• Anonym (äckli­g)
    Sun 20 Oct 2019 08:03
    8437 visningar
    98 svar
    +3
    98
    8437

    Detta med hur ofta man tvättar sängkläder

    Läser i en tråd om hur ofta folk tvättar täcken. Någon skriver att hen tvättar påslakan ungefär en gång i månaden och då blir någon annan jätteäcklad.

    Jag fattar att min man och jag tvättar sängkläder mer sällan än andra, det är 1-2 månader mellan gångerna alltid. Men det jag inte fattar är varför (alla?) andra känner sånt behov av att tvätta sängkläder så extremt ofta. Jag tycker liksom inte att de känns smutsiga. För om det kommer fläckar på dem eller om det på sommaren är svettigt osv, då tvättar man förstås oftare.

    Men generellt under höst, vinter, vår, jag känner inget behov. Så det är ju inte så att jag känner mig äcklig. Och mina kläder tvättas ordentligt ofta, de kläder jag har närmast huden (underkläder och toppar) tvättas efter en dags användning. 

    Men sängkläderna luktar inte, känns inte ofräscha och ingen annan drabbas.

  • Svar på tråden Detta med hur ofta man tvättar sängkläder
  • Anonym (Sara)
    Sun 20 Oct 2019 08:28
    #1
    +1

    Orsaken att man tvättar (förutom att det känns fräscht) är ju bakterier och att hudavlagringar mm kan dra till sig mer kvalster. Detta kan i sin tur öka risk för sjukdomar och allergier.

    De vanliga rekommendationerna är att byta sängkläder varje eller varannan vecka. Det beror ju också på om man sover naken eller ej, om man duschar innan läggdags osv.

    Så att undvika bakterier, svamp och för mycket kvalster är orsaken.

  • sextio­talist
    Sun 20 Oct 2019 08:29
    #2
    -1

    Många har bakteriefobi och ser allt som inte är sterilt som smittbärande

  • sextio­talist
    Sun 20 Oct 2019 08:37
    #3
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-20 08:28:13 följande:

    Orsaken att man tvättar (förutom att det känns fräscht) är ju bakterier och att hudavlagringar mm kan dra till sig mer kvalster. Detta kan i sin tur öka risk för sjukdomar och allergier.

    De vanliga rekommendationerna är att byta sängkläder varje eller varannan vecka. Det beror ju också på om man sover naken eller ej, om man duschar innan läggdags osv.

    Så att undvika bakterier, svamp och för mycket kvalster är orsaken.


    En av orsakerna till allergi är att vi är för rena.

    Har man ett normalt immunförsvar så blir man inte sjuk av lite kvalster och lite hudavlagringar.

    Du har betydligt mer kvalster och bakterier på din egen hud än vad som hamnar i dina sängkläder under flera veckor
  • Anonym (H)
    Sun 20 Oct 2019 08:41
    #4
    -1

    En gång i månaden tycker jag är helt normalt.. Att göra det mer oftare än så känns bara överdrivet och onödigt.

  • Anonym (Sara)
    Sun 20 Oct 2019 08:43
    #5
    +1
    sextiotalist skrev 2019-10-20 08:37:47 följande:

    En av orsakerna till allergi är att vi är för rena.

    Har man ett normalt immunförsvar så blir man inte sjuk av lite kvalster och lite hudavlagringar.

    Du har betydligt mer kvalster och bakterier på din egen hud än vad som hamnar i dina sängkläder under flera veckor


    Det finns lite olika teorier. Och det du skriver är väl teroier som snarare används av dem som inte byter lakan så ofta? Ts efterfrågar ju orsakerna för dem som byter lakan ofta.

    De som byter oftare bygger det rimligtvis på de teorier som finns att bakterier i sängkläder kan göra en sjuka och att kvalster kan ge upphov till astma mm. Det är det jag hittar bland dessa förespråkare i alla fall. Och det verkar trots allt vara den vanligaste rekommendationen från experter att man ska byta sängkläder varje eller varannan vecka.

