• Emil2001

    Sprucken trumhinna

    Jag undrar om någon här har haft sprucken trumhinna. 

    vad Hade ni för symtom?

    Vad fick ni för behandling? 


    behöver man ha tussar/proppar i öronen?

  • Svar på tråden Sprucken trumhinna
  • BeautifulLiz

    Jag har haft.
    Ingen behandling, låt det lufta men fyll örat med fetvadd vid dusch och hårtvätt. Det gör obeskrivligt ont att få vatten innanför trumhinnan.

  • Tow2Mater

    Symptom: öroninflammation som gjorde skitont, det var en befrielse trumhinnan sprack. Kunde i princip inte höra på det örat efter den sprack.
    Fick antibiotika.

  • Ruter

    Smärta i örat som minskade efter att trumhinnan spruckit. Kände hur det knäppte till och sen att det började rinna vätska ur örat. Fick antibiotika. Inga tussar eller liknande i örat.

  • Emil2001
    Tow2Mater skrev 2019-10-24 19:54:16 följande:

    Symptom: öroninflammation som gjorde skitont, det var en befrielse trumhinnan sprack. Kunde i princip inte höra på det örat efter den sprack.

    Fick antibiotika.


    Men rann de ut var och syntes det utifrån sett?
  • Fillibom

    1) Öroninflammation
    Började höra sämre, men att trumhinnan spruckit märkte jag inte förrän jag var på återbesök hos läkare för en annan sak.
    Då gjorde denne läkare en rutinkontroll av öronen och såg att det var ärr på den ena trumhinnan.

    2) Däremot har jag varit med om att läkare medvetet tryckt hål i trumhinnan för att släppa ut var. Det knastrade lite precis när han tryckte hålet. Sedan minns jag att det blev lite kallt och liksom "blåste" lite. Jag fick också uppmaning att hålla för näsan och blåsa i näsan, så han kunde se att det var hål för luften gick då ut genom örat istället. Då visslade det till lite.

    Ingen speciell behandling.

  • Marmeladfrukt

    Jag hade lock för båda öronen hela dagen som inte gick över alls. Det var helstopp. Vaknade sedan på natten av fruktansvärd smärta i örat och hög feber. Sedan lycafés jag somna på något sätt, när jag vaknade hade smärtan försvunnit och det var fuktigt på kudden från örat. Det hade kommit ut var. På vc fick jag antibiotika och råd om att inte få vatten i örat.

Svar på tråden Sprucken trumhinna