• Anonym (H)
    Sun 20 Oct 2019 15:03
    1630 visningar
    24 svar
    24
    1630

    Om vi gifter oss, påverkar min inkomst underhållsbidraget?

    Jag och min särbo har varit tillsammans i många år. Vi har inga gemensamma barn men har båda barn sedan tidigare förhållanden och vi har därför valt att bo separat. Min partner har nu blivit stämd på boendet av sitt ex, barnet bor i nuläget varannan vecka och är nöjd med det, det är dock inte den andra föräldern. Jag och min partner är nu sugna på att gifta oss och undrar om det kommer spela in om den andra föräldern vinner boendet och min partner måste betala underhållsbidrag? Vi kommer fortfarande att bo isär och vi har våra egna ekonomier.

  • Svar på tråden Om vi gifter oss, påverkar min inkomst underhållsbidraget?
  • Anonym (?)
    Sun 20 Oct 2019 15:13
    #1

    Om ni varit ett särbopar i många år borde ju barnen vara stora nog att bestämma var de vill bo, inte något som ska upp i rätten. Men om din kommande äkta hälft som inte har barnen boende hos sig kan slippa betala och dessutom på papperet inte ska bo med dig så hoppas jag vissa myndigheter kollar lite extra.

  • Anonym (H) Trådstartaren
    Sun 20 Oct 2019 15:38
    #2

    Många år.. fem år för att vara exakt. Barnet är 11. Vill bo varannan vecka men det går inte den andra föräldern med på. Kan tyvärr inte gå in mer detaljerat av hänsyn till de inblandade. Nu är det såhär iallafall och processen är igång.

  • Anonym (H) Trådstartaren
    Sun 20 Oct 2019 15:41
    #3

    Och det är klart att underhållsbidraget betalas om det blir så, undrar bara om min inkomst kommer spela in då vi i dagsläget har våra egna ekonomier. På dig verkar det som om vi försöker begå bedrägerier?

  • Anonym (X)
    Sun 20 Oct 2019 15:49
    #4

    Har din partner så dålig ekonomi kan FK betala sålänge, men varför skulle boendet alls ändras?

  • Anonym (Nja)
    Sun 20 Oct 2019 16:08
    #5

    I princip påverkar inte att ni är gifta summan som ska betalas. Däremot kommer du bli underhållsskyldig mot barnet om ni är gifta då gifta i princip ses som en ekonomi.

    MEN detta inträffar i praktiken endast om din särbo inte kan betala - kan särbon betala ställs inga krav mot dig. Detta är alltså under förutsättning att ni är gifta. Är ni inte gifta och inte har gemensamma barn så räknas du inte in alls.

  • Anonym
    Sun 20 Oct 2019 16:09
    #6
    Anonym (H) skrev 2019-10-20 15:38:57 följande:

    Många år.. fem år för att vara exakt. Barnet är 11. Vill bo varannan vecka men det går inte den andra föräldern med på. Kan tyvärr inte gå in mer detaljerat av hänsyn till de inblandade. Nu är det såhär iallafall och processen är igång.


    Fem år är inte många år!
    Anonym (X) skrev 2019-10-20 15:49:05 följande:

    Har din partner så dålig ekonomi kan FK betala sålänge, men varför skulle boendet alls ändras?


    Är de gifta så måste ts betala om mannen inte har möjlighet.
  • Anonym (H) Trådstartaren
    Sun 20 Oct 2019 16:10
    #7

    Min partner har inte dålig ekonomi, var har jag skrivit det? Hen har råd att betala underhållsbidrag om sådant skulle bli aktuellt. Frågan var om min inkomst, som tjänar bra, påverkar underhållets storlek om vi skulle gifta oss? För rent krasst vill jag ju lägga mina pengar på mitt egna barn som faktiskt bor hos mig och inte på underhåll som ska gå till mannens barn som isåfall kommer bo med honom varannan helg? Vi kommer alltså fortsätta vara särbo och bo isär.

    Ja du, vi vill (och barnet) vill att barnet ska fortsätta bo varannan vecka. Det är den andra föräldern som har dragit igång hela processen, manipulerat barnet att säga saker som ger den andre föräldern fördel. Vi vill ha det som det är. Förhandling väntas innan årets slut.

  • Anonym
    Sun 20 Oct 2019 16:21
    #8
    +1
    Anonym (H) skrev 2019-10-20 16:10:19 följande:

    Min partner har inte dålig ekonomi, var har jag skrivit det? Hen har råd att betala underhållsbidrag om sådant skulle bli aktuellt. Frågan var om min inkomst, som tjänar bra, påverkar underhållets storlek om vi skulle gifta oss? För rent krasst vill jag ju lägga mina pengar på mitt egna barn som faktiskt bor hos mig och inte på underhåll som ska gå till mannens barn som isåfall kommer bo med honom varannan helg? Vi kommer alltså fortsätta vara särbo och bo isär.

    Ja du, vi vill (och barnet) vill att barnet ska fortsätta bo varannan vecka. Det är den andra föräldern som har dragit igång hela processen, manipulerat barnet att säga saker som ger den andre föräldern fördel. Vi vill ha det som det är. Förhandling väntas innan årets slut.


    Om ni ändå inte ska bo ihop, varför ens gifta sig?
  • Anonym (H) Trådstartaren
    Sun 20 Oct 2019 16:25
    #9

    Vi ska bo ihop, så småningom när våra barn blivit äldre, men det dröjer några år. Varför bryr du dig?

  • Anonym (X)
    Sun 20 Oct 2019 16:39
    #10
    Anonym skrev 2019-10-20 16:09:01 följande:

    Fem år är inte många år!Är de gifta så måste ts betala om mannen inte har möjlighet.


    Jag frågade enbart om bioförälderns ekonomi och varför boendet skulle ändras?
Svar på tråden Om vi gifter oss, påverkar min inkomst underhållsbidraget?