• Anonym (Gnide­n?)
    Mon 21 Oct 2019 14:14
    1851 visningar
    39 svar
    39
    1851

    4000 kr i löneskillnad mellan mig och mina kollegor (läkarsekreterare)

    Hej!

    Jag gjorde "misstaget" att ringa löneservice och fråga vad mina kollegors lön låg på, inför det stundande lönesamtalet. Nu känner jag att vetskapen "äter" på mig, och undrar om det är befogat eller om det bara är jag som är gniden...

    Det skiljer nämligen 4000 kr på min lön och mina tre kollegors. Min lön är 24 800 och har höjts med i genomsnitt 300 kr/år, sist låg jag i som attan vid förhandlingen och fick upp den 500, medan min kollega fick 1000.

    Jag jobbar som medicinsk sekreterare och har jobbat 7 år här på hälsocentralen, dessförinnan två år på annat ställe inom samma region och dessförinnan tre år som forskningsassistent på medicinskt forskningsföretag. Jag har en nästan komplett sjuksköterskeutbildning, 2-årig yrkesexamen inom medicin och även en webbdesignutbildning i botten. Mina kollegor har arbetat här mellan 5 och 15 år. 

    Mina tre kollegor har i stort sett samma arbetsuppgifter som mig, förutom lite mer ansvar för SITS-kort och någon har mer ansvar i samband med möten. Jag får ta det största ansvaret för diktatskrivandet (som är den största arbetsuppgiften i det här yrket och utgör ungefär 90 %) och skriver enligt räkneverket i Cosmic runt 1000 diktat i månaden, mina kollegor runt 100-200.  Mitt specialansvar är studenter, så jag är handledare för ett flertal varje år, en period gick två studenter bredvid samtidigt. Utöver det har jag varit med i förbättringsprojekt och ansvarar för mötesdokumentation varje vecka.

    Jag är så stressad över allt skrivande jag ska hinna med och har bränt ut mig två gånger. Jag har påtalat detta för chefen flera gånger men han bara slätar över. Min ena kollega har sagt att vår andra kollega bara surfar på mobilen hela dagarna. Det känns som jag måste göra grovjobbet och de andra får tid att slappa, eller förkovra sig och göra uppgifter som ser bättre ut vid ett lönesamtal, att skriva diktat är inte hög status. Jag börjar bli allt mer irriterad över att dra ett så tungt lass och känner att jag har den här lönen bara för att jag är snäll och går att lura. Det känns som jag generellt ofta blir trampad på och får steppa in och ta sådana uppgifter som ingen vill ha, reception t ex.

    Sist sa chefen att "oj, nu har jag verkligen höjt din lön, du ska få 500! Jag hade likagärna fått sänka den, för potten är så liten!" medan den enda kollega jag vet vad hon fick fick 1000 i ökning.

    Vi har individuell lönesättning, så kanske ska jag inte gnälla, men jag förstår inte varför jag ska ha så mycket sämre när jag inte jobbar sämre än någon annan och vad jag vet är snäll och trevlig mot alla? (förutom nu när jag skriver det här, jag är så sur!)
     
    Jag mailade min chef och påpekade det hela för några dagar sedan, men misstänker att han inte kommer att svara på mailet och att lönen kommer att vara spikad som vid förra lönesamtalet, (då fick jag heller inget medarbetarsamtal) då han sa att han hade fått kämpa för att inte sänka våra löner istället och att potten är mycket liten.
     
    Kan ni hjälpa mig att se om det är ett rimligt glapp och annars hjälpa mig med argument? Jag kontaktade facket på nätet och de tyckte att jag skulle byta jobb, men det är inte så lätt när man har fast anställning och små barn. Har funderat på att skriva  hemifrån på distans men har hört så mycket negativt om det företaget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-10-21 14:22
    P.S. Är med i facket sedan åratal tillbaka. D.S.
  • Svar på tråden 4000 kr i löneskillnad mellan mig och mina kollegor (läkarsekreterare)
  • Anonym (h)
    Mon 21 Oct 2019 14:20
    #1

    Gå med i facket. Vet en person som inte är med i facket och han har halkat efter lönemässigt. Med facket får du en helt annan position i löneförhandlingarna eftersom de hjälper dig och har en helt annan överblick och kunskap.

