värdefullt än vad man hade anat.
  • Sat 19 Oct 2019 17:26
    #34
    +1
    Anonym (Ångest) skrev 2019-10-19 17:10:14 följande:

    Har ju även absolut inte tänkt att gå från min sambo till den här nya. Det är inte det. Det som fått min värld stt rubbas är ju ATT jag fått känslor för en annan., är det då rätt att vara där man är? OM min sambo är den rätta, hur kan man då bli kär i nån annan? Så konstigt :(


    För min del tycker jag inte alls att det är särskilt konstigt att få känslor för andra. Det tror jag är vanligt för de flesta. Det får t.ex. både jag och min fru. Det som gör dig speciell är att du har låtit dina känslor för den andra växa till den grad att du blivit förälskad i honom.

    Orsaken till det ligger inte i din och din mans relation. Det ligger enbart hos dig, och dina val.

    Sen undrar jag hur du tänker när du pratar om "den rätta"? Livet har ingen likhet med sagorna. Det finns ingen prins som kommer och hämtar dig med sin vita häst. Däremot finns det personer som man passar med mer eller mindre bra. Det du behöver ta reda på är vad du behöver i en relation och om din sambo uppfyller det, eller alternativt är villig att jobba på att uppfylla det. Om ni inte lyckas hitta tillräcklig kärlek och tillräckliga kompromisser om det ni vill få ut av varandra, så är det kanske bäst att ni separerar. Annars har ni potential att leva ett lyckligt liv tillsammans.

    Att upprätthålla relationer innebär ett visst arbete, enligt min mening. En bra matchning, räcker inte.
  • Anonym (Skild och gift)
    Sun 20 Oct 2019 17:51
    #35

    Hej TS,

    Du påminner mycket om min ex fru. Dock gick hon längre och inledde ett förhållande bakom min rygg...

    Lång historia kort, hon lämnade mig. Jag träffade snabbt en ny. Tror inte mitt ex hade räknat med att jag skulle träffa en 10 poängare så snabbt efter henne.

    Hennes förhållande varade inte länge efter. Det var helt enkelt nyhetens behag.

    Idag är jag gift med kvinnan jag träffade kort efter. Mitt ex bor ihop med en lönnfet skitstövel.

    Så gör er båda en tjänst och lämna. Dock skulle jag inte räkna med din jobb-flört...

    Vi hade/har oxå en 2 åring när hon lämnade.

  • Anonym (Anony­m)
    Sun 20 Oct 2019 20:06
    #36

    Jag tänkte innan att det är bara kvinnor som blir lämnad eller deras män är otrogna men idag när jag läste på forum så det är män också som går igenom det värsta. Jag vet inte vad är det för fel på folk de har fina partner har allt men ändå är otrogna.

  • Anonym (c)
    Mon 21 Oct 2019 10:16
    #37

    En klassiker. Alla som har långa relationer hamnar i detta förr eller senare.
    En sak är saker; det går över.

  • Anonym (M)
    Mon 21 Oct 2019 10:25
    #38
    Anonym (Anonym) skrev 2019-10-20 20:06:29 följande:

    Jag tänkte innan att det är bara kvinnor som blir lämnad eller deras män är otrogna men idag när jag läste på forum så det är män också som går igenom det värsta. Jag vet inte vad är det för fel på folk de har fina partner har allt men ändå är otrogna.


    Fast ts har ju inte varit otrogen.
  • Anonym (Y)
    Mon 21 Oct 2019 10:49
    #39
    Anonym (c) skrev 2019-10-21 10:16:42 följande:

    En klassiker. Alla som har långa relationer hamnar i detta förr eller senare.

    En sak är saker; det går över.


    Säg inte det. Jag vet.
  • Anonym (...)
    Tue 22 Oct 2019 07:38
    #40
    -1
    Anonym (Ångest) skrev 2019-10-19 17:10:14 följande:

    Har ju även absolut inte tänkt att gå från min sambo till den här nya. Det är inte det. Det som fått min värld stt rubbas är ju ATT jag fått känslor för en annan., är det då rätt att vara där man är? OM min sambo är den rätta, hur kan man då bli kär i nån annan? Så konstigt :(


    Din relation blir vad du gör den till. "Den rätta" är ett naivt begrepp.

    Även känslorna för "den andra" blir vad du gör det till. Att bli förälskad är inget unikt, och är man i en lång relation så får man räkna med det. Vi människor är ju inte gjorda av sten. Däremot väljer du hur du agerar på känslan. Göder du känslorna så accelererar det. Väljer du att istället hålla kontakten med kollegan på en professionell nivå så lägger sig förälskelsen i många fall.
    Anonym (Ångest) skrev 2019-10-19 17:10:14 följande:

    Har ju även absolut inte tänkt att gå från min sambo till den här nya. Det är inte det. Det som fått min värld stt rubbas är ju ATT jag fått känslor för en annan., är det då rätt att vara där man är? OM min sambo är den rätta, hur kan man då bli kär i nån annan? Så konstigt :(


Svar på tråden Lämna eller inte? Ångest