• Thu 24 Oct 2019 17:57
    1031 visningar
    31 svar
    31
    1031

    Hur många blir ni till jul?

    Kikar på juldukningar... Alla är uppdukade på några få kuvert runt ett fint dukat bord. Fyra platser, kanske sex eller max åtta...

    För mig räcker inte finporslinet till.

    Hur många brukar ni vara till julmiddag?

  • Svar på tråden Hur många blir ni till jul?
  • Thu 24 Oct 2019 18:14
    #1

    Hmm får se nu....


    Jag och sambon brukar vara hemma hos svärföräldrarna. 


    Där är det vi, och så min sambos 2 systrar och ibland deras respektive (den ena systern är singel just nu och den andras sambo är med vartannat år typ) sen så är de deras barn. 


    Den ena har 2 som båda har sambo och det ena paret har 2 små barn. 


    Sen har vi den andra systerns 3 barn varav två har sambo som ibland är med..... 


    Ett år var min bror också med men tror inte han kan komma i år  


    Så vi är troligen 18 stycken om vi blir alla i år  


    Så glad att min sambo har en så fantastisk familj! Min mamma dog oväntat en månad efter att jag och min sambo träffats för 5 år sedan och jag firar inte jul med min pappa (han firar med sin frus familj, jag är välkommen men känner mig inte bekväm med hennes släkt... Vi umgås på juldagen med dem istället ). Resten av min familj bor på andra sidan jorden så är inte så lätt att få fira med dem tyvärr  


    Min mamma dog i november det året hon dog vilket gjorde att julen blev extremt jobbig för mig, men hans familj välkomnade mig direkt och utan att blinka. Nu blir det sjätte året som jag firar med dem Skulle vara konstigt att fira på annat sätt  


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Thu 24 Oct 2019 18:15
    #2

    Två.

  • Thu 24 Oct 2019 18:20
    #3

    10

  • Thu 24 Oct 2019 18:21
    #4

    Finporslin? Nä, sånt skiner vi totalt i. Vi samlas för att ha trevligt, inte för att skylta med porslinet.... Udda tallrikar från Ikea samsas med gjutjärnsgrytor, plastfat från 70-talet och udda glas, sejdlar, koppar och muggar.  Förutom 3 uppläggningsfat ärvda från mormor..... Matsalsbord samsas med klaffbord, kökssoffan med vikstolarna. Hundar med ungar.

    Men så vill vi ha det. Andra vill ha rakt och enhetligt och "uppklätt".


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Thu 24 Oct 2019 18:35
    #5

    Vi har porslin till 18 st, men vi har som.mest varit 15. Då dukar vi långbord i matsalen och ut i vardagsrummet (som sitter ihop). Sen dukas det upp en buffé i köket och vi har gående bord.

    I år blir vi 5 st, och vi får plats kring vårt matsalsbord.

  • Thu 24 Oct 2019 18:40
    #6
    AniieeHär skrev 2019-10-24 18:21:05 följande:

    Finporslin? Nä, sånt skiner vi totalt i. Vi samlas för att ha trevligt, inte för att skylta med porslinet.... Udda tallrikar från Ikea samsas med gjutjärnsgrytor, plastfat från 70-talet och udda glas, sejdlar, koppar och muggar.  Förutom 3 uppläggningsfat ärvda från mormor..... Matsalsbord samsas med klaffbord, kökssoffan med vikstolarna. Hundar med ungar.

    Men så vill vi ha det. Andra vill ha rakt och enhetligt och "uppklätt".


    Många njuter av att plocka fram finporslinet och göra en vacker dukning. Handlar inte om att skylta med något eller att det blir stelt. Tycker du är lite fördomsfull nu :)
  • Thu 24 Oct 2019 18:51
    #7

    4 .

  • Thu 24 Oct 2019 18:59
    #8
    LoveRain skrev 2019-10-24 18:40:43 följande:
    Många njuter av att plocka fram finporslinet och göra en vacker dukning. Handlar inte om att skylta med något eller att det blir stelt. Tycker du är lite fördomsfull nu :)
    Självklart =P
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Thu 24 Oct 2019 21:08
    #9

    Tre stycken, lugnt och skönt.

  • Thu 24 Oct 2019 21:24
    #10

    Vet inte riktigt, men kommer alla så blir vi 15-16, tror jag. Det är mannens familj vi firar med i år. 

    Vi sätter ihop två bord i matrummet, som går in i vardagsrummet, så  att alla kan sitta tillsammans. Maten har vi uppdukad på köksbordet.

    Använder finporslinet, men har bara till 12, så lite av vardagsporslinet kommer nog också att behövas. Öl- och snapsglas kommer från IKEA. 

Svar på tråden Hur många blir ni till jul?