  • Anonym (A)
    Mon 21 Oct 2019 14:21
    #2
    Anonym (h) skrev 2019-10-21 14:20:18 följande:
    Gå med i facket. Vet en person som inte är med i facket och han har halkat efter lönemässigt. Med facket får du en helt annan position i löneförhandlingarna eftersom de hjälper dig och har en helt annan överblick och kunskap.
    +1
  • Anonym (Gnide­n?) Trådstartaren
    Mon 21 Oct 2019 14:21
    #3
    Anonym (h) skrev 2019-10-21 14:20:18 följande:

    Gå med i facket. Vet en person som inte är med i facket och han har halkat efter lönemässigt. Med facket får du en helt annan position i löneförhandlingarna eftersom de hjälper dig och har en helt annan överblick och kunskap.


    Jag är med i facket sedan jag började arbeta här. Dessvärre är den fackliga på mitt jobb en av mina sekreterarkollegor som verkligen inte gillar mig, och jag kan inte diskutera detta med henne :( Jag skrev till facket på nätet och fick svaret att jag borde byta jobb.


  • Anonym (Facke­t)
    Mon 21 Oct 2019 14:21
    #4

    Det är facket som är svaret. Maila inte bara på nätet utan prata direkt med en representant, be dem vara med vid samtal, titta på ditt avtal och rätt till medarbetarsamtal.

  • Anonym (Gnide­n?) Trådstartaren
    Mon 21 Oct 2019 14:23
    #5

    Tack för tipset, men måste representanten då vara min lokala representant, det vill säga min kollega, eller kommer det ner en från Stockholm, eller var de har sitt huvudkontor?

    Jag funderar på att vidarebefordra fackets svar till min chef men vet inte om det vore dumt. Samtidigt blir jag så irriterad över att han uppenbarligen bara tänker ignorera mailet, vilket han brukar göra när jag skriver.

  • Anonym (Facke­t)
    Mon 21 Oct 2019 14:24
    #6

    Men det måste finnas fler fackliga än din kollega? Kontakta lokalavdelningen. Det där kan du inte lösa själv, du måste ha facket till hjälp.

  • Anonym (Lönen­)
    Mon 21 Oct 2019 14:24
    #7

    Min första tanke var också att du bör byta tjänst. 

    Att du har varit utbränd två gånger kan också ligga dig i fatet, tyvärr. 

    Man får absolut ingenting för att man tar okvalificerade uppgifter eller uppgifter som andra inte tycker är kvalificerade eller har hög status. Det kommer nog vara svårt för dig att få ändrade arbetsuppgifter med större ansvar på det här stället? 

    Vad mailade du chefen? Att du tjänar för lite? Du skulle inte ha gjort det, du ska inte relatera din lön till de andra på lönesamtalet. Bara tala om vad just du har åstadkommit sedan förra löneförhandlingen och peka på att din insats är värdefull för arbetsplatsen. 

  • Anonym (Facke­t)
    Mon 21 Oct 2019 14:25
    #8

    Lite farligt att hålla på med att maila chefen. Ska du prompt ta i det själv så prata med honom.

  • Anonym (Facke­t)
    Mon 21 Oct 2019 14:29
    #9

    Håller med signatur Lönen ovan. Aldrig nånsin jämföra sin lön med andras i samtal. Oproffsigt. Därför måste du ta hjälp av fack.

  • Tiina8­7
    Mon 21 Oct 2019 14:29
    #10

    Strunta i vad de andra har för lön, det irrelevant för dig.

    Fokusera på vad du gör för arbetsplatsen som gör att du borde få mer i lön. Du har studentansvar, der kan generera mer i lön eller att du får ett tillägg.

    Det kan vara så att det andra får en del extra tillägg men att vi har samma grundlön.

    Ring fackets lokalkontor och be att få med en representant därifrån till löneförhandling.

    Gå igenom och strukturera upp vad du gör för att just du ska få löneökning inför mötet. Men blanda inte in dina kollegor.

Svar på tråden 4000 kr i löneskillnad mellan mig och mina kollegor (läkarsekreterare)