    En annan orsak kan ju vara gammal vana, att man lärt sig det av sina föräldrar och gör likada t. Samt helt enkelt att det är det som oftast rekommenderas och att man följer rekommendationerna för enkelhets skull.

    Vad menar du är orsaken?
  • sextio­talist
    Sun 20 Oct 2019 09:00
    #6
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-20 08:43:48 följande:

    Det finns lite olika teorier. Och det du skriver är väl teroier som snarare används av dem som inte byter lakan så ofta? Ts efterfrågar ju orsakerna för dem som byter lakan ofta.

    De som byter oftare bygger det rimligtvis på de teorier som finns att bakterier i sängkläder kan göra en sjuka och att kvalster kan ge upphov till astma mm. Det är det jag hittar bland dessa förespråkare i alla fall. Och det verkar trots allt vara den vanligaste rekommendationen från experter att man ska byta sängkläder varje eller varannan vecka.

    En annan orsak kan ju vara gammal vana, att man lärt sig det av sina föräldrar och gör likada t. Samt helt enkelt att det är det som oftast rekommenderas och att man följer rekommendationerna för enkelhets skull.

    Vad menar du är orsaken?


    Vilka är dessa experter?

    Infektionsläkare?

    Däremot dyker det upp i flödet ibland, experterna är ofta ett företag som säljer rengöringsmedel, eller något snyggt namn.

    Vi byter var tredje vecka eller efter behov (Om någon är sjuk eller svettats mycket, inte för bakterierna, utan känslan)
  • Anonym (Sara)
    Sun 20 Oct 2019 09:14
    #7
    sextiotalist skrev 2019-10-20 09:00:15 följande:

    Vilka är dessa experter?

    Infektionsläkare?

    Däremot dyker det upp i flödet ibland, experterna är ofta ett företag som säljer rengöringsmedel, eller något snyggt namn.

    Vi byter var tredje vecka eller efter behov (Om någon är sjuk eller svettats mycket, inte för bakterierna, utan känslan)


    Det finns säkert blandade experter, både sådana som har egenintresse och sådana som inte har det. Av de som ger sådana råd hittar jag tex några hygienprofessorer vid en snabb googling.

    Sen finns det säkert experter av annan åsikt, tex av miljöskäl mm.

    Det är förstås upp till var och en hur mycket man vil läsa på och vems råd man vill följa. Det är ju inte som med livsmedelshygien där livsmedelsverket har väldigt tydliga riktlinjer och rekommendationer utan det är mer "fritt" att tolka.

    Själv går jag på vad jag lärt mig hemifrån, allmänna rekommendationer och vad som känns praktiskt möjligt för mig. Det äe inget som jag personligen grävt ner mig nåt djupare i.
  • Sun 20 Oct 2019 10:00
    #8

    Jag byter var 10de dag. Mest för sambon svettas mycket när han sover. Jag jobbar 6 dagar och är ledig 4 dagar så är det smidigt att byta när jag går av nattpass dag 6.

  • Anonym (Carro­)
    Sun 20 Oct 2019 10:05
    #9

    Det intressanta är att många anser det äckligt och ohygieniskt att inte byta kläder varje dag men gnussar gärna runt i en månad gamla lakan utan problem där man har haft sex, svettats, kanske gamla hårprodukter och smink finns, man har kliat svettiga kön under natten, där husdjur sover efter att ha varit ute, etc etc etc...

  • Anonym (Yl)
    Sun 20 Oct 2019 10:09
    #10
    Anonym (Carro) skrev 2019-10-20 10:05:26 följande:

    Det intressanta är att många anser det äckligt och ohygieniskt att inte byta kläder varje dag men gnussar gärna runt i en månad gamla lakan utan problem där man har haft sex, svettats, kanske gamla hårprodukter och smink finns, man har kliat svettiga kön under natten, där husdjur sover efter att ha varit ute, etc etc etc...


    Tänker också på det, underkläder strumpor och t-shirts byts varje dag men lakan och andra sängkläder kan man gott gnugga in sig i under 2 månader innan det är dags. Va? Tvättar ni inte handdukar heller?
Svar på tråden Detta med hur ofta man tvättar sängkläder