• Anonym (Soffi­e)
    Tue 22 Oct 2019 07:53
    972 visningar
    20 svar
    20
    972

    Jag får inte tillbaka min hund

    Jag köpte en hundvalp i juni som jag tvingades lämna iväg till en som tog hand om den under tiden jag var på sjukhus. Kort efter jag hämtat hem valpen tog mina mediciner slut och det fanns inte att hämta ut så jag blev jättesjuk. La in mig frivilligt men det blev omvandlat till LPT.

    Vi skrev ett inackorderingsavtal. Det fanns ett slutdatum för jag trodde verkligen jag skulle hämta hunden då. Kostnaden för vistelsen var 0 kr men om hunden inte hämtades enligt angivet datum eller högst 3 dagar efter blev det 450 kr per dag.

    Dom kontaktade min kontaktperson som talade om att jag låg på sjukhus men det brydde dom sig inte om. Sen skickade dom ett rekommenderat brev två gånger som jag inte kunde hämta ut men pga att det är rekommenderat anses det som att jag fått det och tagit till mig informationen.

    Dom lämnade valpen till uppfödaren och har ändrat i ägaregistret så uppfödaren äger valpen. Jag har fått inkasso från dom som hade hunden som säger att jag ska betala 450*41 kr för vistelsen plus inkassokostnad och ränta. Uppfödaren vägrar lämna tillbaka min hund. Vad ska jag göra? Jag är mycket stabil person om jag får mina mediciner och det är ej mitt fel att medicinen var slut under lång tid.

  • Svar på tråden Jag får inte tillbaka min hund
  • Anonym (Q)
    Tue 22 Oct 2019 08:03
    #1
    +2

    Det är inte hundens fel heller att dina mediciner tog slut! Förstår att det känns jättetråkigt för dig! Men kanske är det bäst så här? Låter inte som att det är riktigt läge för dig att han en valp just nu?

  • Tue 22 Oct 2019 08:05
    #2
    +2

    Du har inte följt det avtal du tecknat. Att du ska betala omkostnader för en tjänst du köpt är givet.

    Vad det gäller ägande rätten gällande hunden så kan det bli så att hunden juridiskt även överlåtes till uppfödaren. Om du har ett SKK avtal kan du vända dig till SKKs ombud för juridiska råd.


    Det som du borde fråga dig är om du är lämplig som hundägare. Att låta en valp genomgå så mycket stress sin första tid är inte rimligt. Att du som vuxen människa inte är kapabel att ta hand om ett djur är rätt uppenbart. Det är ditt ansvar att se till att du har mediciner så att du fungerar, det är ditt ansvar att se till att ordna upp en tillvaro som är fungerande när man tagit på sig ansvaret för ett djur. Om du i perioder inte är fungerande så är det ingen lämplig miljö att ingå ett sådant ansvar för ett djur. 


    oferta

  • Anonym (Suck)
    Tue 22 Oct 2019 08:11
    #3
    +1

    Fast det är inte hundens fel heller. Och nej dom bryr sig knappast vad anledningen är. Kan du inte ta hand om din hund själv ska den ha en ägare som kan det. Eller så skulle du hittat en vän/släkting som kunde hämta hem hunden i tid.

  • Anonym (Suck)
    Tue 22 Oct 2019 08:15
    #4
    +1

    Men tycker inte du verkar vara en lämplig ägare alls. Om du blir såå sjuk när du inte har medicin att du måste ligga inne vem ska då ta din hund nästa gång det händer? En valp behöver en trygg start med en stabil ägare i början vilket denna valp inte fått. Och allt du tänker på är dig själv. Lär av detta och skaffa inte djur när du knappt kan ta hand om dig själv.

