• Sat 26 Oct 2019 12:49
    585 visningar
    4 svar
    4
    585

    Orolig för min shelties höft

    Hej!

    Jag har en 8 månaders sheltie som nu när han hoppar upp i t.ex soffan så hör man små ?knäck? ljud från höften/benen.

    Jag hörde att man inte ska låta valpar gå i trappor och även hoppa då det inte har utvecklat sina höftben klart, så jag undvek det tills han blev kring 5-6 månader, men då jag har katter som gärna hoppar upp på allt så tar han efter dem så det har varit lite svårt att hindra honom helt från det.

    Nu låter jag han gå i trappor och även vara i soffan. Men när han hoppar upp i soffan så låter det som att höften eller benen knäcks, ungefär som det kan göra för oss människor.

    Jag undrar om det är farligt eller är något slags symptom på HD eller något annat höftproblem. När han blir 12-18 månader så ska jag röntga han men jag funderar om jag ska göra det redan nu? Vad tror ni?

  • Svar på tråden Orolig för min shelties höft
  • Sat 26 Oct 2019 13:28
    #1

    Kan ju vara en muskelinflammation/överansträngning. Vila, blir det inte bättre på några dagar - sök veterinärhjälp.

  • Sat 26 Oct 2019 13:44
    #2

    Leder kan låta utan att det är något fel på dem. Även på djur.

    Inte har väl du själv fel på alla leder som knakar?

  • Sun 27 Oct 2019 05:54
    #3

    Personligen hade jag röntgad redan nu så du vet om det är något som är fel och du redan nu kan förebygga med rehab/träning/op beroende på vad/om det är något fel. Finns ingen anledning att vänta !

  • Mon 28 Oct 2019 02:02
    #4

    Jag hade börjat med att gå till en sjukgymnast/fysioterapeut för hund (en riktigt medicinskt utbildad, inte någon flummig healer) för undersökning och konsultation. De kan även hjälpa dig med stärkande övningar och massage och stretching som du kan göra hemma för att rehabba/förebygga.

    Dessutom fixat trappsteg upp till soffa/säng, en sheltie är väl lagom stor för t. ex. en ikea badrumspall (för barn).

Svar på tråden Orolig för min shelties höft