• Sat 19 Oct 2019 08:54
    3005 visningar
    50 svar
    50
    3005

    Hur kan så många ha hund?

    Barnen och jag vill gärna ha hund. Men! Hur gör folk när man är på jobbet? Huset är obemannat under dagen och hindar ska ju inte vara ensamma. Hur gör ni som har hund?

  • Svar på tråden Hur kan så många ha hund?
  • Sat 19 Oct 2019 08:55
    #1
    Avenia skrev 2019-10-19 08:54:41 följande:

    Barnen och jag vill gärna ha hund. Men! Hur gör folk när man är på jobbet? Huset är obemannat under dagen och hindar ska ju inte vara ensamma. Hur gör ni som har hund?


    Hundar, inte hindar!
  • Sat 19 Oct 2019 09:10
    #2

    Antingen ha ett sånt jobb där man kan jobba hemma eller ta med hunden. Eller ha hunddagis eller dagmatte.

    De får max vara hemma själva i fem timmar. Men en valp kan man ju inte lämna så länge.

  • Sat 19 Oct 2019 09:20
    #3

    När jag var mindre cyklade jag hem på rasterna och gick ut med familjens hund, men då bodde vi också typ 3 minuter från skolan. Pappas schema var även rätt varierande, så han var hemma rätt ofta.

    Nu har jag med hunden till jobbet. Jobbar inom en bransch där det oftast är okej, och för mig är det en förutsättning för att öht ta jobbet till att börja med.

    Hunddagis är en djungel, finns många dåliga. De måste ha väldigt många hundar för att det ska bli lönsamt, och i bästa fall är personalen snälla och duktiga men hundarna lär ändå plocka upp alla de andra hundarnas ovanor på två sekunder. Och det är som sagt i bästa fall. :/

  • Sat 19 Oct 2019 09:25
    #4

    Vi jobbade emot varandra så hunden var ensam 12-16.30 som längst.

    De dagar som blev längre hade vi hunddagis/hundvakt.

  • Bananb­öjaren
    Sat 19 Oct 2019 09:35
    #5
    -4

    Eh, du bygger en hundgård som alla andra?

    Bor du i lägenhet ska du inte ha hund, det är inte lämpligt och borde förbjudas. Vilda djur ska inte bo i städerna. Nått som djurrättsorganisationerna borde jobba för men det vet vi alla varför dom inte gör.

  • Sat 19 Oct 2019 10:20
    #6
    Bananböjaren skrev 2019-10-19 09:35:04 följande:

    Eh, du bygger en hundgård som alla andra?

    Bor du i lägenhet ska du inte ha hund, det är inte lämpligt och borde förbjudas. Vilda djur ska inte bo i städerna. Nått som djurrättsorganisationerna borde jobba för men det vet vi alla varför dom inte gör.


    sen när är en hund ett vilt djur?


    håller helt med att inte ha hund i lägenhet, särskilt om det är en hund med mycket vakt i sig, men en hund är inte ett vilt djur. '


    Sen spelar det ingen roll om man har en hundgård, man måste ändå ge hunden närhet och tillsyn var 5e timme. valpar måste man ge tillsyn va 4e timme.

  • Sat 19 Oct 2019 10:28
    #7

    Vi hade hund när jag växte upp. Min mamma arbetade natt och hunden brukade sova med henne till ca 12-13 när min pappa åkt till jobbet, och min pappa började vid 9 och utfodrade och rastade hunden innan han åkte till sitt kontor. Min mammas arbete innebar också att hon var ledig varannan vecka, så då var det ju inga bekymmer alls. Sedan brukade jag och brorsan sluta hyfsat tidigt som tonåringar, men vi hade båda extrajobb efter skolan - så huvudansvaret låg definitivt på mamma och pappa.

    Min kollega som har hund brukar ha med den till kontoret ibland, men då är det en väldigt lugn hund. Det är ju ingenting som skulle fungera med alla raser (eller på alla arbetsplatser - allergier). En vän till mig med hund har en högskolestudent som tar den ca 4 h/dag 5 dagar i veckan.

    Man får vara kreativ

  • Bananb­öjaren
    Sat 19 Oct 2019 11:33
    #8
    -3
    Sasu skrev 2019-10-19 10:20:16 följande:

    sen när är en hund ett vilt djur?


    håller helt med att inte ha hund i lägenhet, särskilt om det är en hund med mycket vakt i sig, men en hund är inte ett vilt djur. '


    Sen spelar det ingen roll om man har en hundgård, man måste ändå ge hunden närhet och tillsyn var 5e timme. valpar måste man ge tillsyn va 4e timme.


    Hundar är domesticerade men fortfarande vilda djur. Det har hänt mer än en gång att vår sibbe kommit med hare i käften när jag varit i skogen med den. Det skulle jag definera som ett vilt djur. Det är typiskt stadsbobeteende att springa runt och bära på virkade väskor innehållandes hundar i babykläder. Det är inte anständigt för ett vilt djur att behandlas som en liten hjälplös bebis.

    Lagen måste inte följas till punkt och pricka enligt västerländsk rättsprincip om att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad. Det kan alla normalbegåvade räkna ut.

    Vissa lagar är inte anpassade efter ett modernt samhälle där båda vuxna förväntas förvärvsarbeta. Eller tror du verkligen att alla hundägare är arbetslösa eller arbetar i skift tillsammans med sin andra hälft?
  • Sat 19 Oct 2019 12:10
    #9
    +1

    För att alltför många inte bryr sig om vad som är bäst för hunden

    Finns så många hundstackarn som får ligga hemma allt för länge om dagarna och bara får nån slags liv på helgerna om dom har tur.

    Alternativen när du jobbar fulltid är ju dagis, hundvakt eller hundgård.

  • Sat 19 Oct 2019 12:23
    #10
    Bananböjaren skrev 2019-10-19 11:33:58 följande:

    Hundar är domesticerade men fortfarande vilda djur. Det har hänt mer än en gång att vår sibbe kommit med hare i käften när jag varit i skogen med den. Det skulle jag definera som ett vilt djur. Det är typiskt stadsbobeteende att springa runt och bära på virkade väskor innehållandes hundar i babykläder. Det är inte anständigt för ett vilt djur att behandlas som en liten hjälplös bebis.

    Lagen måste inte följas till punkt och pricka enligt västerländsk rättsprincip om att man är oskyldig tills motsatsen är bevisad. Det kan alla normalbegåvade räkna ut.

    Vissa lagar är inte anpassade efter ett modernt samhälle där båda vuxna förväntas förvärvsarbeta. Eller tror du verkligen att alla hundägare är arbetslösa eller arbetar i skift tillsammans med sin andra hälft?


    Lite roligt att du hänvisar till lagen men själv släpper din hund utan tillsyn samt utgör jaktbrott.
Svar på tråden Hur kan så många ha hund?