  • Tue 22 Oct 2019 08:54
    #5
    +1

    Och hundens första tid bryr du dig inte om? Att en liten valp knappt fått knyta an till sin ägare pga att du legat inne är okej? En valp är som ett väldigt litet barn som behöver trygghet från start. När vi skaffade vår valp skulle hon ligga PÅ mig hela tiden. Hon var som en liten liten bebis som bara behövde min närhet och kärlek 24/7. Du har INTE gett valpen detta utan den har fått flytta runt och kanske varit stressad. Du har inte kisstränat och uppfostrat den utan det har andra gjort. Men du tycker ändå det är fel?! Handlar ändå om en levande varelse som du uppenbarligen inte är redo att ta hand om just nu. Koncentrera dig på dig själv och skaffa inga djur tills du är stabil nog. Och självklart ska du betala för tjänsten. Blir en saftig räkning men lär av detta istället. Och hoppas hunden får ett hem hos någon stabil som har tiden den behöver.

  • Anonym (Khh)
    Tue 22 Oct 2019 09:27
    #6
    +1

    Så mycket får inte gå snett med en hund. Det låter som ett väl stort ansvar för dig. Du har inte följt avtalet och deras prio är hunden.

  • Anonym (53)
    Tue 22 Oct 2019 11:10
    #7
    +1

    Nej du är nog inte så stabil. Det suger att du blev sjuk o du kan inte rå för det, men du fanns inte där för hunden. De gjorde vad de va tvungna att göra. Och nu får du betala för din del.

    Det är inte din hund längre så nej du får inte tillbaka den.

    Förstår inte problemet?

  • Anonym (Judge Judy)
    Tue 22 Oct 2019 11:28
    #8

    Klassiker hos judge judy! Kolla youtube.

  • Anonym (Kia)
    Tue 22 Oct 2019 12:02
    #9

    Tråkigt att du är sjuk och har det så tufft!

    Nu är det som det är. Du kanske kan satsa på att bli dagmatte istället? Då får du dessutom en extra inkomst till hjälp att betala skulden.

  • Anonym (Hundk­är)
    Tue 22 Oct 2019 12:17
    #10
    +1
    Anonym (Soffie) skrev 2019-10-22 07:53:59 följande:

    Jag köpte en hundvalp i juni som jag tvingades lämna iväg till en som tog hand om den under tiden jag var på sjukhus. Kort efter jag hämtat hem valpen tog mina mediciner slut och det fanns inte att hämta ut så jag blev jättesjuk. La in mig frivilligt men det blev omvandlat till LPT.

    Vi skrev ett inackorderingsavtal. Det fanns ett slutdatum för jag trodde verkligen jag skulle hämta hunden då. Kostnaden för vistelsen var 0 kr men om hunden inte hämtades enligt angivet datum eller högst 3 dagar efter blev det 450 kr per dag.

    Dom kontaktade min kontaktperson som talade om att jag låg på sjukhus men det brydde dom sig inte om. Sen skickade dom ett rekommenderat brev två gånger som jag inte kunde hämta ut men pga att det är rekommenderat anses det som att jag fått det och tagit till mig informationen.

    Dom lämnade valpen till uppfödaren och har ändrat i ägaregistret så uppfödaren äger valpen. Jag har fått inkasso från dom som hade hunden som säger att jag ska betala 450*41 kr för vistelsen plus inkassokostnad och ränta. Uppfödaren vägrar lämna tillbaka min hund. Vad ska jag göra? Jag är mycket stabil person om jag får mina mediciner och det är ej mitt fel att medicinen var slut under lång tid.


    Hej ts. Jag förstår att du är ledsen men faktum är att valptiden är mycket betydelsefull i en hunds liv och även om det är tråkigt det som hände och att du blev så sjuk så du blev inlagd så kanske det bästa för valpen i detta läge är att få tillbaka tryggheten hos uppfödaren. Valptiden är den tid som formar hundens hela liv som vuxen. Trygghet och stabilitet ger en trygg säker hund. Även om det inte var ditt fel att din medicin inte gick att få tag i så har det ju en direkt påverkan på valpens första tid med sin ägare. Det är ett stort ansvar att fostra en hund och så lite som behövs för att det ska bli helt fel för valpen. Det som hände kan ju dessutom faktiskt hända igen. Att du blir sjuk och inlagd. Eftersom du fick lpt så säger det mig att du har någon psykisk funktionsnedsättning som blir rätt allvarlig utan medicin? Lpt är ju en tvångsåtgärd som endast används som sista åtgärd.

