• Anonym (undra­r)
    Thu 24 Oct 2019 11:30
    896 visningar
    10 svar
    10
    896

    Vad krävs för att han ska dömas för misshandeln?

    Jag har många gånger anmält honom för misshandel och även dokumenterat skador på sjukhus. Det allra mesta har lagts ner, och polisen har sagt att det rent allmänt ofta beror på att mannen i sådan situationer säger att han inte haft uppsåt, och att han kan ha "råkat" knuffa en, köra in ens huvud i väggen osv, och att skadorna kan ha gjorts av en själv.

    Sedan lämnade en kompis till mig in foton på min ansikte till polisen från ett tillfälle då jag inte ens uppsökte sjukhus för jag gett upp. Nu vill polisen förhöra mig om det och säger att eftersom skadorna på fotona var så grova att jag omöjligt kan ha gjort dom på mig själv. 


    Undrar om det är värt det eller om det bara är en del i vad polisen måste göra innan det lägger ner även detta. 

    Jag undrar om det finns andra som har erfarenhet att rättsliga processen. Går det att han blir dömd enbart utifrån foton som jag själv har tagit och skickat till en vän som också träffade mig i anslutning i misshandeln? Finns typ tio inspelningar av dödshot, hemfridsbrott osv också men det är ju nedlagt eller inte hört något om det.. KAN hennes och min "berättelse" räcka? Jag förutsätter att han nekar som vanligt. Men vill inte och orkar inte skaffa barnvakt för att gå på fler förhör om detaljer i händelser som anmäldes för 1,5 år sedan, att allt dras upp igen..bli ifrågasatt för att man inte minns vilken veckodag det skedde.. osv. Samtidigt för mitt barns skulle det underlätta med en dom, slippa bli ifrågasatt hos familjerätten.. Ska man gå i genom allt igen eller inte..


     

  • Svar på tråden Vad krävs för att han ska dömas för misshandeln?
  • Anonym (Skit Sverig­e.)
    Thu 24 Oct 2019 11:42
    #1

    Som sagt kvinnor är inte värda något. Misshandel våldtäkt och även mord läggs ner trots många bevis. För som kvinna är man inte värd ett skit och kvinnors liv och säkerhet är inte något att bry sig om. Männen kommer om och om igen undan och det vet dom om. Däremot kan kvinnan bli anmäld och dömd för förtal om hon pekar ut sin våldtäktsman eller misshandlare. Men han blir struken medhårs. Som alltid.

  • Thu 24 Oct 2019 11:52
    #2

    Nej han kommer inte att bli dömd om du inte medverkar till utredningen.

    Känns jättedumt att inte medverka nu när det är polisen som tagit initiativ.

  • Thu 24 Oct 2019 11:54
    #3

    Även om de tidigare annälningarna är nedlagda så kan de ändå bli del av underlaget för kvinnofridskränkning om åklagaren väljer att gå vidare denna gång. Så tidigare annälningar är inte meningslösa bara för att de då inte räckte till åtal.

  • Anonym (Man)
    Thu 24 Oct 2019 11:57
    #4

    Kan du få hjälp att montera dolda kameror som han inte ser?

  • Anonym (nio)
    Thu 24 Oct 2019 12:23
    #5
    Anonym (undrar) skrev 2019-10-24 11:30:07 följande:

    Jag har många gånger anmält honom för misshandel och även dokumenterat skador på sjukhus. Det allra mesta har lagts ner, och polisen har sagt att det rent allmänt ofta beror på att mannen i sådan situationer säger att han inte haft uppsåt, och att han kan ha "råkat" knuffa en, köra in ens huvud i väggen osv, och att skadorna kan ha gjorts av en själv.

    Sedan lämnade en kompis till mig in foton på min ansikte till polisen från ett tillfälle då jag inte ens uppsökte sjukhus för jag gett upp. Nu vill polisen förhöra mig om det och säger att eftersom skadorna på fotona var så grova att jag omöjligt kan ha gjort dom på mig själv. 


    Undrar om det är värt det eller om det bara är en del i vad polisen måste göra innan det lägger ner även detta. 

    Jag undrar om det finns andra som har erfarenhet att rättsliga processen. Går det att han blir dömd enbart utifrån foton som jag själv har tagit och skickat till en vän som också träffade mig i anslutning i misshandeln? Finns typ tio inspelningar av dödshot, hemfridsbrott osv också men det är ju nedlagt eller inte hört något om det.. KAN hennes och min "berättelse" räcka? Jag förutsätter att han nekar som vanligt. Men vill inte och orkar inte skaffa barnvakt för att gå på fler förhör om detaljer i händelser som anmäldes för 1,5 år sedan, att allt dras upp igen..bli ifrågasatt för att man inte minns vilken veckodag det skedde.. osv. Samtidigt för mitt barns skulle det underlätta med en dom, slippa bli ifrågasatt hos familjerätten.. Ska man gå i genom allt igen eller inte..


     


    Jag har varit i och är i samma situation och det är väldigt svårt att få en person dömd om det inte finns vittnen och grannar som hört, speciellt om han är bra på att snacka för sig. Ärligt talat tror jag inte att det räcker endast med din berättelse och din kompis berättelse, det kan göra det men troligtvis inte. 

    Jag har som du också anmält han många gånger för bla misshandel och fick skadorna dokumenterade på sjukhus, en av gångerna gick det vidare och han blev dömd. Sist blev det nedlagt trots mkt dokumentation från sjukhus. Jag har också gett upp, jag orkar inte gå igenom en till rättsprocess(han blev dömd då) det är alldeles för jobbigt och man får verkligen kämpa för att få stöd. Fast det är nästan ännu jobbigare att medverka och tro att det ska gå vidare och det sen blir nedlagt, jag kände mig väldigt misstrodd då.

