• Anonym (morgo­ntrött­a familj­en)
    Sat 19 Oct 2019 20:14
    972 visningar
    43 svar
    43
    972

    Önskar att det fanns eftermiddagsskola

    Jag hoppades så hett att dottern inte hade tagit efter mig men nu är det tydligt att det är så. 7 år gammal och 2 månader in på terminen och helt förstörd för att hennes sovmönster vägrar anpassa sig efter samhällets krav. Hon gråter på morgonen för att hon är så trött varje dag och fungerar inte i skolan före första rasten. Klagomål har vi fått också och hot om soc. Vi har aldrig kommit för sent till skolan men visst har det hänt att vi kommit med andan i halsen.

    Det hjälper inte att lägga henne tidigare. Då vaknar hon efter några timmar och kan inte somna om. Precis som jag. Precis som jag får hon också ont i kroppen om hon sovit fel timmar och aptiten försvinner. 

    Jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner mig mest uppgiven. Jag försöker trösta och uppmuntra men då säger hon bara - Men mamma, du är ju också trött. Så rätt hon har.

    Om någon har något råd eller uppmuntrande ord så blir jag glad och tacksam.

  • Svar på tråden Önskar att det fanns eftermiddagsskola
  • Sun 20 Oct 2019 00:15
    #1

    Finns nog inte så mycket råd att ge..
    Sov aldrig på dagen inte ens i soffan på kvällen framför tv:n


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Sun 20 Oct 2019 00:43
    #2

    Jag har alltid varit hopplös på morgonen, min son också. Det är bara att bita ihop och fixa det. Min son började skolan när han var fyra år. Inte förrän han var nio blev det bättre. Dom pratade om klockan, om att komma i tid etc på skolan, och då blev han plötsligt en tidsfascist. Så vi klarar det på något sätt.

  • Sun 20 Oct 2019 01:12
    #3

    När lägger hon sig?

  • Sun 20 Oct 2019 07:42
    #4

    Jag är likadan på kvällen och det som fungerar bäst är fysisk aktivitet. När jag är svimfärdig av trötthet 20.00 gör en kvällspromenad underverk. Det sista man vill innan man kommer ut, men väldigt skönt efter.

    Kan ni på något vis röra er på morgonen? Promenera till skolan, eller cykla?

    Gå upp en kvart tidigare och ge henne en stund att bara vara och komma igång? T.ex. titta på ett avsnitt av något (så det finns ett tydligt slut) på TV men inte behöva prata, klä sig eller något sådant under tiden. Vakna till. 

    Provat att väcka henne med ett glas juice eller mjölk direkt på sängen, så hon snabbt som attan får i sig energi?

  • Anonym (Ö)
    Sun 20 Oct 2019 14:45
    #5

    Gå upp tidigare så hon hinner vakna?

  • Sun 20 Oct 2019 15:22
    #6
    +1

    Hur många timmar sover hon om dygnet? Är det tillräckligt för henne? Ofta är man så där aptrött när man faktiskt inte fått tillräckligt med sömn. 

    Se över den allmänna sömnhygienen. Se till att hon har tid att varva ner på kvällen utan stim och stoj, starka ljus och skärmar. Se till att hennes säng och sovrum är inredda så att hon får bäst sömn för henne - mörkt, rent, svalt, sängen gärna i ett hörn är saker som brukar vara bra. Se till att hon får ordentligt med motion och får röra på sig under dagen. Hjälp henne varva ner och somna in om hon inte är så effektiv med det på egen hand. Det kan betyda att nattningarna tar längre tid för er vuxna, men kortare tid för henne än om hon somnat in själv. Håll samma tider på helgerna för att undvika jetlag.

    För att göra morgnarna lättare testa att gå upp 20 minuter tidigare för att ta bort lite av stressen och brådskan och ge henne en chans att vakna till. Det finns väckarklockor som långsamt tänder ljuset som en soluppgång som gör det lättare för vissa att vakna. En lampa med solsimulerande ljus som kan hjälpa till med under frukost. En kopp varm choklad eller te kan vara ett sätt att kemiskt avhjälpa en del av problemet med kaffein, men använd med omdöme.

  • Sun 20 Oct 2019 15:24
    #7

    Hjälper det med en liten eftermiddagslur på 30-60 min?

  • Anonym (A)
    Sun 20 Oct 2019 15:26
    #8
    Anonym (Ö) skrev 2019-10-20 14:45:25 följande:
    Gå upp tidigare så hon hinner vakna?
    +1
  • Anonym (morgo­ntrött­a familj­en) Trådstartaren
    Sun 20 Oct 2019 15:50
    #9
    Frontline skrev 2019-10-20 00:15:27 följande:

    Finns nog inte så mycket råd att ge..
    Sov aldrig på dagen inte ens i soffan på kvällen framför tv:n


    Nej, sover på dagen gör vi inte, och inte på kvällen framför tvn heller. 
  • Anonym (morgo­ntrött­a familj­en) Trådstartaren
    Sun 20 Oct 2019 15:52
    #10
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-10-20 00:43:40 följande:

    Jag har alltid varit hopplös på morgonen, min son också. Det är bara att bita ihop och fixa det. Min son började skolan när han var fyra år. Inte förrän han var nio blev det bättre. Dom pratade om klockan, om att komma i tid etc på skolan, och då blev han plötsligt en tidsfascist. Så vi klarar det på något sätt.


    Bra att ni klarar det. Jag hoppas att hon också kan bli lite mer som sin pappa med åldren. Han är också kvällsmänniska men inte riktigt lika illa.
Svar på tråden Önskar att det fanns eftermiddagsskola