    I din situation så skulle du behöva någon nära anhörig eller vän som hunden kan knyta an till och lära känna från början och som kan gå in och ta ansvaret för den när du blir sjuk. Kanske skulle du fundera lite till runt om du inte borde vänta med hund till du varit stabil och mått bra en längre tid? Det finns kanske någon hund nära dig som du kan få gå promenader med? Sätt upp en lapp i din affär kanske? Ibland måste man se utifrån djurets behov och inse att det inte fungerar. Jag vill också ha hund men jobbar för mycket vilket skulle gå ut över hunden.
  • Anonym (Khh)
    Tue 22 Oct 2019 12:34
    #11
    Anonym (Hundkär) skrev 2019-10-22 12:17:01 följande:

    Hej ts. Jag förstår att du är ledsen men faktum är att valptiden är mycket betydelsefull i en hunds liv och även om det är tråkigt det som hände och att du blev så sjuk så du blev inlagd så kanske det bästa för valpen i detta läge är att få tillbaka tryggheten hos uppfödaren. Valptiden är den tid som formar hundens hela liv som vuxen. Trygghet och stabilitet ger en trygg säker hund. Även om det inte var ditt fel att din medicin inte gick att få tag i så har det ju en direkt påverkan på valpens första tid med sin ägare. Det är ett stort ansvar att fostra en hund och så lite som behövs för att det ska bli helt fel för valpen. Det som hände kan ju dessutom faktiskt hända igen. Att du blir sjuk och inlagd. Eftersom du fick lpt så säger det mig att du har någon psykisk funktionsnedsättning som blir rätt allvarlig utan medicin? Lpt är ju en tvångsåtgärd som endast används som sista åtgärd.

    I din situation så skulle du behöva någon nära anhörig eller vän som hunden kan knyta an till och lära känna från början och som kan gå in och ta ansvaret för den när du blir sjuk. Kanske skulle du fundera lite till runt om du inte borde vänta med hund till du varit stabil och mått bra en längre tid? Det finns kanske någon hund nära dig som du kan få gå promenader med? Sätt upp en lapp i din affär kanske? Ibland måste man se utifrån djurets behov och inse att det inte fungerar. Jag vill också ha hund men jobbar för mycket vilket skulle gå ut över hunden.


    Lyssna på Hundkär TS! Mycket bra svar.
  • Anonym (Rättv­ist)
    Tue 22 Oct 2019 12:54
    #12

    Varför betalar du inte så du får tillbaks din hund då? Varför ska du få hjälpen gratis för att du är sjuk? Tyvärr är det sånt man får räkna med när man skaffar djur. Samma sak när du lämnar djuret hos veterinären, hos vissa får du inte tillbaka djuret förrens räkningen är betald. Jobbigt men rättvist!

  • Tue 22 Oct 2019 12:59
    #13
    Anonym (Rättvist) skrev 2019-10-22 12:54:01 följande:

    Varför betalar du inte så du får tillbaks din hund då? Varför ska du få hjälpen gratis för att du är sjuk? Tyvärr är det sånt man får räkna med när man skaffar djur. Samma sak när du lämnar djuret hos veterinären, hos vissa får du inte tillbaka djuret förrens räkningen är betald. Jobbigt men rättvist!


    Fast ts kommer inte få tillbaka hunden oavsett. Ts har haft den på någon form av pensionat och det är den räkningen hon ska betala. Hunden är nu överskriven på uppfödaren igen. Alltså är inte ts längre ägare. Och oavsett om ts betalar eller inte gör det ingen skillnad då det inte är ts hund längre på pappret.
  • Anonym (Suck)
    Tue 22 Oct 2019 16:16
    #14

    Ts ledsen att du inte fick dom svar du hoppas på. Men hoppas du nu inser att du inte är redo för hund i huvud taget.

