• Anonym (H)
    Sun 20 Oct 2019 15:03
    1626 visningar
    24 svar
    24
    1626

    Om vi gifter oss, påverkar min inkomst underhållsbidraget?

    Jag och min särbo har varit tillsammans i många år. Vi har inga gemensamma barn men har båda barn sedan tidigare förhållanden och vi har därför valt att bo separat. Min partner har nu blivit stämd på boendet av sitt ex, barnet bor i nuläget varannan vecka och är nöjd med det, det är dock inte den andra föräldern. Jag och min partner är nu sugna på att gifta oss och undrar om det kommer spela in om den andra föräldern vinner boendet och min partner måste betala underhållsbidrag? Vi kommer fortfarande att bo isär och vi har våra egna ekonomier.

  • Svar på tråden Om vi gifter oss, påverkar min inkomst underhållsbidraget?
  • Anonym (han svarad­e)
    Sun 20 Oct 2019 20:04
    #11
    Anonym (H) skrev 2019-10-20 16:10:19 följande:

    Min partner har inte dålig ekonomi, var har jag skrivit det? Hen har råd att betala underhållsbidrag om sådant skulle bli aktuellt. Frågan var om min inkomst, som tjänar bra, påverkar underhållets storlek om vi skulle gifta oss? För rent krasst vill jag ju lägga mina pengar på mitt egna barn som faktiskt bor hos mig och inte på underhåll som ska gå till mannens barn som isåfall kommer bo med honom varannan helg? Vi kommer alltså fortsätta vara särbo och bo isär.

    Ja du, vi vill (och barnet) vill att barnet ska fortsätta bo varannan vecka. Det är den andra föräldern som har dragit igång hela processen, manipulerat barnet att säga saker som ger den andre föräldern fördel. Vi vill ha det som det är. Förhandling väntas innan årets slut.


    Varför överväga att gifta in sig i en sån här sandlåda för? Jag hade hållit mig långt borta. Har du väntat i 5 år kan du vänta tills ungen fyllt 18.
  • Anonym (Ö)
    Mon 21 Oct 2019 15:29
    #12
    Anonym skrev 2019-10-20 16:21:36 följande:

    Om ni ändå inte ska bo ihop, varför ens gifta sig?


    Det är väl ändå två helt separata saker? Alla vill inte bo ihop.
  • Anonym
    Tue 22 Oct 2019 10:40
    #13
    Anonym (Ö) skrev 2019-10-21 15:29:33 följande:
    Det är väl ändå två helt separata saker? Alla vill inte bo ihop.
    Nej, så är det ju helt klart. Men vara gifta sig då?

  • Tue 22 Oct 2019 11:22
    #14
    Anonym (Nja) skrev 2019-10-20 16:08:43 följande:

    I princip påverkar inte att ni är gifta summan som ska betalas. Däremot kommer du bli underhållsskyldig mot barnet om ni är gifta då gifta i princip ses som en ekonomi.

    MEN detta inträffar i praktiken endast om din särbo inte kan betala - kan särbon betala ställs inga krav mot dig. Detta är alltså under förutsättning att ni är gifta. Är ni inte gifta och inte har gemensamma barn så räknas du inte in alls.


    Om jag förstått det hela rätt så blir man underhållsskyldig mot bonusbarn bara om man är gifta OCH har gemensamma barn. O det fanns väl inga gemensamma barn i det här fallet?
  • Anonym
    Tue 22 Oct 2019 11:57
    #15
    whitestar skrev 2019-10-22 11:22:26 följande:
    Om jag förstått det hela rätt så blir man underhållsskyldig mot bonusbarn bara om man är gifta OCH har gemensamma barn. O det fanns väl inga gemensamma barn i det här fallet?
    Jag är rätt säker på att gemensamma barn inte har någon betydelse. Är man gift så delar man på ansvaret för underhåll.
  • Tue 22 Oct 2019 14:12
    #16
    Anonym skrev 2019-10-22 11:57:38 följande:

    Jag är rätt säker på att gemensamma barn inte har någon betydelse. Är man gift så delar man på ansvaret för underhåll.


    Kollade o du har alldeles rätt i det. Dock ska man bo ihop med föräldern o det spelar ingen roll om man är gift då eller bara sambos (enligt föräldrabalken). så TS så länge ni inte bor ihop ska du inte behöva bidra till underhållet .
  • sextio­talist
    Tue 22 Oct 2019 14:41
    #17
    +1

    Beräkning av underhållet går på föräldrarnas ekonomi.

