• Sun 20 Oct 2019 10:58
    852 visningar
    8 svar
    8
    852

    Hur passar man in en tabell snyggt i Word???

    Hejsan
    Jag undrar hur man gör för att få texten i ett worddokument att fördela sig snyggt kring en tabell. Alltså, jag vill undvika att tabellen delas över två sidor, men jag vill inte ha ett långt vitt avsnitt på föregående sida bara för att tabellen inte fick plats på den, utan jag vill att den text som kommer under tabellen då automatiskt flyttar sig till ovanför tabellen och på så sätt fyller ut föregående sida. Svårt att förklara hur jag menar... hoppas nån fattar och kan hjälpa mig :) 

  • Svar på tråden Hur passar man in en tabell snyggt i Word???
  • Sun 20 Oct 2019 11:18
    #1

    Kan det hjälpa att du minskar textstorleken?

  • Sun 20 Oct 2019 11:31
    #2
    Giftskåneman skrev 2019-10-20 11:18:40 följande:

    Kan det hjälpa att du minskar textstorleken?


    Tyvärr är kraven på texten att det måste vara en viss teckenstorlek, så nej, tyvärr... Men tack i alla fall!
  • Sun 20 Oct 2019 11:36
    #3

    Vad är det? Stapel eller tårta?

    Misstänker stapel pga rubriken, kan du lägga ner den?

  • Sun 20 Oct 2019 11:37
    #4

    Det finns en inställning som funkar för både tabeller och bilder, som heter något i stil med "bild i text" eller något liknande. Jag har inget word hemmavid så kan inte dubbelkolla, men det har med inställningarna för hur tabellen infogas i texten att göra. Det vill säga att den gör att texten löper utmed och runt tabellen istället för att den placeras i ett vitt vacuum vilket annars händer om texten bryts för tabellen/bilden.

  • Sun 20 Oct 2019 11:50
    #5
    Giftskåneman skrev 2019-10-20 11:36:08 följande:

    Vad är det? Stapel eller tårta?

    Misstänker stapel pga rubriken, kan du lägga ner den?


    Ingetdera :) Det är en helt vanlig tabell - inte ett diagram alltså, utan en tabell med kolumner och rader
  • Sun 20 Oct 2019 11:50
    #6
    Mantrasina skrev 2019-10-20 11:37:07 följande:

    Det finns en inställning som funkar för både tabeller och bilder, som heter något i stil med "bild i text" eller något liknande. Jag har inget word hemmavid så kan inte dubbelkolla, men det har med inställningarna för hur tabellen infogas i texten att göra. Det vill säga att den gör att texten löper utmed och runt tabellen istället för att den placeras i ett vitt vacuum vilket annars händer om texten bryts för tabellen/bilden.


    Ah men precis!! Det är nåt sånt jag har ett vagt minne av också, men jag kan icke för mitt liv komma ihåg var man hittar det...
  • Sat 26 Oct 2019 14:19
    #7

    Ett sent svar, kanske har det redan löst sig för dig?

    Jag är inte heller helt säker på att jag förstår dig rätt, kan du inte helt enkelt flytta texten manuellt dit du vill ha den? (Klipp ut - Klistra in)

    Annars är det kanske som Mantrasina är inne på, det finns en funktion "Ordna" och "Figursättning" där man kan ställa in olika sätt att formatera text runt bilder. Däremot finns det betydligt fler alternativ för bilder än för tabeller.

    Nu kör jag Word 2016 för Mac, men här kan man t.ex. högerklicka i tabellen och välja Tabellegenskaper i menyn som dyker upp. I fönstret som då kommer, gå ner till Figursättning och prova några av de olika alternativen.

    Ett annat sätt är att (enkel-)klicka i tabellen, välja fliken Layout (efter Tabelldesign) och sedan klicka på Egenskaper längst till vänster. Kommer samma fönster Tabellegenskaper som nämndes ovan.

    Eller prova att leta i Word Hjälp, man kan faktiskt hitta det mesta där om man söker ordentligt.

  • Sun 27 Oct 2019 07:50
    #8
    Fontana skrev 2019-10-26 14:19:23 följande:

    Ett sent svar, kanske har det redan löst sig för dig?

    Jag är inte heller helt säker på att jag förstår dig rätt, kan du inte helt enkelt flytta texten manuellt dit du vill ha den? (Klipp ut - Klistra in)

    Annars är det kanske som Mantrasina är inne på, det finns en funktion "Ordna" och "Figursättning" där man kan ställa in olika sätt att formatera text runt bilder. Däremot finns det betydligt fler alternativ för bilder än för tabeller.

    Nu kör jag Word 2016 för Mac, men här kan man t.ex. högerklicka i tabellen och välja Tabellegenskaper i menyn som dyker upp. I fönstret som då kommer, gå ner till Figursättning och prova några av de olika alternativen.

    Ett annat sätt är att (enkel-)klicka i tabellen, välja fliken Layout (efter Tabelldesign) och sedan klicka på Egenskaper längst till vänster. Kommer samma fönster Tabellegenskaper som nämndes ovan.

    Eller prova att leta i Word Hjälp, man kan faktiskt hitta det mesta där om man söker ordentligt.


    Tusen tack för detta! Ja, jag har redan lämnat in texten; får se om den blir godkänd... om inte ska jag kolla upp dina knep. I slutänden gjorde jag just det som ni föreslår: jag klippte och klistrade. Problemet med det var att marginalerna inte ville ställa in sig rätt på sista raden av det jag klippt ut; dvs, datorn trodde att det var radbrytning där det utklippta stycket slutade, och ville alltså sluta sista raden för tidigt, så jag fick sitta och fylla på med ord, men det blev ändå inte helt bra, eftersom orden jag fyllde på med inte alltid var exakt rätt längd. Svårt att förklara...

    I alla fall. Tack så jättemycket för detta! 
Svar på tråden Hur passar man in en tabell snyggt i Word???