    Vet han om att han är anmäld? Hur skulle han reagera på det? 
  • Anonym (f)
    Thu 24 Oct 2019 12:30
    #6

    Såhär blev jag inte alls bemött. Du har verkligen haft otur. 

  • Anonym (f)
    Thu 24 Oct 2019 12:32
    #7

    Eller så hade jag tur.

    Mitt ex anmälde sig själv när han var full vid ett tillfälle, efter en natt i häkte så tog han tillbaka anmälan, men han föll ändå mycket på att ha erkänt detta vid ett tillfälle.

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Thu 24 Oct 2019 12:35
    #8

    Det är det jag tänker också, att det inte finns tillräckligt bevis.. och därför jag tvekar om det ens är värt att ge sig in i. Vad skönt att det i ditt fall blev åtminstone en dom. Och vidrigt att det sen fortsätter. Har ni också barn?

    Känslan när man suttit och förhörts i timtal, gråtit framför deras kamera. Och förberett sig, återhämtat sig efter. Och sen räcker det inte, man misstros iallafall. 

    Han vet om vissa saker som han har blivit anmäld för, och har bett mig ta tillbaka det hundra gånger. Säger att det bara är slöseri med tid- vilket han haft rätt i.

    Det polisen motiverade nu var att den nya grova misshandeln kan han inte bortförklara lika lätt, han måste liksom ha en rimlig förklaring till hur han menar att den isåfall uppkommit, något sorts bortförklaring som är mer än att jag själv kan ha åsamkat mig det. Eftersom min kompis och även min mamma träffade mig och såg skadorna och att jag på den tiden bodde tillsammans med honom vilket de kan styrka. Uppsåt kan han inte heller prata bort eftersom sådana skador inte kan uppkomma utan uppsåt. 

    Nu har han kontaktförbud sedan ett halvår, men har gjort fyra överträdelser. Jag hoppas få förlängt för det tar slut om två veckor. 

    I familjerätten säger han att bokstavligen att han aldrig skulle göra "en fluga förnär". O de kan ju inte ta ställning utan en dom, så det är bara att sitta där och försöka förklara om och om igen varför man vill vara försiktig med barnets umgänge. 
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Thu 24 Oct 2019 12:38
    #9
    Anonym (f) skrev 2019-10-24 12:32:57 följande:

    Eller så hade jag tur.

    Mitt ex anmälde sig själv när han var full vid ett tillfälle, efter en natt i häkte så tog han tillbaka anmälan, men han föll ändå mycket på att ha erkänt detta vid ett tillfälle.


    Ja det var nog mycket tur. Det är väl sällan man skulle erkänna något grovt som man inte egentligen har gjort. 

    I mitt fall har han berättat för socialtjänsten att han är rädd att råka döda mig, har klippt av mig mina horiga kläder osv. 
    Men det är andrahandsuppgifter tydligen, och håller inte i rätten om det inte sägs direkt från honom till polisen. 
  • Anonym (nio)
    Thu 24 Oct 2019 14:34
    #10
    Anonym (undrar) skrev 2019-10-24 12:35:57 följande:
    Det är det jag tänker också, att det inte finns tillräckligt bevis.. och därför jag tvekar om det ens är värt att ge sig in i. Vad skönt att det i ditt fall blev åtminstone en dom. Och vidrigt att det sen fortsätter. Har ni också barn?

    Känslan när man suttit och förhörts i timtal, gråtit framför deras kamera. Och förberett sig, återhämtat sig efter. Och sen räcker det inte, man misstros iallafall. 

    Han vet om vissa saker som han har blivit anmäld för, och har bett mig ta tillbaka det hundra gånger. Säger att det bara är slöseri med tid- vilket han haft rätt i.

    Det polisen motiverade nu var att den nya grova misshandeln kan han inte bortförklara lika lätt, han måste liksom ha en rimlig förklaring till hur han menar att den isåfall uppkommit, något sorts bortförklaring som är mer än att jag själv kan ha åsamkat mig det. Eftersom min kompis och även min mamma träffade mig och såg skadorna och att jag på den tiden bodde tillsammans med honom vilket de kan styrka. Uppsåt kan han inte heller prata bort eftersom sådana skador inte kan uppkomma utan uppsåt. 

    Nu har han kontaktförbud sedan ett halvår, men har gjort fyra överträdelser. Jag hoppas få förlängt för det tar slut om två veckor. 

    I familjerätten säger han att bokstavligen att han aldrig skulle göra "en fluga förnär". O de kan ju inte ta ställning utan en dom, så det är bara att sitta där och försöka förklara om och om igen varför man vill vara försiktig med barnets umgänge. 
    Vi har barn men domen skulle troligtvis inte räcka för att få enskild vårdnad så jag har inte gått vidare men den biten. Tydligen värre i en vårdnadstvist att pappan inte fått träffa barnet/barnen än att han misshandlat mamman. Har du enskild vårdnad?

    Så han har inte alltid fått veta att han är anmäld/misstänkt? Det kanske man inte får veta om det läggs ner direkt iofs.

    Vad bra att du fick kontaktförbud! Jag fick inte det beviljat pga att vi har barn ihop och att vi bor i samma stad.
Svar på tråden Vad krävs för att han ska dömas för misshandeln?