    Det som kan påverka överskottet är att ni delar på boendekostnader.

    De enda gångerna din plikt kommer in är om föräldern inte kan sörja för sina barn. Men storleken på underhållet, där är din inkomst inte med

  • Anonym
    Tue 22 Oct 2019 15:32
    #18
    sextiotalist skrev 2019-10-22 14:41:30 följande:

    Beräkning av underhållet går på föräldrarnas ekonomi.

    Det som kan påverka överskottet är att ni delar på boendekostnader.

    De enda gångerna din plikt kommer in är om föräldern inte kan sörja för sina barn. Men storleken på underhållet, där är din inkomst inte med


    Så länge det rullar på kanske, men skulle betalning utebli och kfm kontaktas, och det blir indrivning så slipper inte frun/maken undan.
  • sextio­talist
    Tue 22 Oct 2019 16:00
    #19
    Anonym skrev 2019-10-22 15:32:26 följande:

    Så länge det rullar på kanske, men skulle betalning utebli och kfm kontaktas, och det blir indrivning så slipper inte frun/maken undan.


    Men det skrev jag också. Jag skrev att storleken på underhållet påverkas inte av ts lön, men om inte ts man/fru inte kan betala så får ts hjälpa till.

    Nej, ts lön kommer inte drivas in, utan fortfarande äger gäldenären skulden.
  • Anonym
    Tue 22 Oct 2019 16:20
    #20
    sextiotalist skrev 2019-10-22 16:00:51 följande:

    Men det skrev jag också. Jag skrev att storleken på underhållet påverkas inte av ts lön, men om inte ts man/fru inte kan betala så får ts hjälpa till.

    Nej, ts lön kommer inte drivas in, utan fortfarande äger gäldenären skulden.


    Stämmer inte. Vid indrivning slipper make inte undan.
  • Sun 27 Oct 2019 07:21
    #21

    Nej TS.

    Att ni är gifta påveekar inte underhållsbidraget. Underhållsbidraget beräknas enbart på förälderns överskott. Skulle ni bo ihop och förälderns överskott därigenom skulle bli större kan det påverka underhållet däremot (föräldern beräknas bara stå för halva hyran av ert boende tex), men det sker ju även om ni skulle vara ogifta sambos.

    Jag är förövrigt gift, vi har gemensamma barn och min man har barn sedan tidigare.hsn betalade underhåll(sbidrag) först då föräldrarna själva kom överens om det, och senare underhållsstöd genom försäkringskassan. Uträkningen av vad han skulle betala gick enbart på pappans inkomst, inte min.

  • sextio­talist
    Sun 27 Oct 2019 07:59
    #22
    Anonym skrev 2019-10-22 16:20:31 följande:

    Stämmer inte. Vid indrivning slipper make inte undan.


    Nja, de är det som anses gemensamt. De tar inte utmätning på den skuldfrias lön, bankkonto etc
  • Anonym
    Sun 27 Oct 2019 11:13
    #23
    sextiotalist skrev 2019-10-27 07:59:45 följande:
    Nja, de är det som anses gemensamt. De tar inte utmätning på den skuldfrias lön, bankkonto etc
    Inkomsterna räknas ihop och därefter bestäms hur mycket som ska dras från lönen från den skuldsatta.
    Så, på sätt och vis har du rätt.
    Partners lön blir inte utmätt, men den skuldsatta får betala mycket mer än den fått gjort annars. Så på sätt och vis blir båda drabbade då den skuldfria åker på att täcka upp förlusten för den andra.
  • sextio­talist
    Sun 27 Oct 2019 13:46
    #24
    Anonym skrev 2019-10-27 11:13:35 följande:

    Inkomsterna räknas ihop och därefter bestäms hur mycket som ska dras från lönen från den skuldsatta.

    Så, på sätt och vis har du rätt.

    Partners lön blir inte utmätt, men den skuldsatta får betala mycket mer än den fått gjort annars. Så på sätt och vis blir båda drabbade då den skuldfria åker på att täcka upp förlusten för den andra.


    Men det gäller alla skulder
Svar på tråden Om vi gifter oss, påverkar min inkomst underhållsbidraget?