  • Anonym (A)
    Tue 22 Oct 2019 16:18
    #15
    Anonym (Hundkär) skrev 2019-10-22 12:17:01 följande:
    Hej ts. Jag förstår att du är ledsen men faktum är att valptiden är mycket betydelsefull i en hunds liv och även om det är tråkigt det som hände och att du blev så sjuk så du blev inlagd så kanske det bästa för valpen i detta läge är att få tillbaka tryggheten hos uppfödaren. Valptiden är den tid som formar hundens hela liv som vuxen. Trygghet och stabilitet ger en trygg säker hund. Även om det inte var ditt fel att din medicin inte gick att få tag i så har det ju en direkt påverkan på valpens första tid med sin ägare. Det är ett stort ansvar att fostra en hund och så lite som behövs för att det ska bli helt fel för valpen. Det som hände kan ju dessutom faktiskt hända igen. Att du blir sjuk och inlagd. Eftersom du fick lpt så säger det mig att du har någon psykisk funktionsnedsättning som blir rätt allvarlig utan medicin? Lpt är ju en tvångsåtgärd som endast används som sista åtgärd.
    I din situation så skulle du behöva någon nära anhörig eller vän som hunden kan knyta an till och lära känna från början och som kan gå in och ta ansvaret för den när du blir sjuk. Kanske skulle du fundera lite till runt om du inte borde vänta med hund till du varit stabil och mått bra en längre tid? Det finns kanske någon hund nära dig som du kan få gå promenader med? Sätt upp en lapp i din affär kanske? Ibland måste man se utifrån djurets behov och inse att det inte fungerar. Jag vill också ha hund men jobbar för mycket vilket skulle gå ut över hunden.
    +1
  • Anonym (Suck)
    Tue 22 Oct 2019 16:23
    #16

    Ts ledsen att du inte fick dom svar du hoppas på. Men hoppas du nu inser att du inte är redo för hund i huvud taget.

  • Wed 23 Oct 2019 10:44
    #17

    Ts hoppas din tystnad innebär att du insett att alla i tråden har rätt och att du nu tänkt om ang hunden och hoppas den får ett bra hem hos någon som har ork och tid för den. Det förtjänar den verkligen efter denna tuffa start. Inte ditt fel att du blev sjuk nej. Men hunden är ändå den som blev lidande. Och nu förtjänar den en trygg tillvaro.

  • Anonym (Suck)
    Sat 7 Dec 2019 22:34
    #18

    Ingen hund ännu hoppas jag och jag hoppas du inte skaffat en ny. Detta är ju sjukt.

  • Sun 8 Dec 2019 07:59
    #19

    Det bästa för valpen i det här läget var att komma tillbaka till sin uppfödare, där den är trygg och känner sig hemma. Uppfödaren är seriös som inte lämnar den åter nu, och pensionatsägaren gjorde det rätta som lämnade hunden dit.

    Du måste betala räkningen för penionatet. Du bör inte ta tillbaka hunden, eftersom ditt mående absolut inte är stabilt

  • Sun 8 Dec 2019 09:09
    #20

    Vi människor vill gärna ge oss själva rättigheter att äga andra (djur, hushållsnära tjänster, underställda...men också våra barn) genom att skaffa/köpa in oss. Detta gör ffa djur oerhört utsatta, och beroende av ägarens förnuft och välvilja.Djuren är mot egen vilja ägda.

    I detta fall for valpen riktigt illa under sin första tid, men som tur var fanns en förnuftig pensionatsinnehavare, och en uppfödare, vilket helt räddade valpens situation. Min personliga uppfattning är att man varken skall skaffa djur eller barn om man inte kan ta hand om sig själv.

    Vård på LPT innebär extremt sällan att man är komplett stabil och utom all fara några veckor efter.

    Gällande pensionatet så är det väl helt rimligt att de inte förväntades ha valpen gratis under så lång tid.

Svar på tråden Jag får inte tillbaka min hund